Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Freek »

Nu volg ik je niet. Eerst snap je de vertrektijden niet en snap je niet waarom de bussen op de s3000 aansluiten en nu ga je mijn punten verdedigen. Niet dat ik dat erg vind, maar wat is dan eigenlijk je probleem?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Oh, er is geen probleem en volgens mij zijn we het ook grotendeels eens. Ik signaleer alleen dat het volgens mij beter kan. Want de overstap kan naar mijn idee een stuk sneller. 12 minuten is robuust, maar persoonlijk vind ik 10 toch echt wel de max en liever nog iets minder. Anders zoek ik een sneller alternatief.

Vertrek je in de avond bijvoorbeeld standaard met de bussen 5 minuten eerder dan scheelt dat voor alle intercityreizigers (uit Utrecht/Zwolle/Roosendaal) 's avond 5 minuten.

Gevolg is dat je dan waarschijnlijk ook 5 minuten eerder weer aankomt op het station en dan geen goede aansluiting biedt, maar 's avonds gaan mensen niet vaak nog op pad. Bovendien staat de trein in Nijmegen richting Utrecht dan al klaar op het station; iets langer wachten is dan geen probleem. Dus vrijwel iedereen gaat er dan op vooruit.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Oh, er is geen probleem en volgens mij zijn we het ook grotendeels eens. Ik signaleer alleen dat het volgens mij beter kan. Want de overstap kan naar mijn idee een stuk sneller. 12 minuten is robuust, maar persoonlijk vind ik 10 toch echt wel de max en liever nog iets minder. Anders zoek ik een sneller alternatief.

Vertrek je in de avond bijvoorbeeld standaard met de bussen 5 minuten eerder dan scheelt dat voor alle intercityreizigers (uit Utrecht/Zwolle/Roosendaal) 's avond 5 minuten.

Gevolg is dat je dan waarschijnlijk ook 5 minuten eerder weer aankomt op het station en dan geen goede aansluiting biedt, maar 's avonds gaan mensen niet vaak nog op pad. Bovendien staat de trein in Nijmegen richting Utrecht dan al klaar op het station; iets langer wachten is dan geen probleem. Dus vrijwel iedereen gaat er dan op vooruit.
Maar komt dat uit met alle andere aansluitingen op andere punten? Je hebt ook aansluiting bus op bus. Je zult je op beide willen richten. Exclusief op de treinen letten kan vervelende gevolgen voor bus-op-bus overstappen hebben. Ik mag hopen dat alle scenario's wel bekeken hebben en uiteindelijk een keuze gemaakt hebben die gemiddeld genomen het beste uitkomt. Ze houden iig wel rekening met treinen. De laatste ritten zijn enkele jaren geleden aangepast om zo aansluiting de blijven bieden op die trein uit Utrecht. Ik kan me nog herinneren dat de laatste bussen omstreeks 0:16 vertrokken, tegenwoordig is dat 0:28.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Als alle bussen die nu .01 en .31 vertrekken 's avonds en eventueel op zondag 5 minuten eerder vertrekken vanaf het station en dan ook 5 minuten eerder aankomen, verandert er toch niks aan de onderlinge overstaptijd? Het zijn dan hooguit een paar streeklijnen die vanwege aansluitingen elders daarbuiten vallen. Maar dat zijn er volgens mij niet veel en vaak is er 's avonds voldoende speling in de dienstregeling. Mensen uit lijn 83 en lijn 300 zouden dan misschien net niet meer direct kunnen overstappen, maar die laatste zou dan misschien ook 5 minuten eerder uit Arnhem kunnen vertrekken op dezelfde tijd als overdag. En vanuit lijn 83 kan je voor veel overstappen al beter eerder overstappen aan de St. Annastraat of Spoorkuil (op lijn 1, 3, 4, 6 en 9). Daarmee zijn die paar overstappers ook juist weer sneller. Kortom ik zie vooral veel voordelen. Maar het kan natuurlijk dat ik iets helemaal over het hoofd zie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Als alle bussen die nu .01 en .31 vertrekken 's avonds en eventueel op zondag 5 minuten eerder vertrekken vanaf het station en dan ook 5 minuten eerder aankomen, verandert er toch niks aan de onderlinge overstaptijd? Het zijn dan hooguit een paar streeklijnen die vanwege aansluitingen elders daarbuiten vallen. Maar dat zijn er volgens mij niet veel en vaak is er 's avonds voldoende speling in de dienstregeling. Mensen uit lijn 83 en lijn 300 zouden dan misschien net niet meer direct kunnen overstappen, maar die laatste zou dan misschien ook 5 minuten eerder uit Arnhem kunnen vertrekken op dezelfde tijd als overdag. En vanuit lijn 83 kan je voor veel overstappen al beter eerder overstappen aan de St. Annastraat of Spoorkuil (op lijn 1, 3, 4, 6 en 9). Daarmee zijn die paar overstappers ook juist weer sneller. Kortom ik zie vooral veel voordelen. Maar het kan natuurlijk dat ik iets helemaal over het hoofd zie.
Je zegt het zelf al, de streeklijnen zullen niet mee veranderen. Laat je bijvoorbeeld lijn 6 vijf minuten eerder in Dukenburg vertrekken kun je vanuit lijn 99 niet meer overstappen als je in Dukenburg moet zijn.

Ik zeg niet dat dit nu meteen een hele belangrijke aansluiting is, maar zo zijn er op meerdere punten wellicht aansluitingen die dan misgaan, bijvoorbeeld met de 80/82 of 85. En op zondag is het in het algemeen meteen een half uur wachten als je de stadsbus mist.

Ik vind die 12 minuten echt niet verkeerd. Laat je alles vijf minuten eerder vertrekken, dan zijn het er nog maar zeven. En bedenk dat je niet meteen van het perron op het busstation bent, dus erg veel speling voor treinvertraging is er niet meer (en niet iedereen kan eventjes rennen). "Doe dan alles twee minuten eerder vertrekken" zou je dan kunnen zeggen, maar in mijn ogen maken die twee minuten dan niets meer uit. 10 of 12 minuten wachten maakt voor mij dan niet meer zo een verschil. Overstappen vanuit de richting Boxmeer komt overigens ook in het gevaar als je alles .56/.26 laat vertrekken, de Vee-olia boemel komt pas om .52/.22 aan. Beetje vertraging, drukte bij die slome Vee-olia palen etc en je bent alweer te laat.

Ik denk dat die .01 vertrektijd gewoon echt een compromis is om zoveel mogelijk mensen van dienst. Dat je iets langer moet wachten uit Utrecht is natuurlijk vervelend als je uit die trein komt, aan de andere kant vind ik het persoonlijk prettiger reizen als ik weet dat ik iets meer speling heb en niet meteen moet gaan zweten als mijn trein twee minuten over tijd is.

Maar het busnetwerk wordt in december toch opnieuw opgezet, wellicht dat ze gaan proberen om eea dan beter op elkaar af te stemmen. Je gooit dan toch alles al overhoop.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Ok, nou we zullen zien wat het volgend jaar wordt. Op zich kan ik het ook wel begrijpen dat je mensen iets meer overstaptijd biedt, maar sommige redenen die je gebruikt vind ik wel erg zwak:

Er zijn nauwelijks overstaprelaties die je ermee overhoop gooit. Je noemt lijn 99, maar die zit helemaal niet in die knoop. Kijk maar naar de vertrek- en aankomsttijden in de avond. Datzelfde geldt voor lijn 85. Die overstappen zijn nu al niet afgestemd op de stadsdienst Nijmegen, dus heeft die 5 minuten ook nauwelijks invloed. Lijn 82 rijdt niet 's avonds en lijn 80 kan waarschijnlijk ook meeschuiven, want waar biedt deze lijn verder aansluiting op?

En Veolia wordt dan 4 minuten, geef ze dan nog een minuut extra, dan hebben ze er 5. Op zondag en in de avond moet dat toch genoeg zijn. Heb je dan een goed compromis?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Ok, nou we zullen zien wat het volgend jaar wordt. Op zich kan ik het ook wel begrijpen dat je mensen iets meer overstaptijd biedt, maar sommige redenen die je gebruikt vind ik wel erg zwak:

Er zijn nauwelijks overstaprelaties die je ermee overhoop gooit. Je noemt lijn 99, maar die zit helemaal niet in die knoop. Kijk maar naar de vertrek- en aankomsttijden in de avond. Datzelfde geldt voor lijn 85. Die overstappen zijn nu al niet afgestemd op de stadsdienst Nijmegen, dus heeft die 5 minuten ook nauwelijks invloed. Lijn 82 rijdt niet 's avonds en lijn 80 kan waarschijnlijk ook meeschuiven, want waar biedt deze lijn verder aansluiting op?

En Veolia wordt dan 4 minuten, geef ze dan nog een minuut extra, dan hebben ze er 5. Op zondag en in de avond moet dat toch genoeg zijn. Heb je dan een goed compromis?
Ik had het over een aansluiting in Dukenburg. Dat was mijn hele punt, als je alles vijf minuten vervroegd, dan wordt dat dus ook op andere punten vijf minuten vervroegd en op dat soort punten kunnen dan aansluitingen mislopen. Verder gaf ik volgens mij aan dat ik de overige lijnen niet kende en dus niet wist of je daarmee op CS gaat bokken of niet (EDIT: ik zie dat deze toelichting was weggevallen, ik had willen zeggen dat je op CS mogelijk aansluitingen teniet zou kunnen doen, maar dat ik daar de tijden van de overige lijnen niet ken), maar dat het een mogelijkheid zou kunnen zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:En Veolia wordt dan 4 minuten, geef ze dan nog een minuut extra, dan hebben ze er 5. Op zondag en in de avond moet dat toch genoeg zijn. Heb je dan een goed compromis?
Dit stuk had ik gemist. Het probleem met zondag/avond is dat als het mis gaat je dan gelijk relatief lang moet wachten. Overdag is de kans op verstoring groot maar zal je vertraging meestal hooguit een kwartier zijn. In de avond is dat al meteen een half uur. Vijf minuten zou normaal voldoende moeten zijn, maar die Veolia boemel wil wel eens stiekem een of twee minuten later binnen rijden. Treinen zijn in ieder geval nooit te vroeg. Met bussen heb je dat wel, vooral inderdaad in die rustige uren. Lijn 99 zal een krappere aansluiting waarschijnlijk toch redden in de meeste gevallen, vooral als je dat aan de chauffeur vraagt, maar het is ver van zeker (plus dat je er geen honderden reizigers mee zou duperen overigens).

Het zal mij verder een worst wezen of die bussen nu .56, .01 of daar tussenin vertrekken, het enige wat ik wilde zeggen is dat je niet per definitie moet denken dat je zomaar het hele netwerk vijf minuten kunt opschuiven zodat dingen op CS net wat lekkerder lopen. Alles hangt aan elkaar en er kunnen punten in het netwerk zijn waar verschuiven dan weer problemen gaat opleveren. Ik ken het algehele OV in Nijmegen en omgeving niet goed genoeg om daar uitspraken over te doen. Ik denk dat ze zich er bij Novio wel bewust van zijn en de aansluiting wat vriendelijker gemaakt zouden hebben als dat zomaar kon, ik mag ervan uitgaan dat zij de zaken in ieder geval goed hebben uitgezocht voordat ze dienstregeling gemaakt hebben. Aan de andere kant, we hebben het hier wel over Connexxion.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

Ja, het maakt mij ook niet heel veel uit, maar als er iets te verbeteren is, is dat toch mooi meegenomen. Je kan natuurlijk elke aansluiting analyseren, maar uiteindelijk denk ik als je een grote groep een voordeel biedt en een kleine groep een nadeel, dat je erop vooruit gaat. Ook al is het maar 5 minuten: 5 minuten x bijvoorbeeld 1.000 overstappers per dag is wel veel tijd. Lijn 6 rijdt overigens een kwartierdienst in de daluren, dus dan zal je niet zo snel problemen ondervinden.

Connexxion zal ongetwijfeld nagedacht hebben over de busdienst. Maar het komt het ook nog wel eens voor dat vervoerders kiezen voor hun eigen klant. Dat wil zeggen: Als ze een keuze moeten maken op de overstap optimaliseren voor een grote groep reizigers overstappers uit een NS-trein of optimaliseren voor een paar mensen uit hun eigen bus, dat ze kiezen voor de laatste. Voor de reiziger is het dan niet de meest gewenste optie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:Ja, het maakt mij ook niet heel veel uit, maar als er iets te verbeteren is, is dat toch mooi meegenomen. Je kan natuurlijk elke aansluiting analyseren, maar uiteindelijk denk ik als je een grote groep een voordeel biedt en een kleine groep een nadeel, dat je erop vooruit gaat. Ook al is het maar 5 minuten: 5 minuten x bijvoorbeeld 1.000 overstappers per dag is wel veel tijd.
Helemaal mee eens, maar die afweging moet gemaakt worden en je moet alles cijfertjes hebben en ik heb die niet. Als je daardoor 1000:1 mensen helpt:dupeert dan is het natuurlijk zeker de moeite waard.
visgraat schreef:Lijn 6 rijdt overigens een kwartierdienst in de daluren, dus dan zal je niet zo snel problemen ondervinden.
Niet tussen Dukenburg en Hatert ;) In Dukenburg lijn 6 missen is een half uur wachten (of omreizen via CS, maar dat is duurder en als je bestemming in Dukenburg ligt ben je wachtend nog steeds sneller). Naja, dan kun je nog beter lopen, maar je kiest voor OV om juist minder ver te moeten lopen/fietsen. Ik zou natuurlijk immers ook van Uden naar Nijmegen kunnen lopen of fietsen ;)
visgraat schreef: Connexxion zal ongetwijfeld nagedacht hebben over de busdienst. Maar het komt het ook nog wel eens voor dat vervoerders kiezen voor hun eigen klant. Dat wil zeggen: Als ze een keuze moeten maken op de overstap optimaliseren voor een grote groep reizigers overstappers uit een NS-trein of optimaliseren voor een paar mensen uit hun eigen bus, dat ze kiezen voor de laatste. Voor de reiziger is het dan niet de meest gewenste optie.
Nou, als je als vervoerder doorhebt dat het overgrote deel van je klanten, en ook het grootste deel van je inkomen, komt van overstappers uit de trein en dat deze mensen andere alternatieven gaan zoeken, dan zullen ze zich dat wel bedenken, denk ik. Als die grote groep maar relatief weinig geld in de lade brengt omdat ze maar korte afstanden afleggen terwijl de "eigen" mensen grotere afstanden afleggen en daardoor netto meer opleveren, dan zou het helaas wel zo kunnen zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Thijs »

Om 00:22 komt de laatste trein uit Venlo en Roermond aan. Die mensen wil je ook netjes hun laatste bus laten halen. De vertrektijd van 00:31 is daarom een uitermate geschikte tijd. Het vervroegen van 5 minuten eerder lost niks op en zorgt alleen maar voor complicaties (sowieso komen die bussen ook net van tevoren aan op het station meen ik).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Thijs schreef:Om 00:22 komt de laatste trein uit Venlo en Roermond aan. Die mensen wil je ook netjes hun laatste bus laten halen. De vertrektijd van 00:31 is daarom een uitermate geschikte tijd. Het vervroegen van 5 minuten eerder lost niks op en zorgt alleen maar voor complicaties (sowieso komen die bussen ook net van tevoren aan op het station meen ik).
Het gaat Visgraat om die andere ritten, niet DE laatste, maar de ritten in de avonduren. Tenminste dat is wel wat ik de hele tijd begrepen heb.
"Een touringcar is geen bus"
berenhose
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 22:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door berenhose »

Op 20 juli (intocht vierdaagse) rijdt er een pendelbus tussen centraal station en de Sint Canisiussingel onder lijnnummer 400. Weet iemand waar deze pendel voor gaat dienen? Hij rijdt tussen 16.00 en 19.30 elke 10 minuten.

Wat trouwens ook interessant is: Vanwege de problemen met de waalkade is er nu eenrichtingsverkeer en geen busverkeer mogelijk. Hoe zullen ze dat nu met de intocht gaan doen? Normaal werden de meeste lijnen dan omgeleid via de waalkade.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Ik denk dat daar ten dele die pendel voor dient. Wellicht hebben alle lijnen "uit het noorden" hun eindpunt daar ergens en kunnen dan met de pendel verder naar het station. Dan lopen de streeklijnen geen/minder vertraging op (omdat vertraging doorwerkt op retourritten etc). Wellicht is tussen 16:00 en 19:30 topdrukte en rijden de streeklijnen voor die tijd zo goed mogelijk zelf door. Gezien de rijtijd van 25 minuten zal hij flink moeten omrijden, dus streeklijnen "knippen" lijkt me daarom wel een mogelijke reden.
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Thijs »

fogeltje schreef:
Thijs schreef:Om 00:22 komt de laatste trein uit Venlo en Roermond aan. Die mensen wil je ook netjes hun laatste bus laten halen. De vertrektijd van 00:31 is daarom een uitermate geschikte tijd. Het vervroegen van 5 minuten eerder lost niks op en zorgt alleen maar voor complicaties (sowieso komen die bussen ook net van tevoren aan op het station meen ik).
Het gaat Visgraat om die andere ritten, niet DE laatste, maar de ritten in de avonduren. Tenminste dat is wel wat ik de hele tijd begrepen heb.
Dan blijft mijn punt (overstap vanuit Maaslijn) wel staan :P
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Thijs schreef:
fogeltje schreef:
Thijs schreef:Om 00:22 komt de laatste trein uit Venlo en Roermond aan. Die mensen wil je ook netjes hun laatste bus laten halen. De vertrektijd van 00:31 is daarom een uitermate geschikte tijd. Het vervroegen van 5 minuten eerder lost niks op en zorgt alleen maar voor complicaties (sowieso komen die bussen ook net van tevoren aan op het station meen ik).
Het gaat Visgraat om die andere ritten, niet DE laatste, maar de ritten in de avonduren. Tenminste dat is wel wat ik de hele tijd begrepen heb.
Dan blijft mijn punt (overstap vanuit Maaslijn) wel staan :P
De Maaslijn had ik sowieso al aangehaald, want dat geldt natuurlijk de hele dag ;) Maar ook bij deze zal gelden, hoeveel mensen stappen eruit over?
"Een touringcar is geen bus"
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Tom »

Voor de Maaslijn geldt natuurlijk ook dat reizigers in Heyendaal over kunnen stappen op de lijnen 3, 4 en 9, waarmee een groot deel van Nijmegen bereikt kan worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

Tom schreef:Voor de Maaslijn geldt natuurlijk ook dat reizigers in Heyendaal over kunnen stappen op de lijnen 3, 4 en 9, waarmee een groot deel van Nijmegen bereikt kan worden.
Maar dat is fijn als je een van de vele andere lijnen wilt hebben ;)
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door peter s »

Blauw dakje in brand in Nijmegen (tja das ook de plaats voor roze dakjes)

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/n ... entrum.ece

Op lijn 2 rijd trouwens de hele week al zo'n herriemaker met blauw dak. :mrgreen:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Trolley0144
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 19:14

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Trolley0144 »

om welke ambassador gaat het.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

fogeltje schreef:
Thijs schreef:Om 00:22 komt de laatste trein uit Venlo en Roermond aan. Die mensen wil je ook netjes hun laatste bus laten halen. De vertrektijd van 00:31 is daarom een uitermate geschikte tijd. Het vervroegen van 5 minuten eerder lost niks op en zorgt alleen maar voor complicaties (sowieso komen die bussen ook net van tevoren aan op het station meen ik).
Het gaat Visgraat om die andere ritten, niet DE laatste, maar de ritten in de avonduren. Tenminste dat is wel wat ik de hele tijd begrepen heb.
Klopt, ik bedoel het moment dat de busdienst in de avonduren wordt uitgedund.

Omdat de trein op de Maaslijn vanaf het zuiden eerst in Mook-Molenhoek stopt, wordt daar aansluiting geboden op lijn 1 en daarna in Nijmegen Heyendaal ook op lijnen 3, 4 en 9 en met een stukje lopen op lijn 5. Lijn 6 rijdt op het belangrijkste deel 4x per uur. Sommige lijnen rijden daarnaast een kwartier verschoven, bijvoorbeeld lijn 8 naar Berg en Dal en 5 naar Beuningen. Voor Dukenburg zijn alternatieven. Kortom ik denk dat die krappe aansluiting vanuit de Maaslijn niet zo'n probleem is. Sterker nog, misschien zelfs in een heel aantal gevallen juist beter.
Laatst gewijzigd door visgraat op zo 24 jun 2012, 23:38, 2 keer totaal gewijzigd.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door visgraat »

berenhose schreef: Wat trouwens ook interessant is: Vanwege de problemen met de waalkade is er nu eenrichtingsverkeer en geen busverkeer mogelijk. Hoe zullen ze dat nu met de intocht gaan doen? Normaal werden de meeste lijnen dan omgeleid via de waalkade.
De Waalkade kan wegens bezwijkgevaar volgens mij ook niet gebruikt worden als looproute van de Vierdaagse. Misschien is dat nog wel belangrijker dan dat er geen of deels bussen overheen kunnen :p.
Laatst gewijzigd door visgraat op ma 25 jun 2012, 12:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door Michael »

Trolley0144 schreef:om welke ambassador gaat het.
Het zou om de 8649 gaan
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door fogeltje »

visgraat schreef:
berenhose schreef: Wat trouwens ook interessant is: Vanwege de problemen met de waalkade is er nu eenrichtingsverkeer en geen busverkeer mogelijk. Hoe zullen ze dat nu met de intocht gaan doen? Normaal werden de meeste lijnen dan omgeleid via de waalkade.
De Waalkade kan wegens bezwijkgevaar volgens mij ook niet gebruikt worden als looproute van de Vierdaagse. Misschien is dat nog wel belangrijker dan dat er geen of deels bussen overheen kunnen :p.
Klopt, in het nieuws kwam naar voren dat de Waalkade weliswaar voorlopig gestabiliseerd is maar dat de Vierdaagse niet via de Waalkade zal voeren. Voor gewone voetgangers en fietsers was hij volgens mij wel weer open.
"Een touringcar is geen bus"
berenhose
Berichten: 8
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 22:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #7

Bericht door berenhose »

In de Gelderlander van vrijdag 29 juni staat een klein stukje over het verplaatsen van de bushaltes voor de bussen richting Heyendaal (straks 10 t/m 16).

De bushaltes komen aan de busbaan te liggen ter hoogte van de taxistandplaats en fietsenstalling. Uitstappen gebeurt aan de overkant van de busbaan. Iedereen die naar het station moet, moet dan dus de busbaan oversteken.
Dit lijkt me totaal onlogisch en overbodig. De bussen komende vanuit Heyendaal moeten toch keren bij de busterminal, dan kunnen ze toch veel beter de passagiers daar laten uitstappen?

Heeft iemand een idee waarom voor deze variant wordt gekozen?

Het stukje uit De Gelderlander:

NIJMEGEN – Na de opening van de nieuwe Keizer Karelgarage blijft de huidige onduidelijke verkeerssitua­tie op het Stationsplein nog enige tijd gehandhaafd. Pas in het najaar wordt het plein onder handen ge­nomen. De verkeersinrichting wordt dan grondig aangepast Zo komen er voor alle bussen die naar campus Heijendaal rijden ( de lijnen 10 tot en met 16) aparte bus­haltes op het plein, naast de bus­baan. Nu vertrekken deze lijnen nog vanaf de centrale busterminal.

Bij het kantoor van de Stadsregio komt verder een nieuwe op- en af­haalplek voor automobilisten. Zij kunnen straks dus niet meer ach­terlangs de grote fietsenstalling naast hotel Mercure rijden. Die rou­te en de opstelstrook blijft alleen open voor taxi’s.

De rotonde op het plein vervalt en het bronzen kunstwerk van Tony Gragg wordt verplaatst richting het kantoorcomplex Metterswane.
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten