Spooklijn 8 Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Frank »

Zojuist zat ik in het busboekje van 1999 uit Arnhem te bladeren en kwam ik bij de tabel terecht van lijn 43 van de Laar Oost naar Dieren. In de ochtendspits staan er een drietal nogal vreemde ritten tussen het Centraal Station en de Beyerinckweg met vertrek om 7:40, 7:45 en 7:50; als voetnoot wordt gegeven: lijn 8, rijdt naar IJsselvliet. In de rest van het busboekje wordt met geen woord over de buslijn gerept.

In mei 2007, toen Connexxion de nieuwe website introduceerde, schreef ik op OHIH dat er in Arnhem opeens een lijn 8 reed tussen het CS en... IJsselvliet. 's Ochtends reed er één bus om 7:45 naar IJsselvliet en 's middags reed er één bus terug om 16:35 naar CS. Het busboekje uit desbetreffend jaar maakte zelfs geheel geen melding van deze buslijn evenals 9292ov.

Dus mijn vraag: wie weet er meer over deze lijn 8? Bestaat de buslijn nog steeds? Waarom is de informatievoorziening over deze buslijn altijd zo karig geweest; was het meer bedoeld als gesloten vervoer?


(Overigens: lijn 8 is niet de enige Arnhemse spooklijn die er ooit geweest is. Bij de introductie van de nieuwe website heeft er ook eens een tijdje een lijn 38 tussen Arnhem en Huissen Bergerden opgestaan via Winkelcentrum Kronenburg. Is verder ook nooit iets over te vinden geweest. Net zo heeft er rond die tijd een lijn 669 opgestaan tussen Arnhem CS en ziekenhuis Rijnstate; ook allemaal nooit in het busboekje opgenomen. Iets minder vreemd is de 621 tussen Veenendaal West en GSG Guido de Bres in Arnhem: die staat er nog steeds op. Maar ook die heeft het busboekje nooit gehaald. Mocht iemand er meer over weten...)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50905
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Suus »

De 621 kan best besloten vervoer zijn, dat wordt betaald door de GSG Guido de Brès.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door robinzes »

lijn 38 rijd naar mijn weten nog steeds. er staan in huissen haltepalen tussen de kassen in met lijn 38 er op. ook staat er een dienstregeling tabel bij. ik ga een keer kijken of er om die tijd een bus langskomt. mischien alleen een klein busje voor mensen die er werken ofzo.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Frank »

Ik ben benieuwd :) .
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Reiziger Delft »

Lijn 8 was oorspronkelijk een buslijn tussen Arnhem Rijkerswoerd en Dieren, die meestal 2x/uur reed. Vanaf Rijkerswoerd reed de lijn de route van de huidige lijn 7 naar het centraal station, vanaf daar de route van 43 naar Dieren. In Rheden werd echter de route via de zuidkant van het dorp gevolgd, wat lijn 29 nu een stukje doet.

Later werd de lijn gekoppeld met lijn 43, die op dat moment tussen Arnhem en de Laar Oost reed, en kreeg dan ook dit nummer. Ook werd op een moment lijn 119 Arnhem - Dieren - Apeldoorn vervangen door lijn 43, waarna de lus onderlangs in Rheden niet meer aangedaan werd.
robine
Berichten: 1
Lid geworden op: do 04 nov 2010, 16:36

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door robine »

Ik werk op de Simon Stevinweg en ik zie inderdaad elke dag deze spooklijn 8 langsrijden, exact en alleen maar om 16:36...
Maar 's ochtends zie ik deze bus nooit. Op 9292ov.nl zie ik niets over deze lijn en word mij aangeraden om gewoon lijn 43 te nemen, terwijl deze een straat verder van mijn kantoor stopt. Wie weet hier iets van? Of is iedereen die hier iets van weet al plots spoorloos van de aardbodem verdwenen...?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Bart »

Wat voor bus? Welke vervoerder?
.....
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 17:59

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door ..... »

Bart schreef:Wat voor bus? Welke vervoerder?
Een gewone amba van Breng.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Bart »

En er staat wel gewoon lijnnummer 8 op het bestemmingsdisplay? Dat zou vreemd zijn als lijn 8 niet voorkomt in de online-dienstregeling.

Zou je een foto kunnen maken tijdens je werk?
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door robinzes »

Ik heb ook een keer een lijn 38 ofzoiets zien rijden tussen kronenburg en Huissen Bergerden. Daarop stond beslotenvervoer
dit was ook gewoon een blauwe breng amba. Lijn38 komt ook niet voor in de dienstregeling.
Kans is groot dat lijn 8 ook zo''n ''besloten vervoer" lijn is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Daniel »

Zit er daar ergens een sociale werkplaats in de buurt ofzo? Die willen nog weleens een eigen busnet hebben om de werknemers weer thuis te brengen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door webguy »

Ik geloof dat er op de Beijerinckweg inderdaad een sociale werkplaats zit.
tomgreep
Berichten: 4
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 22:36

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door tomgreep »

OK, beetje late reactie, maar toevallig vroeg ik het vandaag aan iemand van Breng. Lijn 8 en 38 zijn inderdaad lijnen naar bepaalde werkinstanties. Lijn 38 wordt volgens hem ook wel het "gekkenlijntje" genoemd, door de sociale werkplaats waar al eerder over werd gesproken. Die gaat van Arnhem Station via Kronenburg naar Huissen. Lijn 8 gaat inderdaad ergens naar Presikhaaf. Deze lijnen worden wel door Brengbussen bezet, maar de lijnen zijn eigenlijk in dienst van een andere vervoerder.
Denniskl
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 19:01

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Denniskl »

Ik heb vandaag lijn 8 mogen rijden.
Het gaat hier inderdaad om een lijn die in t begin 3 haltes aandoet voor sociale werkplaats Presikhaaf.
Halte 1: Simon Stevinweg 12
Halte 2: Bruningweg (kruising Simon Stevinweg)
En dan gaat ie rechtsaf de Beijerinckweg op daar zit halte 3.
Hierna zal de bus linksaf gaan en de route van lijn 43 volgen.
Laatst gewijzigd door Denniskl op di 26 jun 2012, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Denniskl
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 19:01

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Denniskl »

Afbeelding
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Frank »

Toch leuk om hier eens een foto van gezien te hebben :D .
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door huibf »

In eindhoven rijden ook een paar 600lijnen serie bussen voor de ergonbedrijven. Geen dienstregeling van te vinden... Een paar jaar geleden hingen ze wel aan het centrale bord bij neckerspoel.
Denniskl
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 jul 2011, 19:01

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Denniskl »

Afgelopen week ook lijn 38 "Huissen, Bergerden" mogen rijden.
Deze lijn gaat vanaf Arnhem Station naar Presikhaaf Bedrijven in Huissen.
Vanaf het station rij je als lijn 31 naar Kronenburg.
Daar keren bij de keerlus van lijn 4.
Dan verder als lijn 14. Voor de halte Het Duifje ga je de busbaan op richting Huissen.
Je rijd nu verder als lijn 300, tot de halte Agropark.
Op de rotonde rechtsaf. Deze weg uitrijden.
Aan het einde linksaf, keren voor Presikhaaf Bedrijven en de mensen eruit laten.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Michael 1988 »

huibf schreef:In eindhoven rijden ook een paar 600lijnen serie bussen voor de ergonbedrijven. Geen dienstregeling van te vinden... Een paar jaar geleden hingen ze wel aan het centrale bord bij neckerspoel.
Deze lijnen werden een aantal jaar geleden ook veelal gereden door touringcarbedrijven. Ik zag wel een paar keer Hermes-materieel op een 600-lijn vlakbij de halte Tempellaan.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:
huibf schreef:In eindhoven rijden ook een paar 600lijnen serie bussen voor de ergonbedrijven. Geen dienstregeling van te vinden... Een paar jaar geleden hingen ze wel aan het centrale bord bij neckerspoel.
Deze lijnen werden een aantal jaar geleden ook veelal gereden door touringcarbedrijven. Ik zag wel een paar keer Hermes-materieel op een 600-lijn vlakbij de halte Tempellaan.
Je had vroeger ook nog andere 600 lijnen en 700 lijnen, de een voor Philips, de ander voor DAF. Die werden lang door BBA gereden. In de zomer zag ik 's ochtends vaak de 638 richting Eindhoven rijden, erg lang met een BBA B88, later met een touringcar. Die rijdt nog steeds zover ik weet, maar de dienstregelingen zijn al lang niet meer te vinden. Vroeger werden ze nog op haltepalen weergegeven en hing er ook een dienstregeling.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Bij de introductie van de nieuwe website heeft er ook eens een tijdje een lijn 38 tussen Arnhem en Huissen Bergerden opgestaan via Winkelcentrum Kronenburg. Is verder ook nooit iets over te vinden geweest.
Die staat er schijnbaar nog steeds, zie dit topic: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=7982

Dus misschien bestaat lijn 38 wel. Je bent niet toevallig morgen tegen 11:35 in Arnhem? ;)

EDIT: laat maar, ik had de rest van het topic moeten lezen.
"Een touringcar is geen bus"
michiel71
Berichten: 639
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door michiel71 »

Frank schreef:
Dus mijn vraag: wie weet er meer over deze lijn 8? Bestaat de buslijn nog steeds? Waarom is de informatievoorziening over deze buslijn altijd zo karig geweest; was het meer bedoeld als gesloten vervoer?
De dienstregeling van lijn 8 van Arnhem staat hier:

Van Arnhem Centraal Station naar Arnhem, Werkplaats Presikhaaf
http://breng.nl/dienstregeling/lijn?ID=A008&Richting=2

Dienstregeling maandag-vrijdag , geldig vanaf 11-12-2011

Plaatsnaam en halte
Arnhem, Centraal Station 07:45
Arnhem, Kortestraat
Arnhem, Broerenstraat
Arnhem, Connexxion
Arnhem, Kleefse Waard
Arnhem, Beyerinckweg
Arnhem, Simon Stevinweg
Arnhem, Bruningweg
Arnhem, Werkplaats Presikhaaf 08:01

http://breng.nl/dienstregeling/lijn?ID=A008&Richting=1

Van Werkplaats Presikhaaf naar Arnhem Centraal Station
http://breng.nl/dienstregeling/lijn?ID=A008&Richting=2
Vertrek: 16:33
Aankomst: 16:48
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door Meltrain »

Ik ben benieuwd welk lijnnummer deze lijn vanaf eind dit jaar zal krijgen, aangezien de huidige lijn 20 dan vernummerd wordt in lijn 8 (en wordt ingekort).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1762
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door gkw1969 »

Ik vind zo'n lijn in het rijtje scholierenlijnen of bijzondere lijnen thuishoren. 308 of 608 of 808 klinkt mij dan goed in de oren.
When you're tired of London, you're tired of life
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Spooklijn 8 Arnhem

Bericht door BrengMe »

Wat gaat er aan het eind dit jaar gebeuren met deze spooklijn 8. Het lijnnummer 8 wordt dan gebruikt voor de huidige bus 20. Het zal veel verwarring opleveren als beide lijnen het nummer 8 hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten