Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Suus »

peter s schreef:@Bee
Jaloers?

Al meer dan 35 jaar onze hobby. *O*
Absoluut niet, ik heb he-le-maal niets met recreatiecontainers :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

Afbeelding
Breng 9177 by Jannick Bolten, on Flickr
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Ik zie overigens dat het ROCOV negatief heeft geadviseerd over het samenvoegen van lijn 300 en 325. De rit van lijn 325 is korter en daardoor goedkoper (klopt). Ook zou deze lijn sneller zijn. Idealiter klopt dit ook, echter kan de Heyendaalseweg wel een bron van vertraging zijn. Maar dat is makkelijk na te gaan door daadwerkelijk reistijden te vergelijken (neem aan dat je dat gewoon uit INFOXX kunt trekken aan het einde van een dag). Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Naar aanleiding van mijn klacht over Hemelvaartdag heeft het ROCOV ook een advies gestuurd naar Connexxion en Arriva dat dit niet meer mag gebeuren en ze worden gevraagd beter met elkaar af te stemmen op dagen dat er afwijkende dienstregelingen worden gereden.

De adviezen zijn hier te vinden: http://www.rocovgelderland.nl/publicaties
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

ROCOV heeft met meerderheid besloten verwachting van Breng is dat zij wijziging wel gaan doorvoeren en een akkoord krijgen van De Stadsregio om deze wijziging al per september door te voeren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Suus »

Ik wordt een beetje tureluurs van dat Breng. Je zou bijna kunnen zeggen dat de dienstregeling er elke drie maanden op de schop gaat :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Ik wordt een beetje tureluurs van dat Breng. Je zou bijna kunnen zeggen dat de dienstregeling er elke drie maanden op de schop gaat :roll:
Dan begint het collegejaar weer en komt een nieuwe lading studenten die vervoerd moeten worden. Dan extra capaciteit creëren (door lijn 325 zijn ritten via het station te laten doen) is dan niet zo een gek idee.

Wat de Stadsregio zou het me niet verbazen als die alleen maar jaknikken. Zolang ze maar voor een dubbeltje in de eerste rang zitten hoor je die lui niet en zullen ze ook niet aansporen om knelpunten aan te pakken heb ik het gevoel. Klagende reizigers is dan slechts een inconvenience.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Suus »

In andere regio's introduceert men dan geen nieuwe dienstregeling maar gaat men weer terug naar de winterdienst zoals voor de zomer en heeft men in de zomer alleen lagere frequenties (tijdelijk niet-rijdende lijnen e.d.). In dat zicht is het best een vreemde gewoonte om zowel in september als in december als in april de dienst te wijzigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door peter s »

Effe wat anders, ik zie steeds meer gasbussen met vier in plaats van één ventilator op het dak. Het ombouwen met de airco loopt dus.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Freek »

fogeltje schreef:
Bee schreef:Ik wordt een beetje tureluurs van dat Breng. Je zou bijna kunnen zeggen dat de dienstregeling er elke drie maanden op de schop gaat :roll:
Dan begint het collegejaar weer en komt een nieuwe lading studenten die vervoerd moeten worden. Dan extra capaciteit creëren (door lijn 325 zijn ritten via het station te laten doen) is dan niet zo een gek idee.

Wat de Stadsregio zou het me niet verbazen als die alleen maar jaknikken. Zolang ze maar voor een dubbeltje in de eerste rang zitten hoor je die lui niet en zullen ze ook niet aansporen om knelpunten aan te pakken heb ik het gevoel. Klagende reizigers is dan slechts een inconvenience.
In dit geval kost het de Stadsregio juist geld. De omweg langs het station is langer en kost dus meer DRU's.
Wijziging per september heeft er mee te maken dat de 300 juist tussen Bemmel en het station wordt versterkt (behalve in de zomerperiode) met inhuur (heeft heel vaak een oude OAD lijnbus opgereden). De 300 wordt versterkt terwijl er 5 minuten later een lege bus op ongeveer hetzelfde traject met dezelfde eindbestemming rijdt. Beetje van de zotte dus om 3 bussen te laten rijden terwijl het in 2 past. Het heeft dus niet zozeer met het trajectdeel CS-Heyendaal te maken, daarvoor is het hooguit een extraatje.

@Bee laatste wijziging van Breng was toch gewoon in december ;-)
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door Trolley0144 »

momenteel rijden in Arnhem de volgende groene ambassador bussen de connexxion 1775,1830,8136,8138,8146,8170,8174,8179
8185,8187,8192,8315 vanwege een omleiding op lijn 5 weet iemand hoelang ze blijven.
zijn er eigenlijk al nieuwe trolleybussen besteld en zijn er al MAN aardgasbussen voor Arnhem in aanbouw.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door koekje »

Trolley0144 schreef:momenteel rijden in Arnhem de volgende groene ambassador bussen de connexxion 1775,1830,8136,8138,8146,8170,8174,8179
8185,8187,8192,8315 vanwege een omleiding op lijn 5 weet iemand hoelang ze blijven.
zijn er eigenlijk al nieuwe trolleybussen besteld en zijn er al MAN aardgasbussen voor Arnhem in aanbouw.
Die groene wagens blijven ongeveer 4 weken vanwege de werkzaamheden aan het airborneplein. De rest weet je het antwoord al op Trolley0144, elke week dat vragen heeft geen zin. Wacht nou geduldig af. Zodra er iets bekend is verschijnt het heel snel op internet, dat houdt niemand voor zichzelf.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Chauffeurs moeten eens een cursus vervoersbewijzen krijgen. Vandaag konden enkele mensen weer eens teveel betalen bij OAD in een 99 richting Uden. Ze moesten 8 euro neerleggen voor enkeltje Uden. Chauffeur: "naar Grave is het 5 euro en voor het Brabantse gedeelte is het 3 euro, ongeacht de afstand". Dit waren niet zijn exacte woorden maar wel zijn boodschap. In essentie is dit juist. Echter geldt het Brabo kaartje vanaf/tot en met halte Nederasselt, Graafseweg/Broekstraat (staat in vervoersvoorwaarden en op de achterkant van het kaartje zelf). Dus de mensen dienen nog een KAN enkeltje van Nijmegen naar Nederasselt erbij te kopen en dat is 4 euro. Veel mensen zeggen dat ze normaal 6 euro betalen, dat is dan wel weer een euro te weinig. Chauffeurs die dat doen zitten waarschijnlijk in de war met het oude KAN kaartje. Brabo reizigers kochten toen voor de resterende rit een KAN-kaartje van 3,30.
"Een touringcar is geen bus"
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door jwalk1 »

Volgens mij komt dat doordat de Oad weinig uitleg heeft gehad over diverse dingen als kaartjes en infoxx. Ik als hobbist heb de Oad chauffeurs ik het begin vaak geholpen met het infoxx, omdat ze geen uitleg gehad hadden, of ze helemaal geen uitleg gehad hebben weet ik niet, maar naar mijn idee veel te weinig.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

Ook bij Arriva gaat het heel regelmatig fout hoor, alleen betalen de mensen daar zes euro ongeacht of ze naar Dukenburg of Nijmegen gaan in veel gevallen terwijl het zeven euro naar centraal zou moeten zijn. Vroeger met de KAN-kaartjes was dat niet anders. Regelmatig wilde een chauffeur me in Grave of Uden (meestal kocht ik het kaartje in Uden al, was net zo makkelijk dan hoef ik tijdens de rit niet naar voren te vallen) een 4,40 kaartje aansmeren terwijl mijn Brabo abonnement/dalurendagkaartje toch echt tot de eerste halte in Nederasselt geldig was (ik had dan ook altijd de folder bij om dat aan te tonen en kreeg uiteindelijk ook altijd mijn 3,30 kaartje hoewel een bepaalde oudere OAD chauffeur er toch altijd over bleef zeiken en dat het voor mijn eigen risico was als ik gecontroleerd werd...zelfs nadat ik bij een controle gelijk gekregen heb bleef hij zeuren).

Maar ze hebben bij OAD te weinig/geen instructie gehad, dat ben ik zonder meer met je eens. Ook ik heb ze een keer met Infoxx, namelijk de procedure om aansluiting te vragen :mrgreen: In het begin hadden ze ook de grootste moeite om op tijd te rijden, vertrekvertragingen van +15/+20 in Uden waren toen eerder regel dan uitzondering. Gelukkig is nu al een hele tijd verbetert en rijden ze gewoon goed op tijd en zijn klantvriendelijk (op die oude bromsnor na, die keek ook altijd nors), dat laatste zijn ze overigens altijd geweest. Tegenwoordig kunnen ze met alles best goed overweg, alleen met die kaartjes blijft het altijd lastig, maar daar zijn ze dus niet de enige.

Ik vraag me af of Hermes ook in zee gaat met OAD of dat ze zelf gaan rijden. Liever zie ik de hele lijn aan Arriva uitbesteed worden, dan krijg ik tenminste altijd 40% korting :P Maar het zal eerder andersom worden ben ik bang -o- Gelukkig ben ik tegen die tijd geen arme student meer. Overigens geven de bussen van OAD nog steeds geen 20% dalkorting. Bij het omzetten naar de nieuwe tarieven per 1 januari moet iets fout gegaan zijn. Het ROCOV heeft schijnbaar al soortgelijke gevallen gemeld gehad.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #6

Bericht door fogeltje »

En wederom geen DO korting op een OAD bus. Kreeg overigens zojuist bericht dat het geld van mijn claim van vorige week klaar staat. Wat dat betreft wordt CXX steeds sneller. En ook is het voor het eerst in maanden dat ik weer bericht krijg, hiervoor stond het geld gewoon zonder bericht klaar.

De OAD chauffeur van gisteren was overigens overduidelijk iemand die veel op de touringcar zit, bij de busstations Dukenburg, Grave en Uden riep hij de halte zelf om en wenste mensen die uitstappen een prettige dag (en niet vergeten uit te checken als ze met OVC reisden). Dat was dan wel weer leuk om een keer te horen.
"Een touringcar is geen bus"
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door rovin1995 »

Nieuwe opzet buurtbuslijnen 589 en 590

Met ingang van maandag 25 juni wijzigt de route en de opzet van de buurtbuslijnen 589 en 590 in de gemeente Renkum op maandag t/m vrijdag (op zaterdag blijft de buurtbus onder het lijnnummer 589 de huidige route rijden van Doorwerth via Oosterbeek naar Wolfheze; alleen de vertrektijden wijzigen iets).

lees meer: http://www.buurtbusveluwezoomwest.nl/index.htm
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Ik zag op de wiki en vervolgens in de dienstregeling van Novio/Breng dat er dit jaar tijdens de Vierdaagse weer een pendel tussen Brabantse Poort en Alverna rijdt onder 699. Zijn ze die gewoon vergeten te schrappen? Die bus reed vorig jaar eenmalig omdat lijn 99 toen niet door Alverna reed maar door Wijchen-Zuid omdat de weg open lag. De wandelaars moesten natuurlijk in Alverna zelf zijn en dat kon ook (alleen dus niet voor een doorgaande bus), vandaar die pendel toen.

Lijn 99 rijdt 2x per uur, dat lijkt me toch voldoende? Moeten daar die pendelritten nog bij? Bovendien is het raar dat ze dan vanaf de Brabantse Poort vertrekken. Vorig jaar was dat niet zo vreemd omdat lijn 99 nu eenmaal daar geknipt was. Ook de tijden zijn nog afgestemd op de aankomst van de pendel 199 vanaf het station en aangepaste rijtijd van lijn 99 waardoor je niet eens een mooie kwartierdienst zou krijgen vanaf Dukenburg (als je dan toch 4 bussen per uur laat rijden).

Kortom, ik vind het maar vreemd, OF ze zijn die lijn vergeten eruit te halen of ze willen hem daadwerkelijk laten rijden om het aantal bussen in de middag te verdichten naar 4x per uur, maar dan zul je hem toch echt vanaf CS moeten laten rijden en kun je de tijden beter afstemmen met de 99.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Ik vind de vertrektijden in Nijmegen van de bussen 's avonds vreemd. De meesten vertrekken 1 over het hele en/of halve uur. Daarmee moet je bijna een kwartier wachten als je uit de IC komt vanuit Utrecht. Aansluitingen uit 's-Hertogenbosch en Zwolle zijn zelfs nog ruimer.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

Dat is toch niet heel gek, is juist bewust gedaan. Het maakt namelijk de knoop op CS mogelijk tussen alle buslijnen incl overstap tijd. Aankomst is geloof ik .29 en dan dus vertrek om .31. Sluit daarmee ook goed aan op de IC's, die komen om .24 aan, maakt dus een overstap van 7 minuten. Dat is aan de ruime kant maar vergeet niet dat iedereen even snel door de tunnel kan. Bovendien zit je met vertragingen niet meteen mis.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Thijs »

Aankomst met s3000 uit Den Helder is .19. Maar inderdaad zorg je voor een robuuste overstap: bij vertraging haal je je bus nog. Sowieso kost het wel paar minuten om van spoor 3 via tunnel naar busstation komt. Ik snap wel waarom er is gekozen voor deze overstaptijd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Robuust, ja, dat is wel goed, maar je kan er ook in doorschieten. 12 minuten is ongeveer de reistijd Arnhem - Nijmegen. Dat betekent dat je net zo lang in de trein zit tussen Arnhem en Nijmegen als staat te wachten. En vanuit Zwolle en 's-Hertogenbosch 17 minuten. Je natransport is dan al gauw een half uur. Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk, maar ik zou dan echt niet snel voor de bus kiezen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Thijs schreef:Aankomst met s3000 uit Den Helder is .19. Maar inderdaad zorg je voor een robuuste overstap: bij vertraging haal je je bus nog. Sowieso kost het wel paar minuten om van spoor 3 via tunnel naar busstation komt. Ik snap wel waarom er is gekozen voor deze overstaptijd.
De 3000 is niet de enige trein naar Nijmegen.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

maar wel de belangrijkste.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:maar wel de belangrijkste.
Ik zou zeggen dat de relatie Arnhem - Nijmegen belangrijker is dan de relatie Utrecht - Arnhem - Nijmegen. Kan me niet voorstellen dat met die ene trein meer mensen binnen komen dan met alle andere treinen gezamenlijk. Maar goed, je kunt niet iedereen tevreden stellen met aansluitingen.

Weet iemand hoe het trouwens met die vage 699 tijdens de Vierdaagse zit?
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Nee, ik zeg niet dat in die trein uit Utrecht meer reizigers overstappen op de bus dan alle andere treinen samen, maar daarmee kan het nog wel de belangrijkste zijn. Jij zegt Arnhem - Nijmegen is een belangrijkere relatie. Dat kan goed kloppen, maar ook die mensen kunnen natuurlijk net zo goed in Arnhem de intercity uit Utrecht nemen.

Even voor de duidelijkheid: De IC uit Utrecht komt in Nijmegen binnen. Dan zijn de andere intercity's ook net 5 minuten binnen. En het overgrote deel busreizigers komt uit intercity's, dus het lijkt me niet meer dan logisch dan goed op die laatste intercity (inderdaad uit Utrecht) aan te sluiten. En dat is denk ik ook nog eens de belangrijkste.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten