GVB-lijn 48 een drama

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

GVB-lijn 48 een drama

Bericht door TheKnitter »

Een kennis meld al regelmatig dat "lijn 48 een drama is". Soms komt er 3 kwartier geen bus, en dan 5 achter elkaar aan.
De GVB-klantenservice zegt hier niets aan te kunnen doen.
Hij gaat uit ellende maar eerder van huis weg, en houdt rekening met een vertraging bij zijn reis huiswaarts.

Wat kan hij hier het beste aan doen? GVB neemt zijn klachten niet serieus.
Een alternatieve bus nemen is geen optie, gezien die niet bij die halte waar hij komt, langs gaat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Suus »

Bus 48 staat in de spits bij Sloterdijk in de file, daar is weinig aan te doen. Fietsen lijkt mij de beste oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Geert »

Moet gelijk aan deze tweet van gisteren denken: https://twitter.com/brenno/status/222730102025355264
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door TheKnitter »

Bee schreef:Bus 48 staat in de spits bij Sloterdijk in de file, daar is weinig aan te doen. Fietsen lijkt mij de beste oplossing.
Maar als de bussen toch de rijtijden niet halen, waarom word er dan wel 6x/u in de spits een busdienst beloofd? Net als in het dal schijnt het nogal eens mot te zijn ...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Suus »

De rijtijd is te halen bij een normale verkeerssituatie. De verkeerssituatie in de spits (maar ook daarbuiten) is vaak zo ernstig dat je de rijtijd zo ver moet optrekken dat als er opeens wel sprake is van een normale verkeerssituatie de bus een kwartier mag stilstaan bij een halte. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het GVB zijn klachten niet serieus nemen want de klantenservice doet zijn werk gewoon goed. Het GVB staat gewoon machteloos door de verkeerssituatie die daar regelmatig hopeloos is. Als de Tweede Coentunnel af is wordt het misschien beter maar dat duurt nog wel even.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door hauptbahnhof »

Hippe app trouwens. Jammer dat die niet voor de iPhone beschikbaar is.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Jef400 »

Ik reis regelmatig met de 48 en het is inderdaad een probleemlijn. De file's bij de Houthavens leveren vaak een vertraging van meer dan een half uur op. Deze file's zullen volgens mij niet opgelost worden door de tweede Coentunnel omdat de route langs de Houttuinen de hoofdader tussen het Amsterdam-Centrum en Amsterdam-Westpoort is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door JWM »

Bedenk ook dat de omlopen van de 48 ontzettend strak in elkaar zitten...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Vinny »

In dergelijke gevallen kun je wellicht beter gewoon een voetnoot in de dienstregeling plaatsen:
"Tot het gereed komen van de Tweede Coentunnel is de verkeerssituatie dusdanig dat de dienstregeling tussen 06.30 en 10.00 en tussen 16.00 en 18.30 slechts indicatief van karakter kan zijn, en wordt er in onregelmatige tijdsafstanden gereden".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door JWM »

Ik denk dat men er verstandig aan doet de lijn weer te knippen op CS. Zo isoleer je de problemen tot een kleiner gebied en er zijn toch niet veel reizigers die verder dan CS reizen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Jef400 »

Heb je gelijk in.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Delftse Chauff »

Bee schreef:Bus 48 staat in de spits bij Sloterdijk in de file, daar is weinig aan te doen. Fietsen lijkt mij de beste oplossing.
Ik kwam tegen het middaguur met de trein door station Sloterdijk en toen zag ik de 48 ook in de file staan beneden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Suus »

Vinny schreef:In dergelijke gevallen kun je wellicht beter gewoon een voetnoot in de dienstregeling plaatsen:
"Tot het gereed komen van de Tweede Coentunnel is de verkeerssituatie dusdanig dat de dienstregeling tussen 06.30 en 10.00 en tussen 16.00 en 18.30 slechts indicatief van karakter kan zijn, en wordt er in onregelmatige tijdsafstanden gereden".
Dat zal op zijn minst eind 2014 zijn dus. Volgend jaar gaat tunnel 2 open, maar de oude tunnel nog een jaar dicht voor renovatie...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door JWM »

Maar de oostelijke buis van de tweede Coentunnel is straks geschikt voor 3 rijstroken + vluchtstrook, dus misschien zit capaciteitsuitbreiding er richting Zaandam dan wel al in wat de files rond Sloterdijk waarschijnlijk aardig oplost *O*
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door OVAMS »

Ik maak ook erg vaak gebruik van bus 48, en stap op het Azartplein in & uit. Ik ken inmiddels ook alle problemen van deze bus, in de ochtendspits komt hij rustig 3 minuten eerder. In de daluren & de avondspits komt de bus meestal 2-5 minuten te laat. Op zaterdag & zondag staat het perron altijd vol met toeristen, dagjesmensen, en bewoners van Java/KNSM Eiland. De bus is dan ook druk, komt vaak te laat, of er valt een rit uit. :|

Ook zie ik erg vaak bussen achter elkaar rijden, en staan de bussen meestal bij Sloterdijk, Tasmanstraat, Van Diemenstraat, Droogbak, de bekende Prins Hendrikkade, en Kattenburgerstraat in de file. Ik denk dat bus 48 moet gaan rijden met geledes doordeweeks, want hij is meestal drukker dan bus 18, 35, en 61. :Y

De zomer van de oude bus 42 naar KNSM Eiland was meestal ook een ramp. Die stond ook vaak op de Prins Hendrikkade, en Kattenburgerstraat in de file. Naar het CS was hij wel altijd optijd, minder druk, en viel er (bijna) nooit een rit uit. Dat wordt erg spannend met bus 48 in de zomer, vooral op zaterdag & zondag. :mrgreen:

Een oplossing is inderdaad bus 48 weer knippen bij het CS, en bus 18 of 35 doortrekken naar het Oostelijk Havengebied. Mr het GVB kan bus 48 ook via de Piet Heinkade laten rijden (in de toekomst over CS IJSEI), over de nieuwe ODE-brug bij het CS, en dan weer vervolgens zijn eigen route naar Sloterdijk. :?:

Ook is het erg vervelend als je op CS staat, en dan gaat er 2-4 keer een bus 22 & tram 26 langs, en jou bus komt maar niet opdagen. :roll:
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: GVB-lijn 48 een drama

Bericht door Bram »

Helemaal mee eens. Ik zit op school in de houthavens en ik neem regelmatig de 48 vanaf Kadijksplein, maar aangezien de bus vaak wel tot 40 minuten vaststaat op de houtmankade wacht ik vaak liever op de 22.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten