Het grote tramtopic #2

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Enkele cabineritten uit Göteborg, op 300% snelheid en met de wachttijd bij de haltes er grotendeels uitgeknipt.
Linje 8 till Angered Centrum. Vanaf 7:50 begint de vrije baan naar Angered Centrum (en ja, dat is echt een enorm lang stuk)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y0rRWrvCW4Y[/youtube]
Linje 7 till Tynnered. Bij 4:30 begint het stuk langs het emplacement van het station, maar het eerste stuk vanaf Bergsjön is door alle tunnels ook al best bijzonder.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=teZ58IcnsOU[/youtube]
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Stéphane »

Mooi systeem eigenlijk, al vraag ik me af of je dat hier zult kunnen invoeren, weer geneuzel over belastingdruk enzo.

Oja, Bee waar haal je al die informatie toch vandaan?

Ik zag laatst het boekje Trams in 2012 liggen. Weet er iemand of dat interessant is of niet?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Die boekjes zijn behoorlijk interessant, er wordt beknopt een overzicht van de stand van zaken in Europa gegeven zonder teveel in zeer diepgaande details te vervallen. Ook supergeschikt als naslagwerk, de reeks loopt als sinds 1979.

Verder is het rondscharrelen. Je leest eens een blad, je bladert wat bij een Duitse stationskiosk en surft wat op het internet :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Leuke filmpje gozer! (Heb alleen effe de eerste bekeken)

Dacht op een gegeven moment waarom gaan ze nou links rijden, maar ik had 'm al vrij snel door... :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

De lijn naar Angered was in eerste instantie bedoeld als metrolijn en is ook naar bijna-metrostandaard aangelegd. In een rapport uit 1967 genaamd Snabbspårvägsutredningen (sneltramonderzoek) werd een metronet bestaande uit twee centrale assen aanbevolen voor Göteborg. De nieuwe buitenwijken, die in die tijd in no-time uit de aarde werden gestampt wegens het lopende Miljonprogrammet (miljoenenprogramma) werden met de tram ontsloten en waren al voorbereid op de ombouw.

Echter, in de jaren 70 ging het wat minder met de Zweedse economie en al het subsidiegeld dat de overheid beschikbaar stelde ging naar de metro van Stockholm. Bovendien bleek dat de bodem in het centrum van Göteborg niet veel meer is dan modder en moeras waar alleen tegen extreme kosten een tunnelsysteem aan te leggen was (en zo'n beetje de hele binnenstad zou dan afgebroken moeten worden) dus toen heeft men besloten het tramnet te behouden maar deze naar een hoge standaard uit te bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Ardan »

R-Flow schreef:Dacht op een gegeven moment waarom gaan ze nou links rijden, maar ik had 'm al vrij snel door... :P
Geen idee, vertel? Enige reden die ik kan bedenken is omdat men vroeger in Zweden links reed.. maar dan is die overloop toch niet meer nodig en kunnen ze dat toch rechtdoor leiden?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Het is vanwege de toepassing van eilandperrons, vooral in die lange tunnel een stuk voordeliger.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Het is vanwege de toepassing van eilandperrons, vooral in die lange tunnel een stuk voordeliger.
Ander materieel aanschaffen ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Zodat je vier haltes met een eilandperron kan bedienen? Lijkt mij een erg dure investering voor een net dat verder volledig is ingericht voor eenrichtingstrams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door deadlock »

Je begrijpt wat ;) betekent?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Niet echt verrassend nieuws: Duisburg heeft alle plannen voor verdere uitbouw van het tunnelnetwerk in de afvalbak gemikt. Reden: veel te duur voor een stad die al decennia op het randje van faillissement aan het balanceren is. Daar komt nog bij dat de huidige tunnels gerenoveerd moeten worden wegens verscherpte veiligheidswetgeving voor tunnels, de kosten hiervoor lopen op tot bijna 250 miljoen euro.

Er waren plannen om een tunnel aan te leggen van Meiderich Bahnhof tot Landschaftspark Nord, deze plannen gaan dus niet door, de trams blijven op straat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Dit weekend opende het nieuwe trambedrijf van Brest in Frankrijk. Op zaterdag was de officiële opening en ook op zondag en maandag is al het OV in Brest nog gratis te gebruiken. Zoals te verwachten barstten de trams dan ook uit hun voegen!

Bekijk hier foto's en filmpjes.

De aanleg van de 14,3 kilometer lange tramlijn heeft in totaal 290 miljoen euro gekost, waarbij 156 miljoen opging aan de benodigde infrastructuur, 63 miljoen aan de twintig nieuwe trams, 19 miljoen voor een remise en 7 miljoen aan openbare kunst. De overige 53 miljoen ging op aan studies, beleidsvorming, ontwerp, planning en operationele kosten.

Er is al een tweede lijn voorzien, die ongeveer gelijk zou moeten lopen met de huidige buslijn 5, eventueel uitgebreid met een tram-train tot Landerneau. Voor deze tweede lijn zijn al voorzieningen getroffen zodat er geen aanpassingen aan de rails meer nodig zullen zijn (deze vooraf aangelegde wissels zijn een bekend verschijnsel bij de diverse nieuwe Franse trambedrijven).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Fles »

Bee schreef:De aanleg van de 14,3 kilometer lange tramlijn heeft in totaal 290 miljoen euro gekost, waarbij [..] 7 miljoen aan openbare kunst.
Okee. Ik eis voor elke aanbesteding in Nederland 1 miljoen euro voor porno per 2 kilometer gegunde buslijn. Dit wordt lachen :lol:
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Hoe weten die steden dat allemaal te financieren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Subsidie van de landelijke overheid, subsidie van de regionale overheid en een speciale belastingheffing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Op 2 juli is het precies 50 jaar geleden dat de bouw van de Stadtbahntunnels begon in Stuttgart. Hoewel pas in 1985 voor het eerst een normaalsporige Stadtbahn door de tunnels reed heeft men dus al heel veel langer plezier van de tunnels in de stad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Op 21 mei 2012 is voor de tweede keer afscheid genomen van de klassieke Düwag GT8-trams in Düsseldorf. Vorig jaar had men dat al gedaan maar na de zomervakantie dat jaar verschenen ze gewoon weer op lijndienst, en dit keer zouden ze dus wel voorgoed het veld geruimd moeten hebben. De eerste GT6 kwam in 1956 in Düsseldorf in dienst, de materieelvariant heeft het uiteindelijk 56 jaar volgehouden in de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Jef400 »

Ik ga het over een paar maanden daar allemaal zien.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Al in december 2011 leek het tramnet van Vélez-Málaga ten dode opgeschreven. Men heeft blijkbaar toch ergens weer wat geld vandaan getoverd want eerder dit jaar leek het allemaal weer te rijden. Behalve de in 2009 aangelegde verlenging dan, want men had geen geld om dit 1,3 kilometer lange stuk uit te baten. Hierdoor stond 1/3e van het drie trams grote wagenpark als sinds de levering werkloos in de remise.

Nu heeft men het tramnet alsnog stilgelegd en er rijden sinds 3 juni dan ook alleen nog maar bussen in Vélez-Málaga.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Wat een verbouwing al niet kan doen met een tram:

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

_O_ _O_

In Krakow gaat men setjes van drie 105Na-trams ombouwen tot een 405N-Kr tram. Dit doen ze door twee middendelen met een lage vloer tussen de drie losse motorwagens te plaatsen. Hierdoor ontstaat een 40,5 meter lange tram met 64 zitplaatsen en 300 staanplaatsen, die overigens nog wel twee stroomafnemers nodig heeft om voldoende stroom te krijgen voor de aandrijving.

In totaal moeten er dertig trams van dit type gebouwd gaan worden, die ongeveer een miljoen euro per stuk kosten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Daan »

Dat is gewoon bijna een nieuwe tram :shock:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door webguy »

Vast hetzelfde trucje dat elders ook is gedaan - een nieuw draaistel is bijna het duurste. Als het toch al gesloopt wordt, waarom de oerdegelijkheid niet hergebruiken.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door R-Flow »

Het is tenminste mooier afgewerkt dan die botsneuzen van de HTM.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Nu de tram in Reims een jaar rijdt is de balans opgemaakt: dagelijks vervoert met 42.500 reizigers per dag. De oorspronkelijke planning ging uit van 45.000 reizigers per dag en er zit nog groei in het aantal reizigers. Uit een onderzoek blijkt verder dat 91% van de reizigers de tram als milieubewust ervaren, 85% het een comfortabele manier van vervoer vinden en 76% liever de tram dan de auto naar het stadscentrum neemt :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote tramtopic #2

Bericht door Suus »

Bee schreef:Ik weet niet precies wanneer het is gebeurd, maar in april schijnt men in Mülheim (Ruhr) plotseling lijn 110 ingekort te hebben vanaf het eindpunt Flughafen naar het Hauptfriedhof, met een pendelbusdienst voor het opgeheven traject.
Inmiddels heeft deze verplichte overstap bij de halte Hauptfriedhof al een persoon het leven gekost. Daarom heeft het MVG nu de dienstregeling van de twee lijnen aangepast en besloten om de haltesituatie bij het Hauptfriedhof zo spoedig mogelijk aan te passen zodat er niet nog meer doden zullen vallen bij het oversteken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten