(Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

(Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Meltrain »

Hallo iedereen,

aangezien ik komende periode (t/m eind augustus) veel vrije tijd heb wegens de zomervakantie, zoek ik iets waarmee ik mijn tijd kan opvullen.
Aangezien het OV mijn hobby is, zou ik dus graag iets met het OV doen (bijvoorbeeld bij NS of RET), bijvoorbeeld als servicemedewerker. Ik heb op de sites van deze vervoerders gekeken, maar ik kan niks vinden over een (vakantie)baan als servicemedewerker.
Weet iemand of bijvoorbeeld de RET of NS behoefte hebben aan servicemedewerkers (bijvoorbeeld op (metro)stations) en hoe ik daarvoor kan solliciteren? Dit hoeft niet persé een betaalde baan te zijn (vrijwilligerswerk is ook goed), maar het lijkt me zo leuk om te doen.

Zou iemand me hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Ronald »

De meeste kans maak je volgens mij via een uitzendbureau, en niet rechtstreeks bij een vervoerder (Recruit-a-student bijvoorbeeld).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Wubbo »

NS biedt voor zover ik weet niet zoiets aan, omdat de opleiding voor vakantiekrachten eigenlijk niet uit kan (duurt te lang en kost te veel). Wel worden er zo af en toe uitzendkrachten ingehuurd bij bijvoorbeeld werkzaamheden (bij de vervangende bussen). Meer kans heb je denk ik bij bijvoorbeeld Servex, maar ik weet niet of dat ook is wat je wil?
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door hauptbahnhof »

Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Meltrain »

@ Wubbo:

Nee, het is meer dat ik dan servicemedewerker ben op het station en reizigers voorzie van informatie (al dan niet met behulp van een Railpocket), maar dan onbetaald. :)
(Maar wel 'in dienst' van NS, zodat ik ook echt herkenbaar ben als NS medewerker(/vrijwilliger).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door webguy »

Dat soort dingen heb ik alleen tijdelijk gezien - bijvoorbeeld in Arnhem net na de verbouwing. Was ook via een uitzendbureau.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door huibf »

Iets in een reizigeroverleg, dienstregelingen ontwerp?
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door find_your_spot »

Meltrain schreef: Aangezien het OV mijn hobby is, zou ik dus graag iets met het OV doen
Stel jezelf de vraag of je OV ook als hobby wilt houden.
Mijn ervaring en deze deel ik met een handje vol anderen is dat je OV hobby gauw kapot gaat zodra je zelf in het OV gaat werken.

Mocht je wel graag zo'n baan willen, zeg dan in ieder geval nooit dat je hobbyist bent en het vrijwillig voor 0 euro wilt doen.
Met dat soort uitspraken wordt je niet serieus genomen en is de kans op een afwijzing groot.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Suus »

Wat je ook doet, nooit een baan accepteren via MHIR (de RET huurt of huurde heel veel mensen bij die toko), want dan werk je als vrijwilliger terwijl je wel geld wordt beloofd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Chauf21 »

Even bellen met wat uitzendbureaus levert je al snel duidelijkheid op. Ik wou ook de MHIR suggereren, maar ik denk dat er wel meer studentenuitzendbureautjes geschikt zijn.

Het vrijwillige karakter zou ik zeker niet combineren met een officiële functie (zoals informatiemedewerker). Dat komt wat wanhopig over.

Waar je wel aan kan denken, is om je aan te melden als ov-ambassadeur. Je begeleidt/reist dan mee met mensen die zelf niet goed met het OV durven (of kunnen). Soms gaat een dergelijke service via het vervoerbedrijf, maar vaak ook via algemene vrijwilligersorganisaties. Als je dat leuk vindt, kan je met een zoekmachine op Internet wel het een en ander vinden. Eventueel mag je me ook wel contacteren, dan kan ik je wat sites doorsturen.
Als laatste suggestie: kijk wanneer er bijvoorbeeld cruiseschepen in Rotterdam aankomen en bied je aan als 'local' en help mensen wegwijs in het OV.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Cookie »

Treincatering (de mensen met de grote rugzakken die langskomen met koffie/thee en snacks) niks voor jou? Reis je aardig wat met de trein mee en verdien je nog wat bij ook. Verder kunnen ze bij de SSN misschien nog vrijwilligers gebruiken?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Gekko123 »

Sowieso staan we bij de Railcatering te Utrecht vrijwel constant te springen om nieuw personeel. Mocht je meer willen weten kun je me altijd een PB sturen :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (Vrijwillige) Bijbaan in het OV

Bericht door Daantje »

Treincatering kwam regelmatig voorbij op studentenwerk.nl dus misschien daar eens kijken als je dat wat vindt. Anders gewoon RET/NS/etc eens opbellen en vragen of ze iets voor je hebben. Daar wordt je vaak wijzer van dan via een algemene website.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten