Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daantje »

Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”
Geplaatst op: woensdag 27 juni 2012 19:07
Laatst bijgewerkt: woensdag 27 juni 2012 19:11


Treinreizigers zijn mogelijk 160 procent duurder uit door verdwijnen zonesupplement stadsvervoer, zegt Rover.

De landelijke politiek moet het naderende afschaffen van het zonesupplement op de treinreis voorkomen. Die oproep doet reizigersorganisatie Rover. Vanaf zondag is het voor treinreizigers niet meer mogelijk bij een trajectabonnement een aanvulling te kopen om nog één of meerdere zones met de bus, tram of metro verder te reizen. Hierdoor zullen de reiskosten voor forenzen flink duurder worden, waarschuwt Rover. De organisatie stelt dat men zonder zonesupplement in het beste geval 12 procent extra kwijt is voor een reis en de kosten in het slechtste geval met meer dan 160 procent stijgen.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Geert »

Rover is eindelijk wakker geworden?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Klaasje »

Al veel eerder maar dan vooral achter de schermen.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Dagren »

Ik kan mij voorstellen dat het leuk klinkt, maar de zonesupplementen werken voor geen meter. Het is beter om te kijken naar een alternatief reisproduct dat vergelijkbare voordelen biedt aan forenzen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door reisthijs »

Wat is er volgens jou mis met de zonesupplementen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Dagren »

Ik denk dat er teveel ruis op de lijnen tussen NS en busvervoerders zit. Zo liet de NS begin dit jaar aan alle jaartrajectkaarthouders weten dat hun abonnement als zichtkaart gebruikt kon worden, terwijl een aantal vervoerders het inchecken met alle verchipte abonnementen verplicht stelt. Daarnaast heeft de NS een andere zoneregistratie dan busvervoerders en zijn veel zones zelfs onbekend bij hen. (Waardoor de dichtsbijzijnde zone gekozen wordt, welk dan weer nutteloos is voor de reiziger) Ook is het voor sommige reizigers onpraktisch dat er maar drie zones op een trajectkaart gebruikt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Geert »

De 'ruis' op de lijn tussen NS en busvervoerders staat los van het product. Waarom zou dat na 30 jaar opeens een probleem zijn?

Zelf herken ik overigens het probleem met onherkende zones niet. Ik heb een jaartrajectkaart Den Haag Laan v NOI - Rotterdam Centraal met 2 zones en op de kaart staan keurig de 2 zones van Laan v NOI vermeld (5400 en 5413). Als je een uitdraai maakt van de chipkaartproducten staat er een product 'Tweede klasse, Centrum zone Haag (Den) Laan v NOI, 2 sterren'. Hier staan verder geen zonenummers in. Ligt het dan niet aan de systemen van de vervoerders als dat niet goed herkend wordt?
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Dagren »

Geert schreef:De 'ruis' op de lijn tussen NS en busvervoerders staat los van het product. Waarom zou dat na 30 jaar opeens een probleem zijn?

Zelf herken ik overigens het probleem met onherkende zones niet. Ik heb een jaartrajectkaart Den Haag Laan v NOI - Rotterdam Centraal met 2 zones en op de kaart staan keurig de 2 zones van Laan v NOI vermeld (5400 en 5413). Als je een uitdraai maakt van de chipkaartproducten staat er een product 'Tweede klasse, Centrum zone Haag (Den) Laan v NOI, 2 sterren'. Hier staan verder geen zonenummers in. Ligt het dan niet aan de systemen van de vervoerders als dat niet goed herkend wordt?
Vroeger was het geen probleem, omdat we vroeger geen OV-Chipkaart hadden. Net zoals bushaltes op zonegrenzen vroeger niet voor problemen zorgden. Bij de controle van het vervoerbewijs bij het instappen is het voor een chauffeur makkelijker om coulant te zijn dan een kaartlezer.

En uiteraard zijn er veel reizigers, waaronder jij, waarbij het product prima werkt. Maar er zijn heel veel reizigers die gebruik maken van dit product, dus als slechts een klein percentage daarvan problemen tegenkomt met dit product heb je alsnog te maken met een grote groep.

Het probleem zal inderdaad bij de systemen van de vervoerders liggen, maar de trend is om de producten op de systemen aan te passen en niet andersom. Daarom heeft de NS al veel andere reisproducten aangepast of vervangen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door reisthijs »

Ik vind het dus echt belachelijk dat je een product wilt afschaffen, en daarmee de grote meerderheid van de gebruikers duperen, omdat het voor een klein deel van de gebruikers niet goed werkt. Dan moet je er juist voor zorgen dat die problemen voor die kleinere groep opgelost worden.

En met die trend om de producten aan te passen aan het systeem moet zo snel mogelijk gebroken worden. Waarom moeten de wensen van "het systeem" belangrijker zijn dan de wensen van de gebruikers? Als het systeem gebreken vertoont moet je het systeem verbeteren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Dagren »

Of ze verzinnen een product dat een vergelijkbaar gemak biedt aan de reizigers dat wel aansluit op de systemen van de vervoerders en, wellicht nog belangrijker, de OV-Chipkaart. De bestaande problemen oplossen door het systeem aan te passen, zal er ongetwijfeld toe leiden dat andere reizigers weer met nieuw ontstane problemen te maken krijgen. Het is met dit soort zaken helaas lastig om het van tevoren goed te testen, omdat je de problemen pas tegenkomt wanneer grote groepen reizigers er gebruik van gemaakt hebben.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Geert »

Dat gezegd hebbende is er nog geen reden om nu het bestaande product af te schaffen zonder dat er een gelijkwaardig alternatief is. Iedereen met een maandkaart is vanaf maandag aangewezen op veel duurdere alternatieven en reizigers met een jaarkaart zullen in de loop van het jaar ook over moeten.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Dagren »

Dat ben ik helemaal met je eens. :Y Het besluit om zoiets af te schaffen word niet in een kwartiertje genomen, dus dan had men best even de tijd kunnen nemen om met een goed alternatief te komen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Stefan »

Ik ben inderdaad benieuwd wat mijn vader straks kwijt is voor z'n abonnement.. Hij reist dagelijks vanaf Numansdorp naar de Blaak in Rotterdam en is dus onderweg met 2 vervoerders.. Heb je straks dan 2 abonnementen nodig? :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk zal op saldo reizen met het "altijd korting"-product dan de meest gunstige optie worden. Of het deel met Arriva moet een zodanig deel van de ritprijs vormen dat "Arriva Altijd Vrij" voordeliger is, maar dan heb je natuurlijk wel twee abonnementen nodig en je krijgt een dubbel opstaptarief als je aansluitend op saldo met RET zou reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daantje »

Altijd korting is volgens mij pas echt voordelig als je heel veel reist op wisselende trajecten, anders is een sterabonnement of vergelijkbaar iets bijna altijd voordeliger.

Mij maakt het nog niet eens zoveel uit wat voor alternatief het voor mij wordt als het maar niet zo belachelijk duur is. Ik ga vanaf oktober (dan loopt m'n abonnement af) 42% meer betalen. Op jaarbasis is dat een bedrag waarvan ik ook een week op wintersport kan, dat vind ik toch wel erg buiten proportie. Overigens wordt het er ook niet makkelijker op met de OV-chipkaar want als ik het goed begrijp moet ik straks naar Den Haag om een abonnement te kunnen kopen en is het ook nog maar de vraag of dat op dezelfde chipkaart kan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daniel »

Daantje schreef:anders is een sterabonnement of vergelijkbaar iets bijna altijd voordeliger.
Dat is waar, maar het betreft hier een reis die deels met Arriva gaat en die schaffen nu juist de sterabonnementen af in Zuid-Holland-Zuid. En voor meerdere vervoerders is dan eigenlijk alleen Altijd Korting een optie, reis je met één van de in de nabije toekomst in te voeren Arriva-producten (Dalvrij, DalVoordeel of AltijdVrij) dan heb je daar én maar een deel van de reis iets aan én kan je bij een overstap op een andere vervoerder weer 83 cent instaptarief betalen (waarmee je voordeel van het kortingsproduct eigenlijk weer verdampt)
Overigens wordt het er ook niet makkelijker op met de OV-chipkaar want als ik het goed begrijp moet ik straks naar Den Haag om een abonnement te kunnen kopen en is het ook nog maar de vraag of dat op dezelfde chipkaart kan.
Tja, wat dat betreft wordt het bij mij ook wel een leuke grap. Bij Connexxion kan je het abonnement wel op een bestaande chipkaart laten zetten, maar moet je rekening houden met 3 weken "levertijd" (waarom duurt het in hemelsnaam zo lang om een reisproduct klaar te zetten :roll: ) En tja, van NS ontvang je het nieuwe abonnement (op een nieuwe chipkaart) als ik me niet vergis altijd iets van 5 dagen vantevoren. Te laat dus om tijdig het nummer te weten voor de aanvraag bij Connexxion, handig hoor :neg:

Zou dan dus het abonnement op m'n oude kaart moeten aanvragen en dan laten overzetten naar de nieuwe ofzo wil ik een gelijklopende geldigheid krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Vinny »

Het probleem was dat het product veel te goedkoop was geworden waardoor de vervoerders inkomsten missen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daantje »

Dan kan je toch wel het product handhaven en het iets in prijs verhogen? Dan hoeft het toch niet gelijk zo achterlijk veel duurder te worden met een ander product?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door fogeltje »

Geert schreef:Dat gezegd hebbende is er nog geen reden om nu het bestaande product af te schaffen zonder dat er een gelijkwaardig alternatief is. Iedereen met een maandkaart is vanaf maandag aangewezen op veel duurdere alternatieven en reizigers met een jaarkaart zullen in de loop van het jaar ook over moeten.
Ach, dat maakt toch niet uit in de OV-wereld? Men heeft de strippenkaart toch ook al afgeschaft zonder dat het beoogde alternatief goed werkte? Zeker als het de vervoerders makkelijk geld oplevert zullen ze gek zijn om iets aan de situatie aan te passen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door fogeltje »

Daantje schreef:en is het ook nog maar de vraag of dat op dezelfde chipkaart kan.
Welkom in mijn wereld :') De OVC zou het toch allemaal zo makkelijk voor ons? Eén kaart voor al het OV? Eén kaart en gemak mijn kont :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Het probleem was dat het product veel te goedkoop was geworden waardoor de vervoerders inkomsten missen...
Dat zou hooguit gelden als je het aan beide kanten volop gebruikt. Een 1-zonesupplement heeft nagenoeg dezelfde prijs als een 1-sterabonnement.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daantje »

Dat is ook niet helemaal waar hoor. Een 1 ster maandabonnement kost €44,70 terwijl een zonesupplement ongeveer €30,- was (exacte prijs weet ik niet, staat niet meer op ns.nl en weet niet hoe duur mijn treinabonnement vorig jaar precies per maand was). Vind ik toch nogal een behoorlijk verschil.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daniel »

Er is per 1 januari van dit jaar al een prijsverhoging geweest he voor de supplementen :wink: Ik kwam op nagenoeg hetzelfde bedrag uit voor jaartraject + 1 zone-supplement en jaartraject + 1-ster jaarkaart met de tarieven van 2012.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door hauptbahnhof »

Ik snap niet waarom dat een probleem is? :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover: “Den Haag moet zonesupplement forens behouden”

Bericht door Daniel »

Waarom wat een probleem is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten