OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Oud forumgebruiker

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Oud forumgebruiker »

Er reed vandaag weer een DD-AR in de sprinterdienst Uitgeest - Rotterdam Centraal :) ([serie]4000[/serie])
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Karl »

Vandaag viel de stoptrein (5100, rond kwart over drie te Rotterdam) richting Dordrecht uit. In plaats daarvan reed vanaf spoor 7, vanwaar normaliter deze stoptrein vertrekt, een 'Extra trein' (v 15.14) die non-stop naar Dordrecht doorreed en bestond uit 3*plan V. Iemand enig idee wat hier gaande was?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Daniel »

Kwart over is de tijd van de 5000 (stoptrein Leiden Centraal - Dordrecht), waarschijnlijk heb je dus de 5100 van 15.00 uur gezien die vanwege de grote vertraging als IC gereden heeft.
Dat gebeurt wel vaker in dat soort gevallen, omdat je dan nog redelijk op tijd in Dordrecht bent om de trein waarop gekeerd wordt te kunnen rijden. Daarmee voorkom je dus dat die uitvalt, want in Dordt is vrij zelden materieel aanwezig wat als vervanging ingezet kan worden. En de reizigers hebben er nauwelijks last van omdat de stoptrein van een kwartier later inmiddels alweer snel komt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Chauf21 »

Karl schreef:Vandaag viel de stoptrein (5100, rond kwart over drie te Rotterdam) richting Dordrecht uit. In plaats daarvan reed vanaf spoor 7, vanwaar normaliter deze stoptrein vertrekt, een 'Extra trein' (v 15.14) die non-stop naar Dordrecht doorreed en bestond uit 3*plan V. Iemand enig idee wat hier gaande was?
De stoptrein van .02 en .32 is de 5100 (stoptrein Den Haag-Dordrecht/Roosendaal) en die van .15 en .45 is de 5000 (Leiden - Dordrecht), maar dat terzijde ;)
Het wil nog weens gebeuren dat als een stoptrein erg vertraagd is en de volgende stoptrein er al vlak achter zit, dat ze de stoptrein non-stop laten doorrijden. Dan kan de vertraagde trein wat tijd inhalen of verderop weer op tijd rijden, maar hebben de reizigers hier geen grotere vertraging door :)

Verder valt het me op dat ik deze week al 3x (van de drie reizen) het accordeonduo tussen Schiphol en Leiden heb getroffen :( . Ze zijn wel doordacht: op alle balkons spelen ze door, behalve bij de cabines :mrgreen:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:De stoptrein van .02 en .32 is de 5100 (stoptrein Den Haag-Dordrecht/Roosendaal) en die van .15 en .45 is de 5000 (Leiden - Dordrecht), maar dat terzijde ;)
Het wil nog weens gebeuren dat als een stoptrein erg vertraagd is en de volgende stoptrein er al vlak achter zit, dat ze de stoptrein non-stop laten doorrijden. Dan kan de vertraagde trein wat tijd inhalen of verderop weer op tijd rijden, maar hebben de reizigers hier geen grotere vertraging door :)
Hè� verdorie, ik dacht het nog juist te doen. Ik haal ze altijd door elkaar.

De trein was dus niet vertraagd, stond er keurig om .12 (v om .15), maar reed om .14 weg als Extra trein. Dat kostte mij dus een paar metro's en daardoor m'n bus.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Meltrain »

Karl schreef:Vandaag viel de stoptrein (5100, rond kwart over drie te Rotterdam) richting Dordrecht uit. In plaats daarvan reed vanaf spoor 7, vanwaar normaliter deze stoptrein vertrekt, een 'Extra trein' (v 15.14) die non-stop naar Dordrecht doorreed en bestond uit 3*plan V. Iemand enig idee wat hier gaande was?
Waar stond jij op het perron? :o Ik heb die trein nog gezien. :D (Ik weet niet of je het gehoord hebt, maar ik riep: 'Een IC met mat'64,' en ik stond met de HC te praten.)
Verder;
-De Schothorst-Expres van 15:17 reed met 10 bakken ICM. :shock: Hiervan waren er 3 ICMm.
-De 12500 van 15:32 reed met 10 bakken ICM, waarvan 6 ICMm.
Het vreemde was echter dat de 4014 gewoon 'Leeuwarden' toonde, maar de 4015 'Amersfoort Schot'. :?
-Verder was er nog een man die een kaartje naar (ik dacht) Brazili�ë wilde. :shock: Ik heb hem maar gewoon doorverwezen naar de Infobalie. :wink:
-En studenten (?) hielden een mondelinge enquete. Maar na de vraag hoe oud ik ben, bleek dat ik buiten de doelgroep viel en mocht ik weer doorlopen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Vinny »

Een IC met mat'64
Een "extra trein" heeft meestal geen status als IC, stop- of sneltrein. Een 'extra' trein kan ook een Internationale Intercity zijn die zich gedurende een gedeelte van het traject als stoptrein gaat gedragen (heb ik onlangs meegemaakt met de Berlijn trein. Dan sta je wel even op je neus te kijken)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Wubbo »

deadlock schreef:Van 11 november 204 t/m 16 januari 2005 ben ik *niet* gecontroleerd.
:shock:
Da's wel erg lang!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Vinny »

Had die Karel de Grote nou maar BOA's in plaats van Ridders, dan was het vast goed gekomen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door tsov »

Daarnet ging de 2200 (Sneltrein Breda - Amsterdam) van 8.45 uit Leiden roestrijden bij Halfweg. Wisseltje net voor de overweg naar links en net na de overweg weer naar rechts... Lijkt me wel lachen als je bij die overweg staat te wachten, die mensen konden het mooi aanschouwen :lol: Alleen jammer dat de trein al te laat was :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Daniel »

De locs waren kennelijk in de aanbieding vanmiddag... tussen Rotterdam Stadion en Rotterdam Lombardijen kwam vanmiddag eerst een containertrein met de ITL-150, 102 en 101 voorop langs, vlak daarna kruiste een keteltrein met BR189 en 3x BR232 voorop mijn 9252 (16.36 Den Haag HS->Brussel Zuid).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door JeePee »

Dagje Amsterdam gehad voor een interview. Heenreis ging vlekkeloos, terugreis niet helemaal... Ik kwam om 15.40 op Amsterdam Centraal en wou de 1500 van 15:57 naar Amersfoort nemen. Op de CTA's stond echter niet instappen en er liep een behoorlijke meute NS personeel zenuwachtig over het perron te drentelen. Even later kwam ook de politie eraan gelopen. Navraag bij de HC leerde dat er stenen gegooid waren naar de trein en dat er een ruit gesneuveld was. Trein is dan ook opgeheven en afgerangeerd naar Watergraafsmeer.

De bedoeling was de 1500 die om 16.03 aankomt te Centraal meteen terug te laten rijden naar Amersfoort en Deventer. Echter dit ging niet door, want ook deze trein was geraakt door stenen! 2 ruiten gesneuveld en dit diende uiteraard gerepareerd te worden. Besloten werd de 15.57 te laten vervallen. Om 16.27 kwam echter de omroep dat ook de 1500 van 16.26 later zou vertrekken door dit incident. Een beetje geouwehoert met de HC's en daar kwam het bericht dat de vermoedelijke daders gelukkig zijn opgepakt. Echter nog steeds geen trein naar Amersfoort :roll: . Om 16.45 werd de verwarring nog groter toen er tegenstrijdige berichten kwamen. Op het perron werd gezegd dat de 16.26 IC over enkele minuten zou vertrekken, terwijl in de trein de omroep kwam dat de trein opgeheven werd. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen en de 16.57 IC genomen. Om 16.55 is de 16.26 IC vertrokken naar Amf (met 3 man erin ofzo :wink: ) en wij er op blokafstand achteraan met een overvolle ICL achteraan.

De pret was echter nog niet voorbij; aangekomen te Amersfoort met een lichte vertraging zagen we spoor 4 vol met mensen staan. Het vermoeden dat die mensen niet allemaal met de stoppert naar Zwolle gingen bleken juist, de IC naar Leeuwarden van 17.34 (12561) had +20, evenals de IC naar Groningen van 17.38 (561). IC naar Leeuwarden werd gespoorwijzigd naar spoor 2 waarna er een gezellige volksverhuizing over de niet werkende roltrappen plaatsvond. Uiteindelijk komt de IC naar Leeuwarden aan met +15, maar vertrek was +20 aangezien het uit- en instappen ongeveer 7 minuten duurde. Deze trein was werkelijk over- en overvol. Vele mensen bleven achter in Amersfoort om daar gebruik te maken van de 561. De meeste van deze mensen waren vaste reizigers die weten dat deze met 12 bakken VIRM rijdt, wat over het algemeen zwaar overcapaciteit betekend. Echter op het moment dat wij vertrokken kwam er 10 bakken ICM naast ons staan als IC naar Groningen. Ook deze trein had een aardige gemü�tlichkeitsfactor. Samengeperst in het gangpad gereden naar Zwolle (uiteraard nog ff achter de stoppert hobbelen die in Putten aan de kant mocht) en daar aangekomen met +20. Achterste viertje ging eraf, zodat ook de reis naar Leeuwarden veel staanplaatsen kende. In Zwolle vertrokken we met +13 ofzo, op het moment dat de 561 tot stilstand kwam. Zo misten de mensen in die trein ook nog even de aansluiting naar Leeuwarden. Aankomst te Leeuwarden was +8 en voor mij dus +68.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Daniel »

Ging weer lekker vandaag dus... het half uurtje dat ik vanmiddag eerder naar huis ging leverde bij mij ook al een kwartier vertraging op :(
Zo rond de vertrektijd van de 1961 (16.26 Den Haag HS -> Venlo) werd omgeroepen dat die wegens een defect een onbekende vertraging zou hebben. Dat leverde eerst al een stormloop op de 2263 (16.31 Den Haag HS -> Breda) op, die slechts met een losse DDAR reed. Zelf maar even gewacht op de 9252 (16.36 Den Haag HS -> Brussel Zuid) aangezien die onderweg de 2263 inhaalt en met een beetje geluk zou ik dan nog dezelfde bus halen als ik met de 1961 gehaald had (2 minuten overstap slechts, maar dat wil nog weleens lukken)

Nou mooi niet dus... zo rustig als de 9252 afgelopen dinsdagmiddag was, zo druk was 'ie deze middag. In Rotterdam stroomde helemaal een gigantische mensenmassa binnen: de 1900 is op Rotterdam - Dordrecht v.v. uiterst populair door de grote hoeveelheid aansluitingen, die de 9200 in enkele gevallen ook nog net biedt.
Uiteindelijk met +5 in Dordrecht aangekomen, wat dus uiteindelijk +15 werd door het wachten op de bus. En die had ik ook nog wel gehaald als ik gewoon op de 1961 gewacht had, die 5 minuten na de BNL binnenkwam :evil: Als dat ding er zo kort achter zat moet 'ie zo rond van de 9252 van Den Haag Centraal vertrekken, maar op dat tijdstip werd op Hollands Spoor nog omgeroepen dat de vertrektijd nog onbekend was. Ten tijde van dat omroepbericht moet de omroepster de betreffende trein zo'n beetje voor het raam van de verkeersleidingspost langs hebben zien rijden...

En owja: kreeg rond 17.15 uur een aardige overdosis Magdaleen in Dordrecht... naast het BNL bandje bleek ze vanmiddag ook nog gewoon dienst te hebben :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door math1985 »

Ik had vandaag de indruk dat het stuk spoor tussen Weert en Roermond erg slecht is: veel schokken en hobbels. Zijn er meer mensen met die ervaring?
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Noof »

Knijters wat een bende in de NO vandaag zeg.

Gouda zorgde echt voor bende.
DVL Ut / Amf @ ProRail.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door JeePee »

Ow ja nog vergeten: Trein 9252 (BNL vertrek Amsterdam 15:56) werd pas op vertrektijd voorgereden en had de Bs direct achter de loc, in dit geval de 1186. Trein vertrok met +5 ofzo. Thalys van een half uur later werd ook al erg laat voorgereden en vertrok ook met een lichte plus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Daniel »

JeePee schreef:Ow ja nog vergeten: Trein 9252 (BNL vertrek Amsterdam 15:56) werd pas op vertrektijd voorgereden en had de Bs direct achter de loc, in dit geval de 1186
Hmm... op Den Haag HS zat toch echt de 1185 voorop. Neem aan dat ze niet op Schiphol de loc even hebben gewisseld :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door JeePee »

Kan ook, ik meende in de gauwigheid de 1186 te zien, maar ik moest ook tussen een paar honderd reizigers doorgluren om wat te zien ;) . Ik geloof je in ieder geval graag :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Geert »

Inderdaad een zooitje vanmiddag. Mijn 2800 (IC Rotterdam - Amersfoort) van 17.47 van Rotterdam richting Utrecht werd al erg laat voorgereden (ik denk dat deze keerde op de binnenkomende 2800, omdat er ook nog niets klaar stond voor de IC richting Leeuwarden), en omdat er nog geen HC was vertrokken we pas nadat de 4000 (Sprinter Rotterdam - Uitgeest) weg was. Doordat die tot Woerden in de weg zat en we vanaf Harmelen aansluiting tot Utrecht Centraal achter allemaal andere trein aanzaten kwam ik uiteindelijk met +25 binnen...

Opvallend: de eerste vertraging in weken tijd, maar dan meteen goed :P
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Justin »

Ook hier een zooitje, al was het dan maar voor een lullig stukje. Ik wilde met de 4960 (17.28 Utrecht CS > Almere Oostvaarders) gaan, maar die had ineens +10. Inmiddels was de 5563 (17.35 Utrecht CS > Baarn) ons voorgegaan en was de 5762 (17.38 Utrecht CS > Hilversum-Leiden CS) aangekomen. Dus ik denk: ik stap maar over op de 5762 (aangezien de 4960 té� druk was), sluiten de deuren prompt achter me dicht en vertrekt het. Maar ach, heb zodoende maar een kleine +5 gekregen, daar kan ik mee leven ;).

Minder geluk voor zij die van/naar Rotterdam/Den Haag en Nijmegen/Enschede/Groningen/Leeuwarden moesten gaan, met 9-10 bakken alles stampvol, de 3500 van Utrecht naar Maastricht heb ik nog nooit zo vol gezien, en de 800 (Heerlen/Maastricht-Alkmaar-Schagen) keerden op zichzelf te Ut (dat verklaard ook waarom die 3500 zo stampvol zat).
Sowieso reden er binnen 15 minuten 3 treinen naar Rotterdam en géé��n een naar Den Haag.

Ik zag trouwens eerder dat er wat problemen waren op Gouda in verband met een perronlengte. Wat kan ik me daarbij voorstellen?!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Noof »

Justin schreef:Ik zag trouwens eerder dat er wat problemen waren op Gouda in verband met een perronlengte. Wat kan ik me daarbij voorstellen?!
Geen idee...

En de defecte reizigerstrein bij Ypenburg kan moeilijk al die chaos veroorzaakt hebben op Gouda (immers had richting Rtd er ook last van). Joost mag weten wat er w�él aan de hand was
DVL Ut / Amf @ ProRail.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door tsov »

En ook ik had last van de chaos op Utrecht... Mijn 3000 naar Nijmegen vertrok stipt op tijd uit Amsterdam en we kwamen netjes op tijd ineens tot stilstand een paar honderd meter voor Utrecht... Uiteindelijk hebben we daar 18 minuten :!: :shock: gestaan :neg: Op Utrecht aangekomen stond ook de hele hal vol en het regende vertragingen...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door air-bus »

's Avonds was het ook nog niet echt een pretje..

Ik nam de IC van 18.58 op Amsterdam Zuid naar Apeldoorn. De stoppert naar Utrecht van 18.48 had echter +5, waardoor wij daar tot Weesp een beetje achter bleven hangen. Daarna tot Bussum normaal verder, alwaar we volgens de conductrice in de file voor Hilversum stonden. Aangekomen in H'sum met +4, maar omdat er nog een aantal treinen voor ons langs moesten -IC uit A'dam CS en stoppert naar Leiden CS- vertrokken we met +10.. Ieder bord dat ik daar zag had trouwens een vertraagde trein erop staan..

Kwamen met +8 aan in A'foort, maar volgens de omroep hadden de IC's naar Groningen en Leeuwarden ook vertraging, waardoor iedereen zijn aansluiting kon halen. Dat was ook idd zo, maar degenen die uit Utrecht kwamen en met ons mee moesten kregen die kans niet omdat wij al binnen de minuut weer weg waren! Op het stuk naar Apeldoorn nog even wat tijd ingehaald waardoor we met +4 in Apeldoorn aan kwamen en ik gelukkig nog mijn bus kon halen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Wubbo »

Tsja. Ik wil niet heel veel zeggen, maar Daantje probeerde gisteren Rotterdam - Utrecht Overvecht te doen en kreeg ook al +30. Toeval? :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen in maart 2008

Bericht door Ruben »

En we hadden er weer 1! Tof gesprek van het type "wij gaan nooit met de trein en reizen inefficient" :lol:
Naja kan gebeuren, maar vind het wel grappig:
Zaten in de Schiphol - Enschede IC, net na Amersfoort, als de vrouwelijke helft van het liefdespaar een mobiel gesprek gaat voeren. "Ja, we zijn pas om half 12 in Rijssen, want we waren vergeten een kaartje te kopen en moesten er dus in Gouda uit; maar de volgende trein kwam pas een uur later."

De volgende NoordOost komt natuurlijk een half uur later, en gaat rechtstreeks naar het oosten. De mop is, dat als ze die hadden gehad, zij een aansluiting van 10 minuten hadden gehad op de stopper naar Almelo, nu was die dus ook nog eens 40 minuten. :lol:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten