Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Ronald »

Hier uiteindelijk dan het laatste deel van het Luxemburg-verslag. De laatste dag reis ik van Diekirch via Luxemburg, Namen, Luik en Eupen naar Vaals (waar ik nog wat daagjes aan de vakantie vastplak).
Vanuit Diekirch ga ik weer (met een overstap in Ettelbruck) naar Luxemburg-Stad. Hieronder een plaatje van de stationshal van Luxembourg met mooi glas-in-lood-werk:

Afbeelding

Ik heb hier ruim een uur de tijd, dus tijd genoeg om een enkeltje Arlon te kopen (dat wel duur is in vergelijking met een Luxemburgs binnenlands kaartje :lol: ). Ook kan ik nog mooi even de locwissel van de "Vauban" aanschouwen, de Eurocity vanuit Brussel via Luxemburg en Straatsburg naar Basel en Chur. In Luxemburg wordt de Belgische loc omgeruild voor een Frans exemplaar.

Afbeelding

Afbeelding

Na dit tafereel te hebben aanschouwd wordt het tijd voor de IC in de richting van Brussel, gereden door een Deense Neus.

Afbeelding

Na een half uurtje bereik ik Arlon. Met een heus kinderkopjes-perron.

Afbeelding

Ik heb hier een kwartiertje de tijd, dus kan de voorgevel van het stationsgebouw nog even op de foto.

Afbeelding

Volgens de vertrekstaat vertrekt de L-trein naar Ciney van spoor 4, maar ik vind het verdacht als er een klassiekje op spoor 1 verschijnt uit de juiste richting. Veel andere treinen komen hier niet, dus waarschijnlijk een spoorwijziging. Maar met een franstalige omroep, het ontbreken van CTA's en het ontbreken van een bestemmingsaanduiding op de trein moet je er met wat creativiteit achterkomen dat de trein dus van een ander perron vertrekt.

Uiteindelijk stap ik in het klassiekje voor de L-trein naar Ciney, waar ik de komende anderhalf uur vrijwel alleen in zit (wat wil je ook: tweeuursdienst op zondag langs talloze piepkleine stationnetjes...)

Afbeelding

Het interieur van de trein waar de "verluchting" nog "open" of "toe" kan :P .

Afbeelding

Afbeelding

Op het opstelterrein buiten Arlon staan diverse Desiro's te wachten voor de reguliere inzet.

Afbeelding

Verder is er nogal wat vergane glorie langs deze lijn. Hier en daar wordt de lijn wel opgeknapt, maar veel van dit soort stationnetjes zijn er nog te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Na een goede anderhalf uur kom ik aan in Ciney. Het klassiekje wacht de vertrektijd af voor de terugrit.

Afbeelding

Nog even een klein rondje gemaakt bij het station.

Afbeelding

De volgende trein wordt de IC naar Namen, afkomstig uit Luxemburg.

Afbeelding

In Namen stap ik over op de L-trein langs de Maas naar Luik. Dit station is volgens mij recentelijk opgeknapt en ziet er behoorlijk goed uit.

Afbeelding

Het gemoderniseerde klassiekje staat klaar voor de rit naar Luik.

Afbeelding

Mooi op tijd vertrekt de trein voor een leuk ritje langs de Maas. Uitzicht op de rivier, industrie en talrijke dorpjes wisselen elkaar af. Ook dit L-treintje, dat iedere twee uur rijdt, is erg rustig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het klassiekje na aankomst in Liège-Guillemins. Uiteindelijk reis ik nog verder naar Eupen, waar ik overstap op de laatste rit van vandaag, de bus naar Vaals.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was 'm weer. Bedankt voor het lezen, hopelijk hebben de foto's een goede indruk gegeven van het OV in en rondom Luxemburg :)

Oh ja, en hier ben ik natuurlijk allemaal geweest:

Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Wubbo »

Verluchting (y)
Etienne
Donateur
Berichten: 7944
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Etienne »

Hebben ze dat bord in Vaals nou nog steeds niet recht gezet. :X

Prachtige foto's uiteraard :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door waldo79 »

Leuke repo met een wat ongebruikelijke route.

Is zo'n Franstalige omroep, zoals in Arlon niet te volgen dan (A)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Ronald »

waldo79 schreef:Is zo'n Franstalige omroep, zoals in Arlon niet te volgen dan (A)
Met twee jaar middelbare-school-Frans lukt mij dat niet altijd erg goed :oops: . Maar het lukte me nog wel om aan de perronopzichter in het Frans te vragen of het inderdaad de trein naar Ciney was. En zijn antwoord verstond ik ook nog :P
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8684
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Milco »

Ronald schreef: Maar het lukte me nog wel om aan de perronopzichter in het Frans te vragen of het inderdaad de trein naar Ciney was. En zijn antwoord verstond ik ook nog :P
Dat kan ik ook hoor! :')
Je wijst de trein aan, zegt "Arlon?" en als de perronopzichter knikt is het inderdaad de trein naar Arlon :Y :P

Mooie Luxemburg-reportages! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Ronald »

Ik beschouw het dan ook niet als buitengewoon uitmuntende prestatie :mrgreen: (alhoewel ik er nog wel een zinnetje van gemaakt heb). Maar goed, één en ander zegt dus wel iets over mijn kennis van de Franse taal in ieder geval :X . Alhoewel je toch weer wat dingetjes opsteekt, ook al loop je maar een paar dagen rond in het taalgebied. Dat is dan best wel weer leuk :Y .
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door waldo79 »

Was ook een beetje een flauwe van mij. Heb wat langer Frans gehad.
Maar je moet je voor een andere taal altijd meer concentreren om te kunnen volgen 8-)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Ronald »

In Luik verscheen de melding "Le circulation est pertubé" op de CTA's. Dan kun je met een beetje fantasie wel nagaan dat er iets aan de hand is. Maar ik weet dan niet of het treinverkeer onderbroken, vertraagd, verstoord of hervat is.
Even het woordje opzoeken doet wonderen, en vervolgens vergeet je het nooit meer. Leermomentje dus :pos: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Suus »

Op dat punt is het wel ideaal dat ze in België begonnen zijn met de introductie van automatische omroepen op steeds meer stations. Ik heb zo'n automatische omroep in Charleroi gehoord en omdat het dan wat meer overdreven wordt uitgesproken is het meteen een stuk verstaanbaarder dan wat gemompel van een man die het even snel afraffelt tussen een kop koffie en een punt appeltaart ofzo :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Daniel »

Dat laatste zijn ze inderdaad wel goed in in België. De omroepberichten die ik ooit in Luik gehoord heb kon ik echt helemaal niks van maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door TheKnitter »

Milco1995 schreef:
Ronald schreef: Maar het lukte me nog wel om aan de perronopzichter in het Frans te vragen of het inderdaad de trein naar Ciney was. En zijn antwoord verstond ik ook nog :P
Dat kan ik ook hoor! :')
Je wijst de trein aan, zegt "Arlon?" en als de perronopzichter knikt is het inderdaad de trein naar Arlon :Y :P

Mooie Luxemburg-reportages! :pos:
Fraaie luxemburg-repo's idd!

Ik stond een keer in een klein stationneke in Frankrijk, en zocht mijn trein (werd ook gekeerd, doorgereden ed). Vraag ik in mijn aller gebrekkigst Frans of de trein naar Lille is. Gaat die man een heel verhaal ophouden :shock: "Parlepour Anglai?" ofzoiets is het dan ... En "Nonono Franses" ofzoiets riep ik ook maar. Toen ging hij in vrij vloeiend Engels zeggen dat dit de trein naar Lille was, en nog zou stoppen in A,B,C,D en E ... Zovaak tref je geen Fransman die goed Engels kan/wil :')
Toen heb ik ook maar de volgende keer simpel gehouden, 'Destination de Lille Flandres?' of 'Lille Flandres?'
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Meltrain »

Mooie reportage. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ronald in Luxemburg (deel 4/4)

Bericht door Ardan »

Kan ik me ook nog herinneren van kamp in Luxemburg... ik was de enige die fatsoenlijk Frans sprak, dus wie werd er de hele tijd naar voren geduwd als er vertaald/gesproken moest worden? Juist,ik -zij-de-gek :')
Maar mooie reportages hoor! :D
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten