Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Ik heb even op de laatste vijf pagina's gekeken, maar er lijkt geen (recent) onderwerp voor deze concessie te zijn, daarom maak ik er eentje. Hier is plek voor alles wat betrekking heeft tot de concessie Oost-Brabant en de uitvoering ervan door Arriva.

Vanochtend werd in Uden op het busstation extra gecontroleerd. Elke (Arriva) bus die gereed stond voor vertrek werd bezocht door twee controleurs (bij Hermes 121 heb ik ze dit niet zien doen, dus volgens mij doen ze alleen de eigen bussen. De Breng/OAD bus was al weg, dus of ze daar gecontroleerd hebben, weet ik niet). Toen "mijn" 99 aan de beurt was hebben ze mij overigens overgeslagen. Daarom vraag ik me af of dit een controle voor OVC gebruikers was (ik had papieren kaartjes) of een "gewone" controle. In dat laatste geval lijkt me dat een beetje vreemd gezien iedereen bij instap door de chauffeur gecontroleerd wordt (in ieder geval bij de 99 die pas op het busstation begon, de controleurs hebben ook gezien dat iedereen bij de chauffeur voorbij geweest is).
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Joshua »

Kan deze topic niet beter verplaatst worden naar "OV in Zuid-Nederland"?

Verder ben ik ook wel eens gecontroleerd bij Arriva Brabant. Maar dan eigenlijk bij de Halte Erica in Mill omdat het een zonegrens is. Gebruikelijk wordt de bus daar gewoon stil gezet en lopen de conducteurs de hele bus door en controleren ze iedereen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Ruben »

Topic verplaatst naar OV in Zuid-Nederland, vanwege ligging in provincie Brabant.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Kan deze topic niet beter verplaatst worden naar "OV in Zuid-Nederland"?
Inderdaad. Ik was al een tijdje bezig in Oost-Nederland, dan is snel een topic in het verkeerde subforum geopend, vooral als de topictitel ook nog eens met Oost gaat beginnen ;)
Joshua schreef:Verder ben ik ook wel eens gecontroleerd bij Arriva Brabant. Maar dan eigenlijk bij de Halte Erica in Mill omdat het een zonegrens is. Gebruikelijk wordt de bus daar gewoon stil gezet en lopen de conducteurs de hele bus door en controleren ze iedereen.
Ik kom controles ook wel tegen, maar deze leek zich specifiek te richten op de OVC. Er waren namelijk wat vreemde dingen. Chauffeurs springen op lijnen die op het busstation beginnen en waar dus iedereen door de chauffeur al gecontroleerd moet zijn. Ik werd met mijn papieren kaartjes reeds in de hand overgeslagen. Nu kan dat laatste overigens ook een fout van de controleur geweest zijn natuurlijk. Ik heb niet achterom gekeken dus ik weet niet of andere reizigers met papierenkaartjes ook zijn overgeslagen. Ik zit als het even kan meteen rechts voorin, controleurs lopen bij mij de eerste keer altijd voorbij en controleren mij dan als laatste (anders moeten ze bij mij wachten totdat ik mijn vervoerbewijs te voorschijn heb getoverd).
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Joshua »

Tja ik vermoed dat ze je gewoon vergeten zijn. Of dat een controleur dacht van ach hij heeft zijn kaartje al in de hand dus het zal wel goed zijn.
Er is in ieder geval geen controle aangekondigd door Arriva.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Sterker nog, de controles door Novio nu zijn de eerste controles die ik ooit aangekondigd heb zien worden. Meestal staan controleurs (ook vroeger in Nijmegen) bij haltes te wachten. Hoe ze het verder doen varieert. De ene keer moet de bus wachten en lopen de controleurs de bus door. De andere keer controleren ze tijden het rijden en rijdt er iemand met een wagen achteraan om de controleurs weer op te pikken zodra ze klaar zijn. Of ze stappen bij de eerste halte na het controleren weer uit en wachten daar weer op een andere bus.

Het bus laten wachten tot ze klaar zijn vind ik een zeer onvriendelijke methode. Ik heb er ooit een uur vertraging door opgelopen. In Nijmegen hebben ze ooit een halte voor het station de oude lijn 11 (Brakkenstein - Beuningen) gecontroleerd. Gezien het bijna zes uur was gingen de streekdiensten van half uur naar uurdienst. De bus was vrij druk maar mocht pas verder rijden toen de controleurs klaar waren. Ik zat helemaal achterin en wilde vlug mijn kaartje tonen en uitstappen en naar CS rennen. Dat mocht niet. Op zulke momenten snap je waarom mensen soms zeiken over de dienstverlening.
"Een touringcar is geen bus"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door M57 »

Controle op papieren kaartje lijkt me net zo (on)nuttig als op chipkaarten. De chauffeur kijkt naar je kaartje of naar je check-in.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Bij de beginhalte wel, hoewel chauffeurs lang niet nauwkeurig kijken of mensen goed inchecken (als het apparaat moeilijk doet en de klant zegt "het ligt aan het systeem", dan mogen ze vaak doorlopen terwijl daar echt wel gevallen bij zullen zitten die gewoon geen saldo hebben) of niet juist naar het papiertje kijken. Ik heb eens per ongeluk 2 dagen met een verlopen abonnement gereisd (het nieuwe zat er wel achter), dat is zeker acht chauffeurs niet opgevallen tot ik er thuis zelf achter kwam. Ook kijken ze niet zo nauw naar het aantal strippen. Als iemand overstapt met geldige strippen, of gewoon zegt "ik wil x strippen" en dan langer blijft zitten, er zijn maar weinig die dat opmerken. Dan kan controle nuttig zijn (en op het busstation stoppen ook doorgaande lijnen), dus geheel onzinnig zijn controles niet.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Joshua »

Precies. Ik heb dit zelf ook een keer mee gemaakt bij BRENG. Ik stond op het Station Heyendaal op de bus te wachten afgelopen zomervakantie. Toen ik de bus in stapte kwam ik er achter dat ik geen saldo had. Ik hoefde enkel het ritje te maken van Station Heyendaal naar Station dus ben gewoon door gelopen en de chauffeur zei niks.
Kort daarna maar automatich opladen op me kaart gezet om dat te voorkomen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Automatisch opladen is enorm handig voor busreizen. Ik heb het ook op mijn kaart staan. Voor treinreizen is het niet zo handig gezien het budget wordt opgewaardeerd als je onder de vijf euro komt (en dat is niet aan te passen). Dus het kan voorkomen dat mijn saldo tussen de vijf en tien euro komt te liggen, waardoor ik te weinig saldo heb voor in de trein maar automatisch opladen niet aanspringt.
"Een touringcar is geen bus"
les7
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 13:12
Locatie: Vlaardingen

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door les7 »

fogeltje schreef:Automatisch opladen is enorm handig voor busreizen. Ik heb het ook op mijn kaart staan. Voor treinreizen is het niet zo handig gezien het budget wordt opgewaardeerd als je onder de vijf euro komt (en dat is niet aan te passen). Dus het kan voorkomen dat mijn saldo tussen de vijf en tien euro komt te liggen, waardoor ik te weinig saldo heb voor in de trein maar automatisch opladen niet aanspringt.
Het werkt wel bij NS. ;)

Voorbeeld:
Als je automatisch opladen hebt voor €10,- en je hebt iets van €5, gebeurt er het volgende bij NS:

- Check-in 1 // Saldo te laag! // Saldo is opgeladen van €5,- >> €15,-
- Check-in 2 // Goede Reis! // Saldo is opgeladen van €15,- >> €25,-
- Check-out // Ritprijs: xx // Saldo is €25,00 - ritprijs

Je moet dus 2x proberen om in te checken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Bedankt voor de tip! Dat zal ik de volgende keer, zodra ik in die situatie zit, eens proberen.
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Ederveen »

Is er al iets bekend van wijzigingen per 12-12-2010 voor deze concessie (en Meierij natuurlijk)?

Het enige wat ik nog weet is dat lijn 66 naar Vlijmen naar alle waarschijnlijkheid komt te vervallen.

Gaan ze eindelijk de stadsdienst Den Bosch hernummeren? :mrgreen: 8-)

Waarom is Arriva toch altijd zo lekker laat (of liever: later dan de rest)...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door fogeltje »

Novio was ook laat, vandaag staat eindelijk de nieuwe dienstregeling voor het KAN online, daar kun je al wijzigingen voor lijn 99 bekijken, daar veranderen alleen vertrektijden een beetje volgens mij. Een aantal ochtendritten vertrekt twee minuten eerder, daar ben ik zelf niet zo blij mee. Gelukkig lijkt 121 tegenwoordig dusdanig op tijd te rijden dat het wel gehaald gaat worden, maar toch.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Michael 1988 »

Gisteren zag ik iets opmerkelijks op de ambassador stadsbussen van 's-Hertogenbosch staan, namelijk op elke amba staat onder de nummer aan de voorkant dat het een stadsbus is. Weet iemand of dit ook bij de streekbussen afkomstig van de stalling in 's-Hertogenbosch zo is? Ik heb namelijk gisteren niet veel Arriva (Brabant) streekbussen gezien gisteren, maar die ik wel zag hadden dat (nog) niet.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Michael »

Arriva is momenteel wat wagens aan het wisselen van stalling vanwege kilometerstanden en een aantal ambassadors rijden dus op de stad maar mogen geloof ik ook alleen maar op de stad rijden. Daarom staat er stadsbus op de bus.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Michael 1988 »

Dan zullen de ex-friesland en ex-groningen/drenthe bussen wel erg veel op de stalling gezet moeten worden. die zijn naar mijn weten de oudste bussen hier in brabant
Waalwijker
Berichten: 37
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 10:33
Locatie: Waalwijk

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Waalwijker »

Of juist meer.

De amba´s en citaro´s zijn leasebakken en die bussen uit het noorden wellicht niet dus misschien ga je de noordelingen juist meer zien.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Michael 1988 »

Wat wou je hiermee zeggen? Dat ze, omdat het leasebussen zijn, dan meer kilometers hebben gemaakt. Naar mijn weten zijn alle Oorspronkelijke brabant-bussen gebouwd in 2006/2007 (of later), terwijl de ex-groningen/ex-friesland gebouwd zijn in 2005 of eerder.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door lint41 »

Waarschijnlijk bedoelt hij juist dat voor de leasebussen elke kilometer telt (boete voor te veel kilometers), terwijl voor de eigen bussen (dus die uit 2005) een kilometertje meer of minder niets uitmaakt.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Michael 1988 »

Ik weet niet of iemand hier iets vanaf weet, maar rond 3 uur zag ik tussen het station en de Parade in 's-Hertogenbosch een "vreemde" bus rijden. Ik weet niet welke vervoerder of wat voor type het is, want hij reed ver voor de bus waar ik in zat en in eerste instantie dacht ik dat het een Citaro was, maar toen ik op de Spinhuiswal de zijkant zag, leek het niet op een Citaro. Maar ik heb het niet goed kunnen zien, omdat ik in het midden van de bus achter de chauffeur zat.

Heeft iemand misschien meer info? Er stond geen witte logo op de achterkant zoals het geval is bij de Citaro's en voor een Amba had de bus een vreemde achterkant.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door MdJ »

Wat voor een kleur had de bus?

Lijkend op een Citaro zou het een Setra van Juijn kunnen zijn. Of de citaro-III (goudkleurig) van hun. (of is weer elders aan het rondcrossen... Heeft meer eigenaars gehad dan maanden aanwezig in NL...)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Daniel »

Was de bus wel in de Brabantse kleuren?

Ik heb in ieder geval niks bijzonders zien rijden in Den Bosch toen ik daar aan het eind van de ochtend/begin van de middag was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Michael 1988 »

De Brabantse huisstijl, dus ja. Ik weet ook niet of die alleen reed in 's-Hertogenbosch of ook daarbuiten of alleen maar in het Centrum. Ik kwam hem tussen 15:00 en 15:15 tegen bij de rotonde tussen de Essent en het station en de bus verdween uit beeld voor de Parade.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Oost-Brabant (Arriva)

Bericht door Daniel »

Ik denk dat het iets van TCR geweest moet zijn, die hebben wel het een en ander in Brabantse kleuren rondrijden (in ieder geval een O405 en een stel Integro's). Zwaluw Reizen ook, maar die hebben alleen Citaro's en Amba's en vallen daarmee al af.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten