OVer je reiservaringen in juni 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door visgraat »

Gekko123 schreef: De terugreis begon meteen met +7, doordat op vertrektijd er nog een meettrein over spoor 1 te Zwolle werd gestuurd. Resultaat was dat we na vertrek uit Zwolle weer achter de (nu wel op tijd rijdende) stopper zaten. Gelukkig werd ie deze keer wel aan de kant gegooid. Aankomst te Amersfoort was echter nog steeds +7, dus de aansluitende s1600 (of s140) was al weg. Uiteindelijk vertrokken we uit Amersfoort met +4, de s4500 achter ons had daardoor ook minimaal +3. In Hilversum kort gekeerd (trein werd wegens de werkzaamheden bij Bilthoven omgeleid via Hilversum) en bij aankomst in Utrecht hadden we zelfs -1. Waar een extra kering al niet goed voor is...
Ik vind de keuze om de doorgaande intercity's bij Bilthoven om te laten rijden en de stoptreinen / sprinters niet apart. Volgens mij hadden ze de doorgaande intercity's Den Haag - Enschede / Groningen door kunnen laten rijden en de stoptrein Utrecht - Zwolle in kunnen korten tot Amersfoort - Zwolle. Reizigers tussen Bilthoven / Den Dolder en Amersfoort reizen dan via Baarn. Of de NS had voor die paar reizigers een buspendel kunnen bieden naar Soest Zuid, waardoor extra reistijd beperkt wordt. Daarmee dupeer je volgens mij veel minder reizigers.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Wubbo »

Vanmiddag stond er voor een stoplicht in Utrecht een bus naar 'BUS STOP'. Of er, toen het stoplicht op groen ging, toevallig 'BUS RIJ' kwam te staan heb ik niet gezien ;-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Daniel »

@visgraat: Het zou inderdaad kunnen passen op de manier die je schrijft, maar bedenk ook dat er bij deze werkzaamheden in Bilthoven enkelspoor gereden werd. Met een lange IC doorwisselen via het middenspoor kost nogal wat tijd, waardoor de IC vertraging oploopt en vervolgens dus z'n kering in Utrecht niet meer haalt (die is voor het Haagse deel maar 5 minuten waarin ook nog gesplitst moet worden). Van die vertraging heb je later ook weer last doordat je achter stoptreinen belandt.

Voor de reiziger die nog wil overstappen is het dan prettiger gewoon te weten dat je een halfuur langer onderweg bent dan dat je maar moet hopen dat je je aansluiting haalt. Vertragingen die de stoptreinen oplopen door het enkelspoor rijden werken ook nog eens minder lang door (vooral doordat men juist de stoptrein naar Utrecht liet wachten steeds, waardoor die eventuele vertraging middels z'n keertijd kon opvangen)

@Wubbo: Die zag ik laatst ook al. En nee, als 'ie rijdt komt er niet iets anders op te staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door VIRM »

Eerder vanochtend was ik bij de halte Zaans Medisch Centrum in Zaandam aan het wachten op bus 63 in de richting van station Zaandam. Hij had kennelijk wat vertraging opgelopen, want hij zou om 10:04 vertrekken i.p.v. 10:03. Op het digitale display stond op een gegeven ogenblik zelfs bus is gestremd' op het stukje voor de bestemming. Wat een drama voor +1. :D
Overigens vind ik het nog steeds bizar dat het ZMC geen eilandperron-achtig iets heeft. 4 aparte bushaltes vlakbij elkaar is toch een beetje onhandig.

Later vandaag was ik in Leiden. Een vriend van mij had op de terugweg naar huis op het station last van een gebroken studenten week-OV (heenreis ging prima, maar het inchecken lukte op de terugweg niet). De HC van zijn trein richting Utrecht bevestigde dat de kaart onleesbaar en gebroken was, maar die vriend mocht toch mee. :pos:'
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Daniel »

Met de Benelux ging het vandaag niet helemaal lekker. Op m'n heenreis had ik de t9224 die met een VIRM-VI reed tot Roosendaal, alwaar iedereen die de grens over wilde zich in een los varkensneusje mocht proppen. De stoptrein naar Antwerpen-Centraal wel te verstaan, want de NMBS had geen vervangend materieel ingezet.

Toen ik op de terugweg was bleek in Roosendaal dat de t9256 was opgeheven, dit keer zowel in Nederland als België zonder enige vervanging. De aannemelijke oorzaak hing in Rotterdam achterop de t9260: een reeks 28 loc in opzending, dat was vast het defecte materieel waar ze het op Roosendaal over hadden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door VIRM »

Overigens nog iet sopvallend van afgelopen vrijdag: op de GVB trams zijn de herinneringsomroepen over het utichecken met de chipkaart in zowel het Nederlands als Engels ingekort. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Vinny »

Jammer. Ik vond de oude omroep stukken duidelijker.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door erjeebee »

Veolia Limburg rijdt 1 week voor de schoolvakantie al de vakantiedienstregeling.

Beetje optimistisch voor wat betreft lijn 73.
Daar hebben ze niet voor niets buiten de vakanties het slagje Ittervoort-Neeritter (dat 5 min kost) uit gehaald en vervangen door los lijntje 84.
Dienstregeling kon anders niet worden gehaald.

Observatie van gisteren: bij meeste ritten wordt dienstregeling niet gehaald.
Probleem zit m vooral in stuk Roermond-Ittervoort.
Bussen komen met 5-8 min vertraging aan te Ittervoort.
5 min vertraging in Ittervoort richting Weert kan vaak nog wel voldoende worden ingelopen om trein naar Ehv te halen, maar een minuut of 8 (meeste bussen) wordt al erg krap en soms onmogelijk.

Bussen uit de richting Weert komen zonder vertraging aan te Ittervoort, maar hebben ongetwijfeld ook met vertraging te maken op het vervolgtraject.

Ik snap dat de lange vakantieperiode Veolia een hoop centen scheelt, maar als reiziger ben ik er toch niet zo blij mee.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Karl »

Gisteren reed in de IC Rtd - Asd via shl een DDAR en in de s2100 of s2200 een VIRM VI waardoor het lekker knus werf. Overigens doen de airco's het dit jaar prima. Niet te warm, niet te koud.
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Vinny schreef:Jammer. Ik vond de oude omroep stukken duidelijker.
Maar veelste lang. Dus ze zijn aan het proberen alles een beetje in te korten, ook de stremmings-omroepberichten die op bijvoorbeeld de Dam eerder 2 minuten duurde, nu 34 seconden.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Edwin »

Bij de HTM zeggen ze nu ook "Vergeet niet uit te checken met uw chipkaart".
Remember to check-out with your ov-chipcard.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:
Vinny schreef:Jammer. Ik vond de oude omroep stukken duidelijker.
Maar veelste lang. Dus ze zijn aan het proberen alles een beetje in te korten, ook de stremmings-omroepberichten die op bijvoorbeeld de Dam eerder 2 minuten duurde, nu 34 seconden.
Je zou het nog verder kunnen inkorten door de 'overbodige' overstapmeldingen te schrappen.
Als je bijvoorbeeld in lijn 4 zit, is het een beetje overdreven om om de paar haltes om te roepen dat je op de 25 kunt overstappen, terwijl die twee voor een groot deel dezelfde route volgen. Dat zou je gewoon bij de laatste halte kunnen doen (vanuit Centraal gezien) die ze allebei aandoen. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Karl »

De week is pas 4 reizen jong, maar geen is echt een succes. Tussen gv en rtd draadbreuk, dus nu maar in RR E, nog een half uurtje knus staan en dan is t weer voorbij.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door reisthijs »

Edwin schreef:Bij de HTM zeggen ze nu ook "Vergeet niet uit te checken met uw chipkaart".
Maar nog steeds drie woorden te lang. "Vergeet niet uit te checken" is eigenlijk al genoeg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Geert »

Volgens mij roepen ze dat ook al een tijdje zo om, of niet?

Over de HTM gesproken; sinds er RR materieel op lijn 2 rijdt wordt bij de haltes Ternoot, Oostinje en Spaarwaterstraat (in de Laan v NOI) omgeroepen dat deze haltes niet geschikt zijn voor reizigers met rolstoel of rollator. Van Oostinje en Spaarwaterstraat kan ik me dat voorstellen (die moeten nog verhoogd worden), maar van Ternoot vind ik dat vreemd. Het metrostation is tegelijk met de ingebruikname van RandstadRail verbouwd en blijkbaar zijn er andere perronnormen aangehouden, want de reden dat de halte niet geschikt is (volgens het wijkblaadje) is dat de afstand tussen tram en perron te groot is. Persoonlijk zie ik het probleem niet, zo groot is het gat niet en de boel is verder gelijkvloers, maar het is wel suf dat zo'n relatief jonge halte officieel niet geschikt is..
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door TheKnitter »

Ging weer lekker op de MerwedeLingeLijn.
Het treinverkeer werd gestaakt tussen Hardinxveld Giessendam en Leerdam. Een pluim verdient Arriva zeker: volgens een steward waren de eerste bussen in 20 minuten aanwezig.
Echter werd wel teruggevallen op een halfuursdienst (op de tijden van rg Geldermalsen)
Ik kwam aan in Hardinxveld, stonden al 3 touringcars gereed voor Gorinchem en een taxibus voor Blauwe Zoom.
In Gorinchem iedereen de bus uit, maar één van de 2 reed door naar Leerdam. En dan nog zaten er amper mensen in. Tot Gorinchem erg druk.
Uiteindelijke vertraging: 25 minuten.

De terugreis begint ook al vertraagd. Om 1:06 moest de trein van. 0:51 naar Geldermalsen nog arriveren in Leerdam. Die reed met +23, dus maar via Geldermalsen (scheelt wachten).
Nu in Leerdam terug met +15. Trein had amper 2 minuten te Geldermalsen ivm een steward(Jaja, onze Gertjan) die ook Mcn is, en de andere cabine alvast opbouwde toen de trein stil stond en de Mcn afgebouwd had.
Laatst gewijzigd door TheKnitter op wo 27 jun 2012, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Daniel »

Geert schreef:maar van Ternoot vind ik dat vreemd. Het metrostation is tegelijk met de ingebruikname van RandstadRail verbouwd en blijkbaar zijn er andere perronnormen aangehouden, want de reden dat de halte niet geschikt is (volgens het wijkblaadje) is dat de afstand tussen tram en perron te groot is.
Erg raar ja... De GTLs zijn al smaller dan een RandstadRail-voertuig, dus wat moet je dan met een nog grotere afstand tussen perrons en sporen zou je zeggen. En als er al rekening was gehouden met nieuwe lagevloer-stadstrams dan klopt er ook iets niet, die worden immers ook 15 cm smaller dan de RegioCitadis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door TheKnitter »

En de soap ging verder. We waren met +18 in Gorinchem, maar mochten niet weg van de TRDL. "Er komt nog een reizigerstrein aan". Ja, wij hadden al vertraging, dus die mocht voorlangs. Uiteindelijk bleek daar geen reiziger meer in te zitten voor Gorinchem, en werd opgeheven te Boven-Hardinxveld. Dus konden wij na ruim 7 minuten voor het rooie gestaan te hebben alsnog vertrekken. Te Boven-Hardinxveld werd gekoppeld met een zwaar vertraagde LeegMat rit, en in de nachtelijke uurtjes met 6 bakken door naar Dordrecht.

De oorzaak van de nachtelijke vertraging: De stroomstoring was weg, en er kwamen een aantal STS'en, overwegen kortsluiten ed uit voortvloeien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Suus »

Daniel schreef:
Geert schreef:maar van Ternoot vind ik dat vreemd. Het metrostation is tegelijk met de ingebruikname van RandstadRail verbouwd en blijkbaar zijn er andere perronnormen aangehouden, want de reden dat de halte niet geschikt is (volgens het wijkblaadje) is dat de afstand tussen tram en perron te groot is.
Erg raar ja... De GTLs zijn al smaller dan een RandstadRail-voertuig, dus wat moet je dan met een nog grotere afstand tussen perrons en sporen zou je zeggen. En als er al rekening was gehouden met nieuwe lagevloer-stadstrams dan klopt er ook iets niet, die worden immers ook 15 cm smaller dan de RegioCitadis.
Het breedste punt van de RegioCitadis is bij de heup, niet bij de onderkant van de deuren :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Daniel »

Desondanks zijn de RegioCitadissen ook onderaan breder dan een GTL. Niet voor niets had men in Den Haag alle reeds voor RandstadRail aangepaste haltes voorzien van een metalen strip langs de perronrand om het gat te overbruggen zolang er nog GTLs reden. Toen RandstadRail in gebruik genomen werd zijn die allemaal weer verwijderd. (En bij de haltes op samenlooptrajecten was het dan weer geen probleem kennelijk :P )

In het geval van Ternoot zou je trouwens perrons die optimaal voor de RegioCitadis zijn verwachten gezien dit aan een uitwijkroute voor RandstadRail (naar Laan van NOI laag) ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Edwin »

Geert schreef:Volgens mij roepen ze dat ook al een tijdje zo om, of niet?
Zo vaak zit ik blijkbaar maat niet meer in de HTM-trams ;)
Geert schreef:Over de HTM gesproken; sinds er RR materieel op lijn 2 rijdt wordt bij de haltes Ternoot, Oostinje en Spaarwaterstraat (in de Laan v NOI) omgeroepen dat deze haltes niet geschikt zijn voor reizigers met rolstoel of rollator.
Is in dit topic ook al besproken. Waarschijnlijk willen ze geen problemen met scootmobielen e.d. die vastkomen te zitten dus dekken ze zichzelf in.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Meltrain »

Ik zag vanmiddag bij het Wilhelminaplein dat elektrische busje van de RET rijden. :o :D
Die lijn is officieel per 11 december 2011 opgeheven, maar blijkbaar rijdt dat busje nog wel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door VIRM »

Gisteren in maar liefst twee NID's gezeten: de s2600 van Sloterdijk naar Leiden van 16:25 en de s2600 van 00:07 van Leiden naar Sloterdijk.

Overigens liep de laatstgenoemde trein een lichte vertraging op bij de Riekerpolderaansluitging, waarschijnlijk omdat er op de Westtak 's avonds weer eens slechts één spoor beschikbaar was (en er werd weer eens niks over omgeroepen, faal!)
Deze trein had om 00:39 aan moeten komen op Sloterdijk, maar dat werd +4 of +5.
In ieder geval stond ik om 00:44 en 30 seconden op spoor 3, waar een echtpaar mij vertelde dat de trein (de s4500 van 00:44) net weg was. Dat betekende dus voor mij meteen +38, want de volgende trein zou pas om 1:22 vertrekken.
Dat echtpaar moest overigens naar Hoorn, dus die hadden pech. Ik heb ze maar naar de infozuil verwezen zodat ze daar een taxi konden regelen.
Er zijn altijd wel een paar overstappers van de s2600 naar de laatste s4500. Als de s2600 een lichte vertraging oploopt, dan is het toch een kleine moeite voor NS/treindienstleiders om ze pro-actief even tegen te houden? 100+ euro aan taxikosten voor mensen richting Hoorn is wat duurder dan een trein 2 minuten vasthouden, gok ik zo. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door Etienne »

Dat er 's avonds één spoor beschikbaar was, was mogelijk het gevolg van de eerdere stremming aldaar. Op Amsterdam Lelylaan was een aanrijding met een persoon. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juni 2012

Bericht door VIRM »

Etienne schreef:Dat er 's avonds één spoor beschikbaar was, was mogelijk het gevolg van de eerdere stremming aldaar. Op Amsterdam Lelylaan was een aanrijding met een persoon. :wink:
Zou best kunnen. Maar volgens mij heeft de Westtak 's avonds/'s nachts wel standaard slechts één spoor voor treinen beschikbaar.
Met als gevolg dat als een tegentrein vertraging heeft, aansluitgingen dus de mist in kunnen gaan. In dit geval was 1 of 2 minuutjes wachten toch niet teveel gevraagd lijkt mij...
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten