Vervoerder Syntus in geldnood

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door visgraat »

Arriva heeft ongeveer 1/3 van de Nederlandse markt, Connexxion/Veolia ook ongeveer. En Syntus heeft ongeveer 1/15 schat ik. Marktwerking is naar mijn idee goed, zolang de verschillen niet te groot worden.
gkw1969 schreef: Een aantal mensen op dit forum kennen de tukkers, kennen mij en kennen ook mijn collega's hier in Twente en wij laten niet met ons sollen (zoals ze dat elders in het land wel doen).
Wordt er in delen van het land gesold met buschauffeurs? Wat bedoel je precies?
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Xanland »

Volgens OV in Boskoop is de situatie zwaar(!) verslechterd c.q. geklapt.

Men kopt daar het volgende:
OpenbaarVervoerinBoskoop.nl schreef:Syntus Failliet!!!
Woensdag 20 juni 2012 - 22:31

Syntus betaald salarissen een week te vroeg uit. Dat wijst erop dat het geld op is en dat Syntus volgende week niet genoeg geld zou hebben om aan zijn verplichtingen tov het personeel te voldoen! In de beleving van de werknemers is het nog nooit gebeurd dat een werkgever ongevraagd salarissen te vroeg uitbetaald. Te laat of überhaupt komt heel wat vaker voor.

Een ander feit dat erop wijst dat het geld op is, is dat Syntus weigert aan het personeel tegoeden in form van verlofdagen uit te betalen waar toe ze volgens de cao verplicht zijn. De HRM manager heeft in een nieuwsbrief aan het personeel ook aan gegeven dat zij dat ook tot nader orde niet kunnen betalen. Bij een faillissement zijn de chauffeurs deze verlofdagen dan ook kwijt.

Aandeelhouders blijven weigeren uitsluitsel te geven over toekomst Syntus en het openbaar vervoer in Overijssel en Gelderland. Aandeelhouder durft niet gesprek te gaan met bonden en de medezeggenschap van Syntus.
Het is nog wel speculatief, maar de kans is dus zeer groot! Ben nu benieuwd hoe het verder gaat en of dit later in een officiëel persbericht kan worden omgezet.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door NintendoC »

Ik vind het een beetje apart. Het ziet er naar mijn mening uit dat iemand eens even flink de marktwerking in het OV wil afkraken. Het hele laatste stuk wordt daaraan gewijd.

Onzin als je het mij vraagt, Syntus heeft zelf fouten gemaakt. Als ik 100 onderbroeken inkoop voor 5 euro, en ik verkoop ze voor de helft, weet ik heel goed dat ik verlies ga maken. Dat het Syntus ook moeten weten.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door flipje »

Doodse zonde als Syntus failliet zou. Juist de sfeer die bij Syntus hangt van regionale betrokkenheid, heeft in mijn ogen wel wat.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe groot de invloed is geweest van de Veluwelijn op de verliezen van de Veluwe.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Freek »

Veluwelijn zal zeker niet bijgedragen hebben aan een positief resultaat. Overigens ligt dat niet aan de provincie, Syntus had zelf de rijtijden verkeerd in gemeten waardoor er extra kosten zijn gemaakt.

En verder omdat de OR en vakbonden het maar blijven herhalen dat de Provincies ook debet zijn aan de financiele situatie bij Syntus: voor de concessie Veluwe geldt dat een andere inschrijver goedkoper was, maar dat Syntus op andere punten heeft gewonnen. Prijs was 40% van de gunningscriteria. Hoe dit in Midden-Overijssel en Twente zit weet ik niet.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Maxim »

Het mag duidelijk zijn dat het bovenstaande "nieuwsbericht" géén feit is, blijkt ook wel uit het stuk eronder.

Groeten, Maxim
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door visgraat »

flipje schreef:Doodse zonde als Syntus failliet zou. Juist de sfeer die bij Syntus hangt van regionale betrokkenheid, heeft in mijn ogen wel wat.
Precies, het moet volgens mij ook niet gaan om geld, maar om mensen, intensie, intresse, betrokkenheid, milieubewustzijn, flexibiliteit, enzovoort. Als je om zulke redenen met Syntus niet verder wil, ligt het anders.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door isadora »

Verder een stuk, waar taalkundig bekeken, openbaarvervoerinboskoop.nl zich voor moet schamen.
Tjongejonge, wordt er helemaal geen taalonderricht meer gegeven?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door visgraat »

Tja, dat weet ik ook niet. Maar Syntus rijdt toch niet in Boskoop? Waarom zou je daar überhaupt een stuk over schrijven als je website over OV in Boskoop gaat.
NintendoC
Berichten: 418
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door NintendoC »

Ik vrees dat je snel bent uitgepraat als je het alleen over het OV in boskoop gaat hebben.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Maxim »

Niks mis met openbaarvervoerinboskoop.nl normaal gesproken. Hij is altijd erg snel met nieuws et cetera. Maar bij dit soort dingen kun je je misschien wel afvragen wat de impact is van een stuk (wat slechts naar de site gestuurd is en niet zelf geschreven). Resultaat in dit geval is rumoer om "niets". Zo kreeg ik gisteren al de eerste berichten in de richting van "wat vervelend voor je". Terwijl ik aan het werk was :P

Ik ben de laatste om te zeggen dat het helemaal goed gaat bij Syntus, maar de commotie verbetert niet altijd de situatie...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Suus »

NintendoC schreef:Ik vrees dat je snel bent uitgepraat als je het alleen over het OV in boskoop gaat hebben.
Met een treinstation, een in aanbouw en drie buslijnen ben je snel klaar inderdaad.

Maar de naam van de site komt nog uit de tijd dat Boskoop een stalling, werkplaats en hoofdkantoor van ZWN had en de maker van de site nog buschauffeur was bij die stalling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Freek »

visgraat schreef:
flipje schreef:Doodse zonde als Syntus failliet zou. Juist de sfeer die bij Syntus hangt van regionale betrokkenheid, heeft in mijn ogen wel wat.
Precies, het moet volgens mij ook niet gaan om geld, maar om mensen, intensie, intresse, betrokkenheid, milieubewustzijn, flexibiliteit, enzovoort. Als je om zulke redenen met Syntus niet verder wil, ligt het anders.
Ja lekker is dat. En dat tegen elke prijs zeker. Syntus heeft de Veluwe o.a. gewonnen vanwege extra ritten op aardgas (Ede) en gebruik van Optares, toch gaat het mis. Milieubewust zijn heeft dus zo'n zijn prijs. Hetzelfde geldt voor flexibiliteit. Bovendien heeft het ook nog een nadeel dat vaste kaders ontbreken. En wat bleek uit de audit van de spoorlijn Arnhem-Winterswijk, juist dat het ontbreken van de vaste kaders/ het hebben van flexibiliteit juist voor extreem veel vertraging op deze lijn zorgde.
En de regionale betrokkenheid? Volgens mij is die bij Syntus ondertussen even groot als de regionale betrokkenheid van CXX of Arriva. Vervoerders doen dat niet uit zichzelf dat kost namelijk te veel.
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door willie »

Laten we eerlijk zijn: als Syntus er niet in slaagt de bussen de laten rijden en het personeel normaal te behandelen, dan is dat het einde van de privatisering van het openbaar vervoer - in ieder geval van het streekvervoer. En misschien is dat maar goed ook: als aandeelhouders als de NS niet in staat zijn dat te organiseren dan valt er voor de overheid (en dat zijn we allemaal) niets meer mee te winnen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Klaasje »

Als je er niet in slaagt om je financiën op orde te krijgen dan kan je de rest vergeten. Zo werkt het nou eenmaal. Dat heeft niets met wel of niet instaat zijn om normaal met mensen om te gaan te maken.
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door willie »

Klaasje schreef:Als je er niet in slaagt om je financiën op orde te krijgen dan kan je de rest vergeten. Zo werkt het nou eenmaal. Dat heeft niets met wel of niet instaat zijn om normaal met mensen om te gaan te maken.
Huh? Dus als je je in financieel opzicht vergist, dan is dat gewoon jammer voor het personeel? Dat maakt speculeren op de vervoersmarkt wel erg makkelijk!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Freek »

Het gaat niet zomaar om een vergissing he. Gaat om miljoenen per jaar, iets wat je dus 10x moet checken als je een offerte schrijft. Als een bouwbedrijf een verkeerde berekening maakt in een offerte kan het ook de kop kosten. Net zoals een vervoerbedrijf ook gewoon goed moet rekenen.
willie
Berichten: 37
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 21:02

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door willie »

Freek schreef:Het gaat niet zomaar om een vergissing he. Gaat om miljoenen per jaar, iets wat je dus 10x moet checken als je een offerte schrijft. Als een bouwbedrijf een verkeerde berekening maakt in een offerte kan het ook de kop kosten. Net zoals een vervoerbedrijf ook gewoon goed moet rekenen.
En wie gaat daar straks voor bloeden? Het personeel en/of de reizigers? Of misschien toch de
aandeelhouders, die daar, als het wel goed zou zijn gegaan, de vruchten van zouden hebben geplukt? Als je het mij vraagt zet een eventueel faillissement juist die aandeelhouders (naast Keolis dus NS, nog steeds staatseigendom!) in een dubieus daglicht. Als het gaat om het vinden van een partner bij het organiseren van een goed OV, hoe betrouwbaar zijn zij dan nog?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Geert »

willie schreef:
Klaasje schreef:Als je er niet in slaagt om je financiën op orde te krijgen dan kan je de rest vergeten. Zo werkt het nou eenmaal. Dat heeft niets met wel of niet instaat zijn om normaal met mensen om te gaan te maken.
Huh? Dus als je je in financieel opzicht vergist, dan is dat gewoon jammer voor het personeel? Dat maakt speculeren op de vervoersmarkt wel erg makkelijk!
Nu wil ik niet flauw zijn, maar in feite is dit wel het geval - en niet alleen in de vervoersmarkt. Een bedrijf moet de financiën op orde hebben en anders gaat het op een gegeven moment failliet, dat laatste risico bedreigt Syntus nu en dat is een situatie die ook bij andere private bedrijven kan voorkomen (zie bijvoorbeeld de bouwsector waar de afgelopen periode veel bedrijven failliet zijn gegaan). Ik zie niet in waarom het failliet gaan van één vervoersbedrijf meteen het einde van de privatisering in het streekvervoer zou betekenen.

Overigens is speculeren ook niet helemaal de juiste term. Een aandeelhouder heeft flink geïnvesteerd in een bedrijf om aandelen te verkrijgen en bij een faillissement is een aandeelhouder zijn geld kwijt. Ik kan me voorstellen dat een aandeelhouder niet eindeloos blijft investeren in een verliesgevend bedrijf als het uiteindelijk voordeliger is om een bedrijf failliet te laten gaan. Klinkt hard, en dat is het ook, maar dat is wel de realiteit.
ovdriver
Berichten: 19
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 16:38

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door ovdriver »

Uiteindelijk zal het voor de chauffeurs niet zoveel uitmaken, bussen zullen er blijven rijden, alleen de kleur ervan verandert. dat er bij de overhead wat verandert is logisch, daar zijn ook de fouten gemaakt.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Gekko123 »

Naar mijn idee is het erg zonde als Syntus failliet gaat. Het is op de stadsvervoerders en NS na een echt Nederlands OV-bedrijf (in hoeverre dat nog het geval is met Keolis als aandeelhouder). Daarnaast zou dit betekenen dat een bedrijf die structureel te veel geld uitgeeft in bepaalde concessiegebieden (en daar jaarlijks overeind word gehouden door extra zakken geld van de provincie), zoals Veolia in Limburg, wel gewoon kan blijven bestaan...
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door wwijker »

nou, een 'echt nederlands vervoersbedrijf' kun je syntus zeker niet noemen, met Keolis als mede aandeelhouder. Qbuzz is volgens mij meer nederlands, die vergeet je nog even.

Laatste nieuws is dat Syntus helemaal Frans wordt, keolis wordt 100% eigenaar en neemt dus de aandelen van NS over. Betekent wel dat Syntus (voorlopig) gered zou zijn.

bron: Treinreiziger.nl
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Roelof88 »

Syntus blijft rijden

ARNHEM/APELDOORN/ZWOLLE - Het in grote financiële problemen verkerende Achterhoekse vervoersbedrijf Syntus is van de ondergang gered. De twee aandeelhouders NS en Keolis steken extra geld in het bedrijf.

Daarmee is het dreigende faillissement van Syntus afgewend. (...) NS en Keolis hebben afgesproken dat de NS zich uit Syntus zal terugtrekken, waardoor Keolis als enig aandeelhouder overblijft. (...)

Bron: http://www.destentor.nl/regio/zutphen/1 ... rijden.ece

"Blij dat status Syntus nu duidelijk is"

Het behoud van vervoersbedrijf Syntus is het streven en niet een faillissement. (...)

"Het gonsde van de ongelukkige berichten binnen Syntus. De medewerkers konden zo heus niet hun zomervakantieperiode in. CNV Vakmensen wilde daarom per se duidelijkheid hebben van de Raad van Commissarissen. Die is er vandaag gelukkig gekomen. De bestuurders hebben een serieuze bedoeling om de vervoersonderneming overeind te houden", vat De Ridder de conclusie van zijn ontmoeting met de Raad van Commissarissen samen.

NS
Afgesproken is dat de Nederlandse Spoorwegen het 50 procentsaandeel in Syntus overdoet aan de mede-eigenaar, het Franse Keolis. Dat heeft op zijn beurt toegezegd extra financiele middelen beschikbaar te stellen voor Syntus. Zodat kort- en langlopende financiele problemen terzijde kunnen worden
geschoven.

Voortbestaan
Peter de Ridder: "Syntus kan zodoende aan zijn financiele verplichtingen voldoen. Daarmee is het voortbestaan gewaarborgd vooralsnog. Dat zie ik als goed nieuws voor nu."

Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/06/22/T459.htm

--edit: fout in artikel hersteld--
Laatst gewijzigd door Roelof88 op zo 24 jun 2012, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Raymond »

Daarmee gaat voor Keolis ook een "gekoesterde wens" in vervulling. Volledige toetreding tot de Nederlandse markt (al is het nog even onder een merknaam)
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Vervoerder Syntus in geldnood

Bericht door Michael 1988 »

Ik ben blij dat er eindelijk duidelijkheid is. Ik ging vandaag naar Apeldoorn toe (zie hier) en daar sprak ik iemand die niet zeker wist over hoe zijn toekomst eruit zag. Hij had erover dat Connexxion terug komt of Veolia, maar het blijft dus toch Syntus. Ik ben er overigens blij mee. Als Syntus verdween, was Nederland weer een OV-bedrijf kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten