Amsterdam Zuidtak

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Amsterdam Zuidtak

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zie al een tijdje dat er op de Zuidtak, ten zuiden van de treinsporen alle bomen en bosjes zijn weggehaald. Ik ga er dus van uit dat de sporen worden verdubbeld? En zo ja, hoe gaat dat in z'n werk m.b.t. tot Rai ?
Wordt dan de huidige overkapping verwijderd?

Iemand die iets hierover weet?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Klaasje »

Ze bouwen als het ware een tweede station Rai naast het huidige station Rai als ik mij niet vergis.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door R-Flow »

Echt? :shock: RAI is zo'n loos station, helemaal als de N/Z-lijn straks rijdt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door reisthijs »

Het is echt geen loos station, hoe wil jij zonder dit station de grote stromen reizigers bij evenementen verwerken, allemaal overstappen op Zuid?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:Echt? :shock: RAI is zo'n loos station, helemaal als de N/Z-lijn straks rijdt.
:')
Het station kent meer in- en uitstappers dan de helft van alle stations in heel Nederland. Bovendien wordt het juist een interessant station met de NZ-lijn omdat reizigers uit de richting Weesp en verder daar mooi de NZ-lijn kunnen pakken.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Mojito »

Als je straks op RAI wil overstappen van trein op de N/Z dan zul je toch een flink stuk moeten lopen...
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef: :') Het station kent meer in- en uitstappers dan de helft van alle stations in heel Nederland.
:') Amsterdam is dan ook een hele grote stad t.o.v. veruit de meeste gemeentes in Nederland. Maar goed, doelde sowieso meer op de afstand RAI-Zuid.
Klaasje schreef:Bovendien wordt het juist een interessant station met de NZ-lijn omdat reizigers uit de richting Weesp en verder daar mooi de NZ-lijn kunnen pakken.
:') Laat het nou alleen zo zijn dat de N/Z-lijn niet in Station RAI zal stoppen. Het is al helemaal niet voordelig om dat eind naar Europaplein te lopen t.o.v. een directe overstap in Zuid.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Klaasje »

R-Flow schreef:
Klaasje schreef: :') Het station kent meer in- en uitstappers dan de helft van alle stations in heel Nederland.
:') Amsterdam is dan ook een hele grote stad t.o.v. veruit de meeste gemeentes in Nederland. Maar goed, doelde sowieso meer op de afstand RAI-Zuid.
Het mag een korte afstand zijn maar het station heeft toch een behoorlijk verzorgingsgebied en zorgt voor de ontsluiting van o.a. de Rai wat via station Zuid of Duivendrecht meteen 8 tot 10 minuten extra reistijd op zou leveren waarmee je meteen een niet zo goede ov-ontsluiting hebt.
Klaasje schreef:Bovendien wordt het juist een interessant station met de NZ-lijn omdat reizigers uit de richting Weesp en verder daar mooi de NZ-lijn kunnen pakken.
:') Laat het nou alleen zo zijn dat de N/Z-lijn niet in Station RAI zal stoppen. Het is al helemaal niet voordelig om dat eind naar Europaplein te lopen t.o.v. een directe overstap in Zuid.
Bij nader onderzoek dankzij Mojito ben ik erachter gekomen dat dat inderdaad het geval is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Klaasje »

Voor de liefhebbers is hier te vinden hoe het spoor er tussen Hoofddorp en Diemen-Zuid uit gaat zien rond 2016. Dit is echter een indicatie omdat in dit document voornamelijk het ruimtebeslag wordt vastgelegd. Met name wisselverbindingen kunnen anders uitpakken.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door RoelZ1 »

Als je een beetje door de lijntjes heen kijkt zie je ook het toekomstige sporenplan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Klaasje »

Maar dat is geen definitief sporenplan :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Suus »

Er is geen definitief sporenplan zolang niet is besloten waar men de HSL-treinen wil keren. Enige tijd geleden heeft Diemen protest aangetekend tegen een ligging ten oosten van station Diemen Zuid, over een definitief besluit heb ik nog niets gelezen.

Dat de extra sporen bij station RAI aan de zuidkant van de huidige sporen komen is echter wel zo goed als duidelijk, een andere plek dan daar is er niet, aan de andere zijde zit je immers met de metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door RoelZ1 »

Die keersporen zouden sowieso nog niet worden aangelegd in deze fase. Daar zou alleen nog maar ruimte voor worden gereserveerd.

Overigens is het, zoals ik eerder weleens betoogde, nog maar zeer de vraag of er nog wel behoefte is naar de hoeveelheid keersporen die nu gepland zijn. Voor de internationale hogesnelheidstreinen is een eindpunt in Amsterdam (eerst Centraal, later Zuid) nog logisch, maar voor de binnenlandse treinen is dat, met de samenvoeging van de concessies HSL en HRN nog maar zeer de vraag. Ze kunnen na Amsterdam Zuid doorrijden naar Almere/Zwolle of NS kan er voor kiezen om zowel Amsterdam Zuid als Amsterdam Centraal te bedienen. In beide situaties is de hoeveelheid benodigde keersporen op Zuid een stuk minder. Er kunnen dan gewoon minder sporen worden aangelegd, maar er kan ook gekozen worden om de achteringang van de Watergraafsmeer te verdubbelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Suus »

Ik vind persoonlijk dat je internationale treinen niet naar Amsterdam Zuid kan sturen. Komaan zeg, ik ken geen ander land in Europa waar de internationale treinen niet naar het belangrijkste station van de stad, dus Amsterdam Centraal worden gestuurd. Ik schat dat 80% van de internationale reizigers daar wil zijn, dan ga je ze toch niet op een tochtig Amsterdam Zuid (het station zal nooit ondergronds aangelegd worden dus veel beter dan het nu is zal het ook niet worden) allemaal de metro in sturen. Een echte internationale trein stopt op een groot station met allure en dat hebben we, dus hop, met die internationale treinen naar Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door RoelZ1 »

Ik heb het over de hele lange termijn waarbij er een Dok ligt, een groot (ondergronds) station Zuid staat, de Noord-Zuidlijn klaar is en Amsterdam Zuid minstens evenveel instappers telt als Amsterdam Centraal. Dat, behalve de instappers, waren ook allemaal eisen om het eindpunt van de hogesnelheidstreinen uberhaubt naar Zuid te mogen verplaatsen. De komende 10-15 jaar zie ik dat nog niet gebeuren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Vinny »

Ongeveer 50% van de reizigers van de Thalys is zakelijk, terwijl de binnenstad van Amsterdam met metro en tram vanaf Zuid niet minder snel (afhankelijk van de precieze bestemming) bereikbaar is. Ik vind het punt "allure" volstrekt irrelevant in deze...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Daniel »

Als allure irrelevant zou zijn zouden ze vast niet al die stations langs de hogesnelheidslijn grondig aan het verbouwen zijn (zie Breda en Rotterdam) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Suus »

Stations zijn bij uitstek een visitekaartje voor de stad. Als het station een lelijk tochthol is komt dat niet echt uitnodigend over. Zelfs de Belgen hebben dat door met als gevolg dat Antwerpen en Luik volledig zijn opgelapt en de HSL-treinen op Brussel-Zuid op een volledig opgeknapt gedeelte van het station stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door VIRM »

En wordt door de spoorverdubbeling niet een nieuw bottleneck gecreeerd tussen de Riekerpolderaansluiting en Schiphol? Je gaat dan van 4 sporen over de Zuidtaken naar 4 sporen na de Riekerpolderaansluitging, al komen er vanuit Lelylaan dan weer 2 spoortjes bij.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door Klaasje »

Juist doordat er nu veel kruisende bewegingen bij de Riekerpolderaansluiting zijn kan je de Schipholtunnel niet optimaal benutten. Daarom wordt er een dubbele vork bij de Riekerpolderaansluiting én bij de aansluiting van de Utrechtboog (Duivendrechtaansluiting-West) gebouwd.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Het mag een korte afstand zijn maar het station heeft toch een behoorlijk verzorgingsgebied en zorgt voor de ontsluiting van o.a. de Rai wat via station Zuid of Duivendrecht meteen 8 tot 10 minuten extra reistijd op zou leveren waarmee je meteen een niet zo goede ov-ontsluiting hebt.
Als je zo gaat kijken kan je haast overal wel een treinstation neerzetten. Die reistijd heb je doorgaans nou eenmaal om van en naar het station te komen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door visgraat »

Klaasje had het niet over reistijd, maar over extra reistijd. Station RAI ligt voor een aantal wijken in Amsterdam en Amstelveen heel gunstig en voorziet daarmee een redelijk verzorgingsgebied van een station.

Als je bijvoorbeeld naar De Pijp gaat vanuit Almere kan je handig gebruik maken van station RAI. Vanuit Zuid is dat toch wat ongelukkiger en Amstel een keer overstappen.

Ik kan niet inschatten of een station de reizigersaantallen rechtvaardigt die daarmee een veel beter alternatief hebben dan via Zuid, Amstel of een ander vervoermiddel als de metro.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door tsov »

Het bestaan van station RAI wordt natuurlijk met name gerechtvaardigd door het gebouw waar dat hele station naar genoemd is...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door visgraat »

Voor de RAI zelf denk ik: Heb je een goede ingang aan de westzijde, dan is het vanaf Zuid maar 300 à 400 meter verder dan vanaf statio RAI. Op de beurs zelf loop je waarschijnlijk veel meer. Bovendien heeft station Zuid veel meer directe verbindingen. Wat zou je bijvoorbeeld doen uit de richting Utrecht (scheelt meer dan een kwartier treinreistijd)?
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: Amsterdam Zuidtak

Bericht door ThePretender »

Heeft iemand een link met een plattegrond van Station Zuid? Ik lees dit allemaal maar met een mooi overzicht van hoe de sporen liggen zou het snappen veel makkelijker gaan! Die op NS.nl vind ik te kleinschalig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten