Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Bericht door Ronald »

De derde dag van het weekendje Luxemburg ga ik maar eens een beetje de toerist uithangen. Geen treinen vandaag, maar met de bus kun je ook een rondje maken langs een aantal toeristische plaatsjes. En ook voordelig natuurlijk, het vier-euro-dagkaartje is ook op alle bussen geldig.

Als eerste staat Echternach op het programma. Vanuit Diekirch is het een half uurtje met de bus. Ook op zaterdag rijden de bussen behoorlijk frequent (veel uursdiensten), dus kun je prima uit de voeten. Alleen op zondag blijven veel bussen in de garage en wordt het een stuk moeilijker om hiermee ergens te komen. Een uursdienst wordt dan rustig uitgedund tot drie keer per dag of zo, dus dan wordt plannen al een stuk lastiger :?

Bij de halte Diekirch - Altersheem komen verschillende buslijnen, onder andere naar Mont St. Nicolas en Vianden.

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem CFL-lijn 500 die via een mooie route naar Echternach gaat. Onderweg kom je trouwens ook langs een aantal campings ( :mrgreen: ).
Echternach is een leuk oud plaatsje met een gezellig pleintje in het centrum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een wandelingetje door het centrum (en de onvermijdelijke koffie-met-gebak) breng ik nog even een bezoekje aan de abdij-annex-basiliek. Een enorm groot complex voor zo'n kleine plaats eigenlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Echternach ligt direct aan de grens met Duitsland, dit riviertje (de Sure) vormt de grens.

Afbeelding

Een oud douanehuisje bij de grensovergang.

Afbeelding

Na wat rondwandelen neem ik rond half twee buslijn 111 richting Junglinster. Deze bus rijdt door plaatsjes als Berdorf en Consdorf door een landschappelijk erg fraai gebied :pos: .

Afbeelding

Na een half uurtje wordt ik afgezet op het busstation van Junglinster, waar bus 111 verder rijdt naar Luxemburg-Stad.

Afbeelding

Ik loop even een rondje door het niet al te spannende plaatsje. Bij Junglinster bevindt zich een nogal prominent aanwezig zendstation.

Afbeelding

Tegen half drie verschijnt bus 100 in de richting van Larochette, het volgende toeristisch hoogtepunt van vandaag.

Afbeelding

Larochette is een klein plaatsje, het stelt weinig voor maar is wel erg mooi gelegen. Een must-see is natuurlijk het kasteel, dus trotseer ik de steile klim voor een bezoekje. Een gedeelte is in goede staat, maar het grootste deel bestaat uit een ruïne. Evengoed leuk om even te bekijken. Je hebt in ieder geval een mooi uitzicht over het plaatsje :Y .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het laatste bezoek voor vandaag is aan Vianden. Via Diekirch (met lijn 100 en een overstap op lijn 570) is het plaatsje goed te bereiken. Ook hier weer een hooggelegen kasteel.

Afbeelding

Aangezien het al na zevenen is, ga ik het niet meer bezoeken, maar een wandelingetje door het mooie (en tevens door Nederlanders overspoelde) dorpje is nog wel even leuk.

Afbeelding

Afbeelding

En hier het laatste deel, waar weer wat meer treintjes in voor zullen komen :P .
Laatst gewijzigd door Ronald op wo 18 jul 2012, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Bericht door Meltrain »

Leuk. :pos:
In Echternach had je volgens mij ook een voetgangersbrug over dat riviertje en op die voetgangersbrug staat dan aan beide zijden het landenbordje van het land waar je je dan in bevindt.
Tenminste, dat is wat ik me kan herinneren van mijn bezoek uit 2001. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Bericht door Michael »

Leuke foto's :D
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Bericht door STF »

De onderste foto is zo te zien in de straat waar Bassie en Adriaan op de vlucht slaan voor de boeven. :Y
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Bericht door Jef400 »

De volgende keer wel even het kasteel bezoeken Ronald. Ik kan je zeggen dat het beslist de moeite waard is om het te bezoeken daar in Vianden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ronald in Luxemburg (deel 3/4)

Bericht door waldo79 »

Dat kasteel is zeker de moeite.
Wat ook de moeite waard is: kasteel Bourscheid (er ligt wel een station op een 3 km lopen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten