Amsterdam Zuidtak
Re: Amsterdam Zuidtak
Kijk eens op sporenplan.nl .
Re: Amsterdam Zuidtak
Allure is niet nodig. Station Zuid is keurig overkapt, het voorplein is netjes en je struikelt niet over daklozen en drugsverslaafden. Kortom sober en functioneel. Zo zouden alle stations ingericht moeten worden. Station RAI hoeft van mij niet te blijven, maar de RAI wil de ingang niet verplaatsen en dus blijft het station nodig plus ic perrons om tijdens de huishoudbeurs extra stops mogelijk te blijven houden...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
Voor internationaal treinverkeer is enige allure zeker belangrijk. Het is een complete illusie om te denken dat het alleen om functionaliteit draait. Verder is Station Zuid op dit moment een verschrikkelijk ongezellig tochtgat en ronduit waardeloos als het hard regent.
Re: Amsterdam Zuidtak
Natuurlijk is dat niet zo. Als je naar Berlijn ging kwam je aan op Berlin Zoo. Jaren lang de meest ongezellige steenklomp van Duitsland geweest, toch is er geen reiziger die de trein daardoor de rug heeft toegekeerd. Gewoon zorgen dat het station schoon, veilig en netjes is. Dat kost wat geld, maar zeker niet de miljoenen aan een dure architect die neomoderne rommel maakt en procedures aanspant als de perronkap 3 mm afwijkt van de norm.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
Volgend jaar rijdt de trein vanuit Bad Bentheim en verder weer naar Amsterdam Centraal en komt dus niet meer over de Zuidas binnen. Dat neemt niet weg dat er nog steeds internationale reizigers gebruik maken van Amsterdam Zuid, maar ik denk dat dan veel zakenreizigers zijn.
Dat vind jij. Ik vind dat een station met een dergelijke omvang meer moet uitstralen. De belevingswaarde is denk ik bij veel reizigers negatief door de naastgelegen A10, beperkte overkapping en een kil (jij noemt het sober) ontwerp. Er zijn stations waar ik veel liever rondloop dan Amsterdam Zuid. Aan de andere kant begrijp ik ook wel nu veel grote stations op de schop zijn, dat Prorail even pas op de plaats doet met vernieuwing van grote stations.Vinny schreef:Allure is niet nodig. Station Zuid is keurig overkapt, het voorplein is netjes en je struikelt niet over daklozen en drugsverslaafden. Kortom sober en functioneel. Zo zouden alle stations ingericht moeten worden.
Re: Amsterdam Zuidtak
Toch wel.. Het is niet voor niets dat ze al vanaf de éénwording van Duitsland bezig waren om een groot Haubtbahnhof als visitekaartje van de stad te plannen. Als je als bezoeker, die niet met de trein is gekomen, door Berlijn loopt en je komt langs het Hbf zal je sneller geneigd zijn om eens op te zoeken of het voordelig kan zijn om de volgende keer met de trein te komen.Vinny schreef:Natuurlijk is dat niet zo. Als je naar Berlijn ging kwam je aan op Berlin Zoo. Jaren lang de meest ongezellige steenklomp van Duitsland geweest, toch is er geen reiziger die de trein daardoor de rug heeft toegekeerd. Gewoon zorgen dat het station schoon, veilig en netjes is. Dat kost wat geld, maar zeker niet de miljoenen aan een dure architect die neomoderne rommel maakt en procedures aanspant als de perronkap 3 mm afwijkt van de norm.
Als je langs een S-Bahnachtig station loopt, wat het hoofdstation van de stad blijkt te zijn loop je er gewoon voorbij.
Re: Amsterdam Zuidtak
Overkapt? Ooit wel eens op het metroperron daar geweest?Vinny schreef:Allure is niet nodig. Station Zuid is keurig overkapt, het voorplein is netjes en je struikelt niet over daklozen en drugsverslaafden. Kortom sober en functioneel. Zo zouden alle stations ingericht moeten worden. Station RAI hoeft van mij niet te blijven, maar de RAI wil de ingang niet verplaatsen en dus blijft het station nodig plus ic perrons om tijdens de huishoudbeurs extra stops mogelijk te blijven houden...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam Zuidtak
Wat mankeert er aan Zuid
- het ligt midden in een lawaaierige snelweg. Dit wordt binnen 10 jaar aangepakt.
- Stationshal oogt als een bunker.
- De perrons hebben uiterst zeldzame bruine grindtegels en een uiterst sobere overkapping die bovendien ook nog eens erg kort is. Het is dat het wordt schoongehouden door de vele regenbuien, want al die roetdeeltjes die er landen maken het er niet mooier op.
- het ligt midden in een lawaaierige snelweg. Dit wordt binnen 10 jaar aangepakt.
- Stationshal oogt als een bunker.
- De perrons hebben uiterst zeldzame bruine grindtegels en een uiterst sobere overkapping die bovendien ook nog eens erg kort is. Het is dat het wordt schoongehouden door de vele regenbuien, want al die roetdeeltjes die er landen maken het er niet mooier op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam Zuidtak
En over aanhechting in het lokale OV valt er ook nog wel het op te merken. De loopafstanden zijn groot en niet fatsoenlijk uitgebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 155
- Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10
Re: Amsterdam Zuidtak
Bedankt!KM46 schreef:Kijk eens op sporenplan.nl .
Re: Amsterdam Zuidtak
En wat gaat er de komende jaren veranderen aan Zuid? Er wordt me toch een hoop aan zinloze prestigeprojecten doorheen gejast die heel veel belastinggeld kosten terwijl de functionaliteit van het openbaar vervoer alleen maar achteruitgaat....
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
En persoonlijk sta ik fijner op de trein te wachten op Zuid. Je kunt je fiets normaal kwijt. Er zijn broodjes en er is koffie. De stationshal is aangenaam overzichtelijk en boven heb je een magistraal uitzicht op het CBD van Amsterdam. Die roetdeeltjes merk je nauwelijks en dat beetje regen, daar moet je gewoon aan wennen, buiten het station is het immers ook nat dan (bovendien is de overkapping heus wel groot genoeg). Het is eerder het verwend zijn van de reiziger dat het probleem is. Er is minimaal een rode loper nodig...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
Het enige dat concreet duidelijk is over Amsterdam Zuid is dat de perrons van de metro van de oostkant van de stationstunnel naar de westkant van de metrotunnel verhuizen. Over een pimpbeurt van het station is verder nog niets bekend.
Ja, je kan je fiets bewaakt parkeren, maar als je met de bus of tram komt moet je minimaal 300 meter lopen voor je trein of metro.
Ja, je kan je fiets bewaakt parkeren, maar als je met de bus of tram komt moet je minimaal 300 meter lopen voor je trein of metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Amsterdam Zuidtak
Op zich heb je wel gelijk dat het treinstation in SAAL met rust gelaten wordt. Ik denk echter dat dat niet lang duurt, met SAAL moest verder gegaan worden ivm de Hanzelijn, toen ik me nog bezig hield met dat dossier was de bedoeling om alles onder de grond te stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
Op menig centraal station heb je vergelijkbare of langere loopafstanden. Neem bijvoorbeeld de oostelijke haltes op Amsterdam CS en de westelijke sporen. Of Utrecht met de Jaarbeurszijde en de stationshal. In afstand allemaal vergelijkbaar, enkel de bebouwing is anders.
Het belang van uitstraling en allure speelt rationeel gezien maar beperkt mee. Natuurlijk kan het voor een reiziger fijn zijn om bij een mooi station aan te komen, maar ik ga er niet snel apart voor omreizen. Als het erop aankomt geniet snelheid/reistijd toch de voorkeur t.o.v. een mooi station. Datzelfde zie je ook in andere landen. Stopt de Thalys op Gare du Nord omdat het een mooi station is of omdat dat nou praktisch goed uitkomt?
Persoonlijk heeft reizen via Zuid mijn voorkeur; minder chaotisch, minder toeristen, maar het heeft wel alles wat ik op een station verwacht. Wellicht een tikkeltje sober, maar voor de reguliere reizen volstaat dat.
Het belang van uitstraling en allure speelt rationeel gezien maar beperkt mee. Natuurlijk kan het voor een reiziger fijn zijn om bij een mooi station aan te komen, maar ik ga er niet snel apart voor omreizen. Als het erop aankomt geniet snelheid/reistijd toch de voorkeur t.o.v. een mooi station. Datzelfde zie je ook in andere landen. Stopt de Thalys op Gare du Nord omdat het een mooi station is of omdat dat nou praktisch goed uitkomt?
Persoonlijk heeft reizen via Zuid mijn voorkeur; minder chaotisch, minder toeristen, maar het heeft wel alles wat ik op een station verwacht. Wellicht een tikkeltje sober, maar voor de reguliere reizen volstaat dat.
Re: Amsterdam Zuidtak
Toeristen/zakenreizigers die voor het eerst in een stad aankomen krijgen door het station al de eerste indruk van de stad. Is het een station van het niveau Vilvoorde, dan is de eerste gedachte dat de stad zelf niet veel soeps zou kunnen zijn. Andersom geldt dat ook.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39165
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Amsterdam Zuidtak
Utrecht is een tijdelijke situatie he, definitieve Busstation West komt direct naast het toekomstige spoor 21. (Al verkleind dat de afstand vanaf spoor 1 ook niet enorm nee)Chauf21 schreef:Op menig centraal station heb je vergelijkbare of langere loopafstanden. ... Of Utrecht met de Jaarbeurszijde en de stationshal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Amsterdam Zuidtak
mijn eerste indruk is meestal: wat moet ik toch een pokke-end lopen met al mijn baggage en niet: oh geweldig hadden we deze fantastische perrontegels maar in AmsterdamArdan schreef:Toeristen/zakenreizigers die voor het eerst in een stad aankomen krijgen door het station al de eerste indruk van de stad. Is het een station van het niveau Vilvoorde, dan is de eerste gedachte dat de stad zelf niet veel soeps zou kunnen zijn. Andersom geldt dat ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
Ik dacht dat je niet meer cynisch zou reageren.
Uiteraard let je niet op die tegels en is een korte loopafstand belangrijk maar die tegels maken wel onderdeel uit van het totaalbeeld waar de sfeer door gecreëerd wordt. Die sfeer mag best goed zijn. Je hoeft er niet enorm veel geld aan uit te geven maar het totaalplaatje moet wel kloppen en iedereen moet zich er prettig kunnen voelen.
Uiteraard let je niet op die tegels en is een korte loopafstand belangrijk maar die tegels maken wel onderdeel uit van het totaalbeeld waar de sfeer door gecreëerd wordt. Die sfeer mag best goed zijn. Je hoeft er niet enorm veel geld aan uit te geven maar het totaalplaatje moet wel kloppen en iedereen moet zich er prettig kunnen voelen.
Re: Amsterdam Zuidtak
Vilvoorde! Werd daar vorig jaar opgepikt door een kennis, dacht bijna dat ik een rolberoerte kreeg toen ik de trein uit stapte. Mechelen was ook al zo'n feest.Ardan schreef:Toeristen/zakenreizigers die voor het eerst in een stad aankomen krijgen door het station al de eerste indruk van de stad. Is het een station van het niveau Vilvoorde, dan is de eerste gedachte dat de stad zelf niet veel soeps zou kunnen zijn. Andersom geldt dat ook.
Beter verhuist Vinny naar België, issie vast helemaal thuis qua stations.
Re: Amsterdam Zuidtak
Echt he: met Amsterdam Zuid is niets mis. Wellicht een iets grotere kap maar dat is het ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam Zuidtak
Er is genoeg mis met Amsterdam Zuid, vooral bij de metro.
Re: Amsterdam Zuidtak
Het lijkt mij lastig om te zeggen of iets mis is of niet. Misschien voldoet het prima aan de voorschriften van Prorail... Met stationsgebied Zoetermeer is misschien ook niks mis, maar het is wel bijna de lelijkste plek van Nederland geworden...
Re: Amsterdam Zuidtak
Op het moment dat ik bij iedere zware regenbui niet droog blijf bij het wachten op trein/metro is er wat mij betreft wat mis met een station. Die paar knullige abri's bij de metro kunnen echt niet…
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten