Project Koersrol

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Project Koersrol

Bericht door Daan »

Kijk, dat ziet er mooi uit :pos: Ik ben benieuwd naar het eindresultaat :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6466
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Daantje »

Leuk zo'n update :) En dat ding is ook echt groter dan ik voor ogen had :shock:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Bedankt voor de complimenten! :D Hoe zit het met de andere koersrollen/filmrollen? Er waren toch meer leden die plannen hadden? ;)
Daantje schreef:Leuk zo'n update :) En dat ding is ook echt groter dan ik voor ogen had :shock:
De afmetingen worden 85x32x12cm (lang, hoog, diep), dus inderdaad redelijk groot. Daarbij is het ding ook tamelijk zwaar, ik schat dat het nu met het hout wel een kilo of 10 weegt. :)
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Project Koersrol

Bericht door Mark »

Lol, mijn rol ligt weer ingepakt opgeborgen, heb er verder niks meer mee gedaan. Gaat nog wel een keer gebeuren :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Project Koersrol

Bericht door Cookie »

Ik heb inderdaad ook nog 2 rollen (1x Plan U; 1x CTA Asn) liggen, maar heb er tot nu toe weinig mee gedaan :P .
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Project Koersrol

Bericht door Fles »

Goed bezig PP :D Wat komt hierna? Draadloze electronische aansturing?

"Vandaag zin in Arnhem aan de muur."
Klop in Ah en druk op enter.

(er begint iets te zoemen)
(piepend en knarsend (zoals het hoort 8-) ) schuift de rol door tot er Arnhem getoond wordt.

:mrgreen:
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Nou ik was niet van plan om de rol van een motor te voorzien :P Ik heb afgelopen weekend overigens wel nog wat kleine dingen eraan gedaan, zoals de gaten gevuld. Het geheel kan nu geverfd worden en dan is het klaar. Dit zal op korte termijn gebeuren, waarna hier natuurlijk het eindresultaat te zien zal zijn. :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door STF »

Bouw dan gelijk automatische omroep in, als je toch met een computergestuurde bestemmingsfilm aan de gang gaat ;)
Sporenplan.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 19:57
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Sporenplan.nl »

Dubbele P schreef:De eindbestemmingen aanwezig op de rol, in volgorde zoals ze op de rol voorkomen:
Heel apart: op een normale plan U film kwamen er ca. 60 bestimmingen voor, tot Aachen en Enkhuizen aan toe. Bij een fotoritje met U in Zutphen wou ik nog wel eens de film naar Aachen draaien ;).
Bij een aangepaste versie van de film (een aantal treinstellen) waren 2 bestemmingen waaronder Utrecht vervangen door o.a. Boxmeer in plakletters.

De film die jij hebt is wel erg uitzonderlijk (kort). Al mijn films en CTA's zijn helaas de deur uit gegaan.
___________________________________
Sven Zeegers
Webmaster Sporenplan.nl - Gleisplan.net
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Suus »

Wubbo zei het al:
Wubbo schreef:Overigens mis ik op de rol typische Plan U-bestemmingen als Winterswijk en Roermond. Daaruit leid ik af dat dit een koersrol van na de revisie is. Anders hadden er wel Maaslijn-bestemmingen op gestaan volgens mij, daar heeft het plan U zijn meeste kilometers wel versleten.
Waarom die koersrol bij de revisie veranderd is, is mij een raadsel. Waarom Plan U eigenlijk zo tegen het einde van hun leven nog gereviseerd is, is nog een ander raadsel voor mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Deel 4: Het eindresultaat!

Uit de kelder van dit forum heb ik dit topic nog eens opgehaald. Zoals jullie je nog wel kunnen herinneren (anders moet je dit topic nog eens doornemen :P ), was ik bezig met het maken van een mooie behuizing voor een oude koersrol uit een Plan U. Jullie hebben in deel 3 gezien dat het houtwerk van de behuizing klaar was en dat het geheel enkel nog geverfd moest worden. De eerste twee lagen waren vrijwel meteen daarna aangebracht, maar de laatste laag heeft lang op zich laten wachten. Ik heb een hekel aan verven en in de wintermaanden droogt het ook slecht. Nu het fijn weer was en mijn ouders dat ding nu toch echt uit de garage wilden hebben, heb ik het eindelijk afgemaakt. :)

Natuurlijk eindigt dit projecttopic met wat foto's van het eindresultaat:

Afbeelding
De koersrolbak in een mooi geel NS-kleurtje. Het glaasje is gemaakt van een oud badkamerplateau, dat precies groot genoeg bleek te zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Zoals te zien is, wordt de kast gevoed door een computerkabel. Dat is handig, omdat het snoer zo makkelijk verwijderd kan worden en nooit te kort of te lang is.
Daarnaast is op deze foto te zien dat er een uitsparing gemaakt is t.b.v. het zwengeltje. Dit zat zo dicht op de behuizing, dat het niet mogelijk was er hout onder aan te brengen.
Ten slotte zien we dat de schroefgaten aan de achterkant niet opgevuld zijn. Op deze manier is de achterwand verwijderbaar en is het altijd nog mogelijk de TL-buis of starter te vervangen.

Afbeelding
Ook in het donker ziet de koersrol er fraai uit.

En het nachtnet kan ook in Zwolle terecht :p
Afbeelding
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Project Koersrol

Bericht door Karl »

:pos: Ziet er leuk uit.
Bewust niet voor plan-u-rood gekozen?
Het is een spectrum.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Project Koersrol

Bericht door Daan »

Het eindresultaat mag er wezen, mooi gedaan :pos: :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Project Koersrol

Bericht door Fles »

Gaaf hoor!! :pos: Kan hij ook "Rotterdam Bergweg" tonen? :mrgreen:

Trouwens, die voedingsaansluiting ziet er heel goed uit. Is zoiets makkelijk zelf te doen? Zou voor mijn unit ook wel wat zijn! :idea:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Project Koersrol

Bericht door Daan »

Volgens mij kan je die aansluitingen gewoon in elektronicazaken kopen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Project Koersrol

Bericht door Fles »

Daan schreef:Volgens mij kan je die aansluitingen gewoon in elektronicazaken kopen.
Ja, dat zal best wel :pos: Maar ik heb geen idee hoe dat aangesloten moet worden en zo :oops:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6466
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Daantje »

Ziet er goed uit (y) Heb je er ook al een plekje voor op je kamer?
Stefan
Berichten: 4304
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Project Koersrol

Bericht door Stefan »

Ziet er zeker goed uit! :pos:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door JeePee »

Mooi gemaakt. Heel netjes gedaan :pos:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Project Koersrol

Bericht door Daan »

Fles schreef:
Daan schreef:Volgens mij kan je die aansluitingen gewoon in elektronicazaken kopen.
Ja, dat zal best wel :pos: Maar ik heb geen idee hoe dat aangesloten moet worden en zo :oops:
Andere kant gewoon solderen, denk ik.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door STF »

Ziet er leuk uit. :pos:

Fles, het maakt niet zoveel uit hoe je het aansluit, zolang je middelste contact maar voor de aarding gebruikt (als er uberhaubt al aarde op die lamp zit).
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Project Koersrol

Bericht door Dubbele P »

Bedankt voor de complimenten! :) Het ding staat inmiddels bovenop de kledingkast op mijn kamer.

Wat betreft de computeraansluiting: Aan de achterzijde van deze aansluiting zitten een drietal lipjes. Hierop kunnen kabelschoentjes gezet worden, maar het is natuurlijk ook mogelijk om er een kabel aan te solderen. De middelste aansluiting is aarde, de andere dus nul en fase. De aardeaansluiting heb ik verbonden met het frame van de koersrol, omdat die van ijzer is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door Geert »

Spuit 11 komt nog even ;-): die stekkerdingen zijn ook verkrijgbaar bij doe-het-zelfwinkels en inderdaad te solderen of met kabelklemmetjes. Trefwoord :arrow: apparaatstekker.

On topic: erg goed eindresultaat! :D :pos:
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Project Koersrol

Bericht door htm_tram »

Sorry voor de topickick :wink:

Ik heb de koersrol van een Plan V. Ik heb de kast even schoongemaakt. Echter zou ik niet weten hoe ik de tl-buis aan kan sluiten voor licht. Er komen 4 kabels met een rood lintje en 2 kabels die samen via de middelste het blokje ingaan en die hebben een blauw lintje. Weet iemand hoe ik dit kan aansluiten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door htm_tram op za 13 jun 2009, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Project Koersrol

Bericht door STF »

Je moet even goed bestuderen welke draden naar de lamp gaan en welke draden naar de elektro-motor van de filmrol gaan, dan moet het niet zo moeilijk zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten