Onderzoek naar Fyra-toeslag

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
DJN
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 17:44

Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door DJN »

Goededag beste OV-liefhebbers,

Voor een onderzoek voor het vak statistiek doe ik een kort onderzoekje naar de toeslag die betaald moet worden op een Fyra-kaartje. Hiervoor ben ik op zoek naar mensen die (wel eens) reizen of gereisd hebben met de Fyra vanaf Amsterdam Centraal. Voor dit onderzoek dien ik een enquête af te nemen, die hier te vinden is: http://www.thesistools.com/web/?id=282656.
Dit is een korte enquête die maximaal twee minuten van uw tijd in beslag zal nemen.

Natuurlijk ga ik ook naar Amsterdam Centraal om daar mensen te vragen om deze enquête in te vullen, maar des te meer mensen deze enquête invullen, des te betrouwbaarder de resultaten worden.

Alvast hartelijk bedankt!
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Jef400 »

Hallo DJN,

Het enige zinnige wat ik over de Fyra heb te zeggen dat als ik naar binnen kijk in deze trein deze meer lege dan bezette stoelen bezit. Voor de rest reis ik persoonlijk niet met een product wat een stuk duurder is en eigenlijk maar tien minuten tijdwinst oplevert naar Rotterdam en Breda.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
DJN
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 17:44

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door DJN »

Hallo Jeffrey,

De treinen hebben gemiddeld genomen natuurlijk ook een lage bezettingsgraad, dus voor ons onderzoek kijken we (twee medestudenten eerstejaars economie & bedrijfseconomie en ik) ook of er een grote groep mensen is die nu nog met een IC reizen misschien in de toekomst met de Fyra zullen reizen als de toeslag nog verder omlaag gaat. Zou u bijvoorbeeld met de Fyra gaan wanneer de toeslag verlaagd zou worden naar bijvoorbeeld €1,50?

Ik wil ook de twee mensen bedanken die dit onderzoek reeds hebben ingevuld. Wij hebben geen idee wie dat precies zijn, aangezien dit onderzoek uiteraard volledig anoniem is. Mocht u nog vrienden of familie hebben die ervaring hebben met de Fyra, dan zouden wij het heel leuk vinden wanneer u de link naar onze enquête door zou sturen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Milco »

Ik weet niet wat nu de toeslag is, maar het zou mij een beter idee wezen als de toeslag bij de prijs inbegrepen wordt. Als je een reis plant tussen bijv. Amsterdam C. en Rotterdam. (of een ander traject daar in de buurt) en je een reisadvies met Fyra krijgt, dat de prijs al vanzelf een eurootje ofzo duurder is en dat je als een kaartje koopt een optie krijgt: met of zonder Fyra. Want nu moet je nog speciaal een toeslagkaartje erbij kopen en dat kost ook weer (extra) tijd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DJN
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 17:44

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door DJN »

Het was ons nog niet eens opgevallen dat bij het reisadvies op www.ns.nl bij de prijs geen toeslag inbegrepen zit, maar zodra je online een kaartje wilt kopen wel verwezen wordt naar de site van NS Hispeed waar wel de prijs inclusief toeslag weergegeven wordt. Dat toeslagkaartje, dat extra kaartje wat je erbij moet kopen, wordt inderdaad ook door een deel van de mensen als hinderlijk ondervonden en is soms ook de reden dat mensen besluiten om helemaal geen gebruik te maken van de Fyra, maar een goede oplossing voor dit probleem is er niet.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Jef400 »

DJN schreef:Hallo Jeffrey,

De treinen hebben gemiddeld genomen natuurlijk ook een lage bezettingsgraad, dus voor ons onderzoek kijken we (twee medestudenten eerstejaars economie & bedrijfseconomie en ik) ook of er een grote groep mensen is die nu nog met een IC reizen misschien in de toekomst met de Fyra zullen reizen als de toeslag nog verder omlaag gaat. Zou u bijvoorbeeld met de Fyra gaan wanneer de toeslag verlaagd zou worden naar bijvoorbeeld €1,50?

Ik wil ook de twee mensen bedanken die dit onderzoek reeds hebben ingevuld. Wij hebben geen idee wie dat precies zijn, aangezien dit onderzoek uiteraard volledig anoniem is. Mocht u nog vrienden of familie hebben die ervaring hebben met de Fyra, dan zouden wij het heel leuk vinden wanneer u de link naar onze enquête door zou sturen.
Nee, ik ga geen extra geld betalen voor een product wat geen meerwaarde heeft. Daarnaast vindt ik de prijs/kwaliteit verhouding 1.50 voor 10 minuten minder reistijd ronduit slecht. Voor een tram, metro, bus of lopen naar je eindbestemming met zeer frequent stadsvervoer waar we het hedendaags over hebben in de steden Amsterdam en Rotterdam behoeft het geen waarde in mijn ogen. Op die tweede vraag van U kan ik geen antwoord geven omdat ik hoofdzakelijk forens in de StadsRegio Amsterdam ben. ( Purmerend - Amsterdam Westpoort ) Mijn naaste familie en vrienden kring reist niet naar Rotterdam.

In ieder geval veel succes met UW onderzoek.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Klaasje »

Bij dit verhaal spelen natuurlijk vele verschillende factoren mee. Reizigers die zelf bewust voor het ov kiezen (Keuzereizigers) zullen sneller voor het betalen van een toeslag kiezen dan reizigers die voor het OV kiezen omdat ze ervan afhankelijk zijn (captives). Voor keuzereizigers speelt de snelheid een grote rol maar ook het reisgemak in de vorm van frequent reizen en een laagdrempelige kaartverkoop speelt mee.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Meltrain »

DJN schreef:Hiervoor ben ik op zoek naar mensen die (wel eens) reizen of gereisd hebben met de Fyra vanaf Amsterdam Centraal.
Ik heb nog nooit vanaf Amsterdam Centraal met de Fyra gereisd; alleen maar vanaf Schiphol, Rotterdam Centraal en Breda. Mag ik de enquete dan niet invullen? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DJN
Berichten: 4
Lid geworden op: do 14 jun 2012, 17:44

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door DJN »

Meltrain schreef:
DJN schreef:Hiervoor ben ik op zoek naar mensen die (wel eens) reizen of gereisd hebben met de Fyra vanaf Amsterdam Centraal.
Ik heb nog nooit vanaf Amsterdam Centraal met de Fyra gereisd; alleen maar vanaf Schiphol, Rotterdam Centraal en Breda. Mag ik de enquete dan niet invullen? :?
U mag 'm wel invullen hoor. Het was en is onze bedoeling om de enquêtes persoonlijk af te nemen op Amsterdam Centraal, aangezien wij zelf in Amsterdam aan de VU studeren, totdat ik op het idee kwam om op internet te gaan zoeken naar mensen die van de Fyra gebruik maken. We kunnen echter iedere ingevulde enquête gebruiken, dus als u de enquête zou willen invullen, graag zelfs. :pos:

Het enige probleem is dan de vraag over het traject dat u reist, maar misschien dat het mogelijk is dat u die vraag open laat. Ik weet alleen niet of de software waarmee wat wij voor de enquête gebruiken dat toelaat.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Justin »

No worries. Als het kan, gebruik ik graag de Fyra van Amsterdam via Rotterdam naar Dordrecht i.v.m. betere aansluitingen op het overige/lokale ov dan met het reguliere net. Plus, ik heb tegenwoordig maar weinig geduld meer om dat hele kreng s2200 / s2100 in zijn geheel te doen, als ik weinig tijd heb (wat vaak zo is, ik moet zeggen dat sinds ik weer fulltime werk ik elke minuut aan vrije tijd nog meer waardeer dan vroeger). Tot €3 doe ik het wel, maar toen het destijds €7,50 was... no way!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Onderzoek naar Fyra-toeslag

Bericht door Daniel »

Ik gebruik ´m ook graag in gevallen dat ik door werkzaamheden zou moeten omreizen van Amersfoort ri. Rotterdam, maar het jammere is dan wel weer dat de tijdwinst zo´n beetje verdampt omdat ik dan met de Sprinter naar Schiphol zou moeten reizen (IC geeft net geen aansluiting).
Wat de toeslag betreft: met de huidige snelheid is die eigenlijk niet gerechtvaardigd (gezien je eigenlijk al extra betaald, de afstand via de HSL is immers korter dan over de Oude Lijn), voor 250 km/u zou dan een beperkte toeslag het meest rechtvaardig zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten