3 Regering wil tweeledige structuur voor NMBS
De ministerraad keurt een voorstel van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) goed om de spoorwegen te hervormen. Op voorstel van Magnette zou de overkoepelende NMBS Holding verdwijnen en zou worden voortgewerkt met een infrastructuurbeheerder en een spoorwegexploitant.
Mijn voorstel gaat voor een transparanter en duidelijker structuur", zegt Magnette. "Twee maatschappijen die een duidelijke verantwoordelijkheid hebben en een akkoord tussen die twee maatschappijen dat moet leiden tot coherentie en meer stiptheid en kwaliteit."
Bron: Deredactie.be
Vorig jaar al werd de goederentak uit de holding gehaald en bleven de NMBS en Infrabel over. De Holding is nu nog verantwoordelijk voor de computersystemen, personeel en een aantal stations (die met bruine borden/totempalen). Door de Holding op te heffen verdwijnt er bovendien een bestuurslaag binnen de Belgische spoorwegen.
Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
En nu nog private reizigersvervoerders toestaan en ook België kan een modern land gaan worden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Ja, want versnippering is goed, toch? :')Vinny schreef:En nu nog private reizigersvervoerders toestaan en ook België kan een modern land gaan worden...
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Veolia is nu eenmaal beter dan de NMBS, daar mogen Belgische treinreizigers best mee verwend worden ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Dat was ook mijn eerste gedachte.Fles schreef:Ja, want versnippering is goed, toch? :')Vinny schreef:En nu nog private reizigersvervoerders toestaan en ook België kan een modern land gaan worden...
"Een touringcar is geen bus"
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Als ze dan ook NMBS tarieven toepassen en niet met 2 kaartjes gaan werken wordt dit leuk.Vinny schreef:Veolia is nu eenmaal beter dan de NMBS, daar mogen Belgische treinreizigers best mee verwend worden ...
Versnippering d.m.v. concessies is goed, zolang de kaartjes dezelfde zijn.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Nu men in België op het punt staat om een elektronisch vervoersbewijs te introduceren en kaartautomaten eindelijk aan een opmars lijken te beginnen is het regionaliseren van spoorlijnen wel eenvoudiger aan het worden.
Als je echter van de NMBS naar de Lijn zaken gaat overhevelen beland je echter van de regen in de drup, aangezien het beleid dat de Lijn heeft uitgestippeld sinds het ontstaan financieel niet echt succesvol is: Bewijs is Belgisch Limburg, waar bij de aankomende bezuinigingen bijna alle lijnen die sinds het opheffen van de NMVB zijn opgericht weer worden geschrapt. Feitelijk komt daar dus het goed-functionerende lijnennet van 20 jaar geleden weer terug :')
Als je echter van de NMBS naar de Lijn zaken gaat overhevelen beland je echter van de regen in de drup, aangezien het beleid dat de Lijn heeft uitgestippeld sinds het ontstaan financieel niet echt succesvol is: Bewijs is Belgisch Limburg, waar bij de aankomende bezuinigingen bijna alle lijnen die sinds het opheffen van de NMVB zijn opgericht weer worden geschrapt. Feitelijk komt daar dus het goed-functionerende lijnennet van 20 jaar geleden weer terug :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
En dat waren nu eens lijnen waar volk op zat...
Eigenlijk zou het overhevelen van bepaalde lijnen interessant zijn om een visgraatmodel in te voeren.
Nu willen veel mensen de trein niet nemen omdat ze een abonnement bij DeLijn hebben.
Eigenlijk zou het overhevelen van bepaalde lijnen interessant zijn om een visgraatmodel in te voeren.
Nu willen veel mensen de trein niet nemen omdat ze een abonnement bij DeLijn hebben.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: Belgische regering wil af van "NMBS-Holding"
Het openbaar vervoer in België werkt inderdaad ontzettend naast elkaar, dat is vooral te zien in Vlaanderen en in Brussel. Daar komt nog bij dat de bedrijven in de wurggreep van zeer conservatieve vakbonden gehouden worden waardoor veranderingen heel traag komen uit angst tot een totale stilstand in de organisatie.
De vakbonden zijn nu ook tegen deze opsplitsing omdat de twee nieuwe organisaties kleiner worden. Daardoor hoeven de bedrijven relatief minder te besteden aan het in stand houden van de vakbonden die daardoor hun machtspositie ondermijnd zien worden. Daarbij gebruiken ze de Nederlandse situatie als schrikbeeld hoe erg het uit de hand kan lopen, ware het niet dat in Nederland de spoorwegen niet zo gepolitiseerd is als in België. De problemen van welke organisatie wat doet zijn ongeveer gelijk, maar het principe van partijpolitiek weegt hier niet door bij aanpassingen in de organisatie.
De vakbonden zijn nu ook tegen deze opsplitsing omdat de twee nieuwe organisaties kleiner worden. Daardoor hoeven de bedrijven relatief minder te besteden aan het in stand houden van de vakbonden die daardoor hun machtspositie ondermijnd zien worden. Daarbij gebruiken ze de Nederlandse situatie als schrikbeeld hoe erg het uit de hand kan lopen, ware het niet dat in Nederland de spoorwegen niet zo gepolitiseerd is als in België. De problemen van welke organisatie wat doet zijn ongeveer gelijk, maar het principe van partijpolitiek weegt hier niet door bij aanpassingen in de organisatie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten