Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Daniel »

Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik
Geplaatst op: zondag 22 juli 2012 08:37
Laatst bijgewerkt: zondag 22 juli 2012 08:38


Dit jaar nog gaat de Belgische spoorvervoerder NMBS nieuwe treinen laten rijden tussen Maastricht en Luik. Ze gaan de huidige verouderde boemeltjes vervangen. De nieuwe rijtuigen, recent gemoderniseerd, bieden volgens de NMBS 70 extra zitplaatsen en meer comfort.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Nou, wat zouden ze daar mee bedoelen?

Bedoelen ze de Breaks? Dan zijn ze vast vergeten dat er daarvan zover ik weet slechts twaalf gemoderniseerd zijn en de rest nog steeds zoals in de jaren 80 rondrijdt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door TheKnitter »

Het revisieproject duurt lang inderdaad.
Het prototype Varkensneusje staat al 3 jaar in Mechelen binnen, en is nog niet af :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ja, maar dat project is ook stopgezet zover ik weet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Meltrain »

Jammer dat gesproken wordt over 'recent gemoderniseerd', anders hadden het ook best Deense Neuzen (MS96) kunnen zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Ronald »

Of Desiro's?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Maar die zijn echt nieuw, niet recentelijk gemoderniseerd... (of de journalisten hebben maar weet wat opgeschreven)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
greyhound
Berichten: 94
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 21:23

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door greyhound »

Bee schreef:Nou, wat zouden ze daar mee bedoelen?

Bedoelen ze de Breaks? Dan zijn ze vast vergeten dat er daarvan zover ik weet slechts twaalf gemoderniseerd zijn en de rest nog steeds zoals in de jaren 80 rondrijdt...
Die breaks reden volgens mij direct na de electrificatie ook al op deze lijn. Het werd trouewens wel tijd dat er wat nieuws kwma rijden. Die klassieke stellen die er nu rijden zijn helemaal uitgewoond, zeker de voormalige Sabena stellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De gemoderniseerde stellen (zowel normaal als CityRail) zien er van binnen niet eens zo ouderwets uit. Alleen heeft men bij de gemoderniseerde stellen de typische bankjes met extra bolling onderaan de rugleuning ingebouwd (ik ben er alleen niet zeker van of dat bij de CityRail stellen ook zo is) waardoor deze verre van comfortabel zitten, een euvel dat ook de MS86 en de M4-rijtuigen treft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Lanchid
Berichten: 12
Lid geworden op: do 16 dec 2010, 21:52
Locatie: Aken
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Lanchid »

Op de L-treinen Luik-Verviers en Spa-Verviers-Welkenraedt werden de klassiekjes al vervangen door breaks, dus denk ik dat deze dan ook gaan rijden op de lijn Luik-Maastricht ...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Worden die niet gereden door het depot Welkenraedt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door reisthijs »

Een Break heeft 70 zitplaatsen meer in de 2e klas dan een klassiekje. Dus het is duidelijk dat ze die bedoelen.
Nadeel is wel dat ze maar met één stel kunnen rijden anders is het perron in Eijsden te kort.
Er rijden nu nog wel eens gekoppelde tweetjes dat zijn veel meer zitplaatsen dan een losse Break.
Meltrain schreef:Jammer dat gesproken wordt over 'recent gemoderniseerd', anders hadden het ook best Deense Neuzen (MS96) kunnen zijn.
Ronald schreef:Of Desiro's?
Zulke mooie treinen voor zo'n in de ogen van de NMBS verschrikkelijk onbelangrijk stoptreintje? _O-
Het is toch hartstikke logisch dat nu er steeds meer klassiekjes aan de kant gaan de NMBS de op-een-na oudste materieelsoort naar deze uithoek stuurt.

Die Deense Neuzen hebben ook belachelijk weinig zitplaatsen in de 2e klas dus ik zou blij zijn dat die er niet komen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door TheKnitter »

De papieren editie van de krant heeft het over Breaks, aldus een kennis in Maastricht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

Ik denk dat de laatste planmatige inzet van Breaks naar Maastricht was toen ze nog bordeauxrood waren :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Stéphane »

Eerst kwam de NMBS Schultz vol trots Desiro's presenteren nu zijn het slechts Breaks... Ik vind de Klassiekjes nog steeds comfortabeler dan de Breaks, zeker vanwege de relatief lage instaphoogte.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door BrengMe »

Ronald schreef:Of Desiro's?
De Desiro's komen te rijden op het Gewestelijk ExpressNet in Brussel, niet tussen Maastricht en Luik
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Stéphane »

95 stellen zijn specifiek voor het GEN bedoelt, de overige 215 komen op het gewone net terecht.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door BrengMe »

Dat wist ik nog niet, ik dacht dat ze allen in Brussel zouden komen rijden
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Nieuwe treinen op traject Maastricht-Luik

Bericht door Stéphane »

Ze zouden de klassiekjes moeten vervangen. Wat daar in de praktijk van terecht komt weet ik niet. Want eigenlijk kampt men bij momenten op het gewone net ook met ondercapaciteit bij momenten, dus dit is een welkome aanvulling.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten