Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Ardan »

Ik was even een midweekje bij moeders in Winterswijk. Plaats met een schitterende omgeving waar ik toch al geruime tijd niet meer fatsoenlijk gefietst heb, dus daar werd het hoog tijd voor.
Even een stukje theorie voor wie er niet mee bekend is: Winterswijk was ten tijde van het interbellum één van de grootste spoorwegknooppunten van Nederland. Qua tonnage goederenverkeer ging er bij Winterswijk meer de grens over dan alle andere Duitse grensovergangen bij elkaar, goederentreinen waren soms meer dan een kilometer lang. Er waren twee stations, het gebouw van de NWS was het hoofdstation en lag aan de lijnen naar Zutphen-Apeldoorn-Amsterdam, Bocholt-Wesel en Borken-Dorsten-Gelsenkirchen. De GOLS had de lokaallijnen naar Zevenaar en Neede. De GOLS is in 1936 failliet gegaan en de lijnen werden omgeleid naar het hoofdstation, vandaar ook de rare bochtenpartij die nu nog steeds bestaat als je van Winterswijk richting Arnhem gaat. Het stationsgebouw uit 1908 staat er nog steeds, maar het hele voormalig emplacement van de GOLS, inclusief losstraat, is vorig jaar opgebroken en er is een nieuwe middelbare school verrezen met een tunnel onder de huidige sporen. Van het ooit zo grote station Winterswijk, met in totaal 32 sporen, is nu niet zo gek veel meer over... maar als je goed kijkt zie je toch nog heel veel terug!

Woensdag ben ik naar Borken gefietst, via Südlohn en Ramsdorf.
Vlak over de grens deze typische landelijk Duitse bushalte aan de L572 Oeding-Vreden.
Afbeelding
In Winterswijk is het landschap al lekker aan het glooien, maar hoe verder je gaat, hoe 'erger' het wordt. Hier bij het natuurgebied Die Berge, kijkend richting Ramsdorf.
Afbeelding
Door de bossen heen fietsend kwam ik uit op de Dülmener Weg. Dan steek je eerst de voormalige spoorlijn Borken-Ramsdorf-Gescher-Coesfeld over, die inmiddels opgebroken is. Wél staan er nog wat seinen bij de overweg. Enkele honderden meters verder kruis je de enige spoorlijn die Borken nog heeft, van Borken via Dorsten naar Essen. Eigenlijk kun je dus zeggen dat de complete, ooit zo ongelofelijk belangrijke verbinding Amsterdam-Winterswijk-Roergebied nog helemaal bestaat, op een stukje van amper 17 km na.
Hier boog ook de net genoemde lijn naar Coesfeld linksaf en maakt dan een grote boog. Drie jaar geleden lag het spoor er nog.
Afbeelding
En de andere kant op kijkend zien we dit..
Afbeelding
Even een paar minuten op de trein gewacht en op de plaat gezet, die overwegbomen vallen zonder enige waarschuwing als licht of bel dicht. Gauw doorgereden naar het station.
Afbeelding
De reden dat het perron zo breed is is dat er vroeger, waar nu boompjes staan, nog een spoor lag. Ook was er een tunnel die de diverse perrons met elkaar verbond. Borken was ook een knooppunt, behalve naar Winterswijk, Coesfeld en Dorsten kon je ook nog naar Bocholt en naar Ahaus.
Afbeelding
Het station wordt opgeknapt, dus er is een tijdelijk perron gebouwd direct ten zuiden van het huidige.
Afbeelding
Die opknapbeurt is ook wel nodig.
Afbeelding
Nog even een stukje de lijn Borken-Bocholt gevolgd op de terugweg naar Winterswijk. Het is nu een fietspad.
Afbeelding
De laatste trein tussen Winterswijk en Burlo reed in 1979. Burlo-Borken is in 1995 stilgelegd. Toch staat er even ten noorden van Burlo nog altijd een bordje 'HALT für Zugfahrten' in de bedding..
Afbeelding
Ik had beloofd om 17 uur thuis te zijn, dus ik had geen tijd meer om bij het Nonneven te kijken. Een mooi gebied waar een stuk van het spoor nog ligt. Ook zijn alle wachterswoningen aan de Nederlandse zijde nog steeds aanwezig.

Donderdag ben ik in de buurt gebleven, ik heb gefietst en gewandeld in het gebied 'Driemark' aan de zuidkant van Winterswijk. Er staat een steenfabriek, die enkele groeven heeft gegraven waar ook een smalspoorlijntje ligt. De fabriek had twee stoomlocjes in eigen bezit en een zooitje kiepwagentjes om de keileem van de groeven naar de fabriek te vervoeren. Ook zijn er twee voormalige vuilstorten die nu uitzichtheuvels zijn, hoewel één ervan nogal verwilderd is. Een prachtig, avontuurlijk gebiedje dus, waar je 30 meter omhoog de heuvels op kan én 30 meter omlaag de groeve in. Er zijn twee groeves waarvan er één toegankelijk is, behalve in de zomer wanneer er heel veel beplanting is waar niet door te ploegen valt. De natuur gaat er zijn gang. De andere groeve is volgelopen met regenwater. Dit meer noemen we 'The Blue Pool', naar een gelijknamig meertje in Zuid-Engeland waar mijn moeder en ik zijn geweest, waar hetzelfde aan de hand is. Doordat het regenwater is en door de bijzondere bodemsamenstelling heeft het meer telkens een andere kleur, afhankelijk van of je er vanaf de heuvel op kijkt of er naast staat, én afhankelijk van het weer.
Maar we hadden het over het smalspoorlijntje, volgens de topografische kaart aangegeven als tramlijn zelfs. Het laatste treintje reed in 2005, tegenwoordig gaat het vervoer per vrachtwagen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is overigens iets anders dan de beroemde Steengroeve in Ratum, waar je op gezette dagen zélf 30 meter naar beneden kunt en in de groeve mag gaan hakken en zoeken naar bodemschatten. Winterswijk is een paradijs voor geologen en bodemkundigen. Er worden vaak fossielen, haaientanden en bijzondere gesteenten gevonden. Pyriet heet ook wel 'Winterswijks goud'. Daar zijn twee groeven, waarvan er één is afgesloten en een bijzonder natuurgebied is geworden. Het doet on-Nederlands aan.
Genoeg geneuzel. Treintje bij het Rommelgebergte.
Afbeelding

Vrijdag ben ik naar Bocholt gepeddeld.
Typische bushalte van de Stadtbus Bocholt.
Afbeelding
En aangekomen op het station. Ik dacht dat de NWB hier inmiddels reed, maar nee hoor, nog steeds een BR628.
Afbeelding
Voormalige tunnel. Ook Bocholt is een knooppunt geweest, je kon naar Winterswijk, Borken, Wesel en Empel-Rees. Laatstgenoemde lijn is tot industrieterrein Schlavenhorst als stamlijn nog aanwezig en in gebruik. En de lijn naar Wesel natuurlijk.
Afbeelding
End of the line, vroeger liep dit door naar Winterswijk en Rhede. Die lijnen splitsten zich ter hoogte van het Bocholter Stadtwald.
Afbeelding
Het huidige station ligt iets noordelijk van het oorspronkelijke. Het originele stationsgebouw uit 1903, met zijn markante torentjes, is nu in gebruik als bibliotheek.
Afbeelding
Ook het goederenperron ligt er nog.
Afbeelding
Blik over het voormalige emplacement met seinhuis vanaf de eerste overweg (helaas daaraan geen bordjes, bij Borken wel maar die kreeg ik niet op de foto door de beplanting) Op sommige oudere kaarten staat hier een station aangegeven, Bocholt Süd?
Afbeelding
Even zuidelijk van de overweg takt de lijn naar Schlavenhorst af.
Onderweg naar Winterswijk nog even een busje op de halte Lutzowstraße..
Afbeelding
En het laatste stukje spoor dat nog over is van Winterswijk-Bocholt, ter hoogte van het Bocholter Stadtwald. Winterswijk-Barlo is in 1931 opgeheven en daarna nog sporadisch gebruikt. Barlo-Bocholt in 1994. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wilden de Duitsers de lijn nog herleggen vanaf Winterswijk, en een stuk werd ook weer gebouwd. Er stond een munitietrein op station Winterswijk, maar die hebben ze op een gegeven moment over de Bocholtse baan in een bos gezet in verband met overkomende vliegtuigen van de geallieerden. De trein is toch geraakt en ontploft, en nog tot in de jaren '70 is er munitie gevonden in de landerijen eromheen.
Afbeelding
Nagenoeg de hele lijn is af te fietsen van station Winterswijk tot station Bocholt, alleen bij de grens moet je een klein stukje van het traject af. Aan de Nederlandse zijde is het een mooie boslaan.
Afbeelding
Bruggetje over de Stuwbeek.
Afbeelding
De lijn is beveiligd door wachtposten, ook wel 'Bude' genoemd. Hier werden de passerende treinen aangemeld bij de volgende post en afgemeld bij de vorige. Aan de Nederlandse kant staan ze er bijna allemaal nog. Nummer 1 was het Winterswijkse seinhuis aan de Wooldseweg die er inmiddels niet meer staat. Nummer 2 staat aan de De Slingeweg, 3 aan de Meester Brouwerlaan, nummer 4 aan de Holthuisweg.
Afbeelding
Nummer 5 stond in Woold-dorp. De overwegen waren niet beveiligd, maar de overweg van post 5 wel. De wachter luidde dan eerst een bel waarna hij de overweg sloot. De post is gesloopt, maar het huis er schuin tegenover houdt de herinnering levend: het heet 'ni-je boede vie-ve'. Nummer 6 was de laatste in Nederland en staat halverwege de Slagboomweg en de Holdersweg.

Hope you liked it :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Suus »

Voor een tijdelijk perron ziet het nieuwe perron in Borken er wel heel erg definitief uit. Het maakt de uitstap ook een stuk aangenamer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Ardan »

Dat vond ik ook al, dat het er zo definitief uitzag. Maar volgens het informatiebord gaat het om een 'Umbau' en niet om 'Neubau' van het station..
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Fles »

Leuk hoor! Er is daar enorm veel te zien blijkbaar :)

Ik heb even voor je in Schweers und Wall gekeken, maar daarin is geen sprake van een voormalig station Bocholt Süd :N
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Jef400 »

Ik heb op de Duitstalige-Wikipedia gelezen dat ze de spoorlijn naar Bocholt willen elektrificeren en er een extra RE heen willen gaan sturen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Ardan »

Klopt, daarover loopt er hier al ergens een topic dacht ik ;)

Nog even wat meer plaatjes. Het voormalige station Miste tussen Winterswijk en Aalten. Er zit nu een steakhouse, maar dat is niet het oude stationsgebouw. Rechts is de voormalige losweg nog te herkennen.
Afbeelding
Van Winterswijk naar Aalten is het 12 kilometer. Er zijn maar liefst 18 overwegen, waarvan zeven nbewaakt, zoals deze in de Veldhorstweg bij het natuurgebied de Bekendelle.
Afbeelding
Buffeltjes tuffen met 100 km/h voorbij. Spoedig moet er geremd worden tot 60 in verband met de krappe bochten bij Winterswijk.
Afbeelding
Buffeltjes duiken de Grote Bocht in aan de Ten Houtenlaan.
Afbeelding

Voor de busfreaks: één van de toegangsdeuren van het busstation was open, waarachter de HSA-vereniging een aantal oude bussen heeft gestald. Ook de DE-2, de Sik en de goederenwagon die op spoor 20 staan zijn van hen.
Afbeelding

Verder op de lijn naar Borken. Brug over de Boven-Slinge in het Buskersbos. Ik kan me nog herinneren dat er spoor overheen lag. De bevestigingspunten zijn nog goed te zien.
Afbeelding
Inmiddels is de lijn een natuurgebied. De passerende treinen namen allerlei zaadjes mee, waardoor er nog steeds bijzondere planten te vinden zijn. Ook kun je er salamanders aantreffen. De dijk was geschikt voor dubbelspoor maar is dat nooit geworden, op Vorden-Ruurlo na en enkele plaatsen waar treinen vliegend konden kruisen, zoals het zg. Blok Holland aan de Esselinkhoekweg. Ook deze lijn was met blokposten beveiligd. Op het traject Winterswijk-Duitsland zijn de woningenwat royaler dan aan de Bocholtse Baan, aangezien ze Duits zijn. Het er wonende personeel was ook in Duitse dienst. Hier post 38 aan de Meester Brouwerlaan in Brinkheurne.
Afbeelding
Tussen de Haverkampstegge en de grens ligt het spoor er nog. Herder Roelof Kuipers heeft een schaapskudde die je regelmatig her en der in de gemeente aantreft om op een natuurlijke manier het groen te onderhouden. Nu waren ze toevallig hier, ter hoogte van de Blankersweg in het Nonneven.
Afbeelding
Het spoor wat nader bestudeerd. De schroeven waarmee de rails aan de bielzen zijn vastgemaakt komen uit 1966, zo valt te lezen. De houder op deze foto komt uit 1936, maar ik heb ook andere jaartallen gezien, variërend van 1922 tot 1940.
Afbeelding
Van langlassen hadden ze natuurlijk nog niet gehoord. Het zal hier wel behoorlijk hebben gebonkt.
Afbeelding
Oude kilometersteen, een aanduiding is niet meer te zien.
Afbeelding
Sfeerplaatje van verlaten glorie..
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Cookie »

Leuke verslagen! Ook leuk dat er het een en het ander aan uitleg bij de foto's staat :pos: .
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door ODRAIL »

Cookie schreef:Leuke verslagen! Ook leuk dat er het een en het ander aan uitleg bij de foto's staat :pos: .
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Ben afgelopen zondag in de Achterhoek geweest. om precies te zijn in Ruurlo. Het is daar een erg mooie omgeving :wink: .
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #10: (Oud) spoor rond Winterswijk

Bericht door Meltrain »

Vette reportage. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten