Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Michael »

Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

DEN HAAG - Het nachtnet in Brabant is gered. De Tweede Kamer heeft donderdagavond een motie aangenomen waarin staat dat de NS ook vanaf 2015 verplicht wordt om in het weekend nachttreinen te laten rijden in onze provincie.

Op dit moment rijden op vrijdag- en zaterdagnacht ook al nachttreinen in Brabant, maar die worden betaald door de provincie. Die had de minister gevraagd om vanaf 2015 het nachtnet op te nemen in de nieuwe concessie voor de NS.

Lees verder op: http://www.omroepbrabant.nl/?news/17710 ... bant+.aspx
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Karl »

Bizar. Blijkbaar wil men van NS een DRU boer maken zonder vrijheden. Al had ik na het toilet in sprinter debacle niets anders verwacht. Sturen als tweede kamer moet toch op hoofdlijnen?
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door webguy »

Opzich goed, maar best sneaky hoe dit gedaan is. Brabant betaalt eerst 2 of 3 jaar zelf, het wordt redelijk succes, en dan pakt de tweede kamer dit op. Qua landelijk niveau schieten we er niks mee op - iedereen wil wel een nachnet
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door fogeltje »

Nog nooit van die dingen gebruikt maakt, maar wel eens als noodoplossing achter de hand gehad...nadeel zou dan alleen zijn dat ik vanaf Eindhoven zou moeten lopen omdat er 's nachts geen OV fietsen meer te huren zijn.

@Webguy: ten dele wel met je eens. Maar het schijnt dus wel succesvol te zijn...iedereen kan nachtnet willen, maar dan zou het daar ook eerst eens succesvol moeten worden. Maar goed, ik vraag me af of dat geld niet beter besteed had kunnen worden. Als Brabant het niet meer zelf hoef te betalen, dan vraag ik me af of Brabant het vrijgekomen geld elders in het OV gaat steken...en dan niet weer debiele acties zoals kortingsproducten voor 16/17 jarigen (die al goedkoop kunnen reizen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Geert »

Wat is 'een succes'? Dat er 10 reizigers in die nachttreinen zitten? 100? Of dat het zaakje überhaupt winstgevend is?
(Wat blijkbaar niet het geval is, anders had NS heus wel nachttreinen laten rijden.)

De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet. Zie bijvoorbeeld de Flevolijn of Arnhem/Nijmegen die ook om nachttreinen hebben gevraagd en die niet kregen. Brabant kreeg de treinen door ze eerst zelf te betalen en nu daar blijkbaar geen geld meer voor is vindt de tweede kamer het sneu dat de treinen weer opgeheven worden...
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door huibf »

Geert schreef: De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet.
De vraag is dan ook waarom dan de Randstad een nachtnet moet hebben?
Met name (Zuid Oost) Brabant is op dit moment het deel van Nederland dat in verhouding het meeste geld genereert voor de Nederlandse economie. Waar in de Randstad men alleen maar ' praat' wordt in de rest van Nederland, en dus in Brabant met stip, gewerkt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Vinny »

Ik heb zelf 1 keer gebruik gemaakt van het nachtnet Brabant, was wel geanimeerd druk maar bij lange na niet vol die treinen. Wel fijn dat de mogelijkheid bestaat om nog wat na te borrelen in Tilburg, of er nou een maatschappelijk belang bij gebaat is vraag ik me af. Ik vind het eerlijk gezegd een stompzinnige motie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door huibf »

Grecy de nachtrein in de Randstad en andrew functie ale in Brabant? Nope.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
huibf schreef:
huibf schreef:heeft de nachtrein in de Randstad en andere functie ale in Brabant? Nope.
Was je aan het naborrelen in de trein? :wink:
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Wubbo »

huibf schreef:Met name (Zuid Oost) Brabant is op dit moment het deel van Nederland dat in verhouding het meeste geld genereert voor de Nederlandse economie. Waar in de Randstad men alleen maar ' praat' wordt in de rest van Nederland, en dus in Brabant met stip, gewerkt.
Werken al die Brabanders op zaterdagavond zo lang door dat ze met het nachtnet naar huis gaan ja? :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Geert »

huibf schreef:
Geert schreef: De vraag is natuurlijk waarom Brabant wel nachttreinen moet hebben van de kamer en de rest van Nederland niet.
De vraag is dan ook waarom dan de Randstad een nachtnet moet hebben?
Met name (Zuid Oost) Brabant is op dit moment het deel van Nederland dat in verhouding het meeste geld genereert voor de Nederlandse economie. Waar in de Randstad men alleen maar ' praat' wordt in de rest van Nederland, en dus in Brabant met stip, gewerkt.
SImpelweg: in de Randstad is het nachtnet rendabel, in Brabant niet. De rest van Nederland moet dus betalen voor nachttreintjes in Brabant en andersom dus niet.

In plaats van dit soort vooroordelen (die niets te maken hebben met het rechtvaardigen van een nachtnet imho) kun je ook kijken waarom in de Randstad het ooit nachtnet ingevoerd is: namelijk om reizigers naar Schiphol te kunnen vervoeren. Daarnaast is er tussen de steden in de Randstad gewoon meer vervoer dan tussen de steden in Brabant (er wonen tenslotte ook veel meer mensen), en laat staan dat het verkeer vanaf Eindhoven Airport iets voorstelt ten opzichte van Schiphol...
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door huibf »

Het nachtnet is ook bijlangena niet rendabel, maar dat terzijde. Eindhoven Airport heeft verder niets te maken met het nachtnet.
Het type reiziger wat in de nachtrein zit in de randstad is hetzelfde als dat in Brabant (alleen vrijdag en zaterdag vergelijken)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Suus »

Het nachtnet doordeweeks staat in het teken van Schiphol. Dat kan je ook zien aan de route, Utrecht - Rotterdam kan veel sneller en korter, maar de trein gaat naar Schiphol.

De eerste trein van de nacht zal deels zijn met mensen die de laatste trein hebben gemist, dat is voor mij ook de belangrijkste reden om de nachttrein te nemen als het nodig is, maar daarna zal de nachttrein vooral een functie als aanvoer van/naar Schiphol, zowel werkenden als passagiers voor zeer vroege vluchten. Dat is ook het publiek wat je aantreft in de nachtbussen naar Amsterdam Centraal of de speciale extra vroege buslijnen naar Schiphol. Tenslotte zit er ook nog voor een klein deel personeel voor de veiling bij Aalsmeer in, ik denk dat er 's ochtends heel vroeg vanaf Schiphol bussen naar de veiling rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Vinny »

Vanuit Amsterdam Centraal en vanuit de Bijlmer rijden er ook extreem vroeg bussen naar de Bloemenveiling. Het veilproces begint inmmers al om 06.00.

Overigens schat ik in dat 80% van de gebruikers van het nachtnet Randstad gewoon uitgaanspubliek is, en geen reizigers van en naar Schiphol. Overigens kunnen Brabanders het nachtnet ook gebruiken om naar Schiphol te reizen in plaats van Eindhoven Airport.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Suus »

Voor donderdag, vrijdag en zaterdag wil ik dat nog wel geloven, maar de rest van de week zal er toch aanzienlijk minder uitgaansverkeer zijn volgens mij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Vinny »

Dan zullen de treinen ook wel rustiger zijn denk ik zo. De laatste keer dat ik op een door de weekse nacht de nachttrein heb genomen was na een studentenfeest in Delft. Toen studeerde ik nog (opa vertelt), en ook toen waren de meeste reizigers mensen die uit geweest waren. Maar je hebt wel gelijk, een enkelvoudige waarneming is totaal geen statistisch bewijs... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Suus »

Tja, zo vaak reis ik ook weer niet met de nachttrein, meestal lig ik dan te slapen :mrgreen:

's Ochtends vroeg (uurtje of 4-5) op Amsterdam Centraal lopen er wel altijd heel wat mensen rond die uit de rand van de samenleving komen, dat valt mij dan weer wel op :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door huibf »

Bee schreef:Voor donderdag, vrijdag en zaterdag wil ik dat nog wel geloven, maar de rest van de week zal er toch aanzienlijk minder uitgaansverkeer zijn volgens mij.
daarom rijdt ook na 2015 gewoon de nachtnettreinen in Brabant alleen weekends.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Geert »

huibf schreef:Het nachtnet is ook bijlangena niet rendabel, maar dat terzijde.
Voor zover ik weet is het in de Randstad wel rendabel en in Brabant niet. Dat is ook logisch, want NS krijgt geen subsidie voor het nachtnet en ze zullen het niet laten rijden als er veel verlies op gemaakt wordt (dat is de reden om het in Brabant af te schaffen). Dus heb je hier een bron voor?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Raymond »

In het ED stond nog wel een belangrijke kanttekening: vanaf 2015 rijdt het Brabantse nachtnet niet de hele nacht door, maar tot 2.00 uur. Eigenlijk een nachtnet "light" dus wat in andere delen van het land al zo werkt met sprinters diep in de nacht.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Michael »

Nachttrein van Randstad naar Brabant blijft, maar tot minder laat

BREDA - Wie op vrijdag of zaterdag is gaan stappen in Utrecht, kan ook in 2015 nog met de trein terug naar Brabant. De Tweede Kamer heeft het bedreigde Brabantse nachtnet op de drempel van het zomerreces gedeeltelijk veiliggesteld, met een motie die werd ingediend door onder andere CDA, PvdA en SP.

Stappers moeten straks wel eerder naar huis. Nu rijden in het weekend de hele nacht door treinen van Rotterdam en Utrecht naar Breda; van de Kamer mag de laatste trein vanaf 2015 al rond 02.00 uur vertrekken.

Lees verder op: http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant ... r-laat.ece
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door hidihi »

Tja je moet een gegeven paard niet in de bek kijken maar is het niet zo dat veel stap publiek pas om 3 of 4 uur s'nachts naar huis gaat? Voor de stappers en misschien een enkele Schipholreizigers lijken de ritten van 3,4 en 5 uur juist het aantrekkelijkste.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Goed nieuws: ook na 2015 nachttreinen in Brabant

Bericht door Suus »

Als je om 4 uur vertrekt uit Eindhoven ben je in veel gevallen niet op tijd op Schiphol...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten