'NS misleidt studenten'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

'NS misleidt studenten'

Bericht door Daniel »

'NS misleidt studenten'
Geplaatst op: maandag 16 juli 2012 19:58
Laatst bijgewerkt: maandag 16 juli 2012 19:59


AMSTERDAM - Reizigersvereniging Rover is boos op de NS over de 'misleidende informatie' die het bedrijf via omroepberichten op stations aan studenten geeft.
Volgens de vereniging doet de NS alsof studenten in de vakantieperiode moeten in- en uitchecken om met korting te reizen, terwijl dit niet verplicht is.
Lees verder | Dossier OV-Chipkaart | Meer nieuws over OV-Chipkaart
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Edwin »

Blijft slecht dat de NS dit blijft roepen terwijl Rover het al in januari heeft gezegd dat ze misleiden.

Ik heb vanochtend moeten rekenen wat het beste was (inchecken of los kaartje kopen) voor mij aangezien ik ook AO €20,- heb. Dus als ik onder de €5,- kom ben ik tijdelijk €20,- kwijt. Maar inchecken was toch beter want die €20,- ga ik deze week precies opmaken. Maar als ik alleen vandaag met de NS was gegaan had ik een los kaartje gekocht. Had mij €12,- gescheeld wat ik op vakantie kan gebruiken ;)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door hauptbahnhof »

Hoe bedoel je die 20 euro precies opmaken? Hij wordt dan toch automatisch weer aangevuld?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door fogeltje »

Studenten klagen er volgens Rover bovendien over dat ze opeens verplicht saldo op hun kaart moeten laden om de borg bij het inchecken te betalen.

Welkom in de wereld van de grote mensen zou ik zeggen :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door AppleMoose »

Vorigjaar was dit gezeik ook al. Niks geleerd NS? :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door zone5324bericht... »

wat NS doet klopt toch?
ze maken de studenten met een weekkaart alleen maar duidelijk, dat de niet-vrij-reizen-periode ingegaan is en dat er dus op saldo gereisd wordt.

NS zal soweiso niet omroepen, dat ook met een papieren kaartje gereisd kan worden, want het bedrijf wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen aan de ovc.

wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind, is het melden, dat in- en uitgecheckt moet worden.
volgens mij moet dit toch altijd al gebeuren?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door deadlock »

Ik snap niet zo goed wat het probleem is eigenlijk...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Suus »

ROVER kan doen alsof hun neus bloedt maar vroeg of laat zal het inchecken voor studenten ook tijdens hun kortingsperiode verplicht worden, dan is het toch niet erg als de NS daar in hun omroepen nu op wijst.

En dat studenten zeuren dat ze geld op hun kaart moeten hebben om nu doordeweeks in te mogen checken: hoe wil je anders je treinreis betalen lieve schatten? :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door fogeltje »

zone5324bericht... schreef:wat ik persoonlijk een beetje vreemd vind, is het melden, dat in- en uitgecheckt moet worden.
volgens mij moet dit toch altijd al gebeuren?
Met studenten die in de vrij reizen periode "vergeten" in- of uit te checken gaan ze coulant om. In de periode dat ze NIET vrij mogen reizen doen ze dat natuurlijk niet, vandaar dat ze het extra omroepen denk ik. Dus eigenlijk best netjes van ze.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door AppleMoose »

Wat NS doet klopt. Deels dan. Door deze omroep wordt de indruk gewekt dat studenten nu verplicht zijn in/uit te checken, terwijl men ook gewoon een papieren kaartje kan kopen.

Dat is het punt wat Rover probeert te maken naar mijn idee, en daar hebben ze wel een punt.
Dat je saldo op je kaart moet zetten als je met de chipkaart (in niet-vrijreizenperiode) reist, lijkt me logisch :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Dagren »

Bee schreef:ROVER kan doen alsof hun neus bloedt maar vroeg of laat zal het inchecken voor studenten ook tijdens hun kortingsperiode verplicht worden, dan is het toch niet erg als de NS daar in hun omroepen nu op wijst.

En dat studenten zeuren dat ze geld op hun kaart moeten hebben om nu doordeweeks in te mogen checken: hoe wil je anders je treinreis betalen lieve schatten? :')
Ik kocht altijd een kaartje. Die optie is er nog steeds, volgens mij.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:ROVER kan doen alsof hun neus bloedt maar vroeg of laat zal het inchecken voor studenten ook tijdens hun kortingsperiode verplicht worden, dan is het toch niet erg als de NS daar in hun omroepen nu op wijst.
NS wijst er niet op dat het in de toekomst verplicht wordt maar doet alsof dat nu al zo is.

Dat is wel erg zolang het probleem van het "dubbel basistarief" niet is opgelost. Dat dubbel betalen bij reizen op saldo is nu juist de belangrijkste reden dat studenten nog steeds met een papieren kaartje mogen reizen!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Edwin »

hauptbahnhof schreef:Hoe bedoel je die 20 euro precies opmaken? Hij wordt dan toch automatisch weer aangevuld?
Ik had gister €10,- op mijn SOV staan. Als ik bij de NS incheck gaat er €10,- "borg" af, door mijn AO komt er €20,- bij. De ritprijs was voor mij €8,-. Dus houd ik aan het eind van de rit €22,- over op mijn SOV. Nou ga ik de komende week nog een keer reizen voor ongeveer €12,- dus maak ik die €20,- dus op. Want ik reis met mijn SOV bijna nooit buiten de gratis reizen periode, dus staat er meestal maanden lang geld erop wat ik niet gebruik en waar ik ook niet bij kan (ik kan het latan terugstorten eventueel...) Dit wilde ik dus voorkomen dat er niet teveel geld op m'n SOV bleef staan..
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Edwin »

De NS zegt, kort gezegd, dat alle studenten nu verplicht moeten inchecken, terwijl een los kaartje nog steeds volstaat, maar dat zeggen ze niet. Alleen studenten met een weekend-OV moeten op dit moment verplicht inchecken tijdens het weekend, daarbuiten hoeft geen enkele student verplicht in te checken.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door fogeltje »

Edwin schreef:
hauptbahnhof schreef:Hoe bedoel je die 20 euro precies opmaken? Hij wordt dan toch automatisch weer aangevuld?
Ik had gister €10,- op mijn SOV staan. Als ik bij de NS incheck gaat er €10,- "borg" af, door mijn AO komt er €20,- bij. De ritprijs was voor mij €8,-. Dus houd ik aan het eind van de rit €22,- over op mijn SOV. Nou ga ik de komende week nog een keer reizen voor ongeveer €12,- dus maak ik die €20,- dus op. Want ik reis met mijn SOV bijna nooit buiten de gratis reizen periode, dus staat er meestal maanden lang geld erop wat ik niet gebruik en waar ik ook niet bij kan (ik kan het latan terugstorten eventueel...) Dit wilde ik dus voorkomen dat er niet teveel geld op m'n SOV bleef staan..
Dan verlaag je toch dat AO bedrag? Kan vanaf 5 euro meen ik.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door deadlock »

Edwin schreef:De NS zegt, kort gezegd, dat alle studenten nu verplicht moeten inchecken, terwijl een los kaartje nog steeds volstaat, maar dat zeggen ze niet. Alleen studenten met een weekend-OV moeten op dit moment verplicht inchecken tijdens het weekend, daarbuiten hoeft geen enkele student verplicht in te checken.
Maar dat is is geen misleiding :/
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door reisthijs »

Edwin schreef:De NS zegt, kort gezegd, dat alle studenten nu verplicht moeten inchecken,
NS heeft het in die omroepen alleen over studenten met een Week-OV.

(Eigenlijk vind ik nog het opmerkelijkste van die omroepen dat ze studenten met "U" aanspreken. Dat doen ze anders nooit.)
fogeltje schreef:Dan verlaag je toch dat AO bedrag? Kan vanaf 5 euro meen ik.
Als je niet wil dat je saldo automatisch wordt opgeladen kan je toch veel beter gewoon dat hele automatisch opladen uitzetten?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:
Edwin schreef:De NS zegt, kort gezegd, dat alle studenten nu verplicht moeten inchecken,
NS heeft het in die omroepen alleen over studenten met een Week-OV.

(Eigenlijk vind ik nog het opmerkelijkste van die omroepen dat ze studenten met "U" aanspreken. Dat doen ze anders nooit.)
fogeltje schreef:Dan verlaag je toch dat AO bedrag? Kan vanaf 5 euro meen ik.
Als je niet wil dat je saldo automatisch wordt opgeladen kan je toch veel beter gewoon dat hele automatisch opladen uitzetten?
Of dat, maar schijnbaar is AO wel gewenst, want waarom staat het dan überhaupt aan? Ik merk namelijk vaker op dat mensen meteen voor 20 euro kiezen en dan later klagen dat er altijd meteen 20 euro van hun bankrekening wordt afgeschreven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Suus »

Veel mensen snappen het concept van automagisch opladen niet, maar ik begrijp niet waarom want het is toch overal wel goed uitgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Edwin »

fogeltje schreef:Dan verlaag je toch dat AO bedrag? Kan vanaf 5 euro meen ik.
Maar dat kan niet van vandaag op morgen dacht ik. Stopzetten niet, want daarvan heb ik nog een brief hier liggen. Maar bedrag van €20,- naar €10,- wijzigen weet ik eigenlijk niet.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Edwin »

Ik snap het concept wel, alleen heb ik vaak net de pech dat de laatste keer dat ik in een niet reis vrije periode reis er €20,- wordt afgeschreven. Dus daar heb ik mee gepuzzeld de afgelopen dagen.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door fogeltje »

Wijzigen van bedrag kan ook makkelijk ten alle tijden, tenminste met een ov-chipkaart.nl account. Daar kun je gewoon je bedrag wijzigen, dat is zo gebeurd. Dezelfde dag nog kun je het op je kaart zetten, waarschijnlijk zelfs direct. Anders zul je naar een balie moeten (maar hoe het daar gaat, weet ik niet).
"Een touringcar is geen bus"
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door Karl »

De tekst was net in Leiden aangepast...
Het is een spectrum.
hauptbahnhof
Berichten: 3922
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door hauptbahnhof »

De enige mogelijkheden zijn €10, €20 en €50.
Wijzigen kan idd te allen tijde en daarna moet het nog even bij een AVM/TVM worden opgehaald.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: 'NS misleidt studenten'

Bericht door microshit »

Hoorde vandaag op Houten dit omroepbericht, werd gezwegen over papieren kaartjes, maar was grotendeels "Studenten met weekabo reizen met korting. ALS je reist op saldo, vergeet niet in/uit te checken"

Wellicht door de kritiek al aangepast?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten