Steden gaan weer zelf over OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door flipje »

Steden gaan weer zelf over OV
Toegevoegd: donderdag 14 jun 2012, 14:08

De vier grote steden krijgen zelf weer de mogelijkheid om te beslissen over de manier waarop het openbaar vervoer in hun stad geregeld wordt. Een meerderheid in de Tweede Kamer wil de verplichte aanbesteding in het OV terugdraaien.

Dat bleek vandaag bij de behandeling van een initiatiefwetsvoorstel van GroenLinks, SP, D66 en de PvdA. De Kamer moet nog over het voorstel stemmen, maar met de steun van de PVV is er een meerderheid voor.

Bron en meer
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door zone5324bericht... »

oneerlijk tegenover de door provincies wel aanbesteedde gebieden...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door deadlock »

Hoezo is dat oneerlijk?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:Hoezo is dat oneerlijk?
Dat is toch vrij voor de hand liggend? Blijkbaar vinden de grote steden dat er voordelen zijn bij onderhands gunnen. Van deze voordelen mogen inwoners van kleinere steden en landelijke gebieden niet genieten van onze overheid. Meestal als je de ene groep een bepaalde handelwijze verplicht stelt en de andere groep de vrije hand geeft, zal de eerste groep dit oneerlijk vinden.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Lange_Dre »

zone5324bericht... schreef:oneerlijk tegenover de door provincies wel aanbesteedde gebieden...
De verplichte aanbesteding van het vervoer in de 4 grote steden terug draaien was stap 1. De volgende stap die de SP wil zetten is de aanbesteding voor de rest van Nederland terug draaien :wink:
Alleen duurt het in Nederland lang om de andere partijen daar van te overtuigen... :N
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door deadlock »

Dagren schreef:Dat is toch vrij voor de hand liggend? Blijkbaar vinden de grote steden dat er voordelen zijn bij onderhands gunnen. Van deze voordelen mogen inwoners van kleinere steden en landelijke gebieden niet genieten van onze overheid. Meestal als je de ene groep een bepaalde handelwijze verplicht stelt en de andere groep de vrije hand geeft, zal de eerste groep dit oneerlijk vinden.
Euh, dus omdat ik 3000,- per maand verdien en jij niet is dat oneerlijk? Verschil moet er wezen. Er zijn ook concessiegebieden waar ze simpelweg willen aanbesteden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:
Dagren schreef:Dat is toch vrij voor de hand liggend? Blijkbaar vinden de grote steden dat er voordelen zijn bij onderhands gunnen. Van deze voordelen mogen inwoners van kleinere steden en landelijke gebieden niet genieten van onze overheid. Meestal als je de ene groep een bepaalde handelwijze verplicht stelt en de andere groep de vrije hand geeft, zal de eerste groep dit oneerlijk vinden.
Euh, dus omdat ik 3000,- per maand verdien en jij niet is dat oneerlijk? Verschil moet er wezen. Er zijn ook concessiegebieden waar ze simpelweg willen aanbesteden.
Wat een vreselijk slechte vergelijking. Ik zou niet weten hoe je daar op gekomen bent. Als jij 3000 euro verdient en ik niet en we doen dezelfde werkzaamheden, is dat inderdaad oneerlijk ja.

Overigens is het prima als concessiegebieden willen aanbesteden, als ze de vrije hand gegeven word kan dat gewoon. Nu krijgen zij de keuze echter niet en moeten zij verplicht aanbesteden. Terwijl vier grote steden blijkbaar een verheven positie hebben waardoor voor hen andere regels gelden. Dat is natuurlijk krom. Waarom mogen SRE, SAN e.d. niet zelf bepalen hoe ze hun concessie gunnen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Vinny »

Tja waarom moeten coffeeshops in Zuid-Nederland een wietpas invoeren en in Noord niet? Waarom gelden de hypotheekrenteregels mbt aftrek alleen voor nieuwe gevallen? Politiek is bij definitie oneerlijk...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Dagren »

Vinny schreef:Tja waarom moeten coffeeshops in Zuid-Nederland een wietpas invoeren en in Noord niet? Waarom gelden de hypotheekrenteregels mbt aftrek alleen voor nieuwe gevallen? Politiek is bij definitie oneerlijk...
Omdat de problematiek rondom drugstoeristen in Zuid-Nederland voorkomt en mensen bij het afsluiten van een hypotheek geen rekening kunnen houden met regels die in de toekomst worden bepaald.

(Overigens word de wietpas volgens mij gefaseerd ingevoerd en volgt het Noorden later)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door fogeltje »

zone5324bericht... schreef:oneerlijk tegenover de door provincies wel aanbesteedde gebieden...
Dit dus. Of alles aanbesteden of alles terugdraaien.
"Een touringcar is geen bus"
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door RoelZ1 »

Dagren schreef:Blijkbaar vinden de grote steden dat er voordelen zijn bij onderhands gunnen.
SP, GroenLinks, PvdA, D66 en PVV vinden dat. Of de grote steden ook daadwerkelijk gebruik willen gaan maken van deze mogelijkheid moeten we nog zien. Aangezien de voorbereidingen al er ver zijn in met name Den Haag en Amsterdam (eigendom van materieel en infrastructuur wordt langzaam overgeheveld van vervoerder naar gemeente/stadsregio, eisenpakket van Amsterdam is al gepubliceerd en is duidelijk gericht op marktwerking door veel vrijheden aan de vervoerder te geven) zou het nog zo maar kunnen dat de aanbestedingen toch door gaan. Waarschijnlijk wel pas na 12 september, omdat de gemeentebesturen, met veelal GL, PvdA, SP of D66 in het college, natuurlijk niet tegen hun landelijke lijn in willen werken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door deadlock »

Dagren schreef:Wat een vreselijk slechte vergelijking. Ik zou niet weten hoe je daar op gekomen bent. Als jij 3000 euro verdient en ik niet en we doen dezelfde werkzaamheden, is dat inderdaad oneerlijk ja.

Overigens is het prima als concessiegebieden willen aanbesteden, als ze de vrije hand gegeven word kan dat gewoon. Nu krijgen zij de keuze echter niet en moeten zij verplicht aanbesteden. Terwijl vier grote steden blijkbaar een verheven positie hebben waardoor voor hen andere regels gelden. Dat is natuurlijk krom. Waarom mogen SRE, SAN e.d. niet zelf bepalen hoe ze hun concessie gunnen?
Dit is gewoon calimerogedrag. Laat ze lekker. Boeiend dat zij niet verplicht moeten aanbesteden en de rest wel. Ook totaal irrelevant voor de verdere discussie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Tja waarom moeten coffeeshops in Zuid-Nederland een wietpas invoeren en in Noord niet? Waarom gelden de hypotheekrenteregels mbt aftrek alleen voor nieuwe gevallen? Politiek is bij definitie oneerlijk...
Het is nog maar de vraag of het ook daadwerkelijk oneerlijk is of dat het alleen zo ervaren wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:
Dagren schreef:Wat een vreselijk slechte vergelijking. Ik zou niet weten hoe je daar op gekomen bent. Als jij 3000 euro verdient en ik niet en we doen dezelfde werkzaamheden, is dat inderdaad oneerlijk ja.

Overigens is het prima als concessiegebieden willen aanbesteden, als ze de vrije hand gegeven word kan dat gewoon. Nu krijgen zij de keuze echter niet en moeten zij verplicht aanbesteden. Terwijl vier grote steden blijkbaar een verheven positie hebben waardoor voor hen andere regels gelden. Dat is natuurlijk krom. Waarom mogen SRE, SAN e.d. niet zelf bepalen hoe ze hun concessie gunnen?
Dit is gewoon calimerogedrag. Laat ze lekker. Boeiend dat zij niet verplicht moeten aanbesteden en de rest wel. Ook totaal irrelevant voor de verdere discussie.
Calimerogedrag komt van "Zij zijn klein en ik ben groot en dat is oneerlijk". Dit is "Zij zijn groot, wij zijn ook groot. Toch mogen wij minder en dat is niet eerlijk". Weer een verkeerde vergelijking dus, daarnaast geef je er geen enkel argument bij. Tevens is het relevant voor de discussie omdat het onderdeel is van de discussie.

deadlock schreef:
Vinny schreef:Tja waarom moeten coffeeshops in Zuid-Nederland een wietpas invoeren en in Noord niet? Waarom gelden de hypotheekrenteregels mbt aftrek alleen voor nieuwe gevallen? Politiek is bij definitie oneerlijk...
Het is nog maar de vraag of het ook daadwerkelijk oneerlijk is of dat het alleen zo ervaren wordt.
Waarom is dat de vraag en wat is volgens jou het antwoord?
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door erjeebee »

Lekker aan het kiften jongens?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Dagren »

Heerlijk! :Y
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door visgraat »

Naast de Stadsregio's in de Randstad zijn er volgens mij drie andere. Deze zouden dan denk ik net zo goed ter discussie moeten komen te staan. Als je het mij vraagt:

a.) SAN: Tja, velen (op ongeveer alleen ambtenaren van Stadsregio zelf na) zijn blij dat WGR+ opgeheven wordt. SAN ligt centraal in de provincie en een hele nauwe samenwerking is daar gewenst.
b.) Twente: Laat de OV-autoriteit maar in het gebied zelf, omdat meeste kenners van het gebied ook in Twente wonen/werken. Bovendien verloopt dat nu prima (behalve dat Syntus klein beetje onzekerheid met zich meeneemt).
c.) SRE: Zit een beetje tussen geval a.) en b.) in.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Dagren »

Het is een groter en landelijker gebied, maar wmb mag OV-Bureau GD daar ook bij.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door visgraat »

Dat is juist provincie-overstijgend. Dat zou ik denk ik niet zo snel ter discussie stellen, tenzij het niet functioneert. Als dat terug gaat naar de provincies heb je juist meer OV-auriteiten.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Vinny »

Aanbesteden heeft tot een impuls geleid voor het ov. Als de steden daar niet aan willen hebben ze vooral zelf last van het feit dat het ov goedkoper en kwalitatief beter had gekund...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door AppleMoose »

Aanbesteden is niet noodzakelijk om het OV goedkoper en kwalitatief beter te maken. Als overheid kun je hier ook voor zorgen, als je het maar wil. Dat de overheid dit in het verleden heeft nagelaten, betekent niet dat de overheid dit nooit zelf zou kunnen.
Bovendien, ze zijn het straks niet meer verplicht, maar het is niet verboden om wel aan te besteden. Het is dus aan de steden zelf om te bepalen wat ze gaan doen, en dus ook (indirect) aan jou als kiezer...

Over of het eerlijk/oneerlijk is waarom de steden niet, en de rest wel aanbesteed moet worden..
Hoewel de aanbestedingen in de grote steden wel bezig zijn, zijn ze nog niet allemaal aanbesteed, dit in tegenstelling tot de overige gebieden. Dit is dus (in theorie) nog makkelijker terug te draaien dan de rest. Zie het als een eerste stap. Als na de verkiezingen de juiste partijen aan het roer komen, zullen er vast ook soortgelijke voorstellen komen om de aanbestedingen in de andere gebieden niet te verplichten, mits dit ook van Brussel mag...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Suus »

ZWN was een bureaucratisch tafereel waarbij elke beslissing via diverse bestuurslagen vanuit een hoofdkantoor in Boskoop genomen werden. Niemand had enige inspraak in die processen waardoor het OV alles behalve klantgericht was. Je ziet nu dat de overheid veel meer controle op het OV kan hebben. Dat heeft wel als bijkomend effect dat er af en toe prestigeplannetjes doorheen worden gedrukt, maar over het algemeen is het OV nu wel meer op de klant gericht dan in de tijd dat vervoerders in hun eigen achterkamertjes beslissingen namen waar de klant het maar mee moest doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Suus »

Er is in de praktijk trouwens ook nog maar heel weinig niet aanbesteed:

Railvervoer Rotterdam, Railvervoer Den Haag en Stadsvervoer Amsterdam. De rest is aanbesteed of zit nu in een afrondende fase van aanbesteden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door deadlock »

Dagren schreef:Calimerogedrag komt van "Zij zijn klein en ik ben groot en dat is oneerlijk". Dit is "Zij zijn groot, wij zijn ook groot. Toch mogen wij minder en dat is niet eerlijk". Weer een verkeerde vergelijking dus, daarnaast geef je er geen enkel argument bij. Tevens is het relevant voor de discussie omdat het onderdeel is van de discussie.
Nee. Het wordt erbij gesleept maar dat maakt het geen onderdeel van de discussie. Iemand maakt dit irrelevante punt en daarom lijkt dat alleen maar zo. Een argument hoef ik er niet echt bij te geven omdat ik heb aangetoond dat het een drogreden is en dus invalide. Ik kan er wel een geven hoor; Geen enkele situatie is met elkaar te vergelijken dus je kan niet overal dezelfde voorwaarden stellen.
deadlock schreef:Waarom is dat de vraag en wat is volgens jou het antwoord?
Omdat het natuurlijk niet per definitie oneerlijk is om niet aan te hoeven besteden uiteraard.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Steden gaan weer zelf over OV

Bericht door Fles »

deadlock schreef:natuurlijk [..] per definitie[..] uiteraard.
Ja, zo kan ik ook zelf mijn eigen vragen beantwoorden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten