Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Roden

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Bastiaan »

Via het centrum van Peize :)
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door The best »

WillemGN schreef:
The best schreef:Als ze dan toch de tram vanuit Roden en Leek gaan aanleggen, kunnen ze die best via het Martini-ziekenhuis leggen. Dan heeft Groningen ook alvast de derde lijn die ze zo graag willen.
En hoe zie je het traject dan (concreet) voor je?
Er zijn plannen om van het hoofdstation naar het Martiniziekenhuis een tram aan te leggen (via de huidige lijn 6). Dat zou dan eventueel moeten gebeuren met het geld dat eigenlijk voor e lijn Groningen-Heerenveen bestemd was. Daar zie ik dus het nut totaal niet van in, de bussen die kant op zitten nu al niet vol. Maar het zou interessanter worden als je vanaf het Martiniziekenhuis ook een verbinding maakt met de regio. Moet ik heel eerlijk toegeven dat ik dat stuk van Groningen/Drenthe niet zo heel goed ken en dus niet precies kan zeggen wat de juiste route zou zijn, maar de regiovariant is wat mij betreft interessanter dan alleen de stadsvariant op dat traject.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door Daan »

Alleen zo jammer dat je vanaf Groningen naar Peize/Roden dwars door de Eelder- en Peizermaden moet, een natuurgebied en waterberging. Volgens mij nog niemand die daar over na heeft gedacht...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Provincie wil tram- of treinverbinding naar Leek en Rode

Bericht door groningen »

De tram: voor stad én regio

De trams rijden de eerste jaren alleen in de stad Groningen. Na 2020 kunnen de trams doorrijden de regio in. Mogelijke bestemmingen zijn Hoogezand-Sappemeer, Zuidhorn, Bedum, Winsum, De Punt en Leek-Roden. Inwoners van omringende plaatsen krijgen zo een nieuwe, directe verbinding met winkels, onderwijsinstellingen en bedrijven in de stad. Ondernemers in de Groninger binnenstad zien hun klandizie uit de regio toenemen. Hieronder geven we een samenvatting van het rapport Doorrijden de Regio in (pdf).

Voor alle verbindingen met de regio zijn de mogelijkheden verkend. De verbinding tussen Hoogezand-Sappemeer en Zernike of Kardinge komt waarschijnlijk als eerste in aanmerking, meteen na 2020. Vervoersprognoses wijzen op een duidelijke toename van het aantal reizigers op dat traject, als er behalve treinen ook trams gaan rijden, die doorrijden in de stad, en onderweg meer haltes aandoen. De tram kan vanaf Hoofdstation Groningen op het regionale spoor doorrijden naar station Europapark, en van daaruit verder. In Hoogezand-Sappemeer zijn zes stations gedacht. Op Hoogezand-Centrum stoppen treinen en trams. In Kropswolde en Sappemeer stoppen alleen treinen, in Sappemeer-Oost, Hoogezand-Sappemeer en Martenshoek alleen trams.

Als tweede lijn komt de verbinding Groningen - Zuidhorn in aanmerking, met haltes in Hoogkerk, Zuidhorn en mogelijk een extra halte in Noordhorn. Na de aanleg van de nieuwe spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen kunnen ook op dat traject trams gaan rijden, tussen Groningen en Leek/Roden.

Winsum en Bedum kunnen via het Noorderstation een tramverbinding krijgen met de stad Groningen. Bij het Noorderstation wordt deze lijn aangesloten op het tracé van Lijn 1, tussen Zernike, het UMCG en het Hoofdstation. Deze tram gaat stoppen in Sauwerd, Bedum en Winsum, en mogelijk ook bij een nieuwe halte in Adorp.

In zuidelijke richting is een tramlijn voorzien tussen Hoofdstation Groningen, het Martiniziekenhuis, Paterswolde, Eelde, Groningen Airport Eelde en De Punt.

Leesvoer van bijna 2 jaar geleden

In mijn ogen staat nog niets vast. De tram is een prestige project van Karin Dekker. Investeren in de tram betekent automatisch verdwijnen van buslijnen (en dan bedoel ik niet alleen lijnen, die door de tram worden vervangen).
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: er zijn toch meer zinvolle alternatieven Re: Provincie w

Bericht door WillemGN »

Niet om het een of ander, maar waarom eerst een heel verhaal plaatsen over een tram, wat totaal niet aansluit bij je conclusie. Levert heel veel 'leesvoer' op waar ik weinig mee kan.

Daarnaast is vervoer tussen Winsum en Groningen en Hoogezand en Groningen op dit moment meer dan optimaal te noemen. Ik begrijp dan ook eigenlijk niet waarom projecten in de provincie Groningen zich focussen op dat wat al goed is, te verslechteren. (Winsum is namelijk de regiohub voor alles uit Noord Oost Groningen en dat breng je dan alleen naar station Noord, met als logica, nog minder ov in de provincie?) Vergelijkbaar is voor Hoogezand. Met andere woorden alles word verplaatst naar delen waar al minder ruimte is, daarom niet handig en ook niet handig voor OVdekking.

Ik ben zelf veel eerder voorstander van investeren in de volgende verbinding met een direct achterland van In Delfzijl 27.000, Appingedam 12.000, Veendam 28.000, Stadskanaal 33.000, Emmen 109000, Coevorden 36.000, Almelo 73.000 maakt ongeveer 318.000 inwoners. Dit traject kan voor grote delen langs provinciale wegen lopen en langs die wegen is een groot deel van de grond al eigendom van overheden. Probleem i salleen dat je over provinciegrenzen heen moet en dat zijn de meest harde grenzen in een verenigd Europa. Het schijnt dat een verbinding Groningen - Leer sneller is aan te pakken dan het traject wat ik net heb aanghaald.
groningen schreef:bestemmingen zijn Hoogezand-Sappemeer, Zuidhorn, Bedum, Winsum, De Punt en Leek-Roden. Inwoners van omringende plaatsen krijgen zo een nieuwe, directe verbinding met winkels, onderwijsinstellingen en bedrijven in de stad. Ondernemers in de Groninger binnenstad zien hun klandizie uit de regio toenemen. Hieronder geven we een samenvatting van het rapport Doorrijden de Regio in (pdf).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten