Roltrapcursus voor treinreizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door M57 »

'Cursus roltrap lopen voor treinreizigers'

UTRECHT - Je moet rennen om de trein te halen. De roltrap naar het perron staat vol mensen die kennelijk geen haast hebben en ook geen ruimte laten voor wie dat wel heeft. Een situatie die veel ergernis oplevert bij treinreizigers. Prorail gaat opnieuw proberen daar iets aan te doen. In Amersfoort komt een proef met voetstapjes op de roltrap. Die moeten mensen duidelijk maken dat zij rechts kunnen stilstaan, zodat de gehaaste medereizeiziger links kan passeren. Donderdagochtend om 08.00 uur wordt de proef geïntroduceerd met een 'basiscursus roltrap nemen' door actrice Irene van der Aart.

"In veel landen, zoals Engeland, is het heel gebruikelijk dat mensen op de roltrap rechts staan en links kunnen passeren", aldus een woordvoerster van ProRail. Er is al eerder geprobeerd de treinreiziger in Nederland wat "Engelse discipline" bij te brengen. Maar dat heeft kennelijk geen blijvend resultaat gehad.

(c) ANP
Bron: nu.nl.

Jammer genoeg ga ik morgen net 20 minuten eerder uit Amersfoort, want ik denk dat het wel leuke taferelen kan opleveren in de ochtendspits.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Vinny »

Is die Irene het waard om een half uur eerder mijn nest uit te kruipen? Dan ben ik er morgen ook even 8-)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Is die Irene het waard om een half uur eerder mijn nest uit te kruipen? Dan ben ik er morgen ook even 8-)
Nee. Veel plezier! :mrgreen:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Vinny »

mwah ik heb morgen een cursus in Amersfoort; dus sowieso maak ik die regio onveilig :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door M57 »

'k zal maar oppassen dan :P ^^

ontopic: Er is ook een particulier initiatief www.rechtsopderoltrap.nl .
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Daantje »

Ook in dit topic komt het al ter sprake :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Geert »

Hoe dan ook, een prima initiatief! :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Daniel »

En als ze zoiets nu ook eens op trappen zouden gaan doorvoeren (alleen rechts langzaam lopen)... liep me vanmorgen voor de zoveelste keer vast op Rotterdam Centraal :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Aking »

Ghehe in Engeland werkt dit prima... daar wordt je gewoon weggebeukt als je aan de verkeerde kant staat 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Vinny »

En als ze zoiets nu ook eens op trappen zouden gaan doorvoeren (alleen rechts langzaam lopen)... liep me vanmorgen voor de zoveelste keer vast op Rotterdam Centraal
Ze mogen ook wel eens mensen wegsturen die op de traptreden gaan zitten. Vooral pubermeisjes die de MC Donalds vaker dan ze aankunnen bezoeken hebben deze neiging... :x
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Aking »

Dan moeten ze een fatoenslijk aantal bankjes op de stations plaatsen :roll:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door BR628 »

Leuk idee, helaas wel über kansloos in dit land.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Linkerspoor »

Sowieso vind ik de uitvoering slecht. Waarom niet gewoon zoals in Engeland in het midden van de roltrappen (tussen die omhoog gaat en naar beneden gaat) bordjes met "staan alstublieft aan de rechterkant van de roltrap". Nee hoor, we gaan voetstapjes (die naar mijn vermoeden ook nog eens erg snel slijten) op de roltrap doen...
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Bastiaan »

Volkomen eens met Linkerspoor. Ik ben blij dat de "rechts staan, links lopen"-methode op de roltrap eindelijk eens hier in Nederland doordringt, maar dan wordt het helaas weer op deze manier uitgevoerd. Deze proef is (opnieuw) gedoemd te mislukken, want een campange bereikt veel te weinig mensen en de voetstapjes zullen veel mensen 'leuk' vinden maar ze zullen geen idee hebben waar ze voor bedoeld zijn. Beter is gewoon een bordje waarmee heel duidelijk wordt gemaakt hoe je van een roltrap gebruik moet maken, en dan dringt het heel snel tot de mensen door.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Aking »

Dan nog zullen er genoeg mensen zijn die die bordjes "niet zien" of er gewoon ronduit schijt aan hebben.... :roll:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Freek »

Bij onze oosterburen hebben een tijdje ook dergelijk bordjes bij de roltrappen gehangen. Deze zijn daar echter weggehaald omdat het niet werkte. Hoewel een leuk initiatief, en ik van harte hoop dat het werkt, ben ik bang dat het waardeloze moeite is.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Bastiaan »

In de Londense metro staan de bordjes om de zoveel meter langs de roltrap, dus probeer die maar eens te overzien.
Als je in de Londense metro 'schijt hebt' aan de bordjes, word je vanzelf aan de kant geduwd. Het probleem hier in Nederland is dat je met dat soort types net zo goed een duw, een klap in je gezicht of nog erger terug kan verwachten.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Aking »

keleti palyaudvar schreef:Ghehe in Engeland werkt dit prima... daar wordt je gewoon weggebeukt als je aan de verkeerde kant staat 8-)
Meldde ik inderdaad al eerder.. maar zoals ik dus al zei zullen ze hier de bordjes of "niet zien" of ze hebbem er gewoon schijt aan...

Welkom in het oh zo prachtige holland 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Vinny »

Het idee achter de voetstappen is om vooral op het onbewuste van de mens in te spelen, in plaats van het station volhangen met allemaal bordjes. Iedereen weet hoe 'goed' het rookverbod wordt nageleefd en daar staat dan nog een fikse boete op. Het staan op de linker roltraphelft is voorzover ik weet hooguit een beleefdheidsregel, er is geen verplichting.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door MdJ »

Maar... Als je in Amersfoort staat en je moet snel overstappen... dan zou ik nog eerder via de (stilstaande) trap, dan via een roltrap, waar je nog moet hopen, dat ze met z'n allen links gaan staan...
Bij twijfel: gebruik beton.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:Het idee achter de voetstappen is om vooral op het onbewuste van de mens in te spelen
Werk dan met kleuren. Maak de rechterhelft van de roltraptree groen en de linkerhelft rood. Moet je eens zien wat dát doet met mensen, als we het over onbewust hebben.

Overigens vind ik dat de laatste tijd in de metro Amsterdam de linkerhelft aardig leeg wordt gelaten. En er lopen meer mensen op de roltrap dan dat er staan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door reisthijs »

Komen die voetstappen waar je moet staan (rechts dus), of waar je moet lopen? Voetstappen op de grond betekent tenminste meestal dat je daar moet lopen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
math1985
Berichten: 179
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:40

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door math1985 »

Rechts voetstappen naast elkaar, links om en om.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Aking »

Inderdaad links groene lopende voetjes en rechts rode stilstaande voetjes
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Roltrapcursus voor treinreizigers

Bericht door Geert »

Treinreizigers negeren roltrap-instructies

AMERSFOORT - Treinreizigers op perron 2B in Amersfoort hebben donderdag vooral gelaten gereageerd op aanwijzingen om de roltrap beter te benutten. Menigeen vindt het een goed initiatief, maar ging vervolgens wel midden op de roltrap staan.

Daar wil ProRail nu juist vanaf. De cursus roltrap lopen moet mensen bijbrengen dat het beter is om rechts te staan en links te lopen. Veel klachten over kriskras op de roltrap staande reizigers krijgt ProRail niet. Maar de organisatie ziet wel ergernissen en constateert dat de doorstroming wordt belemmerd. Mensen staan breeduit of aan beide kanten waardoor haastige medereizigers moeten slalommen om erlangs te kunnen. In Tokio en Londen gaat dat anders waardoor de snelheid van de roltrap beter wordt benut. ProRail doet nu een nieuwe poging treinreizigers deze discipline bij te brengen.

Voorlopig blijven de groene en rode voetstappen op de roltrap staan. Volgens een zegsvrouw van ProRail is de roltrap vooral een barrière, terwijl het juist een snelle vorm van transport hoort te zijn. “We voeren de snelheden van roltrappen op, zodat reizigers wel moeten doorlopen. Het vervoer per roltrap moet in Nederland toch ook praktischer kunnen?”

ProRail houdt de roltrap in Amersfoort ook in oktober extra in de gaten. Reizigers worden gefilmd om erachter te komen of zij hun gedrag aanpassen. Ook vraagt ProRail bijvoorbeeld conducteurs naar hun ervaringen. Uiteindelijk besluit de organisatie of de proef op andere stations doorgaat.

De aftrap werd donderdag verzorgd door acteurs met de workshop ’rechts staan, links gaan’. Actrice Irene van der Aart kroop in de rol van een roltrappsychologe. Reizgers werden overvallen door de plotselinge poespas bij de roltrap. Dominique Bekker noemde de roltrapproef een goed initiatief en gaat proberen zelf voortaan ook rechts stil te staan. “Dan wordt de roltrap tenminste goed gebruikt en kunnen mensen die haast hebben doorlopen.” Andere reizigers vroegen zich af op de proef van ProRail wel gaat werken, omdat er volgens hen altijd mensen zijn die de voetstappen negeren en gewoon blijven staan.

Bron: Telegraaf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten