Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
DEN HAAG - Het nachtnet in Brabant is gered. De Tweede Kamer heeft donderdagavond een motie aangenomen waarin staat dat de NS ook vanaf 2015 verplicht wordt om in het weekend nachttreinen te laten rijden in onze provincie.
Op dit moment rijden op vrijdag- en zaterdagnacht ook al nachttreinen in Brabant, maar die worden betaald door de provincie. Die had de minister gevraagd om vanaf 2015 het nachtnet op te nemen in de nieuwe concessie voor de NS.
Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/17710 ... bant+.aspx
DEN HAAG - Het nachtnet in Brabant is gered. De Tweede Kamer heeft donderdagavond een motie aangenomen waarin staat dat de NS ook vanaf 2015 verplicht wordt om in het weekend nachttreinen te laten rijden in onze provincie.
Op dit moment rijden op vrijdag- en zaterdagnacht ook al nachttreinen in Brabant, maar die worden betaald door de provincie. Die had de minister gevraagd om vanaf 2015 het nachtnet op te nemen in de nieuwe concessie voor de NS.
Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/17710 ... bant+.aspx
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Bizar. Blijkbaar wil men van NS een DRU boer maken zonder vrijheden. Al had ik na het toilet in sprinter debacle niets anders verwacht. Sturen als tweede kamer moet toch op hoofdlijnen?
Het is een spectrum.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Opzich goed, maar best sneaky hoe dit gedaan is. Brabant betaalt eerst 2 of 3 jaar zelf, het wordt redelijk succes, en dan pakt de tweede kamer dit op. Qua landelijk niveau schieten we er niks mee op - iedereen wil wel een nachnet
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Nog nooit van die dingen gebruikt maakt, maar wel eens als noodoplossing achter de hand gehad...nadeel zou dan alleen zijn dat ik vanaf Eindhoven zou moeten lopen omdat er 's nachts geen OV fietsen meer te huren zijn.
@Webguy: ten dele wel met je eens. Maar het schijnt dus wel succesvol te zijn...iedereen kan nachtnet willen, maar dan zou het daar ook eerst eens succesvol moeten worden. Maar goed, ik vraag me af of dat geld niet beter besteed had kunnen worden. Als Brabant het niet meer zelf hoef te betalen, dan vraag ik me af of Brabant het vrijgekomen geld elders in het OV gaat steken...en dan niet weer debiele acties zoals kortingsproducten voor 16/17 jarigen (die al goedkoop kunnen reizen).
@Webguy: ten dele wel met je eens. Maar het schijnt dus wel succesvol te zijn...iedereen kan nachtnet willen, maar dan zou het daar ook eerst eens succesvol moeten worden. Maar goed, ik vraag me af of dat geld niet beter besteed had kunnen worden. Als Brabant het niet meer zelf hoef te betalen, dan vraag ik me af of Brabant het vrijgekomen geld elders in het OV gaat steken...en dan niet weer debiele acties zoals kortingsproducten voor 16/17 jarigen (die al goedkoop kunnen reizen).
"Een touringcar is geen bus"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Wat is 'een succes'? Dat er 10 reizigers in die nachttreinen zitten? 100? Of dat het zaakje überhaupt winstgevend is?
(Wat blijkbaar niet het geval is, anders had NS heus wel nachttreinen laten rijden.)
De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet. Zie bijvoorbeeld de Flevolijn of Arnhem/Nijmegen die ook om nachttreinen hebben gevraagd en die niet kregen. Brabant kreeg de treinen door ze eerst zelf te betalen en nu daar blijkbaar geen geld meer voor is vindt de tweede kamer het sneu dat de treinen weer opgeheven worden...
(Wat blijkbaar niet het geval is, anders had NS heus wel nachttreinen laten rijden.)
De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet. Zie bijvoorbeeld de Flevolijn of Arnhem/Nijmegen die ook om nachttreinen hebben gevraagd en die niet kregen. Brabant kreeg de treinen door ze eerst zelf te betalen en nu daar blijkbaar geen geld meer voor is vindt de tweede kamer het sneu dat de treinen weer opgeheven worden...
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
De vraag is dan ook waarom dan de Randstad een nachtnet moet hebben?Geert schreef: De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet.
Met name (Zuid Oost) Brabant is op dit moment het deel van Nederland dat in verhouding het meeste geld genereert voor de Nederlandse economie. Waar in de Randstad men alleen maar ' praat' wordt in de rest van Nederland, en dus in Brabant met stip, gewerkt.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Ik heb zelf 1 keer gebruik gemaakt van het nachtnet Brabant, was wel geanimeerd druk maar bij lange na niet vol die treinen. Wel fijn dat de mogelijkheid bestaat om nog wat na te borrelen in Tilburg, of er nou een maatschappelijk belang bij gebaat is vraag ik me af. Ik vind het eerlijk gezegd een stompzinnige motie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Grecy de nachtrein in de Randstad en andrew functie ale in Brabant? Nope.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Was je aan het naborrelen in de trein?huibf schreef:huibf schreef:huibf schreef:heeft de nachtrein in de Randstad en andere functie ale in Brabant? Nope.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Werken al die Brabanders op zaterdagavond zo lang door dat ze met het nachtnet naar huis gaan ja? :?huibf schreef:Met name (Zuid Oost) Brabant is op dit moment het deel van Nederland dat in verhouding het meeste geld genereert voor de Nederlandse economie. Waar in de Randstad men alleen maar ' praat' wordt in de rest van Nederland, en dus in Brabant met stip, gewerkt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
SImpelweg: in de Randstad is het nachtnet rendabel, in Brabant niet. De rest van Nederland moet dus betalen voor nachttreintjes in Brabant en andersom dus niet.huibf schreef:De vraag is dan ook waarom dan de Randstad een nachtnet moet hebben?Geert schreef: De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet.
Met name (Zuid Oost) Brabant is op dit moment het deel van Nederland dat in verhouding het meeste geld genereert voor de Nederlandse economie. Waar in de Randstad men alleen maar ' praat' wordt in de rest van Nederland, en dus in Brabant met stip, gewerkt.
In plaats van dit soort vooroordelen (die niets te maken hebben met het rechtvaardigen van een nachtnet imho) kun je ook kijken waarom in de Randstad het ooit nachtnet ingevoerd is: namelijk om reizigers naar Schiphol te kunnen vervoeren. Daarnaast is er tussen de steden in de Randstad gewoon meer vervoer dan tussen de steden in Brabant (er wonen tenslotte ook veel meer mensen), en laat staan dat het verkeer vanaf Eindhoven Airport iets voorstelt ten opzichte van Schiphol...
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Het nachtnet is ook bijlangena niet rendabel, maar dat terzijde. Eindhoven Airport heeft verder niets te maken met het nachtnet.
Het type reiziger wat in de nachtrein zit in de randstad is hetzelfde als dat in Brabant (alleen vrijdag en zaterdag vergelijken)
Het type reiziger wat in de nachtrein zit in de randstad is hetzelfde als dat in Brabant (alleen vrijdag en zaterdag vergelijken)
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Het nachtnet doordeweeks staat in het teken van Schiphol. Dat kan je ook zien aan de route, Utrecht - Rotterdam kan veel sneller en korter, maar de trein gaat naar Schiphol.
De eerste trein van de nacht zal deels zijn met mensen die de laatste trein hebben gemist, dat is voor mij ook de belangrijkste reden om de nachttrein te nemen als het nodig is, maar daarna zal de nachttrein vooral een functie als aanvoer van/naar Schiphol, zowel werkenden als passagiers voor zeer vroege vluchten. Dat is ook het publiek wat je aantreft in de nachtbussen naar Amsterdam Centraal of de speciale extra vroege buslijnen naar Schiphol. Tenslotte zit er ook nog voor een klein deel personeel voor de veiling bij Aalsmeer in, ik denk dat er 's ochtends heel vroeg vanaf Schiphol bussen naar de veiling rijden.
De eerste trein van de nacht zal deels zijn met mensen die de laatste trein hebben gemist, dat is voor mij ook de belangrijkste reden om de nachttrein te nemen als het nodig is, maar daarna zal de nachttrein vooral een functie als aanvoer van/naar Schiphol, zowel werkenden als passagiers voor zeer vroege vluchten. Dat is ook het publiek wat je aantreft in de nachtbussen naar Amsterdam Centraal of de speciale extra vroege buslijnen naar Schiphol. Tenslotte zit er ook nog voor een klein deel personeel voor de veiling bij Aalsmeer in, ik denk dat er 's ochtends heel vroeg vanaf Schiphol bussen naar de veiling rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Vanuit Amsterdam Centraal en vanuit de Bijlmer rijden er ook extreem vroeg bussen naar de Bloemenveiling. Het veilproces begint inmmers al om 06.00.
Overigens schat ik in dat 80% van de gebruikers van het nachtnet Randstad gewoon uitgaanspubliek is, en geen reizigers van en naar Schiphol. Overigens kunnen Brabanders het nachtnet ook gebruiken om naar Schiphol te reizen in plaats van Eindhoven Airport.
Overigens schat ik in dat 80% van de gebruikers van het nachtnet Randstad gewoon uitgaanspubliek is, en geen reizigers van en naar Schiphol. Overigens kunnen Brabanders het nachtnet ook gebruiken om naar Schiphol te reizen in plaats van Eindhoven Airport.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Voor donderdag, vrijdag en zaterdag wil ik dat nog wel geloven, maar de rest van de week zal er toch aanzienlijk minder uitgaansverkeer zijn volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Dan zullen de treinen ook wel rustiger zijn denk ik zo. De laatste keer dat ik op een door de weekse nacht de nachttrein heb genomen was na een studentenfeest in Delft. Toen studeerde ik nog (opa vertelt), en ook toen waren de meeste reizigers mensen die uit geweest waren. Maar je hebt wel gelijk, een enkelvoudige waarneming is totaal geen statistisch bewijs...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Tja, zo vaak reis ik ook weer niet met de nachttrein, meestal lig ik dan te slapen
's Ochtends vroeg (uurtje of 4-5) op Amsterdam Centraal lopen er wel altijd heel wat mensen rond die uit de rand van de samenleving komen, dat valt mij dan weer wel op :?
's Ochtends vroeg (uurtje of 4-5) op Amsterdam Centraal lopen er wel altijd heel wat mensen rond die uit de rand van de samenleving komen, dat valt mij dan weer wel op :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
daarom rijdt ook na 2015 gewoon de nachtnettreinen in Brabant alleen weekends.Bee schreef:Voor donderdag, vrijdag en zaterdag wil ik dat nog wel geloven, maar de rest van de week zal er toch aanzienlijk minder uitgaansverkeer zijn volgens mij.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Voor zover ik weet is het in de Randstad wel rendabel en in Brabant niet. Dat is ook logisch, want NS krijgt geen subsidie voor het nachtnet en ze zullen het niet laten rijden als er veel verlies op gemaakt wordt (dat is de reden om het in Brabant af te schaffen). Dus heb je hier een bron voor?huibf schreef:Het nachtnet is ook bijlangena niet rendabel, maar dat terzijde.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
In het ED stond nog wel een belangrijke kanttekening: vanaf 2015 rijdt het Brabantse nachtnet niet de hele nacht door, maar tot 2.00 uur. Eigenlijk een nachtnet "light" dus wat in andere delen van het land al zo werkt met sprinters diep in de nacht.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Nachttrein van Randstad naar Brabant blijft, maar tot minder laat
BREDA - Wie op vrijdag of zaterdag is gaan stappen in Utrecht, kan ook in 2015 nog met de trein terug naar Brabant. De Tweede Kamer heeft het bedreigde Brabantse nachtnet op de drempel van het zomerreces gedeeltelijk veiliggesteld, met een motie die werd ingediend door onder andere CDA, PvdA en SP.
Stappers moeten straks wel eerder naar huis. Nu rijden in het weekend de hele nacht door treinen van Rotterdam en Utrecht naar Breda; van de Kamer mag de laatste trein vanaf 2015 al rond 02.00 uur vertrekken.
Lees verder op: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant ... r-laat.ece
BREDA - Wie op vrijdag of zaterdag is gaan stappen in Utrecht, kan ook in 2015 nog met de trein terug naar Brabant. De Tweede Kamer heeft het bedreigde Brabantse nachtnet op de drempel van het zomerreces gedeeltelijk veiliggesteld, met een motie die werd ingediend door onder andere CDA, PvdA en SP.
Stappers moeten straks wel eerder naar huis. Nu rijden in het weekend de hele nacht door treinen van Rotterdam en Utrecht naar Breda; van de Kamer mag de laatste trein vanaf 2015 al rond 02.00 uur vertrekken.
Lees verder op: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant ... r-laat.ece
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Tja je moet een gegeven paard niet in de bek kijken maar is het niet zo dat veel stap publiek pas om 3 of 4 uur s'nachts naar huis gaat? Voor de stappers en misschien een enkele Schipholreizigers lijken de ritten van 3,4 en 5 uur juist het aantrekkelijkste.
Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant
Als je om 4 uur vertrekt uit Eindhoven ben je in veel gevallen niet op tijd op Schiphol...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten