GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaal

Bericht door fred1954 »

AMSTERDAM Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB gaat vanaf 1 juli volgend jaar de veerdiensten op het Noordzeekanaal exploiteren. Het GVB neemt de diensten over van Connexxion.

Het gaat om de veerverbindingen IJmuiden-Velsen, Buitenhuizen-Assendelft en Amsterdam-Zaandam. Het GVB verzorgt momenteel al vijf veerverbindingen over het IJ. De Fast Flying Ferry, de dienst met een snelle draagvleugelboot tussen Amsterdam en Velsen, blijft wel in handen van Connexxion.

De gemeente Amsterdam heeft de veerdiensten op het IJ en het Noordzeekanaal samengevoegd in één nieuw verencontract, dat gegund is aan het GVB. De contractperiode bedraagt 4 jaar, tot 1 juli 2017. Voor de periode daarna volgt een openbare aanbesteding voor de veerdiensten.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/83767/GVB+ne ... anaal+over
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door VIRM »

Komen er dan op termijn dan ook nieuwe boten?
Beul van de blindegeleidelijn
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door R-Flow »

VIRM schreef:Komen er dan op termijn dan ook nieuwe boten?
GVB gaat naar IJmuiden varen met de huidige IJveren!

:P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Ardan »

Er zullen wel nieuwe boten móéten komen, want GVB heeft er geloof ik maar zes of zeven.. Zijn die dingen waarmee de auto's kunnen worden overgezet nog een beetje zeewaardig of moeten er daarvoor ook nieuwe komen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Suus »

Ze kunnen gewoon de boten van Connexxion overnemen, die heeft ze ooit voor een prikkie van Rijkswaterstaat overgenomen en wat moet Connexxion anders met die boten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Daniel »

Connexxion heeft nog hard een extra bootje nodig voor tussen Maassluis en Rozenburg. De spitspont vaart daar vaker niet dan wel door gebrek aan een reservepont i.c.m. de hoge leeftijd van de twee boten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Karl »

Weet iemand hoe het zit met veerboten/ponten/ferries en WP2000/andere wet? Moet zoiets niet gewoon worden aanbesteed?
Het is een spectrum.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Chauf21 »

Vervoer over water is een beetje een vreemde eend in de bijt. Strikt genomen valt het niet onder de Wet Personenvervoer (die is namelijk alleen voor "auto, bus, trein, metro, tram of een via een geleidesysteem voortbewogen voertuig"), maar sommige dingen uit die wet kunnen wel van toepassing zijn op het vervoer van personen over water. Hoe de exploitatie precies tot stand komt hangt af van de algemene voorwaarden om publieke werken en diensten te moeten aanbesteden, specifieke eisen aan de vaartuigen en het besluit van de minister.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Daniel »

Volgens mij hoort wel aanbesteed te worden, tenminste, veel veren zijn inmiddels al aanbesteed. In ieder geval met het veer Maassluis - Rozenburg, de Waterbus in de Drechtsteden, de FastFerry Amsterdam - Velsen en de FastFerry Breskens - Vlissingen is dat het geval.
Veerdienst De Biesbosch (Dordrecht - Werkendam) is bij mijn weten de meest recent nog onderhands gegunde veerdienst, waarover ik wel een rechtszaak herinner.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Vinny »

Het vreemde van de veerdiensten die genoemd worden (IJmuiden, Buitenhuizen, Hempont) is dat deze ooit rechstreeks onder Rijkswaterstaat vielen. Mij ontgaat eigenlijk totaal waarom Amsterdam over deze veerdiensten zou moeten gaan, want behalve de Hempont liggen de veren ver buiten het gemeentelijke grondgebied. Ook vervoeren deze veerponten auto's, en soms ook vrachtwagens met gevaarlijke stoffen die niet door de tunnels mogen rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Klaasje »

Daniel schreef:Volgens mij hoort wel aanbesteed te worden, tenminste, veel veren zijn inmiddels al aanbesteed. In ieder geval met het veer Maassluis - Rozenburg, de Waterbus in de Drechtsteden, de FastFerry Amsterdam - Velsen en de FastFerry Breskens - Vlissingen is dat het geval.
Veerdienst De Biesbosch (Dordrecht - Werkendam) is bij mijn weten de meest recent nog onderhands gegunde veerdienst, waarover ik wel een rechtszaak herinner.
Als de benodigde subsidie onder een drempelbedrag blijft mag het zonder aanbesteding. Het is dat die regeling niet voor het busvervoer geldt want anders had het geen haar gescheeld of de stadsdienst Lelystad had ook niet aanbesteed hoeven te worden. De Europese regelgeving biedt die ruimte wel. In Nederland hebben we op dit punt een strengere wet.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Mojito »

Ben wel benieuwd hoe die voormalige rijkspontjes er straks uit zien in wit-blauw. Ik neem toch aan dat zoiets gaat gebeuren. Lijkt me onwaarschijnlijk dat men het fluorescerend groen-geel handhaaft, of zelfs een nieuwe vloot aanschaft.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:Ben wel benieuwd hoe die voormalige rijkspontjes er straks uit zien in wit-blauw. Ik neem toch aan dat zoiets gaat gebeuren. Lijkt me onwaarschijnlijk dat men het fluorescerend groen-geel handhaaft, of zelfs een nieuwe vloot aanschaft.
Hetzelfde, alleen dan wit-blauw? :P
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door greyhound »

Klaasje schreef:
Daniel schreef:Volgens mij hoort wel aanbesteed te worden, tenminste, veel veren zijn inmiddels al aanbesteed. In ieder geval met het veer Maassluis - Rozenburg, de Waterbus in de Drechtsteden, de FastFerry Amsterdam - Velsen en de FastFerry Breskens - Vlissingen is dat het geval.
Veerdienst De Biesbosch (Dordrecht - Werkendam) is bij mijn weten de meest recent nog onderhands gegunde veerdienst, waarover ik wel een rechtszaak herinner.
Als de benodigde subsidie onder een drempelbedrag blijft mag het zonder aanbesteding. Het is dat die regeling niet voor het busvervoer geldt want anders had het geen haar gescheeld of de stadsdienst Lelystad had ook niet aanbesteed hoeven te worden. De Europese regelgeving biedt die ruimte wel. In Nederland hebben we op dit punt een strengere wet.
Mooi voorbeeld is de gemeentelijke veerdients van Gorinchem. Nadat Stadsvervoer Dordrecht van de lokale veerdienst in Gorinchem een enorme puinhoop had gemaakt heeft de gemeente Gorinchem de exploitatie weer in eigen hand genomen. Inmiddels is het lijnennet rondom gorinchem aanzienlijk uitgebreid en zijn ook de veren bij Brakel en Hedel in exploitatie bij de Gemeentelijke veerdienst. Twee van de veerboten zijn ook uitgerust met blusmaterialen en een water kanon waardoor ze in noodgevallen als blusboot op de Merwede kunnen worden ingezet. Als de veerdienst volgens de dienstregeling niet vaart kan je gebruik maken van de watertaxi. Een mooi stukje OV over de rivieren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Daniel »

Is die veerdienst ooit van SVD geweest dan? Waterbus was dat in de begintijd wel als logische opvolger van de oorspronkelijke veerdiensten rond Dordrecht en ook het driehoeksveer bij Kinderdijk hebben ze een tijd uitgevoerd, maar Gorinchem??
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Mojito »

@ R-Flow: je weet het niet. Misschien worden deze pontjes wel onderdeel van R-Net... (niet serieus nemen, dit :))
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door R-Flow »

Mojito schreef:@ R-Flow: je weet het niet. Misschien worden deze pontjes wel onderdeel van R-Net... (niet serieus nemen, dit :))
Zo'n beetje alles kwalificeert in de praktijk voor R-net, dus why not? :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Suus »

De pont naar het Buikslotermeer kwalificeert zich zeker, de laagste frequentie is elke 12 minuten 's nachts en elke 6 minuten overdag, de tocht is snel (misschien 4 minuutjes) en hij heeft een snelle route zonder tussenstops :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door STF »

En vergeet de prachtige halteomroep niet: http://home.hccnet.nl/r.stuifbergen/Overboord.mp3 :mrgreen:
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Stefan »

Als we het over snelle overtochten hebben.. Ik ga zo weer met het pontje Nieuw-Beijerland-Hekelingen mee, als je overtocht 30 seconden duurt is het lang. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB krijgt exploitatie van veerdiensten op Noordzeekanaa

Bericht door Vinny »

"Deze hogesnelheidspont zal u non-stop... oh we zijn er al" :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten