Het grote computertopic! #8

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

STF schreef:Ik weet het niet zeker, maar wat zou het anders moeten zijn dat er zo sterk op lijkt?
Zo'n serieel verbinding kan ook nog iets anders zijn, meestal RS485 - iets wat er op lijkt maar meer een netwerk vormt. Het flauwe van dat soort apparaten op USB is dat je drivers moet gaan ontwikkelen - dat kost geld, terwijl serieel gewoon werkt. De tussenweg die veel apparaten nemen is om een chipje er tussen te zetten die serieel omzet in USB, dan lijkt het USB maar het blijft onderwater dezelfde communicatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Omdat de laptop van mijn moeder inmiddels zijn vijfde verjaardag begint te naderen, het eigenlijk geen praktisch ding is voor op schoot als je tv wil kijken, het touchpad rukker dan ruk is en de batterij behoorlijk dood is hebben mijn vader en ik besloten dat het ding voor haar verjaardag vervangen gaat worden door een tablet.

Dus ik met mijn moeder naar een Mediamarkt gegaan om de verschillende tablets te vergelijken op prijs, kwaliteit en software. Eenmaal raden wat het geworden is (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door TheKnitter »

iPad ? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Ja. Vooral van het scherm en de eenvoud van de software was mijn moeder onder de indruk, die dacht dat tablets heel ingewikkelde apparaten waren waar je heel hard op moest slaan voordat ze iets deden.

Ze gaan in augustus op vakantie naar de VS en waarschijnlijk gaan ze dan daar een iPad kopen, dan schijnt goedkoper te zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Weet iemand of er eigenlijk laptops bestaan die geen breedbeeldscherm (dus de hoogte en breedte gelijk) hebben maar wel een numeriek gedeelte op het toetsenbord?
Ik wil deze winter een nieuwe laptop kopen aangezien het scherm aardig versleten begint te raken; regelmatig knipperen en flikkeren om weer aan te gaan nadat ie een tijdje op zijn schermbeveiliging heeft gedraaid.
Dingen als gewicht, accu, harde schijf formaat, processor type, etc. intresseren me totaal niet. Eigenlijk moet er ook een serieele poort op zitten, die heb ik echt nodig, maar ik heb niet de indruk dat er nog laptops te koop zijn met een serieele poort.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Laptops waarvan de hoogte en breedte van het scherm gelijk is hebben nooit bestaan, de oude verhouding was namelijk altijd 4:3. Maar laptops met zo'n scherm zal je niet meer kunnen nieuw kunnen vinden, Samsung, een zeer grote schermfabrikant, heeft de productie van dat schermformaat aan het eind van 2011 gestopt omdat er geen vraag meer naar was. Het belangrijke waar je op moet letten is of het scherm wel een fatsoenlijke resolutie heeft. Zeker bij de budgetmodellen wordt er vaak bij relatief grote schermen (15 inch of meer) toch nog een vrij lage resolutie van 1366x768 gebruikt waarbij veel kostbare schermruimte verloren gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ja 4:3 bedoel ik, maar zo op het oog is het scherm van mijn huidige laptop net zo hoog als breed. Ik vind breedbeeldschermen echt vreselijk bij een laptop, gezien mijn lengte (als ik een heel enkele keer achter mijn vaders laptop zit, heb ik na vijf minuten al last van me nek omdat ik zo laag moet kijken). En aan hoogte heb je naar mijn idee ook meer dan breedte; internetpagina's/forums werken toch in de lengte, niet (of nauwelijks) in de breedte.

De resolutie mag wat mij betreft waanzinnig laag zijn, het enige wat ik met die laptop doe is vanuit het café via extern bureaublad de computer op mijn slaapkamer bedienen. Daarbij schakelt het beeld toch terug naar basiskleuren en resolutie.

Als iemand anders mijn laptop aan zou zetten, zou hij/zij direct denken dat het apparaat nooit gebruikt wordt; de map mijn documenten is totaal leeg, internet-favorieten totaal leeg, geschiedenis totaal leeg, geen geinstalleerde programma's, etc. Tja door het gebruik van extern bureaublad blijft dat soort dingen leeg/ongebruikt. :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Geert »

Als je toch geen eisen aan dat ding stelt, koop dan een tweedehands laptop met een scherm dat je prettig vindt, zet er een simpele Linux distro op en verbindt dan met RDP naar de andere computer? Ben je ook nog eens veel minder geld kwijt.

Alle laptops zijn tegenwoordig breedbeeld voor zover ik weet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Je zou zelfs aan een Tablet kunnen denken ala Asus Transformer als je toch alleen maar remote desktop doet.

Tot voor kort had Dell nog zakelijke laptops met 4:3, maar inmiddels niet meer. Het bestaat vast nog wel ergens, maar dan krijg je een shockproof, militaire uitvoering waarschijnlijk of geen waar voor je geld.

Overigens ben je niet de enige - treindienstleiders en omroepers gebruiken ook 4:3 schermen geloof ik:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daniel »

Zijn dat wel 4:3 schermen? Ziet er qua formaat ongeveer net zo groot uit als wat ik hier op m´n werk heb en da´s een 5:4 beeldscherm. Net wat groter, maar geen breedbeeld dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Waarschijnlijk zijn ze inderdaad 1280x800, dat is 5:4, maar dat scheelt opzch maar 64 pixels (960 vs 1024)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Aan 2e hands troep doe ik al jaren niet meer, er was altijd wel iets aan stuk of half versleten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

*O* Ik wist dat het bestond: De enquête over hoe tevreden je was met de afhandeling van de IT-melding op kantoor en nu heb ik eindelijk een uitnodiging ontvangen :Y

IT Services (ITS) houdt een klanttevredenheidsonderzoek met als doel te weten hoe u de dienstverlening van de Servicedesk van ITS ervaart. In de afgelopen tijd hebt u bij de Servicedesk ITS een incident of een aanvraag ingediend dat nu afgesloten is. U wordt daarom morgen uitgenodigd voor deelname aan een enquête. We waarderen het als u aan deze enquête zou willen meedoen. Uw mening helpt ons de dienstverlening van de Servicedesk beter op uw wensen af te stemmen.

Nu gaan we het krijgen hoor :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

Fles heb jij wel eens iets gedaan met authenticatie in IIS?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door ODRAIL »

Pfff, eindelijk weer eens tijd om mijn mail te beantwoorden. Ik loop ongeveer twee weken achter :shock: :? :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Eindelijk heb ik de sneltoetsen van het computerprogramma onder de knie *O*

CRTL + T = Veld kopiëren
CRTL + S = Subveld kopiëren
ALT + T = Veld plakken
ALT + S = Subveld plakken
CRTL + F5 = Veld verwijderen
CRTL + F7 = Subveld verwijderen
CRTL + E = Velden inladen van sjabloon
CRTL + L = Velden opslaan

Wie dat ooit bedacht heeft :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Klaasje »

Windows 98 op een Android-tablet is best wel vet. :Y
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

Klaasje schreef:Windows 98 op een Android-tablet is best wel vet. :Y
Heuh, hoe hedde gij dat geregeld? Emulator?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Klaasje »

De Bochs emulator inderdaad..
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Geert »

Werkt deze ook op je tablet? http://www.michaelv.org/ ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Klaasje »

Dubbelklikken werkt niet goed :(
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door TheKnitter »

Heb nu een WesternDigital MyBook Live 2TB (NAS-HDD) hier geconfigureerd. Maar de overdrachtsnelheid PC->NAS is amper 10 MB/s. NAS->PC is nog trager.
Iemand een idee hoe ik dit kan veranderen :?:
Heb de NAS al een vast IP gegeven, waardoor het van 5MB/s naar ca 10MB/s ging. Ik kan het zo ff niet meer vinden ...
Alles is met draad aangesloten.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Fles »

deadlock schreef:Fles heb jij wel eens iets gedaan met authenticatie in IIS?
Nee :N
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Fles »

webguy schreef:Waarschijnlijk zijn ze inderdaad 1280x800, dat is 5:4, maar dat scheelt opzch maar 64 pixels (960 vs 1024)

1280 x 800 is 8:5, niet 5:4.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Daniel »

Ze zijn dan ook 1280 x 1024 :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten