Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Ronald »

Zo, eindelijk even tijd gevonden voor een verslagje van mijn tripje naar Luxemburg (26-29 april).
Zoals eigenlijk altijd als ik Nederland wil verlaten, gaat dit niet zonder slag of stoot. De s800 naar Maastricht komt in Utrecht een kwartier te laat aanzakken, en als in Eindhoven de vertraging is opgelopen tot meer dan 20 minuten, wordt
besloten om niet verder te rijden. Dus de s800 van een half uur later maar genomen naar Maastricht, waar ik gelukkig wat extra tijd had ingepland. De geplande trein naar Luik kon ik dus nog halen.

Afbeelding

Het klassiekje staat klaar voor vertrek op spoor 4a.
Het treintje is redelijk gevuld, na een half uurtje wordt Liège-Guillemins bereikt.

Afbeelding

Alhoewel ik hier pas geleden nog geweest ben, blijft het een indrukwekkend station. Ook indrukwekkend leeg trouwens :| .

Afbeelding

Afbeelding

In Liège-Guillemins heb ik een klein half uurtje de tijd voordat de IR in de richting van Luxemburg vertrekt. Op de vertrekstaat kondigt zich echter een probleem aan: "Aywaille-Trois Ponts: Le circulation est pertubé". Ok, het treinverkeer blijkt verstoord te zijn op een gedeelte van mijn route. Maar ik kan toch niets anders doen dan gewoon instappen en afwachten...
De trein wordt gereden met een CFL-loc met comfortabele I10-rijtuigen.

Afbeelding

Afbeelding

De trein is lekker rustig. Ook heb ik uitgebreid de tijd om de "reizigerstips" die aangebracht zijn in de trein te bestuderen :P

Afbeelding

Voor ik het weet bereiken we Trois-Ponts, dus van die hele "verstoring" niets gemerkt. Was al voorbij blijkbaar. De trein rijdt nergens echt hard, dus is er alle tijd om van het fraaie Ardense landschap te genieten.

Afbeelding

In Gouvy zijn alle medereizigers inmiddels uitgestapt, dus in een vrijwel lege trein leg ik het stukje over de grens naar Troisvierges af. Om 14:45 uur komt de trein hier aan, ik besluit hier even een uurtje "pauze" te nemen.

Afbeelding

Bij het loket koop ik voor 4 euro een "dagesbilljee", goed voor een dag onbeperkt rondreizen op het Luxemburgse OV-net. Overbodig om te zeggen dat dit best wel goedkoop is *O* .
In het plaatsje Troisvierges is niet veel bijzonders te zien, zodat ik ruim op tijd terug ben voor de volgende trein.

Afbeelding

Deze wordt gereden door een loc met dubbeldeksrijtuigen, vrijwel identiek aan de Duitse "dosto's".

Afbeelding

Via Clervaux en Kautenbach kom ik na een fraaie rit uiteindelijk in Ettelbruck. Een knooppunt(je) met een zeer verwarrende spoornummering:
Het perron bij het stationsgebouw is spoor 2, dan kun je met een tunneltje naar het eilandperron dat bestaat uit spoor 1 (het tweede spoor gezien vanaf het stationsgebouw) en spoor 3 (aan de buitenkant). Ook zijn er geen CTA's op het station en worden de bestemmingen niet altijd (juist) op de trein aangegeven.
Maar goed, een blik op de vertrekstaat en een beetje richtingsgevoel helpen wel dus uiteindelijk kies ik dit treintje uit voor de rit naar Diekirch, een rit die niet langer dan vijf minuten duurt.

Afbeelding

Deze tweedelige treinstellen van de serie 2000 worden vooral op de korte stoptreindiensten ingezet (voor zover je van "lange" diensten kunt spreken in Luxemburg). Ze zijn identiek aan de Franse SNCF-Z2-serie.
Na vijf minuten wordt Diekirch al bereikt. Eindpunt van de aftakking vanuit Ettelbruck.

Afbeelding

Mijn hotel is vlakbij het station, dus na even de spullen te hebben gedropt sta ik na een uurtje weer op het station voor een "avonduitstapje". Je hebt een dagkaart of je hebt geen dagkaart natuurlijk :wink: .
Ik ga weer terug naar Ettelbruck, voor deze rit komt een "dosto" voorrijden.

Afbeelding

In Ettelbruck stap ik over in de richting Wiltz. Deze trein wordt gereden door een serie 2200 (Coradia Duplex), een treinserie die ook bij de SNCF wordt gebruikt. Met dit derde treintype hebben we de Luxemburgse vloot wel zo'n beetje gehad.

Afbeelding

Na een fraai ritje wordt eindpunt Wiltz bereikt (waarbij ik er dus achter kwam dat Paradiso geen bordje (meer) heeft :cry: )...

Afbeelding

Afbeelding

Het centrum van Wiltz ligt een eindje van het station, dus daar heb ik geen zin meer in. Het is trouwens al na zevenen, dus veel zal er ook niet meer te beleven zijn. Om 19:21 uur vertrekt het spitstreintje naar Ettelbruck, gereden door een serie 2000. Voor zover ik kan zien een privé-ritje, alhoewel het dit weekend nog wel vaker voor zal komen dat ik alleen in een trein zit :) .

Afbeelding

Via Ettelbruck kom ik weer uit in Diekirch, waar ik het voor vandaag wel genoeg vind.
Wordt vervolgd door deel 2.
Laatst gewijzigd door Ronald op di 26 jun 2012, 21:04, 2 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door STF »

Perron 2 grenst in Luxemburg over het algemeen aan het stationsgebouw, veel stations hadden vroeger twee perrons maar hier en daar is er een derde bijgekomen, zodoende vormen perron 1 en 3 dan meestal een eilandperron. Mersch en Wecker zijn daar dacht ik ook voorbeelden van.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Reiziger Delft »

Dat Belgische rijtuig is niet van het type M4, maar van het type I10.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Suus »

Ik zat ook al te denken, M4 heeft deuren in het midden in plaats van de uiteinden, bankjes in plaats van stoelen en spiegels ter decoratie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Ronald »

Inderdaad, ik heb iets verwisseld :oops: . Is aangepast, bedankt iig.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Etienne »

Leuk om iets uit Luxemburg te zien :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Milco »

Leuke foto's! :pos:
(Ik kan niet wachten op de volgende reportages :oops: )
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag! :pos:
Deze trein wordt gereden door een serie 2200 (Coradia Duplex), een treinserie die ook bij de SNCF wordt gebruikt. Met dit derde treintype hebben we de Luxemburgse vloot wel zo'n beetje gehad.
De CFL heeft ook nog een aantal BR 628, die mis ik nog :P .
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Ronald »

cookie schreef:De CFL heeft ook nog een aantal BR 628, die mis ik nog .
*Gooit even de digitale schoenendoos ondersteboven*

Afbeelding

Ja, inderdaad! Helemaal vergeten... Maar het lijntje naar Trier heb ik dan ook niet gehad...
(Dit was trouwens de tweede dag in Luxemburg-Stad, verslagje komt binnenkort).
Laatst gewijzigd door Ronald op di 26 jun 2012, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door TheKnitter »

Fraaie reportage!
OV in Luxemburg is echt goedkoop. Vorig jaar heb ik daar met Htm Tram in de eerste klas voor 6 euro rondgereisd *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Ardan »

Wiltz *O*
Toen ik daar in de zomer van 2007 op kamp was hadden we ook dagkaartjes gekocht voor de treinreis naar Luxemburg-stad, maar die waren wel meer dan 4 euro meen ik me te herinneren.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door STF »

Klopt Ardan, in het najaar van 2007 zijn de OV-tarieven verlaagd.

De dagkaart was 4,50 euro en is nu 4 euro.
De 7 zones-kaart was 1,60 en is nu 1,50 euro. *

* Een paar maanden later is dat 7 zones omgezet in 1 uur reizen, een jaar later werd dat gewijzigd in 1,5 uur reizen en inmiddels is dat alweer enige tijd 2 uur reizen.

Het goedkoopste is en blijft de weekenddagkaart; 6 euro voor maximaal 5 personen, zelfs met 2 personen ben je dus al goedkoper uit.

Het enige wat nog goedkoper is, dat is wat find_your_spot doet als hij hier weleens is: hij bied aan de bus een halfuurtje te besturen in ruil voor een dagkaartje. :Y
Ik veeg dan op het eindpunt even de bus, zodat ik ook een gratis dagkaartje krijg.

Toch is Luxemburg een van de ergste landen in Europa wat betreft zwartrijden... :?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Ardan »

Dus Luxemburg is een beetje de omgekeerde wereld: daar wordt het juist goedkóper in plaats van duurder! En dan is het nog zo goedkoop en dan nog zoveel zwart gereis..
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Ronald »

In de trein zag ik wel stickers die aangaven dat je een flinke boete krijgt bij zwartrijden. Maar in de meeste gevallen kun je bij de conducteur gewoon een enkeltje voor € 1,50 kopen.
Het viel me op dat er trouwens ook een chipkaart-systeem. De bussen hebben dezelfde type kaartlezers als bij Syntus/Veolia. Voor de trein staan de lezers op het perron. Wat ik ervan begrepen heb kun je op die kaart ritten laden (bijvoorbeeld 10 enkele reizen) en dan per rit laten afboeken.
@STF: Dit weet jij vast beter :wink:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door Meltrain »

De enige keer dat ik met de trein in Luxenburg ben geweest was in 2001.
We reden toen per trein van Diekirch naar Luxemourg (en terug). Ik heb geen flauw idee hoeveel we toen betaald hebben.
Maar vanuit Diekirch moest je toen (vrijwel) altijd overstappen in Ettelbrück: tussen Diekirch en Ettelbrück reden toen 'Walvisjes', ondanks dat de lijn geëlektrificeerd was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door find_your_spot »

STF schreef: Het enige wat nog goedkoper is, dat is wat find_your_spot doet als hij hier weleens is: hij bied aan de bus een halfuurtje te besturen in ruil voor een dagkaartje. :Y
Hebben ze die bus inmiddels al met een takelwagen van de steen af gehaald? :@
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 1/4)

Bericht door STF »

Ronald schreef:In de trein zag ik wel stickers die aangaven dat je een flinke boete krijgt bij zwartrijden. Maar in de meeste gevallen kun je bij de conducteur gewoon een enkeltje voor € 1,50 kopen.
Het viel me op dat er trouwens ook een chipkaart-systeem. De bussen hebben dezelfde type kaartlezers als bij Syntus/Veolia. Voor de trein staan de lezers op het perron. Wat ik ervan begrepen heb kun je op die kaart ritten laden (bijvoorbeeld 10 enkele reizen) en dan per rit laten afboeken.
@STF: Dit weet jij vast beter :wink:
Sinds dit voorjaar bestaat er nog maar een tarief voor zwartrijden, de exacte prijs weet ik niet zo goed maar is getal bestaande uit drie cijfers (zonder komma's). Voorheen had je drie tarieven voor zwartrijden, afhankelijk van de ernst of de hoeveelste keer het al was. De laagste was dacht ik €40, daarna €120 en de hoogste €360, zoiets ongeveer.
Een gigantisch bedrag dus, in vergelijking met het tarief van het vervoersbewijs zelf. Echter bestaat zwartrijden in de trein zo goed als niet omdat de meeste stations geen kaartverkoop hebben (of slechts een paar uur per dag) dus mag je bij de conducteur een kaartje kopen (officieel gezien moet je bij het instappen de conducteur waarschuwen, maar dat doet natuurlijk niemand want dan sta je daar met 50 man rond die conducteur te schreeuwen en zwaaien).
Bij de bus ligt dit heel anders, daar hoor je bij het instappen een kaartje bij de chauffeur te kopen. Minstens driekwart van de reizigers zonder abbonement o.i.d. gaat doodleuk zitten, zonder een kaartje te kopen. Gemiddeld verkoop je als buschauffeur zo'n tien kaartjes bij een volledige werkdag. Voor de streekbussen bestaan er geen controleploegen, dus zul je nooit en te nimmer een boete krijgen voor zwartrijden, maar bij de stadsbussen stappen er geregeld controleploegen in en die tonen geen enkel begrip; BOETE BETALEN, KLAAR, VOLGENDE.

Buschauffeurs maken het er soms ook zelf naar hoor, dat er zoveel wordt zwartgereden; alleen de achterdeur openen bijvoorbeeld, als er reizigers in willen stappen. Of gebaren dat je door kunt lopen, geen kaartje hoeft te kopen.

Helaas is elke reiziger bij het instappen controleren, geen onderdeel van het werk van een buschauffeur, volgens de functieomschrijving.

Ja je hebt ook het E@GO systeem (soort OV chipkaart), maar nagenoeg niemand gebruikt het. Je kunt bij een loket of automaat je chipkaart opladen met 5x dagkaart of 10x 2 uurskaartje, dan check je daar telkens mee in tot ie leeg is, pas dan kun je er weer nieuwe "kaartjes" op zetten. Uitchecken bestaat niet in Luxemburg.

Er zijn genoeg buschauffeurs die mij goed kennen en weigeren een kaartje te verkopen, omdat ik op het eindpunt toch niet uitstap en gewoon weer mee terugreis... Ik vind dat onzin, ik maak toch gebruik van de bus, neem een plaats in gebruik, maar een kaartje krijg je echt niet van ze (of soms hooguit 1x 2 uurskaartje, terwijl ik dan 5 uur lang mee reis ofzo). Dit lijkt overigens een mannen-kwaaltje te zijn, bij de vrouwelijke chauffeurs zoiets nog nooit meegemaakt.

Er lopen studies/onderzoeken om te kijken of het niet beter (goedkoper) is om de bus gratis te maken, want al die kaartverkoopaparatuur en E@GO apparatuur kost een fortuin aan aanschaf en datalijnen.

Oja, bij de bussen van CFL zit er vrijwel nooit papier in het kaartjesprintertje... Maargoed, dat is een staatsbedrijf en dan mag je aanrommelen en klungelen volgens de Luxemburgers. Bij dat bedrijf klopt wel meer niet, zo lopen hun bussen doodleuk 145 km/u bij volgas, sommige chauffeurs rijden dat ook gewoon. Op de snelheidsmeter niet eens meer af te lezen, want die kan niet verder dan 125 km/u, maar de tachograaf kan tot oneindig aangeven. (Bij de meeste zelfstandige busbedrijven grijpt bij 110 km/u de begrenzer in.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten