Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door hauptbahnhof »

Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Transport for London, de openbaarvervoersmaatschappij die onder meer de Londense metro beheert, gaat in oktober de eerste tests uitvoeren met chauffeurloze treinen. Dat blijkt uit gelekte documenten die de Britse krant Evening Standard kon inkijken.

Twee bestaande treinen van de Jubilee Line, de jongste lijn van de Londense Underground, worden omgevormd tot toestellen met een 'automatische piloot'. Ze zullen tussen de stations Waterloo en Stratford, de halte voor het olympisch park, ingezet worden maar in een eerste fase enkel 's nachts zonder passagiers. Nadien zouden er ook testritten moeten volgen op de Central en Victoria-lijnen.

De gelekte documenten zijn een 'visie op de toekomst' zoals die is uitgetekend door de top van Transport for London. De vervoersmaatschappij hoopt om treinen 24 uur op 24 te kunnen laten rijden zonder personeel aan boord.

Vakbondsleider Bob Crow, die de documenten aan de krant lekte, is niet te spreken over de plannen en waarschuwt de Londenaars dat ze dagelijks een "dodenrit" riskeren. Gareth Powell, strategisch directeur van London Underground, antwoordt dan weer dat veiligheid altijd "een topprioriteit" zal zijn.

Afbeelding

De Morgen
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Ardan »

Beetje knullig dat ze het over 'chauffeurs' hebben :')
Laatst gewijzigd door Ardan op vr 20 jul 2012, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door iljitsch »

Zo nieuw is dit allemaal niet, want de Londense Docklands Light Railway rijdt al zonder bestuurder. Ik zat er toevallig in toen er een ongelukje ofzo gebeurd was en toen stapte er iemand in die een klep voor mijn neus (ik zat natuurlijk helemaal voorin) opende en met de hendels en knoppen daaronder de trein ging bedienen. Een paar dagen later was ik in Parijs en ook daar is een bestuurderloze lijn.

Metrobestuurder lijkt me ook een nogal geestdodende baan...
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door hauptbahnhof »

Denk dat het verschil met de DLR vooral die hele krappe nauwe tube-tunnels zijn. Daar heb je trouwens altijd een steward (soort HC) aan boord die sowieso deuren sluit, kaartcontrole uitvoert maar ook eventueel de treinen zelf bestuurt.

Is toch weer wat anders dan de Tube.

(ik schrijf alleen wat ik denk dat de gedachte van die vakbondsleider is).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Geert »

Ik neem aan dat er nog steeds iemand aan boord zal moeten blijven voor als er een trein tussen twee stations strandt. Zou het erg veel besparen op personeel?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Meltrain »

Aangezien er enorm veel metro's zijn in London, zou het een behoorlijke besparing qua personeel zijn wanneer op alle lijnen metro's zonder bestuurder zouden gaan rijden.
Ik zou voor testritten trouwens eerder de Waterloo & City Line gebruiken. Deze is op zondag dicht, dus dan kun je uitgebreid testen en op die lijn met slechts twee stations kàn haast niks fout gaan.

@ Ardan: het is uit een Belgische krant. ;) De uitspraak " 24 uur op 24 " hoor je in Nederland ook niet zo snel. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Z2N »

Wat is er mis met metrotreinen zonder personeel?

De Parijse metrolijn 1 rijdt vanaf december 2012 alleen nog maar met computer-gestuurde treinen, lijn 14 doet dit al sinds zijn opening in 1998. Deze treinen hebben geen personeel aan boord, maar wel een hulpknop om direct met de lijncontrolekamer te communiceren. Als er dus iets mis is kan er gelijk ingegrepen worden.

Ik zie het probleem niet. Sterker nog: minder personeel maakt de boel ook nog een stuk goedkoper.

Vergelijking:
- Los kaartje voor het Londense centrum: 4 pond (ongeveer 5 euro)
- Kaartje voor een reis, ongeacht de afstand bij de Parijse metro: 1,27
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Suus »

Ik denk niet dat de personeelskosten het grootste probleem zijn in Londen. Het probleem is meer dat het uitbreiden van het meer dan honderd jaar oude stelsel heel erg duur is en er op de vierkante millimeter handwerk verricht moet worden: Daar gaat het geld aan op :Y

Op de een of andere manier vind ik een metro met bestuurder wel een prettiger gevoel trouwens, zo'n duikvlucht door een boortunnel zoals in Kopenhagen is het toch ook niet eerlijk gezegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door iljitsch »

DLR gaat ook een stuk door een tunnel, vanaf Greenwich onder de rivier door. Ik kan me niet herinneren dat ik toen ik instapte personeel aan boord gezien heb, maar kan me makkelijk vergissen.

Lijkt me trouwens niet logisch, dan heb je zowel die personeelskosten als de kosten voor het systeem voor automatische besturing. Als je dan toch iemand aan boord hebt kan je die net zo goed de rem en het gas laten bedienen.
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door hauptbahnhof »

Dat klopt idd dat de DLR door tunneltjes gaat (ook bij Bank). Maar dat is niks vergeleken met een Tube-tunnel natuurlijk.

De treinen zijn natuurlijk langer (2 of 3 gekoppelde stellen) dus het kan zijn dat die steward op dat moment in een van de andere stellen loopt).

Het leuke is dat op de Jubilee, Central en Victorialine de bestuurder niet meer rijdt maar simpelweg deuren opent en sluit en de metro opdracht geeft om te vertrekken. Op deze lijnen geldt de Automatic Train Operation.
Te zien in deze Youtube-filmpje op 1:25.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:DLR gaat ook een stuk door een tunnel, vanaf Greenwich onder de rivier door. Ik kan me niet herinneren dat ik toen ik instapte personeel aan boord gezien heb, maar kan me makkelijk vergissen.

Lijkt me trouwens niet logisch, dan heb je zowel die personeelskosten als de kosten voor het systeem voor automatische besturing. Als je dan toch iemand aan boord hebt kan je die net zo goed de rem en het gas laten bedienen.
Voor DLR geldt gewoon dat het personeel een breder takenpakket heeft dan alleen de rem en het gas bedienen. De persoon is ook verantwoordelijk voor de informatieverstrekking en de veiligheid in het voertuig zelf. Overigens toen ik er mee reisde bestond dat vooral uit het bedienen van de ruitenwissers op vraag van een reiziger... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Beetje knullig dat ze het over 'chauffeurs' hebben :')
Tsja. Geen chauffeur is hetzelfde als Geen machinist :P

Heb je ook al dat gezeik met stakingen niet meer *O* Ik zeg: DOEN! :mrgreen:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door fred1954 »

In Duitsland is het bij mijn weten op dit moment Nürnberg die de primeur heeft, de eerste stad te zijn in DE die met metro's zonder bestuurder rijdt. Op meerdere metrolijnen gebeurt dit al. Voor de geïnteresseerden zie filmpje in HD:
http://www.youtube.com/watch?v=cvj-A6CG ... playnext=2
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Ik neem aan dat er nog steeds iemand aan boord zal moeten blijven voor als er een trein tussen twee stations strandt. Zou het erg veel besparen op personeel?
Er gaat niemand meer mee aan boord, nee en ja het bespaart heel veel op personeel.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Op de een of andere manier vind ik een metro met bestuurder wel een prettiger gevoel trouwens, zo'n duikvlucht door een boortunnel zoals in Kopenhagen is het toch ook niet eerlijk gezegd.
Waarom zou je een mens vertrouwen boven een computer? Dat is nogal irrealistisch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hauptbahnhof
Berichten: 3921
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door hauptbahnhof »

Ik denk dat het voor de mensen gewoon een eng idee is. En trouwens, ook computers hebben storingen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door deadlock »

Ja, computers hebben storingen maar dat kan je eenvoudig ondervangen door twee computers in één trein te zetten (kosten zijn nog geen €1000,- ) en daarnaast heb je een beveiligingssysteem wat er voor zorgt dat de trein automatisch stil komt te staan als het echt goed mis gaat. Een machinist kan een rood sein negeren, een computer niet. Het systeem is al met al een stuk veiliger dan met een machinist.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Vinny »

Het is maar net hoe je dat definieert: bij pogingen tot zelfmoord zal een machinist eerder ingrijpen dan de computer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Daan »

Dat wou ik net zeggen. Dat soort situaties kan een machinist zien aankomen. Een computer niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Daniel »

Als je die computer nu eens input laat krijgen van sensoren, dat werkt bij iets als de parkshuttle ook (al stopten die in het begin ook voor een langswaaiend plastic zakje, maar toch)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Z2N »

Vinny schreef:Het is maar net hoe je dat definieert: bij pogingen tot zelfmoord zal een machinist eerder ingrijpen dan de computer...
In Parijs staan bij alle perrons van de automatische lijnen 1 en 14 automatisch sluitende perrondeuren, zodat de mensen alleen de kant van het spoor op kunnen als er een trein staat. Alle "one under"-problemen gelijk opgelost.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Geert »

Dat is in Londen ook al bij een aantal stations gerealiseerd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Z2N »

Als alle stations langs de betreffende lijnen voorzien zijn van schuifdeuren, is er dus eigenlijk geen veiligheidsrisico. Snel invoeren dan maar, dan kan er ook niet meer gestaakt worden..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door Mojito »

Perrondeuren op de Underground zijn alleen gerealiseerd op de in de jaren '90 nieuw gebouwde ondergrondse stations van de Jubilee Line. Ik vraag me af of daar op de oude, veel krappere stations, wel genoeg ruimte voor is. Hoewel, lijn 1 in Parijs is de oudste lijn van die stad en ook relatief krap gebouwd, en daar kan het ook. Wel zijn ze op lijn 1 halfhoog uitgevoerd, in tegenstelling tot lijn 14 waar ze de volledige hoogte innemen. Dat zou in Londen ook moeten kunnen, ook wegens de gebrekkige luchtcirculatie op die diepe Tube-lijnen.
足元にご注意下さい
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Londense metro test treinen zonder chauffeurs

Bericht door iljitsch »

Je krijgt er wel een claustrofobisch gevoel van, zo'n perronnetje van twee meter breed helemaal afgesloten naar het spoor toe.

Ze hebben een paar jaar geleden in Leganés bij de Madridse metro getest met verschillende van die manieren om deuren op de perrons te hebben maar echt lekker heeft dat nooit gelopen, in elk geval niet bij "mijn" metrostation.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten