[GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

[GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door math1985 »

Het voorontwerp voor de trambaan in Utrecht is inmiddels online te vinden. Erg interessant om eens door te lezen.

http://www.utrecht.nl/images/DSO/Infrap ... er2008.pdf

Nog iets opmerkelijks:
De
gemeente Utrecht streeft er in overleg met ProRail naar de
aansluiting van de Oosterspoorbaan op te heffen. Hiermee
kan een lastige kruising tussen trambaan en Oosterspoorbaan
achterwege blijven. Vanwege de spooruitbreiding van VleuGel
zou ook zonder trambaan nog maar een beperkt gebruik van
deze aansluiting mogelijk zijn. Na het buitengebruik stellen van
het zuidelijke deel van de Oosterspoorbaan, zou overwogen
kunnen worden een tramaansluiting naar het Spoorwegmuseum te
creëren. Er ontstaan zo kansen voor de inzet van (museum)trams
vanaf Utrecht Centraal naar het museum.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Aking »

Dat plan was al langer bekend... heb er in ieder geval een paar jaar geleden al over gehoord (maargoed... dat krijg je als omwonende :P ) de verbinding richting blauwkapel blijft waarschijnlijk wel bestaan als lijkt het me logisch dat blauwkapel aansluiting wel op de schop gaat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Vinny »

Waarschijnlijk wordt de hele Maliebaan opgebroken. De lijn ligt te slecht 'embedded' in het spoornetwerk en is qua beheer een absoluut drama. Wel moet er een oplossing komen voor de overbrenging van museummaterieel.
In plaats van een tram zie ik trouwens ook meer in een people-mover voor reizigers van/naar de Uithof. Meer capaciteit en minder exploitatielasten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Aking »

Wat er toen verteld werd is dat het stuk van de spoorwegovergang aan de oosterstraat (pal naast het NSM) tot aan lunetten opgebroken werd, het spoor de andere kant op zou blijven liggen. (inderdaad voor overbrengingen, museumritten en dat soort gebeuren)
Waarbij ik me overigens wel voor kan stellen dat dat enkelsporig word en dat de verbinding naar hollandsche rading verdwijnt
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Ruben »

Kan je bij werkzaamheden wel wat minder creatief zijn. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Aking »

Nah als t stuk naar Lunetten er toch al uitgaat, heb je aan die verbinding naar hilversum ook niet veel meer... en daarbij kruis je daar 2 sporen, wat uiteraard allemaal storingen en problemen kan veroorzaken...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Ruben »

Juist het stuk naar Lunetten -en daarna dus het hele lijntje- onbruikbaar maken leidt tot de inflexibiliteit rond Utrecht bij werkzaamheden. Geen ICE meer voor het spoorwegmuseum. ;)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door math1985 »

keleti palyaudvar schreef:Dat plan was al langer bekend...
Het tracé was al langer bekend, maar de uitwerking ervan nog niet.
Vinny schreef:In plaats van een tram zie ik trouwens ook meer in een people-mover voor reizigers van/naar de Uithof. Meer capaciteit en minder exploitatielasten.
Dat kun je toch niet menen? Een people-mover lijkt me daar absoluut onhaalbaar vanwege de veiligheid. In het stationsgebied lijkt het me al vrij lastig de baan gegarandeerd vrij te houden (verdwaalde fietsen, vandalen, (al dan niet dronke) toeristen, daklozen), de Adama (met een a, in plaats met een e, zoals in het gemeentedocument :( ) van Scheltemabaan is niet ruim genoeg voor zowel een busbaan als een peoplemoverbaan en een peoplemover op een busbaan lijkt me momenteel niet haalbaar, en op de uithof speelt een soortgelijk probleem: medegebruik door bussen, en héél veel overstekende voetgangers. Zeker als je bedenkt dat de trams op een deel van het traject 70 km/h gaan rijden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [GVU] Voorontwerp trambaan HOV om de zuid

Bericht door Wubbo »

Discussie over hekken om de Maliebaan verplaatst naar hier
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 70 gasten