Blokker Dal Vrij Dagkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door TomSteyl »

Ik weet niet of het al gemeld was, maar deze actie is 2e proef van de NS met de wegwerpchipkaart :

Klik HIER *O*
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Meltrain »

Ik ben er nooit zo'n fan van om een ander forum als bron te gebruiken, dus hier is de link van Blokker zelf. :)
Deze kaart geeft dus recht op een dag lang reizen bij de NS en in de trams, bussen en metro's van de RET (uitgezonderd BOB-bus en metro tussen Berkel-Westpolder en Den Haag Centraal).
Bovendien kun je bij de NS alleen in de daluren (ma t/m vr vóór 6.30, tussen 9.00-16.00 en ná 18.30, za en zo hele dag) inchecken. Uitchecken kan altijd.Bij de RET kun je wel altijd in- en uitchecken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Ronald »

Wel vrij hopeloos, een middagspitsbeperking voor een dagkaart...
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Jef400 »

In London geldt voor de Metro-Dagkaarten hetzelfde Ronald.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door fogeltje »

Tja, het heet dan ook Dal Vrij Dagkaart. En gewone Blokker/KV/AH/etc dagkaarten zijn toch ook voor 9 uur niet geldig...daar valt niemand om de benaming "dagkaart".
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Karl »

Hoe zit dat met dit soort kaarten en de maximum tijd dat je moet uitchecken na het inchecken? Bij de oude voordeelurrenkaarten is het nog op de dag zelf, bij de nieuwe binnen zes uur (toch?) en bij zoiets als dit?
Het is een spectrum.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Ronald »

fogeltje schreef:Tja, het heet dan ook Dal Vrij Dagkaart. En gewone Blokker/KV/AH/etc dagkaarten zijn toch ook voor 9 uur niet geldig...daar valt niemand om de benaming "dagkaart".
Het gaat niet om de naam. De 9-uur grens is duidelijk, je vertrekt gewoon na dit tijdstip. Het lastige van een middagspits is dat je de terugreis veel zorgvuldiger moet plannen.
Veel kopers van dit soort kaartjes zijn incidentele cq. onervaren reizigers, die vaak niet zitten te wachten om een reis tot in de puntjes te plannen. Dan kan ik me voorstellen dat een "gat" in de geldigheid het kaartje niet populairder maakt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door reisthijs »

Volgens de voorwaarden zoals ze op de site van de Blokker staan is er eigenlijk weinig verschil met de gewone papieren dagkaartjes. In plaats van je kaartje afstempelen check je nu in na 9.00 en reis je de rest van de dag gratis, ook in de spits. Dan heb je geen last van een 'gat' in de geldigheid.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Ronald »

Dat is heel iets anders inderdaad. Maar het is mij niet echt duidelijk of je slechts één keer hoeft in te checken (begin van de dag) of bij elke rit/reis. Er wordt ook gesproken over uitchecken. In het eerste geval zou dit niet hoeven, in het tweede geval wel...
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door TomSteyl »

De flyer, die om de dagkaart heen zit, vermeldt dat er voor iedere rit in- en uitgecheckt dient te worden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door fogeltje »

TomSteyl schreef:De flyer, die om de dagkaart heen zit, vermeldt dat er voor iedere rit in- en uitgecheckt dient te worden.
Natuurlijk, anders kun je de reiziger niet volgen. En je wilt ook niet dat hij om 15:00 incheckt en tot 19:00 gewoon op korting reist.
"Een touringcar is geen bus"
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Dagren »

fogeltje schreef:
TomSteyl schreef:De flyer, die om de dagkaart heen zit, vermeldt dat er voor iedere rit in- en uitgecheckt dient te worden.
Natuurlijk, anders kun je de reiziger niet volgen. En je wilt ook niet dat hij om 15:00 incheckt en tot 19:00 gewoon op korting reist.
Dat is dus wel toegestaan. :)
Eenmaal ingecheckt in de daluren kun je wel reizen in de spitsuren. Uitchecken kan altijd.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door huibf »

Dagren schreef:
fogeltje schreef:
TomSteyl schreef:De flyer, die om de dagkaart heen zit, vermeldt dat er voor iedere rit in- en uitgecheckt dient te worden.
Natuurlijk, anders kun je de reiziger niet volgen. En je wilt ook niet dat hij om 15:00 incheckt en tot 19:00 gewoon op korting reist.
Dat is dus wel toegestaan. :)
Eenmaal ingecheckt in de daluren kun je wel reizen in de spitsuren. Uitchecken kan altijd.
Juist, en zoalang ik met NS blijf reizen hoef ik bij een overstap niet in en uit te checken.
Dus ik check om 15.25 in. Ga ff een bakje koffie halten, frietje eten. Pak om 16.15 lekker de trein stap lekker 3 keer over tussen NS en check lekker om 19.00 uit, en heb heel het stuk lekker met korting gereist.
(andersom is het ook, als ik om 8.50 incheck reis ik de hele tijd vol tarief....)

Niks mis mee....
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Anne »

huibf schreef:Juist, en zoalang ik met NS blijf reizen hoef ik bij een overstap niet in en uit te checken.
Dus ik check om 15.25 in. Ga ff een bakje koffie halten, frietje eten. Pak om 16.15 lekker de trein stap lekker 3 keer over tussen NS en check lekker om 19.00 uit, en heb heel het stuk lekker met korting gereist.
(andersom is het ook, als ik om 8.50 incheck reis ik de hele tijd vol tarief....)

Niks mis mee....
Zo werkt het dus niet helemaal.
Zal dezelfde regeling zijn als bij de nieuwe abonnementen en daar geldt het volgende:
U krijgt alleen korting als u incheckt tijdens de uren waarop u korting
geniet en u binnen 30 minuten nadat u heeft ingecheckt de reis waarvoor
u heeft ingecheckt start, tenzij dit door een vertraging van het betreffende
vervoermiddel niet mogelijk is.
Dus na inchecken de eerst volgende trein nemen en zonder onderbreken de reis afmaken (behoudens overstap en eventueel bij overstap missen van de trein door vertraging).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door fogeltje »

Dagren schreef:
fogeltje schreef:
TomSteyl schreef:De flyer, die om de dagkaart heen zit, vermeldt dat er voor iedere rit in- en uitgecheckt dient te worden.
Natuurlijk, anders kun je de reiziger niet volgen. En je wilt ook niet dat hij om 15:00 incheckt en tot 19:00 gewoon op korting reist.
Dat is dus wel toegestaan. :)
Eenmaal ingecheckt in de daluren kun je wel reizen in de spitsuren. Uitchecken kan altijd.
Dat is dan in rechtstreekse tegenspraak met:
TomSteyl schreef:De flyer, die om de dagkaart heen zit, vermeldt dat er voor iedere rit in- en uitgecheckt dient te worden.
Kortom, niet duidelijk.
"Een touringcar is geen bus"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door TheKnitter »

Ik ga niet als ik van Zwd naar Amf ri Shl ga in- en uitchecken in Amf hoor. Maar om maar een voorbeeld te noemen.
Kan je uberhaupt met deze kaart wel inchecken in de spits? Ding is alleen geldig buiten de spits.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door huibf »

Inderdaad. In en uitchecken tussen een NS overstap zou bezopen zijn.
In Ehv betekend dat dus trap af, en naar de centrale hal en terug...
Terwijl je dus vaak overstapt op het zelfde of aansluitende perron.
Die 30 minuten eis was me onbekend.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door fogeltje »

Mij lijkt het ook niet logisch. Als ze het woord "reis" hadden gebruikt, dan was het een stuk duidelijker. Mijn reis gaat van A via B en C naar D. De ritten zijn A-B B-C etc.
"Een touringcar is geen bus"
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Vermakelijk hoe jullie proberen om gratis/met korting te reizen in de spitsuren :D .

Ik weet niet beter dat je moet uit- en inchecken als je een omweg maakt, of als je richting je incheckstation weer reist.
Dat niet doen is een boete riskeren :roll:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door reisthijs »

Vermakelijk? Nee gewoon logisch als er belooft wordt dat je met die kaart in de spits kan reizen als je in het dal bent ingecheckt dat iedereen dat ook wil doen. En het is ook geheel volgens de algemene regel dat het moment van inchecken de prijs bepaalt.

Vind jij het trouwens logisch dat je een boete riskeert als je reist met een kaart die recht geeft op vrij reizen? Ik niet...
fogeltje schreef:Mij lijkt het ook niet logisch. Als ze het woord "reis" hadden gebruikt, dan was het een stuk duidelijker. Mijn reis gaat van A via B en C naar D. De ritten zijn A-B B-C etc.
Zolang jouw reis van A tot D met dezelfde vervoerder is en zonder onnodige omwegen dan is dat dus één "rit". Die OV-chipkaart kan tenslotte niet weten of jij de rechtstreekste trein van A naar D neemt of de snellere route met 2x overstappen. Dus voor het gemakt wordt er van uitgegaan dat jij in de periode tussen in- en uitchecken één "rit" gemaakt hebt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Dat klopt. Maar van Rotterdam naar Amersfoort via Schiphol is een omweg. dus dan behoor je uit- en in te checken op Schiphol.

En nee, het is niet logisch dat je een boete riskeert als je reist met een kaart die je de hele dag overal recht op vrij reizen geeft. Wel als je met een kaart reist die je de beperking geeft dat je er niet mee in de spits mag reizen, en je bent in de spits aan het reizen en tegen je incheckrichting in.... :roll:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door reisthijs »

Er is alleen dus helemaal geen beperking dat je niet in de spits mag reizen. De enige beperking is dat je niet in de spits mag inchecken. Belangrijk verschil :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door hauptbahnhof »

Je weet wat ik bedoel... Toch? :wink:
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door huibf »

hauptbahnhof schreef:Vermakelijk hoe jullie proberen om gratis/met korting te reizen in de spitsuren :D .

Ik weet niet beter dat je moet uit- en inchecken als je een omweg maakt, of als je richting je incheckstation weer reist.
Dat niet doen is een boete riskeren :roll:
Ik heb het niet over een omweg.

Als ik reis van Den Haag CS naar Maastricht. Dan dien ik over te stappen in Eindhoven.
Trein vertrekt om 16.53 (dus ik check in om 16.27 (lekker in het Dal)
En ik kom dus om 19.34 aan en reis dus gewoon de hele rit volgens dal.

Met een Chipkaart hoef je in eindhoven niet in- en uit te checken.
Met die dalkaart mag ik aannemen ook niet. Ik haal anders die overstap nooit.

Wat verstaat met onder een rit.... is dit met overstap ? zoals boven
In de bustermen is een rit een rit ZONDER een overstap. (als voorbeeld RIT-kaartje)
"kortste reisweg, zonder omwegen" was een betere aanduiding geweest.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Blokker Dal Vrij Dagkaart

Bericht door Milco »

Als ik het goed begrijp kun je bij de NS in de spits gewoon met de kaart reizen, als je maar vóór de spits incheckt - dus voor 6:30 of voor 16:00 uur.
En je hoeft denk ik echt niet bij iedere overstap uit- en weer in te checken. Alleen als je echt uitstapt en bijvoorbeeld een overstap van NS naar RET maakt.

Maar met de metro naar Spijkenisse mag ook dus? :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten