Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door tsov »

Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag
Uitgegeven: 19 september 2008 14:55
Laatst gewijzigd: 19 september 2008 17:03

ZAANDAM - De buschauffeurs van de Zaanse vestiging van Connexxion leggen vanaf maandag buiten de spits het werk neer. De chauffeurs willen meer sociale veiligheid in de bus. Dit heeft FNV Bondgenoten vrijdag bekendgemaakt.
AfbeeldingANP
De vakbond eist dat in de bus een systeem komt dat chauffeurs de mogelijkheid geeft onderling met elkaar te communiceren, zodat ze elkaar kunnen waarschuwen bij bijvoorbeeld onraad.

Volgens de vakbond had FNV Connexxion al een ultimatum gesteld, dat afgelopen nacht om middernacht afliep. Het busbedrijf is niet op de eisen ingegaan, aldus FNV.

Acties

Hoeveel reizigers door de actie worden gedupeerd, weet bestuurder Paul van Golde van FNV Bondgenoten niet. Ook is nog onduidelijk hoe lang de acties gaan duren. "We gaan door totdat Connexxion met een oplossing komt." Als het te lang duurt, komen er volgens Van Golde mogelijk zwaardere acties.

De reden dat de actie alleen in Zaandam plaatsvindt, is dat daar vaak vervelende dingen gebeuren, aldus de FNV-bestuurder. Zo werd vier jaar geleden iemand neergestoken in een Zaandamse bus.

Systeem

Anderhalf jaar geleden bleek dat het systeem waarmee chauffeurs onderling contact kunnen hebben, zou verdwijnen. Sindsdien vinden al onderhandelingen hierover met Connexxion plaats, aldus Van Golde.

Connexxion wil en kan volgens een woordvoerder van het busbedrijf niet op de eis ingaan. "Het huidige systeem werd twee jaar geleden al geïntroduceerd en als zich calamiteiten voordoen, staat de centrale verkeersleiding meteen paraat.

Ook het invoeren van een ander systeem ziet Connexxion niet zitten. "Het huidige systeem werkt gewoon goed."

Bron: nu.nl

Connexxion naar rechter om staking buschauffeurs

Uitgegeven: 19 september 2008 18:23

ZAANDAM - Connexxion stapt naar de rechter in een poging de staking van de buschauffeurs in Zaandam te voorkomen. Het kort geding dient zaterdag voor de rechtbank in Utrecht. Dit heeft een woordvoerder van het busbedrijf vrijdag bekendgemaakt.
AfbeeldingANP
Connexxion vecht de rechtmatigheid van de staking aan, aldus een woordvoerder van Connexxion. FNV Bondgenoten maakte vrijdag bekend dat de buschauffeurs van de Zaanse vestiging van Connexxion vanaf maandag buiten de spits het werk willen neerleggen. De chauffeurs willen meer veiligheid in de bus.

De vakbond wil staken om af te dwingen dat in de bus een systeem komt dat chauffeurs de mogelijkheid geeft onderling te communiceren, zodat ze elkaar kunnen waarschuwen bij onraad.

Volgens de vakbond had FNV Connexxion al een ultimatum gesteld, dat in de nacht van donderdag op vrijdag om middernacht afliep. Het busbedrijf is niet op de eisen ingegaan, aldus FNV.

Bron: nu.nl
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 19 sep 2008, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bijschrift en kopjes aangepast
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Ruben »

Waarom moet alles altijd via een staking in dat Openbaar Vervoer? :evil:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Geert »

Lijkt wel copycatgedrag, na die staking in Gouda...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Suus »

Nouja, in Gouda reden alle lijnen gewoon door, ze reden alleen via een andere route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door tsov »

Buschauffeurs Zaandam mogen van rechter staken
Uitgegeven: 20 september 2008 16:29
Laatst gewijzigd: 20 september 2008 16:31

UTRECHT - De buschauffeurs in Zaandam mogen maandag buiten de spits staken. Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht zaterdag bepaald in een kort geding dat was aangespannen door werkgever Connexxion.
Afbeelding
ANP

De chauffeurs wilden buiten de spits staken, omdat zij net als vroeger weer met elkaar willen kunnen communiceren.

Dit zogenaamde 'korte verkeer' komt de veiligheid in de bussen ten goede, stelde hun advocaat.

Connexxion

Connexxion was daar fel op tegen. Het bedrijf stelt dat de huidige communicatiemogelijkheden veilig genoeg zijn.

Connexxion wil juist voorkomen dat de buschauffeurs elkaar te hulp schieten bij problemen.

Rechtmatig

De rechter noemde de staking rechtmatig. Hij vond het standpunt van de chauffeurs en vakbond FNV goed te verdedigen, zeker omdat de staking van heel korte duur zal zijn.

Bovendien hadden de chauffeurs beloofd na de staking van maandag het werk zeker tot zondag niet te onderbreken.

Bron: nu.nl
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

tsov schreef:Connexxion wil juist voorkomen dat de buschauffeurs elkaar te hulp schieten bij problemen.
Wat zou daar het argument voor kunnen zijn?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door webguy »

Is minder efficient: dan heb je opeens twee lijnen met flinke vertraging, in plaats van een die geen vertraging en geen hulp krijgt.
Wat ik nog niet snap is dat InfoXX al een hele tijd bestaat toch? Met de komst van InfoXX is kort-verkeer er toch uitgegaan? Waarom nu pas een straking dan?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door M57 »

Waarschijnlijk omdat mensen eerst een tijdje praten en dan pas gaan staken.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:
tsov schreef:Connexxion wil juist voorkomen dat de buschauffeurs elkaar te hulp schieten bij problemen.
Wat zou daar het argument voor kunnen zijn?
webguy schreef:Is minder efficient: dan heb je opeens twee lijnen met flinke vertraging, in plaats van een die geen vertraging en geen hulp krijgt.
Dat. En het feit dat er dan wellicht meerdere werknemers betrokken/gewond raken, waardoor er meer chauffeurs ontrokken worden aan de (volgende) dienst door opvang, ziekte en gesprekken, denk ik.
webguy schreef:Wat ik nog niet snap is dat InfoXX al een hele tijd bestaat toch? Met de komst van InfoXX is kort-verkeer er toch uitgegaan? Waarom nu pas een straking dan?
Uit m'n hoofd is er in Noord-Holland (en dan dus ook Zaandam denk ik) nog een operationeel Combonetwerk. Chauffeurs kunnen elkaar dus nog oproepen. Met ingang van de nieuwe concessie (eind dit jaar) zullen alle bussen die mogelijkheid waarschijnljk niet meer hebben. Maar in hoeverre dat in Zaandam speelt, kan ik niet zeggen.
Ook het invoeren van een ander systeem ziet Connexxion niet zitten. "Het huidige systeem werkt gewoon goed."
Cijfertjes: 't is maar hoe je ze presenteert. Onder chauffeurs heerst een andere gedachte. Maar waarom dat via een staking alleen bij Zaandam geuit moet worden, is mij niet geheel duidelijk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Geert »

Ik kan me ook voorstellen dat Connexxion uit kostenoverwegingen liever één systeem in de lucht houdt dan twee systemen...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Ik mis nog steeds het punt denk ik. Ik begrijp dat Connexxion liever een buschauffeur langdurig het ziekenhuis in laat gaan dan twee chauffeurs met alleen schaafwondjes overhoudt?

(ja, ik chargeer, ik weet het)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Ik mis nog steeds het punt denk ik. Ik begrijp dat Connexxion liever een buschauffeur langdurig het ziekenhuis in laat gaan dan twee chauffeurs met alleen schaafwondjes overhoudt?

(ja, ik chargeer, ik weet het)
Ik heb in dergelijke gevallen ook liever dat de politie dan sneller ten tonele verschijnt. Het is sowieso natuurlijk raar dat een collega-buschauffeur te hulp moet schieten (en waarschijnlijk ook een heleboel extra passagiers dupeert) op het moment dat de openbare orde verstoord dreigt te worden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Natuurlijk moet de politie ook komen, dat staat buiten kijf. Maar als een collega in de buurt is, dan is het toch alleen maar mooi meegenomen dat die er eerder is?

Volgens mij moet de veiligheid van je personeel (en je reizigers!) ongeveer op 1 staan. Als je met kort verkeer die veiligheid iets kunt vergroten, waarom niet dan? Ik was altijd dolblij dat ik collega's had die letterlijk achter me stonden bij agressiegevallen. Ookal stonden er dan wat reizigers te wachten. Die hebben daar trouwens meestal alle begrip voor.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Chauf21 »

Naar verluidt doet slechts 15% van de chauffeurs Zaandam mee aan de staking. De rest rijdt gewoon.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Jurjen »

Er hebben van de 51 dienstdoende chauffeurs vandaag, slechts 8 ingeschreven als stakers.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buschauffeurs Zaandam staken vanaf maandag

Bericht door Chauf21 »

Wubbo schreef:Natuurlijk moet de politie ook komen, dat staat buiten kijf. Maar als een collega in de buurt is, dan is het toch alleen maar mooi meegenomen dat die er eerder is?

Volgens mij moet de veiligheid van je personeel (en je reizigers!) ongeveer op 1 staan. Als je met kort verkeer die veiligheid iets kunt vergroten, waarom niet dan? Ik was altijd dolblij dat ik collega's had die letterlijk achter me stonden bij agressiegevallen. Ookal stonden er dan wat reizigers te wachten. Die hebben daar trouwens meestal alle begrip voor.
Uit een bericht van Connexxion:
[verhaal over staking en kort geding]

Connexxion heeft ook tijdens de zitting nadrukkelijk aangegeven, dat niet zal worden overgegaan tot de invoer van een mogelijkheid tot kortverkeer.

De reden van dit standpunt is, dat kortverkeer niet noodzakelijk bijdraagt aan het verkrijgen van meer gevoel van sociale veiligheid. Het verhogen van het gevoel van sociale veiligheid is veel beter te bereiken door problemen aan de CVL door te geven en te laten vastleggen, zodat we gericht actie kunnen ondernemen richting gemeenten of politie. [...]

Bij kortverkeer hebben we die mogelijkheid juist niet, omdat er dan niets vast ligt.
Daarnaast willen we bewust niet, dat er op eigen initiatief acties naar aanleiding van kortverkeer zullen plaatsvinden. Dit is niet alleen extra gevaarlijk, maar kan ook juist zorgen voor meer agressie.

Vandaar dat wij kortverkeer ook in de rest van Nederland niet binnen Infoxx hebben meegenomen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten