Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door Ronald »

Goed, de tweede dag van het weekendje in het Groothertogdom. Na de eerste nacht in het hotel in Diekirch en een goed ontbijtje loop ik de volgende ochtend naar het station van Diekirch voor mijn tripje richting Luxemburg-Stad. Aan het loket koop ik weer een "Dagesbilljee" en kan ik dus weer een dagje vooruit *O* .

Afbeelding

Het kleine stationnetje van Diekirch met slechts één perronspoor.

Afbeelding

Er staat een leuk tafereeltje op het stationsplein.

Tegen kwart voor negen komt de trein vanuit de richting Ettelbruck het station binnen. Een Coradia-Duplex deze keer.

Afbeelding

Deze trein rijdt als sneltrein via Ettelbruck naar Luxemburg, maar om één of andere reden heb ik toch liever de stoptrein ( :wink: ). Dus in Ettelbruck maar overgestapt op deze "RB"-trein.

Afbeelding

Na een mooie rit van ruim een half uur sta ik uiteindelijk op het station Luxembourg. Een behoorlijk knooppunt waar veel (internationale) treinen hun eindpunt hebben.

Afbeelding

Ook komt de IR-trein uit Liers/Luik binnen met een aantal I10 ( :Y )-rijtuigen.

Afbeelding

En de TGV naar Metz en Parijs komt hier ook.

Afbeelding

Na wat plaatjes gemaakt te hebben op het station ga ik de stad maar eens bekijken. Op het stationsplein valt de enorme hoeveelheid bussen op.

Afbeelding

Het busstation is onderverdeeld in een stads- en streekgedeelte.

Afbeelding

Naast de hectiek van het drukke verkeer (echt een mierenhoop deze stad -o- ) zijn er ook genoeg groene plekken te vinden. Het dal van de Petrusse is erg mooi en loopt dwars door de stad. Hier gezien vanaf het F.D. Roosevelt-viaduct.

Afbeelding

De Place de la Constitution met uitzicht op een andere brug, de Pont Adolphe.

Afbeelding

Na een wandelingetje door de "bovenstad", dat een leuke afwisseling kent tussen winkelstraten en steile kronkelstraatjes, kom ik aan de rand van de bovenstad uit bij de Kazematten. Hier heb je uitzicht op de "onderstad", dat dus duidelijk lager ligt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de Montée de Clausen heb je uitzicht op het stadsdeel Kirchberg (het zakendistrict zeg maar). Met op de voorgrond het viaduct waarover de spoorlijn richting het noorden (Ettelbruck) loopt.

Afbeelding

Een IR uit Luik staat even op het viaduct stil voordat deze verder mag rijden richting het station. Eigenlijk maar een sneu treintje met drie karretjes :') .

Afbeelding

Om toch ook nog wat aan cultuur te doen ga ik de kazematten maar eens even bekijken. Het is een behoorlijk groot ondergronds verdedigingscomplex dat op de Unesco-werelderfgoedlijst staat. Toch wel bijzonder blijkbaar. Vanuit het gangenstelsel heb je regelmatig uitzicht op de omgeving (je moest de vijand wel kunnen zien aankomen natuurlijk :idea: ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier en daar staat wat schiettuig opgesteld.

Afbeelding

Nog wat plaatjes van de buitenkant van het complex.

Afbeelding

Afbeelding

Goed, na het middaguur gaan we uiteindelijk weer terug naar de treintjes. Rond één uur ga ik met stadsbus lijn 9 terug naar het station. De trein naar Rodange staat al klaar voor vertrek, wederom een Coradia Duplex.

Afbeelding

Na een half uurtje (mooie rit weer :pos: ) komt de trein aan op het eindpunt in Rodange. Dit is een heus internationaal knooppunt. Naast de twee routes naar Luxemburg (via Dippach en via Esch-sur-Alzette/Bettembourg) kun je zowel naar het Belgische Arlon als Virton/Libramont sporen, en ook het Franse Longwy is vanaf hier te bereiken. De Belgische trein naar Libramont staat zijn vertrektijd af te wachten.

Afbeelding

Na een korte pauze in Rodange vervolg ik mijn reis richting Esch-sur-Alzette met dezelfde Duplex als de vorige rit.

Afbeelding

Door een afwisselend landschap (mooie dorpjes en grote industriecomplexen) wordt na een half uurtje Esch-sur-Alzette bereikt. Vanuit Esch-sur-Alzette is vervolgens het plaatsje Audun-le-Tiche bereikbaar dat net over de grens in Frankrijk ligt. De treinrit vanaf Esch-sur-Alzette duurt maar vijf minuten, maar dan heb je ook het hele traject van begin- tot eindpunt uitgezeten.

Het treintje op het station van Audun-le-Tiche dat dus de hele dag heen-en-weer pendelt tussen Esch en Audun.

Afbeelding

Afbeelding

Omdat hier vrijwel niets te doen is (en het inmiddels giet van de regen), ga ik met dezelfde trein terug naar Esch-sur-Alzette. Bij Audun-le-Tiche ligt ook een groot spoorviaduct. Hier liep vroeger een spoorlijn overheen die verder Frankrijk in ging, maar sinds de sluiting hiervan ligt het viaduct er ongebruikt bij.

Afbeelding

Als de trein er onderdoor rijdt, is duidelijk de omvang van het bouwwerk te zien.

Afbeelding

Hierna nog maar even een rondje door het regenachtige Esch-sur-Alzette gelopen, waar het "Hôtel-de-Ville" nog even op de foto mocht.

Afbeelding

Het tweede eindpunt dat vandaag bezocht moest worden was Rumelange. Dit was lastiger in te plannen omdat er alleen in de spitsuren treinen rijden tussen Noertzange en Rumelange. Maar goed, tegen half vijf vertrekt het treintje uit Noertzange vanaf een apart perronnetje.

Afbeelding

Het eindpunt, Rumelange. Er liggen hier vrij veel sporen, die volgens mij voornamelijk voor industrievervoer gebruikt worden. Voor die paar spitstreinen per dag heb je ze niet nodig :?

Afbeelding

Na een klein incidentje (wie laat z'n paraplu nu op het stationsbankje liggen als het zo hard regent :oops: ) ga ik vervolgens met de bus naar Dudelange, waar een derde spoorlijntje ligt te wachten: naar het Franse Volmerange-les-Mines. Het is een echt forensenlijntje, bij het station van Volmerange ligt een groot parkeerterrein waar zo te zien massaal de auto wordt geparkeerd en verder met de trein naar Luxemburg-Stad wordt gereisd.
Volmerange-les-Mines ligt dus net over de Franse grens, maar het station behoort overduidelijk tot het Luxemburgse spoorwegnet.

Afbeelding

De trein staat op het druilerige eindpunt te wachten op de terugrit naar Bettembourg.

Afbeelding

Ook hier is niet veel te beleven, dus neem ik de eerstvolgende rit weer terug. De rit van Volmerange naar Bettembourg gaat door een behoorlijk industriëel gebied.

Afbeelding

Tenslotte stap ik in Bettembourg over op de sneltrein naar Luxemburg.

Afbeelding

Vanaf Luxemburg neem ik de bus terug naar Diekirch, een rit van anderhalf uur door het fraaie Luxemburgse landschap.
Wordt vervolgd met deel 3.
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 18 jul 2012, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door STF »

Leuke foto's op voor mij bekend terrein. :wink:

De chauffeur in die grijze bus ken ik.
http://i267.photobucket.com/albums/ii29 ... G_0138.jpg
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door Michael »

Leuke foto's :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door Ardan »

Mooi :D Die kazematten ken ik ook, best indrukwekkend. Maar kon je daar zomaar in? Wij moesten met een rondleiding mee..
Ook wel opvallend, die nét-over-de-grens-eindpuntjes :shock:
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door deadlock »

Ik wil deel driehie :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door Ronald »

Ardan schreef:Mooi :D Die kazematten ken ik ook, best indrukwekkend. Maar kon je daar zomaar in? Wij moesten met een rondleiding mee..
Ja, voor drie euro (geloof ik) mocht je er vrij rondlopen. Voor mensen met claustrofobische verschijnselen werd dit trouwens wel afgeraden...
Ardan schreef:Ook wel opvallend, die nét-over-de-grens-eindpuntjes :shock:
Ik denk dat relatief veel Fransen uit die hoek in Luxemburg-stad werken. In Volmerange-les-Mines gingen bijna alle reizigers afkomstig uit Luxemburg met de auto verder.
deadlock schreef:Ik wil deel driehie
Komt eraan, nog een paar nachtjes slapen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ronald in Luxemburg (deel 2/4)

Bericht door Meltrain »

Leuke reportage. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten