Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Mark »

Daar zit je dan, zaterdagavond in Amsterdam, klaar voor een gezellige avond in onze hoofdstad.
Met een aantal vrienden al een koud biertje gehaald om in de stemming te komen, om 18:33 vanaf de Dam tramlijn 25 richting de President Kennedylaan te nemen, en toen we in de tram zaten wilden we de biertjes gaan nuttigen.

Nog voordat ik één slok kon nemen, klonk er over de omroep "Ja, het is hier geen café, weg met dat bier!" op zeer dreigende toon.
Enigzins verontschuldigend tegen de conductrice in haar hokje wilden wij het bier in de tas doen (wisten immers echt niet dat het niet mocht) maar dat was niet genoeg. "En uitstappen, nu!" was het volgende wat ze uitbracht. Toen ik zeer verbaasd vroeg waarom ik het blikje niet gewoon even in de tas kon doen, kreeg ik "Oprotten en graag vandaag nog" als antwoord. Tja en toen was mijn geduld op. Heb haar op een iets onvriendelijkere toon nog gezegd dat ze maar snel ontslag moest nemen omdat ze niet normaal met klanten om kan gaan, heb het blik bier voor haar neus neergezet en ben uitgestapt.

Echt, ik hoop dat dit mens echt een uitzondering is, want als dat klote-GVB alle bier-drinkende reizigers zo behandelt, dan weet men écht niet wat klantvriendelijkheid is. Schijtconductrice, schijtbedrijf :evil:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Gertjan »

Het is dat je we elkaar tegenhielden, anders had die tram geloof ik ook een soort van interieursverandering ondergaan. En nee, ik was niet onder invloed van alcohol, en had het bier gewoon in de tas. Verder dacht de mevrouw ook dat we erg ziek waren :roll:
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Tja, drinken is officieel verboden in de trams en vooral bij bier kan ik begrijpen dat ze moeilijk gaan doen.
Dat neemt echter niet weg dat ze ook wel wat normaler had kunnen doen.
Misschien dacht ze dat jullie vandalen waren die onder invloed van alcohol de tram komen verbouwen, maar alsnog hoefde ze niet zo te reageren.
Tip: hier staat iets over het indienen van een klacht. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Mark »

Nouja ik probeerde nog op normale toon een gesprek met haar te beginnen door me te verontschuldigen en te zeggen dat ik niet wist dat drinken in de tram niet mag. Maar daar luisterde ze al niet eens naar...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Officieel is drinken niet toegestaan natuurlijk, maar meestal wordt het oogluikend toegestaan.
Er zit echter natuurlijk wel een verschil of je een makkelijk hersluitbaar flesje siroop hebt, of een blikje bier.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Suus »

Sommige Amsterdamse tramconducteurs zijn inderdaad eh, apart, maar sommige bestuurders kunnen er ook wat van. Maar van bier lijken ze wel een groter punt te maken dan van ander drinken, want als ik met een flesje water of Fanta in de hand naar binnen heb ik daar eigenlijk nog nooit iets over gehoord. Maar in discussie gaan is zowieso kansloos, want ze voelen zich opzich heel wat in dat hokje (ze hebben het luxer dan een treinconducteur :shock: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door M57 »

Wordt er een keer hard opgetreden, is het weer niet goed 8-)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Mark »

Nouja ik word niet graag als oud vuil behandeld in ieder geval...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Daan »

Opzich terecht dat de conductrice er wat van zegt, maar de manier waarop klopt natuurlijk totaal niet... :roll:

Laatst wou er ook iemand in de bus stappen met een pot bier, en het eerste wat de chauffeur zei was "Geen bier in de bus!" :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Karl »

En terecht, bier uit blik. :(
:mrgreen:
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Tja onthoudt één ding:
Voor het GVB ben je geen klant, je bent irritant.
Daarnaast is het werk voor GVB-personeel een hinderlijke onderbreking van de koffiepauze. Ook daar moet je rekening mee houden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

Op zich is het van jullie kant redelijk ongepast om bier te gaan drinken in de tram (/bus), maar als jullie dat verder gewoon weg wilden stoppen is daar verder niets mis mee (onwetendheid enzo). De reactie van het GVB is wel weer kenmerkend voor het bedrijf dat Vinny hierboven ook al beschreef. Alhoewel ik laatst als antwoord kreeg op een klacht dat reizigers uitschelden met "Ja, daar met je domme hoofd, niet bij de deuren blijven staan" niet gepast is...
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Welkom in Amsterdam en proost 8-)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Ruben »

Op zich is het redelijk naïef om te denken dat je in een tram van een vervoersbedrijf waar reizigers beboet worden voor het eten van een croissant of een frietje, bier drinken wél zonder commentaar toegestaan is. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door STF »

In de huisregels van GVB staat dat er (alcoholische) dranken in de tram gedronken mogen worden, zolang er geen overlast van is.
Dus het is weer zo'n vage regel...
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Gertjan »

En bij het binnenkomen van de tram en tijdens het lopen naar mijn zitplaats ben ik ook geen huisregels tegengekomen ... Ik zou een advocaat op de zaak kunnen zetten, want men kon niet weten dat het niet mogt :mrgreen:
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door BR628 »

Zeker als je uit Berlijn komt als toerist zijnde, want daar is het gewoon toegestaan alcohol te nuttigen in de tram/s+u-bahn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Suus »

Volgens mij (maar pin mij er niet op vast) hangen de huisregels aan het raam links naast de balie van de conducteur. Hoe dat met de oudere trams is weet ik niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Ruben »

BR628 schreef:Zeker als je uit Berlijn komt als toerist zijnde, want daar is het gewoon toegestaan alcohol te nuttigen in de tram/s+u-bahn.
Daar koop je dan ook een halve liter voor 1,50 in een Imbiss. Heerlijke stad, hier wordt alles betutteld.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

Gertjan schreef:En bij het binnenkomen van de tram en tijdens het lopen naar mijn zitplaats ben ik ook geen huisregels tegengekomen ... Ik zou een advocaat op de zaak kunnen zetten, want men kon niet weten dat het niet mogt :mrgreen:
Dat doet niet ter zake, want als je het formeel bekijkt word je als reiziger geacht de vervoervoorwaarden te kennen.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Gertjan »

Echter moeten deze wel bij de ingang van het voertuig geplaatst zijn ;) Maarja, volgens de grondwet mogen we ook niet discrimineren, dus ik heb sowieso al een punt 8-)
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Geert »

Dat hoeft niet perse, als je op de achterkant van je strippenkaart kijkt zie je het volgende staan:
Voor het vervoer gelden vervoervoorwaarden. Deze kunt u krijgen via onderstaande postbus.
Ze staan gelukkig ook op http://www.vbn-bv.nl/ovinfo/algemeen.asp?vPaginaID=253, en daar staat bijvoorbeeld
Artikel 8, Handbagage
1. De vervoerder kan de reiziger de toegang tot het vervoermiddel weigeren danwel hem noodzaken het vervoermiddel te verlaten, indien naar zijn oordeel handbagage van de reiziger gevaar, verontreiniging of hinder voor een ander kan veroorzaken.
Ik kan me voorstellen dat je op grond van zo'n reden de tram uitgezet wordt als je bier bij je hebt. Overigens hoeven de huisregels niet meteen bij de ingang opgehangen te worden.
Gertjan schreef:Maarja, volgens de grondwet mogen we ook niet discrimineren, dus ik heb sowieso al een punt 8-)
Je werd toch niet gediscrimineerd?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

Gertjan schreef:Echter moeten deze wel bij de ingang van het voertuig geplaatst zijn ;)
Dat hoeft helemaal niet. De Wet Personenvervoer (2000) schrijft al voor dat een reiziger op de hoogte moet zijn van de geldende huisregels en vervoervoorwaarden. Die regels hoeven niet bij de ingang geplaatst te zijn. Er staat op meerdere plaatsen in de wet en bij de voorwaarden dat het bezorgen van overlast en/of het drinken van alcoholische dranken in het voertuig niet is toegestaan.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door M57 »

Geert schreef:Je werd toch niet gediscrimineerd?
Feitelijk-taalpuristisch gezien wel. Maar ik dacht toch niet dat er verdedigd moet worden dat iemand met bier niet in de tram mag en hoort. Het ging natuurlijk niet netjes, maar neem je verlies en basta.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Mijn eerste tram-ervaring in Amsterdam

Bericht door Chauf21 »

M57 schreef:
Geert schreef:Je werd toch niet gediscrimineerd?
Feitelijk-taalpuristisch gezien wel.
Want?
Het niet handhaven van de (huis)regels leidt tot een sanctie. Het activeren van die sanctie (op welke manier laat ik even in het midden) maakt het toch niet tot discriminatie?

(ik ga er dan vanuit dat het verwijderen uit de tram als discriminatie wordt gezien)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten