tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door tsov »

Lucky Bastard als ik was, mocht ik slechts drie weken na thuiskomst uit Georgië en Armenië alweer een verre reis maken. Ditmaal betrof het een familievakantie naar het schitterende Aotearoa. Aotearoa is de Maorinaam voor Nieuw-Zeeland :)

De reis begon met een autorit naar Hoofddorp, waar de auto veilig werd achtergelaten, en een Zuidtangentritje naar Schiphol.
Afbeelding
Dit werd gevolgd door een veel te lange vliegreis. Eerst twaalf uur naar Kuala Lumpur, waar we vier uur overstaptijd hadden.
Op Kuala Lumpur International Airport (KLIA) rijdt tussen de terminals de Aerotrain, een volautomatisch metrootje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na nog eens elf uur vliegen waren we dan eindelijk in Auckland, waar we de camper opgehaald hebben. De komende 32 dagen ons huisje op wielen :)
Hieronder volgt een deel van de OV-foto's die ik heb gemaakt, soms met een verhaaltje eromheen, soms niet :wink:
Omdat velen niet bekend zullen zijn met de topografie van Nieuw-Zeeland, heb ik een kaartje gemaakt waarop alle plaatsen die in dit verslag aan bod komen aangegeven zijn. Dit is hier te vinden :)

Busjes in Devonport, vlakbij Auckland
Afbeelding
Afbeelding

In het Tongariro National Park zijn we met de bus de berg op gegaan, naar het enige skigebied op het Noordereiland. Dus dan zie je busjes met sneeuwkettingen :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderweg kwamen we langs een flink spoorwegviaduct. Het bleek het Makatote Viaduct. Het is het op 2 na hoogste spoorwegviaduct in Nieuw-Zeeland. Het is 78,6 m hoog, 262 m lang en werd geopend in 1908.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dagje Wellington (met trolleybussen! :D )
Het stadsvervoer in Wellington is in handen van GOWellington, wat een vrij jong bedrijf is. Daarom reden nog veel bussen, waaronder alle oude trolleybussen, nog rond in de kleuren van de oude eigenaar Stagecoach.
Naar de omliggende gebieden rijden bussen van een aantal verschillende bedrijven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Van het centrum van de stad rijdt een kabeltram naar boven, naar de buitenwijk Kelburn. Met deze Wellington Cable Car uiteraard een ritje gemaakt en ook het bijbehorende museum bezocht.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aan het traject zat nog een leuke haltenaam :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Museumpje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de vroege ochtend van de 23e juli namen we de pont naar het Zuidereiland.
Afbeelding
Vanaf de pont heb je een goed zicht op een rangeerterrein.
Afbeelding
Opkomend zonnetje
Afbeelding

Langs de kust ten noorden van Kaikoura loopt het spoor pal langs State Highway 1 (ja, dat smalle weggetje op de voorgrond is de belangrijkste noord-zuidverbinding van het land :lol:)
Afbeelding

Het station van Kaikoura
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In Nieuw-Zeeland staat op praktisch elke camping wel een oude bus die is omgebouwd tot camper. Hier eentje in Leithfield Beach.
Afbeelding

De enige railverbinding tussen het oosten en het westen van het Zuidereiland, en daarmee de enige spoorweg die de Zuidelijke Alpen oversteekt gaat via Arthur's Pass. Ik heb daar wat foto's gemaakt van het station.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
't Was winter :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker uitgebreide vertrekstaat :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Flesfoto 8-)
Afbeelding
Afbeelding
Plaquette
Afbeelding
En het interieur van het stationsgebouw. Er gaan daar dus praktisch nooit treinen, maar het stationsgebouw is gewoon open, er is volgens mij niemand, maar het is brandschoon en onaangetast. Kom daar maar eens om in Europa... :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder langs dezelfde lijn ligt het station van Moana. In dat dorp wilden we even wat eten en het enige restaurant van het dorp bleek bij het station te zijn. Het toeval wilde dat we er precies waren op de tijd dat de trein zou gaan. Ik heb daar echter ruim rond de vertrektijd buiten gestaan, maar geen trein. Toen ik binnen zat te eten kwam-ie met +20 aankachelen... Daarom alleen wat plaatjes van de achterkant :P
Eerst een panoramaatje van het station
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De trein reed echter zo langzaam dat we 'm met de camper vlak voor het eindstation Greymouth inhaalden. Dus kon ik 'm mooi opwachten :)
Eerst kwam nog een bus langs. Niemand gebruikt de trein, alleen toeristen, maar deze InterCity-bussen waren over het algemeen wel redelijk gevuld en het netwerk was ook redelijk dekkend.
Afbeelding
En toen kwam de trein :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Busstationnetje
Afbeelding
Busje rijdt langs het stationsgebouw
Afbeelding
Nog wat foto's gemaakt toen de locs waren omgelopen
Afbeelding
Afbeelding

Toen we door waren gereden naar Punakaiki kwam ik daar weer dezelfde InterCitybus tegen :lol:
Afbeelding

De volgende dag kwamen we weer door Greymouth en ditmaal stond er een loc in een andere kleur voor de trein.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het dorp Fox Glacier, nabij de gelijknamige gletsjer, stonden twee busjes die naar de gletsjer pendelden bij grote drukte; op de dag dat ik er was reed er een Toyota 9-persoonsbusje...
Afbeelding
Afbeelding

En toen gingen we skiën! In augustus! :lol:
Terwijl ik aan het skiën was, maakte m'n vader deze foto voor me :)
Afbeelding

In Fortrose stond wederom een oude bus langs de weg in het veld.
Afbeelding


Dagje Dunedin
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het station van Dunedin staat hoog in het lijstje van mooiste stations die ik ooit heb gezien! Werkelijk schitterend!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even wat details (mooi medium, dat Wikipedia :P): Het gebouw in Vlaamse Renaissancestijl is in 1906 geopend. De klokkentoren is 37 meter hoog, in de vloer zitten 750.000 mozaïeksteentjes en het perron is het langste van het land met 1 kilometer. De bouw kostte destijds £800.000,-
Stilstaande klok...
Afbeelding
Vanaf het station vertrekt tegenwoordig alleen nog maar het toeristische treintje van de Taieri Gorge Railway
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog meer busjes :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En wat doe je als je een kinderwagen mee moet nemen in een hogevloerbus? Nou, dan hang je 'm toch gewoon achterop :lol:
Afbeelding

Even buiten Dunedin, op het Otago-schiereiland, staat een Schots kasteel (uit 1870 :lol:). Er stond ook een busje voor :)
Afbeelding

Op de camping in Dunedin stond ook weer een oude bus
Afbeelding

Onderweg in Waikouaiti stond ook weer een oude bus
Afbeelding

Spoorwegovergang op het platteland
Afbeelding

Stationnetje van één of ander pomplorriegebeuren in Oamaru (uiteraard alleen in de zomermaanden, dus het was dicht :wink:)
Afbeelding
Het eindstation in het stadje
Afbeelding
Afbeelding
Gammel bruggetje over het lijntje heen
Afbeelding
Afbeelding

Op het eerste gezicht een normale foto van een kerk, maar let even op het bordje voor de spoorwegovergang. Het spoor loopt echt dwárs door het stadje heen :shock: Het spoor werd alleen nog gebruikt voor goederenvervoer, en uiteraard kwam er precies toen ik de hoek om was een trein langs :x :lol:
Afbeelding

Het station van Oamaru, nu dus alleen voor goederen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En op de camping in Oamaru stond, je raadt het al, een oude bus :P
Afbeelding

Onderweg in Timaru (let op de leuke bedrijfsnaam :P)
Afbeelding

Dagje Christchurch
Het centrale busstation van Christchurch (Bus Xchange) bevindt zich ín een gebouw. De bussen rijden het gebouw in en halteren bij schuifdeuren. Als er een bus staat, gaan de deuren open en kunnen passagiers in- en uitstappen. In het midden van het gebouw is een comfortabele wachtruimte, met op de bovenverdieping een kaartverkooploket. Mooi! :pos:
Zie ook dit kaartje (PDF)
Afbeelding
Afbeelding
Onder de voorwaarden van vervoersautoriteit Metro rijdt een aantal bedrijven de lijnen in de stad. De grootste is Redbus, maar er zijn er meer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In Christchurch rijden ook trams rond, maar daarover meer in dit topic
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er reden ook nog aardig wat oudjes rond :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Naast de verschillende bedrijfshuisstijlen is er ook een tweetal buslijnen met een eigen kleurstelling. Deze gifgroene exemplaren rijden op de Orbiter die een ronde door de buitenwijken maakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Busje 328 haalt een kapot broertje in, achter de kapotte staat al de vervanger die op de volgende foto voorbij komt :wink:
Afbeelding
Dit is een tamelijk zonnige foto met een mooie palmboom. Lekker zomers zou je denken; ik zal er maar niet bij vertellen dat het op dat moment buiten 3 graden vroor :lol:
Afbeelding
Ja, je ziet het goed: een fietsstrook :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De 347 is zojuist de Ringweg van Christchurch overgestoken. En ja, dat is die tweebaansweg op de achtergrond :P Dat is dan de drukste stad van het Zuidereiland...
Afbeelding
Busje 688 rijdt langs een moerasgebied aan de oostkant van de stad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kent iemand hier de stadsbusjes van Harderwijk? Dat zijn 10-meterbusjes van het in Nederland tamelijk onbekende merk Optare. Bovenstaande bus is de grote broer ervan, die je Nieuw-Zeeland nu ook niet echt vaak ziet. In Engeland schijnt het echter wel een veelvoorkomend bustype te zijn.
Afbeelding
Afbeelding
De andere buslijn met een eigen kleurstelling is de Metrostar, die je hierboven in een andere knallende kleurstelling ziet: oranje & paars :shock:
Afbeelding
Het bouwsel op de achtergrond is de New Brighton Pier. Tsja, als Brighton een pier heeft, moet New Brighton er uiteraard ook één hebben :lol:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Op de achtergrond de kathedraal, verrassend genoeg Christ Church geheten :lol:
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste dag op het vliegveld nog een laatste bus op de foto gezet :)
Afbeelding
Afbeelding

Met een binnenlandse vlucht naar Auckland en toen weer via KLIA naar Schiphol en dus heel veel uur later en met een dikke jetlag weer thuis. Maar het was het zeker waard! Fantastisch land :D :pos:
Laatst gewijzigd door tsov op do 11 sep 2008, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door Aking »

Ik heb nog steeds niks met bussen, dus daar ga ik niet over oordelen.. maar t spoorgebeuren ziet er kicken uit 8-) (en inderdaad... dat station :shock: )
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door Geert »

Wederom: gaaaaaaaf 8-)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door Daan »

Zo, flinke lading foto's :shock: Maar wel mooie iig :pos: Leuk om eens te zien hoe het aan de andere kant van de aarde gaat :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door Justin »

Oke een aantal puntjes:

1. Mag ik ook zulke ouders hebben die besluiten zo ver weg te gaan? :p.
2. Je papa is wel erg aardig dat ie 'n foto maakt voor je, terwijl je weg bent! Dat is tenminste interesse tonen :pos:
3. De architectuur, ruimtelijke ordening en stedelijke structuur vind ik erg erg mooi, zo aan je foto's te zien. Het is een mix van het moderne Central Business District (o.a. met die kantoorpanden), trendy en klassieke dingen.
4. Toch ziet het er erg romantisch uit., alle beelden... Vooral zo'n eenzame spoorlijn langs een eenzame snelweg!
5. Ben je ook regelmatig zelf alleen op stap geweest?
6. Al met al is het een kleurrijk geheel, en ook weet je wel alles in geuren en kleuren uit te beelden! Fraai! Top!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door mb90 »

Heel mooi verslag van een land waar ik denk ik niet zo snel zal komen. :pos: Best apart om sneeuwfoto's te zien van augustus. Ook een aardig verschil aan bussen hebben ze daar.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door Meltrain »

Wow, wat een lang verhaal. :o
Maar het is een zeer mooi verslag van een land waar ik waarschijnlijk niet zo snel kom. :D
In elk geval heb ik nu een leuke indruk van Nieuw-Zeeland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door BR628 »

Ooit gehoord van het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit :roll: 20 foto's ok, hardstikke interessant, maar meer dan 200... Je bent toch geen 12 meer, iemand die alles wat ie geklikt heeft maar online wil gooien. :roll:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6466
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: tsov in Verweggistan #2: Aotearoa

Bericht door Daantje »

Nou Tim, ik geloof dat jij dit jaar tijdens je vakantie wel genoeg busjes gezien hebt :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten