Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Daniel »

Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Zwolle- -De provincie Overijssel wil dat door Zwolle in de toekomst een tramlijn komt te rijden. Gedeputeerde Job Klaasen wil daarmee de sterk groeiende verkeersdruk aanpakken, zei hij vandaag.

De lijn moet in het verlengde liggen van de al gewenste tramlijn Kampen-Zwolle. Beide betrokken gemeenten nemen daarover later dit jaar een besluit. ,,Als ze besluiten dat hier een tram komt te rijden, dan is het een gemiste kans als je deze niet doortrekt naar het bedrijvenpark Oosterenk'', aldus Klaasen.

Volgens Klaasen kan de tramlijn tussen station Zwolle en het bedrijvenpark in de toekomst dagelijks 30.000 passagiers verwachten. Het bedrijvenpark groeit en er komt een nieuw ziekenhuis. Op dit moment loopt er een landelijk proefproject waarbij werknemers gratis met bussen kunnen pendelen tussen station en bedrijvenpark.

,,Bussen staan nu al vaak vast. Je kunt van mensen wel verlangen dat ze meer gebruik maken van het openbaar vervoer, maar dan moet je het wel aantrekkelijk maken.''

De nieuwe lijn komt niet door de binnenstad te lopen. Animo om de nieuwe lijn te exploiteren is er al, aldus Klaasen.

Bron: ANP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Daan »

Jeuj, weer een... :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Suus »

Je kan tegenwoordig makkelijker een lijstje maken met steden die geen tram willen, dan steden die wel een tram willen. Ben je sneller klaar :lol:

Een tramlijn die niet door de binnenstad gaat. Het verpest dan de stad niet, maar dan is de vervoerswaarde toch wel minder, want het winkelend publiek zal het niet gebruiken, en dan krijg je volgens mij overdag lege trams.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Bastiaan »

Laat ze überhaupt eens beginnen aan het verbeteren van het Zwolse busnet. De twee drukke busroutes langs/door het centrum van Zwolle lopen nog steeds (gedeeltelijk) over met klinkers bestrate routes. Als ik de HOV-structuur van Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Hengelo, etc. bekijk, dan vraag ik me af: waarom kan zoiets in Zwolle niet? Ligt dat aan het gemeentebestuur of gewoon aan de ruimte in de stad?

Een tramlijn die niet door de stad gaat lijkt me een enorme misser. Je zou er bijvoorbeeld het aantal bussen dat nu over de Eekwal gaat enorm mee kunnen beperken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door deadlock »

Bastiaan schreef:Laat ze überhaupt eens beginnen aan het verbeteren van het Zwolse busnet. De twee drukke busroutes langs/door het centrum van Zwolle lopen nog steeds (gedeeltelijk) over met klinkers bestrate routes. Als ik de HOV-structuur van Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Hengelo, etc. bekijk, dan vraag ik me af: waarom kan zoiets in Zwolle niet? Ligt dat aan het gemeentebestuur of gewoon aan de ruimte in de stad?

Een tramlijn die niet door de stad gaat lijkt me een enorme misser. Je zou er bijvoorbeeld het aantal bussen dat nu over de Eekwal gaat enorm mee kunnen beperken.
Dat komt omdat de Eekwal en de rest van de binnenstad gewoon zo ingericht is. Anders zouden de bussen buiten de binnenstad om moeten rijden (wat lijn 2 en 3 nu al doen wegens werkzaamheden bij de Jufferenwal aan de kade) en dat is enorm vervelend. Als ik niet meer bij de Dijkstraat zou kunnen instappen op 3, 4 of 10 (die allemaal op steenworp afstand van huis komen) heeft voor mij de bus geen nut meer. Een tramlijn door de binnenstad zal onpraktisch zijn denk ik. Je wilt die tram naar de drukste wijken hebben en dat zijn aan de stadskant van het station toch echt de Holtenbronx en Stadshagen. Stadshagen ligt langs het voorgestelde tramtraject richting Kampen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Doc Zenith
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 12:14
Locatie: Gn

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Doc Zenith »

Bastiaan schreef:Ligt dat aan het gemeentebestuur of gewoon aan de ruimte in de stad? Een tramlijn die niet door de stad gaat lijkt me een enorme misser. Je zou er bijvoorbeeld het aantal bussen dat nu over de Eekwal gaat enorm mee kunnen beperken.
Er was niks beter toen ergens in de jaren '90 de stadsbussen niet meer door het centrum reden...
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Bastiaan »

Doc Zenith schreef:Er was niks beter toen ergens in de jaren '90 de stadsbussen niet meer door het centrum reden...
Zo zijn er zoveel dingen die in de jaren '90 beter werden geacht, maar inmiddels alweer achterhaald zijn ;)
Overigens zeg ik niet dat Zwolle binnen de stadsgracht 'busvrij' moet worden. Ik zeg alleen maar dat je bepaalde drukke busroutes door het centrum minder druk kunt maken (lees: minder bussen achter elkaar), door een aantal buslijnen te vervangen door de genoemde tram naar Oosterenk. Het doel van de Rijn-Gouwelijn door Leiden komt ongeveer op hezelfde neer: alle buslijnen die nu door de Breestraat gaan, zouden vervangen worden door één tramlijn, alleen is dat plan alweer van de baan.

Aan de andere kant is een tram buiten het centrum om misschien wat voor de hand liggender als de tram hoofdzakelijk bedoeld is voor reizigers naar Oosterenk. De drukke scholierenlijn naar Oosterenk gaat nu via de Deventerstraatweg en de Hortensiastraat, dus buiten het centrum om.
deadlock schreef:Een tramlijn door de binnenstad zal onpraktisch zijn denk ik. Je wilt die tram naar de drukste wijken hebben en dat zijn aan de stadskant van het station toch echt de Holtenbronx en Stadshagen. Stadshagen ligt langs het voorgestelde tramtraject richting Kampen.
Naar mijn ervaring zijn de bussen in deze woonwijken juist een stuk rustiger dan wanneer ze door de binnenstad rijden, maar wellicht verschilt dat sterk per woonwijk en tijdstip.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Karl »

Wanneer dit plan wordt uitgevoerd: wat voor soort lijnen (stad/streek) worden er dan geknipt of welke wijken hebben er dan geen directe verbinding meer met het centrum? Verder liggen haltes bij (interlokale)trams ook verder uit elkaar dan bij bussen, dus zou de fijnmazigheid van het netwerk ook wel onder druk komen te staan.
Het is een spectrum.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door deadlock »

Holtenbroek, Stadshagen, Aalanden en de beide lijnen naar Ittersummerbroek zijn altijd redelijk druk overdag tegenwoordig. In de spits is het staan. De lijnen naar Berkum en Oosterenk rijden voor de kat zijn viool.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door JeePee »

Oosterenk niet druk? Volgens mij is dat de drukste route in Zwolle. Lijn 1 is met afstand de drukste lijn. Met name op de corridor Willaertstraat - NS - Oosterenk...
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door deadlock »

JeePee schreef:Oosterenk niet druk? Volgens mij is dat de drukste route in Zwolle. Lijn 1 is met afstand de drukste lijn. Met name op de corridor Willaertstraat - NS - Oosterenk...
Daar heb je 7 toch voor? In ieder geval; ik heb deze informatie van de buschauffeurs zelf (wat het niet heilig maakt natuurlijk).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door JeePee »

Mijn info komt uit de telcijfers. Zeker ook niet heilig :) En vergeet niet dat lijn 1, 7 en 12 samen de verbinding vormen naar Oosterenk. In de spits allemaal afgeladen (muv lijn 12, die wat minder).
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Mikos »

*Kucht even hardop* Jaaa, lijn 1 is heel druk. Waarom? Omdat lijn 7 niet vaak genoeg rijdt. Na 16.00 uur rijdt die al niet meer, dus ja, dan zit de 1 snel vol.
Maar, vergeet niet: Ook dat is vanaf eind 2008 grotendeels verleden tijd. Ik vraag me af of de 7 dan nog wel blijft rijden naar Oosterenk. Waarom? Omdat het Deltion College, dat nu aan de Dr. Hengeveldweg zit, al zijn locaties op één locatie gaat samenbrengen, en dat is aan de andere kant van de stad, waar de "nieuwe lijn 9" naartoe gaat rijden. Dus dat is al een heleboel drukte minder in de richting van Oosterenk. Vergis u niet, er zit nog een andere school, het Landstede en in de bocht naast het Sophia zit nog een school, maar de grootste drukte komt wat scholieren betreft toch wel van het Deltion. :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Overijssel wil tramlijn door Zwolle

Bericht door Daniel »

Groningen goed voorbeeld voor Zwolle

ZWOLLE - De wens om de tram terug te brengen in het straatbeeld is niet uniek. Hij leeft bijvoorbeeld ook in de stad Groningen. Ook een fraaie binnenstad met de daaraan verbonden mogelijkheden en beperkingen.

Deels omringd door vaarwegen en grachten, een station dichtbij het centrum en groeiend als regiostad met duizenden forenzen per dag. En met een (regionaal) tramverleden.

In de noordelijkste provinciehoofdstad van ons land heeft men al wat langer aan het idee van de herinvoering van de tram kunnen wennen. De degens over de uitvoering worden al een aantal jaren gekruist. Vertegenwoordigers van stad, provincie en andere organisaties hebben in binnen- en buitenland rondgekeken, en inmiddels ligt er een pakket met drie mogelijke tracés en twaalf varianten daarop.

Het aantal mogelijke tracés geeft al aan dat het moeilijk kiezen is. De kortste route is lang niet altijd de handigste. Alle fysieke (on)mogelijkheden spelen een rol. Moet er een enkele baan komen waarop de tram heen en weer of rond rijdt, of komt er dubbelspoor? En wat betekent een trambaan voor winkeliers, wandelend publiek en niet te vergeten fietsers?

Er wordt nu verder gestoeid met de plannen, met voor ogen het jaar 2014, waarin de eerste tram zou moeten gaan rijden. Even terugkoppelend naar Zwolle: maak de borst maar nat voor de komende jaren.

De laatste tram in Groningen reed op 12 december 1949. De trolleybus deed toen zijn intrede, maar werd zestien jaar later weer vervangen door de gewone bussen. Veel inwoners van de stad zien de tram liever vandaag dan morgen terugkeren. De bus stinkt, is slecht voor het milieu, maakt lawaai en zit vaak vast in het verkeer. De moderne tram is stiller en schoner, kan meer mensen vervoeren en kan beter op tijd rijden. En bovenleidingen zijn niet overal nodig, omdat moderne trams ook kilometers lang op accu's kunnen rijden. Bussen zijn overigens in Groningen veel nadrukkelijker aanwezig dan in de huidige verkeersluwe binnenstad van Zwolle. Wat dat betreft zal een tram niet veel verschil maken in de Zwolse binnenstad. Maar wel in de rest van de stad. Als de tram een goed alternatief kan bieden, zullen veel mensen de auto laten staan en blijft de stad ook in de toekomst goed bereikbaar.

De eerste tram in Groningen moet gaan rijden tussen het station en Zernike, het centrum voor hoger onderwijs aan de noordkant van de Groningen. De plannen zijn in handen van het project RegioTram. Dat geeft al aan dat de ambities verder gaan dan alleen de stad Groningen. Niet minder dan twaalf andere gemeenten in Groningen en Drenthe zijn er bij betrokken, met als uiteindelijke doel tot een regionaal tramnetwerk te komen.

Er zijn dus parallellen te trekken tussen Groningen en Zwolle. Met de vertramming van het Kamperlijntje is ook in Zwolle de regio al betrokken. Ook Zwolle heeft een sterke regionale functie, die de komende jaren alleen maar toeneemt. Vervolgens zijn er de groeiende concentraties van mensen. De grens van de parkeerdruk is bereikt, evenals de mogelijkheden om op korte afstand van alle bestemmingen parkeervoorzieningen te bouwen. Met een goede tramvoorziening zouden die parkeervoorzieningen wat verderop, in verkeersluwere gebieden kunnen worden aangelegd.

De aanleg van de eerste tramlijn in Groningen kost een slordige 200 miljoen euro. Een deel van dat geld moet opgehoest worden door de regio. Meevaller is dat het kabinet extra geld heeft toegezegd als compensatie voor het afblazen van de Zuiderzeespoorlijn.

De Groningers hebben hun oog laten vallen op een tram die rijdt in het Franse Valenciennes: flitsend modern, schoon en stil. Een tram kan/mag in de stad 50 kilometer per uur, maar in de praktijk is dat minder. Een normale regiotram kan 230 passagiers vervoeren. Ter vergeljking: in een bus gaan er 75, in een gelede bus 105. De plannen voor een regiovoorziening in Groningen gaan uit van 215.000 passagiers per dag.

Bron: De Stentor
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten