Ik heb hier voor mij het Parool van afgelopen zaterdag. Daarin staat, in een artikel over de afgeronde renovatie van de
Hogesluis over de Amstel, die afgelopen maandag weer voor alle verkeer is geopend, de volgende interessante informatie die nieuw voor mij is. En waarschijnlijk niet voor mij alleen.
Uit het Parool van 14 juli 2012 (papieren versie, pagina 14):
Hogesluis is weer als nieuw
(...) Desirée Barendregt, projectmanager van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV), zegt dat de plannen voor de renovatie tijdens het werk ingrijpend zijn gewijzigd. "Het doel was de brug te verstevigen door schroefpalen in de pijlers te maken. Zo zou de brug op de tweede zandlaag komken te staan."
Halverwege de klus stuitte de dienst echter op grote tegenvallers. Eén daarvan was dat de brug aan zijn eind was en uit elkaar dreigde te vallen.
"Al het metselwerk was vergruisd," aldus Barendregt. "De brug bleek op te zijn."
Daarop heeft de dienst stalen buizen als fundering gemaakt, waarop nieuw metselwerk en de oude stenen konden worden aangebracht. "Het stalen onderstel is alleen te zien als het waterpeil tot onder het metselwerk daalt," zegt Barendregt. "Dan zie je dat de oorspronkelijke waterpijlers zijn vervangen door stalen buizen."
Die stalen buizen betekenen wel dat de ooit geplande metro onder de Sarphatistraat, waarvoor onder het station Weesperplein een aparte betonnen aansluiting is gemaakt, er nooit meer kan komen. "Doordat de Hogesluis nu op de tweede zandlaag is gefundeerd, kan daar geen metro meer worden aangelegd," zegt Barendregt. (...)
Dus... als er ooit een Oost/Westlijn komt en men die via het Weesperplein wil voeren zal die niet meer onder Weteringschans en Sarphatistraat kunnen lopen. De caissons die onder het Oostlijnperron van Weesperplein liggen kunnen niet meer voor een metrolijn gebruikt worden. Via de Singelgracht lijkt me dan het enige alternatief voor een dergelijke lijn. Onder de Oostlijnbuis door boren en een O/W station Weesperplein ten westen of ten oosten van het Rhijnspoorplein situeren, waarbij je de verbinding met de stationshal realiseert met voetgangertunnels en rolpaden lijkt mij dan de enige oplossing. Maar goed, een Oost/Westlijn is nog verre toekomstmuziek.