"Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
"Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
"Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
dinsdag 12 juni 2012 | 09:37
Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 juni 2012 | 17:58
EINDHOVEN - De invoering van de OV-chipkaart heeft tot een daling van het busvervoer in Eindhoven en omgeving geleid. Omdat de chipkaart een bepaalde groep mensen afschrikt, nemen daardoor minder in plaats van méér mensen vaker de bus.
Dat schrijft het Eindhovense college van B en W in een notitie aan de gemeenteraad, waarin ze een eerste reactie geeft op de toekomstvisie van het regionale openbaar vervoer.
Lees verder
dinsdag 12 juni 2012 | 09:37
Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 juni 2012 | 17:58
EINDHOVEN - De invoering van de OV-chipkaart heeft tot een daling van het busvervoer in Eindhoven en omgeving geleid. Omdat de chipkaart een bepaalde groep mensen afschrikt, nemen daardoor minder in plaats van méér mensen vaker de bus.
Dat schrijft het Eindhovense college van B en W in een notitie aan de gemeenteraad, waarin ze een eerste reactie geeft op de toekomstvisie van het regionale openbaar vervoer.
Lees verder
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Ligt dat niet eerder aan het feit dat de dalurendagkaartjes zijn afgeschaft?
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Dat is ook het eerste wat in mij opkomt. Het openbaar vervoer (in o.a. Brabant) is nu juist duurder geworden i.p.v. goedkoper (o.a. door de afschaf van de dalurendagkaart, de invoering van de rittenkaart en het feit dat je €7,50 moet betalen voor een chipkaart waar dan nog €0,- op staat).
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Kort door de reacties bladerend wordt mijn vermoeden bevestigd. Men roept allemaal om het dalurendagkaartje en dat dit terug moet komen. Dat zal helaas toch niet gebeuren ben ik bang. Niemand die de vergelijking met de strippenkaart maakt zoals het zou moeten. Want reizen met DNB is wel degelijk voordeliger, vooral op kleinere afstanden. En als je erg lange afstanden met 1 bus aflegt kun je vaak nog soms nog goedkoper uit zijn door een ritkaartje te kopen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Gaat het hier om minder reizigersinkomsten of om minder fysieke passagiers? Het eerste geval is problematischer dan het tweede geval natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Dat laatste zover ik kan opmaken. Hermes heeft geen uitspraken gedaan over hoe het met de opbrengsten zit.
"Een touringcar is geen bus"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Het tweede haal ik uit ´t artikel. Op zich ook een probleem aangezien het snijden in dienstregelingen doorgaans gebeurd bij lijnen met te weinig passagiers en niet in lijnen met veel passagiers die weinig opbrengen.
Merk ´t elders in het land ook wel trouwens dat de bussen rustiger zijn geworden. Beste vergelijkingsmateriaal heb ik voor Dordrecht, waar je duidelijk vooral fors rustiger bussen in bv. het weekend ziet. Da´s dus met name vraaguitval bij de incidentele reizigers waardoor je een sterkere verspitsing krijgt, niet de gewenste richting die je op wilt. En dat zal hier puur door het moeten hebben van een chipkaart i.v.m. duur wagenverkooptarief komen: een retourtje centrum op saldo zonder korting kost namelijk voor de langst mogelijke ritten juist ongeveer evenveel als je voorheen voor een dalkaartje betaalde.
In Eindhoven was de overgang nog wat groter, wat een nog sterker effect op de reizigersvraag best logisch maakt.
Merk ´t elders in het land ook wel trouwens dat de bussen rustiger zijn geworden. Beste vergelijkingsmateriaal heb ik voor Dordrecht, waar je duidelijk vooral fors rustiger bussen in bv. het weekend ziet. Da´s dus met name vraaguitval bij de incidentele reizigers waardoor je een sterkere verspitsing krijgt, niet de gewenste richting die je op wilt. En dat zal hier puur door het moeten hebben van een chipkaart i.v.m. duur wagenverkooptarief komen: een retourtje centrum op saldo zonder korting kost namelijk voor de langst mogelijke ritten juist ongeveer evenveel als je voorheen voor een dalkaartje betaalde.
In Eindhoven was de overgang nog wat groter, wat een nog sterker effect op de reizigersvraag best logisch maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Als je alleen wilt dat het financiële plaatje weer in orde komt (of blijft), dan zijn reizigersinkomsten inderdaad belangrijker. Trek je het nut van het OV echter breder, dan zijn fysieke aantallen reizigers belangrijker. En dat laatste is waar de politiek zich grotendeels druk om zou moeten maken.Bee schreef:Gaat het hier om minder reizigersinkomsten of om minder fysieke passagiers? Het eerste geval is problematischer dan het tweede geval natuurlijk.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Maar helaas kost dat laatste geld en de politiek wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.Chauf21 schreef:Als je alleen wilt dat het financiële plaatje weer in orde komt (of blijft), dan zijn reizigersinkomsten inderdaad belangrijker. Trek je het nut van het OV echter breder, dan zijn fysieke aantallen reizigers belangrijker. En dat laatste is waar de politiek zich grotendeels druk om zou moeten maken.Bee schreef:Gaat het hier om minder reizigersinkomsten of om minder fysieke passagiers? Het eerste geval is problematischer dan het tweede geval natuurlijk.
Overigens valt het op de streekdienst nog redelijk mee volgens mij. Mensen blijven toch de bus naar Eindhoven pakken, ook 's avonds en in het weekend. En veel mensen kopen een kaartje omdat ze inmiddels weten dat je dan naar Eindhoven vanaf Lieshout ongeveer al goedkoper uit bent dan vol tarief reizen (waarom die mensen niet gewoon een kaart met Daluren NB aanschaffen snap ik dan weer niet, daar zie ik er nog best weinig van en de meeste mensen zouden daarmee goedkoper uit zijn).
"Een touringcar is geen bus"
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Ik heb het artikel ook gelezen. Ik verbaas me over sommige reakties omdat blijkt dat lang niet iedereen van hoed er rand weet. oa:
* "Bij omleidingen wordt er meer afgeschreven...."
Dat is niet zo. De ritprijs blijft gelijk. Als je uitstapt op de noodhalte wordt de laatst aangedane halte berekend. (dus goedkopere prijs) als je opstapt op de noodhalte wordt de laatste aangedane halte gepakt (dus duurder).
* "Moet ik ook nog 20 euro p.p. laden op de kaart op te reizen..."
Artikel gaat over de bus. 0 euro is dus voldoende als de kaart voor de eerste keer wordt gebruikt.
Het klopt wel dat het duurder is geworden tov de dalurenkaartjes. Maar wij weten ook dat deze ook afgeschaft zou zijn zonder de chipkaart.
Overigens zijn er lijnen bij de sinds november 2011 meer reizigers trekken. Er zijn ook lijnen met forse dalingen.
welke dat zijn... tja.
* "Bij omleidingen wordt er meer afgeschreven...."
Dat is niet zo. De ritprijs blijft gelijk. Als je uitstapt op de noodhalte wordt de laatst aangedane halte berekend. (dus goedkopere prijs) als je opstapt op de noodhalte wordt de laatste aangedane halte gepakt (dus duurder).
* "Moet ik ook nog 20 euro p.p. laden op de kaart op te reizen..."
Artikel gaat over de bus. 0 euro is dus voldoende als de kaart voor de eerste keer wordt gebruikt.
Het klopt wel dat het duurder is geworden tov de dalurenkaartjes. Maar wij weten ook dat deze ook afgeschaft zou zijn zonder de chipkaart.
Overigens zijn er lijnen bij de sinds november 2011 meer reizigers trekken. Er zijn ook lijnen met forse dalingen.
welke dat zijn... tja.
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Je eerste punt is alleen van toepassing bij onaangekondigde omleidingen en ook niet bij alle vervoersbedrijven zo.
Bij GVB is het namelijk zo dat een incheck op een onbekende halte (dus halte die niet op de vaste route ligt) resulteert in een ritpreis gelijk aan basistarief.
Bij GVB is het namelijk zo dat een incheck op een onbekende halte (dus halte die niet op de vaste route ligt) resulteert in een ritpreis gelijk aan basistarief.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Connexxion blijkt ook aangekondigde omleidingen nogal eens niet in de systemen te verwerken, ookal duren ze ruim een maand. Dan gaat dat eerste punt dus juist wel op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Ik had het speciefiek over SRE., wat betreft omleidingen. Deze worden niet doorgerekend... En terecht.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Ook rept iemand dat de provincie Brabant flink winst heeft gemaakt op de verkoop van Essent en hij van mening is dat daarvan maar weer dalurendagkaarten van gefinancieërd moeten worden. Waren de oude dalurendagkaartjes, daarna GOV2 en dan weer de dalurendagkaartjes voor de provinciale concessies niet juist van die Essentcenten betaald?huibf schreef:Ik heb het artikel ook gelezen. Ik verbaas me over sommige reakties omdat blijkt dat lang niet iedereen van hoed er rand weet. oa:
* "Bij omleidingen wordt er meer afgeschreven...."
Dat is niet zo. De ritprijs blijft gelijk. Als je uitstapt op de noodhalte wordt de laatst aangedane halte berekend. (dus goedkopere prijs) als je opstapt op de noodhalte wordt de laatste aangedane halte gepakt (dus duurder).
* "Moet ik ook nog 20 euro p.p. laden op de kaart op te reizen..."
Artikel gaat over de bus. 0 euro is dus voldoende als de kaart voor de eerste keer wordt gebruikt.
Het klopt wel dat het duurder is geworden tov de dalurenkaartjes. Maar wij weten ook dat deze ook afgeschaft zou zijn zonder de chipkaart.
Overigens zijn er lijnen bij de sinds november 2011 meer reizigers trekken. Er zijn ook lijnen met forse dalingen.
welke dat zijn... tja.
"Een touringcar is geen bus"
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Dat is dom beleid. Zo help je alleen maar jongeren aan hun wekelijkse bier bijtankerij in Eindhoven, niet een wezenlijke verbetering van het provinciaalse ov netwerk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Dat is dan weer niet waar. Het oude kaartje werd door iedereen gebruikt, zelfs forenzen. Dat het afschaffen van het kaartje (los van invoering OVC) zou leiden tot een grote daling in gebruik had iedereen wel kunnen voorzien. In combinatie met chipkaart ging de prijs in een ruk wel erg omhoog zoals Daniel al mooi heeft aangegeven. Of die daling in reizigers financiële gevolgen heeft gehad voor Hermes weet ik niet, de resterende reizigers betalen immers flink meer.Vinny schreef:Dat is dom beleid. Zo help je alleen maar jongeren aan hun wekelijkse bier bijtankerij in Eindhoven, niet een wezenlijke verbetering van het provinciaalse ov netwerk...
Maar bij OV heb je het over een maatschappelijk goed, geld moet hier niet de enige factor zijn. Overigens ben ik tegenstander van de invoering van het oude dagkaartje, dat was gewoon te goedkoop, hoewel ik er geen nee tegen zou zeggen natuurlijk.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Niet meer. Software is aangepast. Staat in het laatste in krantje.hauptbahnhof schreef: Bij GVB is het namelijk zo dat een incheck op een onbekende halte (dus halte die niet op de vaste route ligt) resulteert in een ritpreis gelijk aan basistarief.
For Your Railroad Adventures
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Hoe is dat nu geregeld dan?
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Forensen kunnen een ov-abbonnement prima zelf betalen. Het is altijd goedkoper dan een auto...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: "Minder busgebruik in Eindhoven door OV-chipkaart"
Daar gaat het over storingen. Ik heb het over onaangekondigde omleidingen.find_your_spot schreef:Niet meer. Software is aangepast. Staat in het laatste in krantje.hauptbahnhof schreef: Bij GVB is het namelijk zo dat een incheck op een onbekende halte (dus halte die niet op de vaste route ligt) resulteert in een ritpreis gelijk aan basistarief.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten