OVer je reiservaringen in juli 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Michael »

VIRM schreef: - De halte-afroep in de S-bahn is prima (volume kan soms iets beter): compleet met aan welke kant je uit moet stappen(en bij grotere haltes/toeristische attracties tweetalig).
In de treinen van Veolia Transport wordt dit wel gedaan
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Afbeelding

Ik heb ooit nagevraagd waarom dat niet omgeroepen werd. De reden die gegeven werd was dat er soms ook linkerspoor wordt gereden en er dus aan de andere kant deuren worden geopend dan dat er omgeroepen is, en dat begrijp ik wel.

De beste manier is dan ook dat die uitstapzijde pas wordt omgeroepen als de bestuurder de deuren vrijgeeft. Dit eist dan wel dat de deuren ruim van te voren vrijgegeven kunnen worden en niet pas als de trein stilstaat.
De Berlijnse S-bahn (baurheihe 481/482), de Berlijnse U-bahn (H en "deels" Hk-serie) en de Hamburge S-bahn (baureihe 474) werken onder andere met het systeem van vervroegde vrijgave i.c.m. afroep uitstapzijde.

Overigens, in München heb ik nooit Zurückbleiben bitte gehoord. Wel Bitte Zurückbleiben. :wink:
Viel me op dat dat altijd andersom was vergeleken met Berlijn.

Overigens is de afroep beter verstaanbaar als het de metro nog in het station rijdt dan als ie in de tunnel is (al helemaal met open ramen). Dat is dan ook een van de redenen waarom het zo snel wordt omgeroepen (plus het feit dat de bestuurder het dan niet meer vergeet).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Ardan »

In de trein moet het ook niet automatisch omgeroepen worden vind ik, dat kan eigenlijk alleen goed op enkelsporige baanvakken waarbij consequent de trein aan hetzelfde perron halteert in een richting, zoals Veolia waarbij dat dus wel kan. Al werkt die omroep volgens mij ook op vervroegde vrijgave. In Duitsland hoor je het op de trein ook altijd handmatig na de omroep: 'Nächste Station ist: Rotenburg an der Wümme'.... en dan, zoals ze dat bij metronom heel netjes zeggen: 'Sehr geehrte Fahrgäste, der Ausstieg befindet sich im Fahrtrichtung rechts', maar ook net zo vaak: 'kgggggggggggggggggggggggggg'.
Alleen op de enkelsporige lijntjes wordt het automatisch omgeroepen, soms ook weer overdreven netjes zoals op Coesfeld-Münster: 'Bitte im Fahrtrichtung links aussteigen.' (heb ik een keus dan?).

Bij metro en S-bahn kun je het wel automatisch doen omdat daar consequent rechts wordt gereden, nooit links.

Ik heb het ook eens een bevriende conducteur gevraagd waarom dat in Nederland niet wordt gedaan, zou toch niet misstaan vind ik: 'Aankomstspoor is spoor 5.. uitstap in rijrichting rechts'. De reden die hij gaf is dat we dat in Nederland eigenlijk helemaal niet gewend zijn. Ik heb het zelf slechts één keer gehoord, toen we in Deventer afwijkend op spoor 3 aankwamen in plaats van 4: 'In tegenstelling tot wat u gewend bent komen we aan op spoor 3 in plaats van spoor 4, om gebroken benen te voorkomen adviseer ik u aan de rechterkant de trein te verlaten!'
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

Ik hoor toch best wel regelmatig in de omroep op welk perron we aankomen (in Utrecht of Amersfoort) voorafgaand aan de overstapmogelijkheden. Maargoed, dat beperkt zich dan tot het perronnummer en of dat zich links of rechts bevindt wordt niet gemeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TheKnitter »

In de Dosto in Duitsland kan het ook erg afgebroken omgeroepen worden, vooral in de oude Dosto waar het nog handmatig moet. "AUSSTIEG LINKS", maar dan wel de automatische afroep van het station ervoor :lol:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Justin »

Lol, grappig plaatje. De enige keer dat ik (zover ik me kan herinneren) een omroep hoorde waar je moest uitstappen was toen NS nog op de Hofpleinlijn reed ,en dat was eigenlijk toen met een grote storm eind november 2005) en er drie volle bananen met mensen vervoerd moesten worden naar Rth omdat Gv - Rtd er uit lag...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Milco »

Vanmorgen moest ik vanaf de Bouwmeesterbuurt West in Almere naar het Stadhuisplein, één halte na station Centrum. A fijn, bus 1 komt eraan, ik stap in, en alles gaat goed. Tot we op station Centrum aankomen. De chauffeur stapt uit (chauffeurswissel), maar een andere chauffeur was in geen velden of wegen te bekennen... We werden even later ingehaald door de rit van 7,5 min. later. Toen ben ik maar uitgestapt en ben ik gaan lopen naar het Stadhuisplein. En onder het lopen zag ik de bus pas langsrijden met de "nieuwe" chauffeur; bijna tien minuten over tijd dus...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Ik moet toch even kwijt dat ik het apart vind als mensen met een fiets in een SLT hun fiets niet tegen de wand/klapstoelen zetten maar in het midden tegen de stangen, zelf op de klapstoelen (beide zijden) gaan zitten waardoor er absoluut geen doorgang was (er stonden 3 fietsen zo), en de HC aan komt lopen, er even naar kijkt, vervolgens zichzelf omdraait en wacht tot we op het volgende station aankomen en via de buitenkant verder naar achteren loopt zonder er dus iets van te zeggen.

zo, dat is een lange zin. Hoop dat ie grammaticaal wel klopt :oops:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Geert »

Ja, irritant is dat hè? Ergerde er me laatst ook al aan, en het is ook onhandig instappen wanneer mensen dat precies bij de deuren doen. :N
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Daniel »

't valt soms niet mee om een beetje een OV-weekendpas-rondje te maken... Vanmiddag met lijn 120 vanaf Utrecht Centraal vertrokken en dan kan je in Loenen a/d Vecht dus net niet op de 121 naar Hilversum overstappen want die komt luttele minuten voordat je dat dorp in rijdt eruit gereden (d'r is alleen een knoop Utrecht -> Uithoorn v.v. en Amsterdam -> Uithoorn v.v. tussen die twee lijnen).
Richting Almere ging ook niet, want zowel op Holendrecht als Bijlmer ArenA is net de 328 niet te halen. Ook die vertrekt net een paar minuten eerder.

Nougoed, d'r was wel weer een mooie aansluiting per metro + trein tussendoor voor Bijlmer ArenA - Hilversum en daar ook weer een nette overstap op lijn 70. Laatstgenoemde was trouwens wel heel extreem rustig: 3 passagiers tot in Soestdijk en daarna vrijwel heel Soest door met een privé-bus om uiteindelijk met liefst 2 passagiers in Amersfoort aan te komen.

Op station Hilversum stond trouwens een defecte Frysker, ziet er erg apart uit zo'n ding met de motorkap open :P En tot slot kwam ik bij Hilversum Sportpark een IRM-VI naar Schiphol tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

Gisteren met vrienden afgesproken in Amsterdam.
Toen ik aankwam op Amsterdam Centraal, bleek een van de vrienden niet op Centraal te kunnen komen omdat er ergens een calamiteit was; ze was uitgestapt bij het Rembrandtplein.
Dus ik met de ene vriend die al op CS was naar de trams. Iemand in IAmsterdam-uniform vertelde dat er een calamiteit was en dat we voor het Rembrandtplein het beste de metro naar Waterlooplein konden nemen en dan verder lopen. Zo gezegd zo gedaan. Gelukkig was die ene vriend wel goedziend, want de automatische halte-afroep in de metro faalde weer eens voor de zoveelste keer. *O*
Op het Rembrandtplein zag ik even later volgens mij de wifi-tram voorbij tuffen. Daar is dus wel weer geld voor...

Op de terugweg reisde ik met twee familieleden mee. Eentje zat zich heel erg op te winden over het asociale niveau van mede-reizigers: roken op het perron waar het niet mag, roken in de trein, poten op de bank, herrie maken... Een meisje aan de andere kant van het gangpad was een beetje bang geworden doordat de VIRM s3000 waarin we zaten met een aardige vaart door de wissels heenging. Sommige mensen reizen dus kennelijk bijna nooit met de trein. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Gelukkig was die ene vriend wel goedziend, want de automatische halte-afroep in de metro faalde weer eens voor de zoveelste keer.
Die ga je de komende weken ook niet goed werken meemaken i.v.m. de inkorting tot Holendrecht.

Wat is er mis trouwens met even vragen hoeveel stations het is tot je bestemming? :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Geert »

Het is toch de bedoeling dat de omroep ook werkt als de dienst ingekort is? Natuurlijk kan je altijd aan iemand vragen hoeveel stations het nog is, maar hoeveel moeite is het voor een metrobestuurder om de stations zelf om te roepen?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

In de oude metro's is het zo dat de halteafroep gekoppeld is aan de bestemming getoond op de lijn/bestemmingsfilm (dit is niet zoals bij ander materieel 2 aparte films).

Dit houdt dus in dat op het moment dat de bestuurder de code 5402 invoert, de film op 54 Gein zal draaien en de halteafroep de stations Nieuwmarkt tot en met Gein zal afroepen, steeds 15 seconden nadat de bestuurder op de Sluitknop heeft gedrukt.

Nou worden in dit geval M50 en M54 beide ingekort tot station Holendrecht. Er is op de oude metro's geen film 54 Holendrecht dus zetten veel bestuurders de film op 54 "bestemmingloos" of 54 Ingekort, samen met achter de voorruit een karton met de tekst "HOLENDRECHT" erop. Uiteraard heeft deze filmbestemmingen geen afroepen gekoppeld.

Bij de CAF-voertuigen (en BN) is dit ook zo, maar bij die voertuigen kan de Lijnfilm, Bestemmingsfilm en de afroep los van mekaar ingesteld worden dus speelt dit probleem niet.

Zelf omroepen wordt vrijwel nooit gedaan bij de metro. En áls het wordt gedaan is het sowieso de vraag of het verstaanbaar is, al helemaal in de tunnel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door ODRAIL »

Pfft..., schiet wel lekker op die vakantiedienstregeling van de RET. In drie weken tijd al twee uur langer onderweg geweest door het extra wachten :shock: :? :N .
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Met hoeveel overstappen bereik je je bestemming meestal in hemelsnaam???
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door ODRAIL »

hauptbahnhof schreef:Met hoeveel overstappen bereik je je bestemming meestal in hemelsnaam???
0 overstappen om precies te zijn :wink: . Maar als je in Rotterdam de goede metro richting Capelle, Omoord of Nesselande mist moet je een kwartier wachten. En afgelopen weken heb ik je metro naar Nesslelande al menig maal op 1 seconde gemist. Tsja ..., en dan moet je een kwartier wachten :? .
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Hm, dan moet je toch ietsjes eerder richting de metro gaan denk ik.
Ik hou ook niet van wachten maar probeer toch 1 minuut voor tijd op het station aan te komen. Kijk ook altijd op mn telefoon naar de tijd (netwerktijd) tijdens het lopen. Klein voordeel is dat de metro hier alleen in het weekend om het kwartier rijdt, en in het weekend wel kwartier maar heb 2 lijnen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: vragen kan inderdaad. Maar het is wat mij betreft een kwestie van fatsoen en servicegerichtheid dat die omroep het gewoon goed doet. Het valt op dat waar het in de trams en bussen 99,9% van de tijd goed gaat (en je anders heel makkelijk een bestuurder aan kunt spreken), het in de metro vaak gewoon een potje is.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Suus »

Op lijn 53 en 54 zal het in ieder geval tot begin september knudde zijn. Waarom de 53 er ook last van heeft is mij niet duidelijk, maar het is helaas zo. Tref je koekblikken op lijn 50 dan zal het ook daar niet goed gaan. Bij een normale situatie werken de omroepen wel bijna altijd goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Bij de tram en bus heeft de bestuurder ook geen vinger in de pap. Bij het instellen van de lijn-dienstwagen-categorie en bestemming bij het in dienst nemen van de tram, werkt alles verder automatisch. Dus ook nieuwe lijn/bestemming en de halteafroep (op het moment dat deze op zn eigen route rijdt) m.b.v. gps.

Bij de metro maken ze geen gebruik van gps maar moeten ze alles zelf instellen, elke rit. Soms kan het bij de CAF en BN-voertuigen nog automatisch worden ingesteld via de lussen tussen het spoor maar dat is dus ook niet altijd zo. Ben benieuwd hoe het met de M5 word.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TheKnitter »

Vanmiddag hektiek op Mannheim Hbf. Een ICE had olielekkage (volgens DB Personeel door opzettelijke sabotage). Gevolg: 2 sporen buiten dienst, veel politie en brandweer enz aanwezig. Exacte probleem was eerst nog niet bekend.
Treinverkeer had er nauwelijks last van.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Milco »

Ik wilde vandaag met de Fyra van Asd naar Rtd, v. Asd om 9:57 uur. In Alm een toeslagticket gekocht, rijdt dat ding niet :(
Heb maar even rondgekeken op de Hispeed-site en ik kan een waardebon Toeslag Fyra vragen, bij een servicemedewerker, ter compensatie, zodat ik recht heb op een nieuwe Fyrarit.

's Middags in Ut, was ik van plan om t4958 te nemen naar Alm, v. Ut om 16:58. Dus ik sta ruim voor tijd op spoor 2, maar geen trein te zien en de CTA's (of hoe heten die nieuwe dingen?) stonden ook uit. Stond 'ie met +5 op spoor 3 aangekondigd. Maar een omroep, ho maar! En dan sta je op spoor 2 en wordt wel info omgeroepen over de sprinters richting Geldermalsen en Veenendaal en de IC richting Limburg...
Uiteindelijk kwam de trein op vertrektijd pas binnen, maar vertrokken we drie minuten later (17:01) alweer :) De machinist riep al om dat hij wat vertraging goed wilde maken, en dat is zeker gelukt! Op Alm kwamen we met ruim -1 aan :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door Milco »

TheKnitter schreef:Treinverkeer had er nauwelijks last van.
Wat zullen die Duitsers blij geweest zijn dat zij daar geen NS hebben *O* Hier in Nederland zou gelijk het hele land platliggen... :X
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: OVer je reiservaringen in juli 2012

Bericht door TheKnitter »

ICE1021 naar Munchen via Ingolstadt zou ik nemen vanaf Nurnberg, 12:27 vertrek. 12:10 werd omgeroepen dat het spoor voorlopig gesloten is voor het treinverkeer. ICE1021 zal omgeleid worden via Augsburg, waar een extra stop is, en zal niet in Ingolstadt stoppen. Vanaf Augsburg kunnen reizigers voor Ingolstadt met de Bayerische RegionalBahn reizen. Reizigers van de RE München-Nürnberg Express van 13 uur 10 mogen zonder bij te betalen gebruik maken van ICE1021 of ICE1707 om de vertraging te beperken. Let u wel op de gereserveerde zitplaatsen in deze trein.

Dit werd in de 6-minuten stilstand(ivm kopmaken) in de trein nog 3x herhaald, met als toevoeging tijden. Augsburg circa 13 uur 14 en München 14 uur 27. Klasse service van de DB! Al helemaal om de 'regionale' reizigers mee te nemen in de ICE. Is een ICE1 btw.

Ik ga dan maar gelijk door naar München, of ff een stop in Augsburg
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten