Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Geplaatst op: woensdag 13 juni 2012 17:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juni 2012 18:28
WINTERSWIJK - Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van nieuwe spoorverbindingen tussen Achterhoek en West-Münsterland.
De nadruk ligt op de mogelijkheden voor de trein tussen Winterswijk en de Duitse steden Bocholt en Borken. (...)
Doetinchems burgemeester Herman Kaiser: "Er liggen nog oude tracés. Dat betekent dat je eenvoudig een spoorlijn kunt vernieuwen. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten."
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 13 juni 2012 17:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 13 juni 2012 18:28
WINTERSWIJK - Er komt een onderzoek naar de haalbaarheid van nieuwe spoorverbindingen tussen Achterhoek en West-Münsterland.
De nadruk ligt op de mogelijkheden voor de trein tussen Winterswijk en de Duitse steden Bocholt en Borken. (...)
Doetinchems burgemeester Herman Kaiser: "Er liggen nog oude tracés. Dat betekent dat je eenvoudig een spoorlijn kunt vernieuwen. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten."
Lees verder
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Oké gaan we nu alle internationale zijlijntjes heropenen. Als we het bij de Duitse concessies gooien kost het ons niets als Nederland zijnde.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Arnhem - Duitsland en Nijmegen - Duitsland zijn nog logisch, het sluit nog aan op een knooppunt, maar in Winterswijk kom je (sorry dat ik het zeg) wel uit in de absolute periferie van Nederland en weinig reizigers zullen het echt uitnodigend vinden om in Winterswijk een overstap te maken voor Duitsland.
Alhoewel ik nu al durf te beweren dat hier niets gaat gebeuren: Als ik moest kiezen tussen Bocholt of Borken zou ik wel absoluut voor Borken kiezen, je kan dan tenminste nog de RE14 (Essen Hbf - Borken) doortrekken, een lijn naar Bocholt is helemaal hopeloos.
Alhoewel ik nu al durf te beweren dat hier niets gaat gebeuren: Als ik moest kiezen tussen Bocholt of Borken zou ik wel absoluut voor Borken kiezen, je kan dan tenminste nog de RE14 (Essen Hbf - Borken) doortrekken, een lijn naar Bocholt is helemaal hopeloos.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Natuur is idd ook probleem, maar zinvol is de hamvraag.
Als je kijkt naar de grensoverschrijdende buslijnen vanuit Winterswijk, dan is dat 3 keer niks.
Als je kijkt naar het aantal automobielen dat zich beweegt tussen Winterswijk en aanpalend Duitsland, dan is dan 1 of 2 keer niks (eigen observatie)
Totaal 4 a 5 keer niks.
Ofwel: Er is uberhaupt al niet eens een significante vervoersvraag, laat staan een significante openbaar vervoervraag.
Waste of energy
EDIT: en money
Als je kijkt naar de grensoverschrijdende buslijnen vanuit Winterswijk, dan is dat 3 keer niks.
Als je kijkt naar het aantal automobielen dat zich beweegt tussen Winterswijk en aanpalend Duitsland, dan is dan 1 of 2 keer niks (eigen observatie)
Totaal 4 a 5 keer niks.
Ofwel: Er is uberhaupt al niet eens een significante vervoersvraag, laat staan een significante openbaar vervoervraag.
Waste of energy
EDIT: en money
Laatst gewijzigd door erjeebee op do 14 jun 2012, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Er wordt nu al geld over de balk gesmeten door er überhaupt onderzoek naar te doen. Erg jammer dat ons belastinggeld daar weer aan besteed wordt.
Ze zouden eens prioriteiten moeten stellen in Doetinchem en Gelderland: Eerst de verbinding met Arnhem op orde (waarschijnlijk met een extra stuk dubbelspoor). Dat kost al tijd, geld en moeite genoeg. Liever dat goed, dan tussen Arnhem en Doetinchem halve maatregelen nemen en jarenlang lobbyen over verschillende grensprojecten. Je moet keuzes maken.
Ze zouden eens prioriteiten moeten stellen in Doetinchem en Gelderland: Eerst de verbinding met Arnhem op orde (waarschijnlijk met een extra stuk dubbelspoor). Dat kost al tijd, geld en moeite genoeg. Liever dat goed, dan tussen Arnhem en Doetinchem halve maatregelen nemen en jarenlang lobbyen over verschillende grensprojecten. Je moet keuzes maken.
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
VOLLEDIG mee eens
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Tsja, over dat dubbelspoor wordt al 10 jaar gesproken geloof ik.. veel geblaat, weinig wol.
Er is vanaf de Duitse kant overigens wel degelijk een vervoersvraag naar Winterswijk. Heb er 10 jaar gewoond en spreek uit ervaring.. Het toerisme is erg belangrijk voor Winterswijk, er komen, zeker op zaterdag, gigantisch veel Duitsers naartoe, de centrumring en uitvalswegen staan helemaal vast en chaos in de winkelstraten. De inwoners gaan al niet eens meer op zaterdag winkelen omdat ze geen zin hebben in de drukte. Het is dan 's ochtends altijd weer raak op de Kottenseweg: de intocht van de Duitsers.
Echter, de busverbindingen worden amper gebruikt. De 71 naar Vreden nog wel, maar daar wordt dan ook een vrij fatsoenlijke dienst op aangeboden. De 7, 10 en 55 zijn om te janken. Het lijkt mij het beste om de 55 op te heffen (gaat maar tot Oeding) en de 7 uit te bouwen (die rijdt nog door naar Südlohn en Stadtlohn, waar ook veel toeristen vandaan komen), tot minimaal een standaard rijdende uursdienst gedurende een groter deel van de dag. Ook in de 10 zie ik kansen, aangezien ook Bocholt een grote plaats is en er veel wisselwerking bestaat, Bocholters die naar Winterswijk gaan en andersom.
Er is vanaf de Duitse kant overigens wel degelijk een vervoersvraag naar Winterswijk. Heb er 10 jaar gewoond en spreek uit ervaring.. Het toerisme is erg belangrijk voor Winterswijk, er komen, zeker op zaterdag, gigantisch veel Duitsers naartoe, de centrumring en uitvalswegen staan helemaal vast en chaos in de winkelstraten. De inwoners gaan al niet eens meer op zaterdag winkelen omdat ze geen zin hebben in de drukte. Het is dan 's ochtends altijd weer raak op de Kottenseweg: de intocht van de Duitsers.
Echter, de busverbindingen worden amper gebruikt. De 71 naar Vreden nog wel, maar daar wordt dan ook een vrij fatsoenlijke dienst op aangeboden. De 7, 10 en 55 zijn om te janken. Het lijkt mij het beste om de 55 op te heffen (gaat maar tot Oeding) en de 7 uit te bouwen (die rijdt nog door naar Südlohn en Stadtlohn, waar ook veel toeristen vandaan komen), tot minimaal een standaard rijdende uursdienst gedurende een groter deel van de dag. Ook in de 10 zie ik kansen, aangezien ook Bocholt een grote plaats is en er veel wisselwerking bestaat, Bocholters die naar Winterswijk gaan en andersom.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Denk groot... Ik zie grote kansen voor een alternatieve internationale treinverbinding Amsterdam-Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Borken-Oberhausen. Zou in ieder geval niet misstaan in een uitzending van Rail Away.
Maar serieus, vanuit Nederlands perspectief is Winterswijk een uithoek: het valt nog net niet van de landkaart af, maar het scheelt niet veel. Als je uit internationaal perspectief er naar kijkt wordt het heel anders: Winterswijk ligt vlakbij het Ruhrgebiet. Daar ligt veel potentie die nu niet wordt benut. Een verbinding Winterswijk-Borken maakt de Achterhoek een stuk aantrekkelijker als vestigingslocatie.
Het is dan weer een kip-of-het-ei discussie. Omdat de verbindingen zo slecht zijn is er weinig grensoverschrijdend verkeer, daarom zijn de verbindingen slecht, daarom weinig verkeer, enzovoort. Vanuit het perspectief van de (Hollandse) treinreiziger heb je niks aan een lijntje bij Winterwijk. Maar vanuit het perspectief van de economische ontwikkeling van de Achterhoek is het juist best het overwegen waard om de Achterhoek met het Ruhrgebiet te verbinden. Van die regio heeft men meer economische kansen te verwachten dan van de Randstad.
Maar serieus, vanuit Nederlands perspectief is Winterswijk een uithoek: het valt nog net niet van de landkaart af, maar het scheelt niet veel. Als je uit internationaal perspectief er naar kijkt wordt het heel anders: Winterswijk ligt vlakbij het Ruhrgebiet. Daar ligt veel potentie die nu niet wordt benut. Een verbinding Winterswijk-Borken maakt de Achterhoek een stuk aantrekkelijker als vestigingslocatie.
Het is dan weer een kip-of-het-ei discussie. Omdat de verbindingen zo slecht zijn is er weinig grensoverschrijdend verkeer, daarom zijn de verbindingen slecht, daarom weinig verkeer, enzovoort. Vanuit het perspectief van de (Hollandse) treinreiziger heb je niks aan een lijntje bij Winterwijk. Maar vanuit het perspectief van de economische ontwikkeling van de Achterhoek is het juist best het overwegen waard om de Achterhoek met het Ruhrgebiet te verbinden. Van die regio heeft men meer economische kansen te verwachten dan van de Randstad.
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Beetje laat. In de 19e eeuw was Winterswijk nog zo belangrijk dat het een directe IC verbinding met Amsterdam had. Het is dus wel vergane glorie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Terug naar vroeger dus eigenlijk, toen er inderdaad internationale reizigerstreinen waren van Amsterdam naar Essen via Winterswijk, Vorden-Ruurlo is dubbelsporig geweest omdat er zoveel treinverkeer was en Winterswijk was als grensstation groter dan alle andere bij elkaar! Maar dan hebben we het over de jaren 1920-1930. Statler Rail verwoordt het hierboven prima, voor de Nederlander is het een uithoek, maar als je de grens wegdenkt is het toch een regio met veel aardig grote plaatsen. Vreden 20.000, Stadtlohn 20.000, Winterswijk 24.000, Rhede 19.000, Borken 40.000 en Bocholt 45.000. De spoorlijn Zutphen-Winterswijk liep vroeger niet voor niets door naar het Ruhrgebiet (zie hier). Het reizigersvervoer is in de Tweede Wereldoorlog gestaakt en niet meer teruggekomen, en het goederenverkeer is stilgelegd omdat er voornamelijk kolen uit de mijnen van het Ruhrgebiet werden vervoerd, maar de vraag daarnaar liep steeds verder terug sinds de ontdekking van aardgas (Slochteren en zo).
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 15 jun 2012, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Het is maar wat je vlakbij het Ruhrgebied noemt, vanaf Borken is het net geen uur treinen naar Essen Hbf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Met een boemel die amper 100 rijdt ja :')
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Op de site van de NordWestBahn staat 120: http://www.nordwestbahn.de/de/regionen/ ... rzeug.html :)Ardan schreef:Met een boemel die amper 100 rijdt ja :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Een boemel die bij elke boom stopt. En tussen Borken en Essen staan nog best veel bomen!
Voordat je in Essen bent heb je al het halve Ruhrgebiet doorkruist. De afstand tot het Ruhrgebiet is vanaf Winterswijk iets van 40 a 50 kilometer.
Naar Arnhem ben je vanuit Winterswijk overigens ook meer dan een uur onderweg. En dan ben je nog maar in Arnhem...
Voordat je in Essen bent heb je al het halve Ruhrgebiet doorkruist. De afstand tot het Ruhrgebiet is vanaf Winterswijk iets van 40 a 50 kilometer.
Naar Arnhem ben je vanuit Winterswijk overigens ook meer dan een uur onderweg. En dan ben je nog maar in Arnhem...
Re: Onderzoek naar herstel trein Achterhoek - Duitsland
Winterswijk-Arnhem is via Zutphen sneller he, hoewel het in afstand 10 km meer is. En Arnhem is vanaf Winterswijk 63 kilometer over de rechtstreekse lijn. Van Winterswijk naar Borken is het 18 km, op de fiets. De spoorlijn zal denk ik 17 km zijn. Op zich maar een vrij klein stukje voor heraanleg.
Mocht dat enkelsporig gaan worden zal er ook aan kruisingsplaatsen moeten worden gedacht, en het station in Burlo zal dan ook weer heropend worden lijkt me. Er waren vroeger kruisingsplaatsen ter hoogte van de Meester Meinenweg in Kotten (Blok Holland), ter hoogte van de K40 halverwege Burlo en Borken (Block Gemenwirthe) en tussen Marbeck-Heiden en Rhade.
Mocht dat enkelsporig gaan worden zal er ook aan kruisingsplaatsen moeten worden gedacht, en het station in Burlo zal dan ook weer heropend worden lijkt me. Er waren vroeger kruisingsplaatsen ter hoogte van de Meester Meinenweg in Kotten (Blok Holland), ter hoogte van de K40 halverwege Burlo en Borken (Block Gemenwirthe) en tussen Marbeck-Heiden en Rhade.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten