Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Cookie »

Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose
Geplaatst op: dinsdag 19 juni 2012 17:13
Laatst bijgewerkt: dinsdag 19 juni 2012 19:38


Het hoofdstation in Groningen ondergaat de komende jaren een metamorfose. (...)

De aanpak is nodig vanwege de enorme groei van het aantal reizigers. Die wordt veroorzaakt door extra sneltreinen naar Zwolle en Leeuwarden en door de komst van de regiotram.

Door de aanleg van extra spoor kan in de toekomst ieder kwartier een trein rijden in elke richting. En de treinen vanuit Veendam en Nieuwschans kunnen via het hoofdstation doorrijden naar Delfzijl en Roodeschool. Verder verdwijnt het huidge opstelterrein voor treinen van de locatie achter het hoofdstation naar een plek buiten de stad. (...)
Lees verder
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Daan »

Nog geen concrete plannen dus...
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Cookie »

Videoreportage geeft iets meer details, opstelterrein voor de treinen zou bij "De Vork" in Haren moeten komen. Komend jaar valt het definitieve besluit.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door The best »

Zolang ze het stationsgebouw maar laten staan vind ik alles prima.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Vinny »

Aha de enorme forensenstroom uit Haren moet zeker worden opgevangen? En worden het gouden of zilveren perrontegels?

Oh wacht ik zou niet meer cynisch reageren... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Bart »

De megaklus moet in 2020 klaar zijn.
In 2020 mag het dan wel even klaar zijn met verbouwingen aan de stations. Ik geloof dat we dan elk station wel hebben gehad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Suus »

Je kan nooit stoppen met verbouwen, want op het moment dat het laatste station verbouwd is, is het eerste station alweer ouderwets en kunnen die wel weer een midlife-verbouwing gebruiken.

Bovendien, voor een van de lelijkste stations in Nederland is nog steeds geen verbouwing aangekondigd, dus voorlopig zijn we nog niet klaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Bart »

Is het dan slechts mijn perceptie dat op dit moment ieder groot station in Nederland wordt verbouwd danwel kort geleden is opgeleverd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Suus »

Ja :Y

Er worden wel een aantal stations verbouwd, maar aan een groot deel van de stations is de afgelopen jaren wezenlijk niets veranderd. Denk aan Haarlem (alleen het busstation), Alkmaar, Amersfoort, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Dordrecht, Almere. Er is nog genoeg te doen hoor :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door groningen »

De bedoeling is om vanaf het station tot aan het punt waar de lijnen naar Haren en Kropswolde volledig 4 sporig uit te bouwen. Dat schijnt te betekenen dat de enigste spoorwegovergang (Esperantostraat) aan de oostzijde van het station van Groningen gaat verdwijnen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door marvinkok »

Bee schreef:Ja :Y

Er worden wel een aantal stations verbouwd, maar aan een groot deel van de stations is de afgelopen jaren wezenlijk niets veranderd. Denk aan Haarlem (alleen het busstation), Alkmaar, Amersfoort, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Dordrecht, Almere. Er is nog genoeg te doen hoor :Y
Hengelo heeft net een nieuwe tunnel en Zuid-ingang gekregen, en nu is het nieuwe busstation bijna klaar. Das toch niet niks...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Bovendien, voor een van de lelijkste stations in Nederland is nog steeds geen verbouwing aangekondigd, dus voorlopig zijn we nog niet klaar.
Heerlen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door erjeebee »

Eindhoven moet ook nog op de schop, start eind dit jaar, klaar 2016, kosten 70 miljoen.
T werd tijd. Veel te krappe tunnel en geen fatsoenlijke liften. Totaal onvoldoende.

4 treinen per uur in elke richting in Groningen...
Nu nog Groningen-Zuidhorn (al in de planning) en Groningen - Sauwerd verdubbelen, en dan kan dat ook echt.

En dan mooie rechtstreeke verbindingen introduceren:
(Stadskanaal-)Veendam-Groningen-Roodeschool
Leer-Groningen-Leeuwarden-Harlingen Haven (hadden we die niet ooit al eens?)

Kom maar op:)
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door erjeebee »

Lelijkste station was toch Zoetermeer?
Staat me ergens bij van een recente lelijkheidsverkiezing..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Bee schreef:Bovendien, voor een van de lelijkste stations in Nederland is nog steeds geen verbouwing aangekondigd, dus voorlopig zijn we nog niet klaar.
Heerlen?
Zaandam. Bouw je voor honderd miljoen miljard zo'n enorm nieuw stadshart, loop je door de deur van het station en je komt in de grootste jaren '70 gribus die er is: rubberen noppenvloer, roestende metalen constructie en chaotische perrons.

En het ergste is nog: Het is pas geopend toen de Hemtunnel af was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Meltrain »

Groningen - Sauwerd is al lang dubbelsporig hoor. :)
Verder denk ik dat een verbinding Veendam - Groningen - Delfzijl dan nog meer nut heeft.
En Leer - Winschoten - Groningen - Leeuwarden - Harlingen Haven heeft inderdaad in de zomer van 2007 als rechtstreekse trein bestaan. Ik dacht 2x per dag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
erjeebee
Berichten: 1390
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door erjeebee »

OK, geef toe dat ik in 1981 voor het laatst tussen Groningen en Sauwerd in de trein heb gezeten, dus de kennis van toen is niet meer helemaal actueel.
Groningen Noord-Sauwerd is idd dubbelsporig sinds 2003 maar Groningen-Groningen Noord moet nog.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Heerlen?
Nee, daarvoor ligt ook al een verbouwingsplan klaar.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Er worden wel een aantal stations verbouwd, maar aan een groot deel van de stations is de afgelopen jaren wezenlijk niets veranderd. Denk aan Haarlem (alleen het busstation), Alkmaar, Amersfoort, Hengelo, Leeuwarden, Maastricht, Tilburg, Nijmegen, Dordrecht, Almere. Er is nog genoeg te doen hoor :Y
Dordrecht heeft anders zeer recentelijk nog een forse opknapbeurt gekregen: busstation en de stationsomgeving compleet vernieuwd, nieuwe fietsenstalling en de hoofdingang bij de tunnel is fors opgeknapt met een nieuw gebouwtje voor de Broodzaak (i.p.v. een soort van krot wat daar stond) en een nieuw stuk overkapping. Tot slot is de loopbrug ook nog van roltrappen en nieuwe vaste trappen aan de noordkant voorzien.
Alleen het stationsgebouw en de kappen van spoor 1, 2, 3 en 20 (monument) en de kappen van 4, 5, 1c en 15 is niks mee gebeurd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door midnet »

die Duitse badgasten trein was in feite een herleving-try out-van wat tot in de jaren 60/70 elke zomerweekend bestond. Ik meen zelfs ooit nog met Duitse ''silberlinge''waggons door naar Harlingen en vanaf bremen.
net als er in die periode badgastentreinen vanaf de Ruhr naar Alkmaar-den Helder reden.
Het gebouw als zodanig van Groningen is toch nog vrij recent geheel gerestaureerd? Met de plafonds weer innoude glorie met die schilderingen? Hoe lang is dat alweer geleden?
Als er meer treinen/uur komen, lijk mij dat de reizigerstromen juist per trein wat dunner worden-dus minder kans op opstopping door studenten die de weg blokkeren in hun asociale ''ikdenknooitaaneenander'' mentaliteit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Suus »

midnet schreef:Als er meer treinen/uur komen, lijk mij dat de reizigerstromen juist per trein wat dunner worden-dus minder kans op opstopping door studenten die de weg blokkeren in hun asociale ''ikdenknooitaaneenander'' mentaliteit.
Generalisatie die nergens op is gefundeerd. :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door isadora »

Het station dat er erger aan toe is, dan dat in Baghdad, is Heerenveen.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door reisthijs »

midnet schreef:Het gebouw als zodanig van Groningen is toch nog vrij recent geheel gerestaureerd?
Klopt, maar daar gaat het dan nu ook niet over. Dit nieuwe plan betreft de sporen en perrons.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Vinny »

isadora schreef:Het station dat er erger aan toe is, dan dat in Baghdad, is Heerenveen.
Er mist gewoon een horecagelegenheid. Bovendien kunnen de aansluitingen wel minder robuust (20 minuten overstaptijd van de bus uit Sneek op de trein naar de bewoonde wereld). Verder lijkt mij dan toch weinig mis met de Nederlandse stations. Alleen Rotterdam en Eindhoven zijn of waren veel te krap, en de perronkap van Utrecht was doorgeroest. Daar mocht ook wel wat aan gebeuren. Het opknappen van Groningen snap ik totaal niet, het is zelfs één van de mooiste stations van Nederland en het is ook niet te krap...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Hoofdstation Groningen ondergaat metamorfose

Bericht door Daan »

groningen schreef:De bedoeling is om vanaf het station tot aan het punt waar de lijnen naar Haren en Kropswolde volledig 4 sporig uit te bouwen.
Daar is in het ontwerp van Groningen Europapark ook al rekening mee gehouden, volgens mij. Er is plaats voor een vierde spoor + perron.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten