Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Wubbo »

Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje
Geplaatst op: zondag 22 juli 2012 17:23
Laatst bijgewerkt: zondag 22 juli 2012 17:25


Treinreizigers die draadloos willen internetten in intercity’s moeten daar vanaf volgend jaar mogelijk voor gaan betalen. Dat bericht persbureau Novum. De NS laat echter weten dat gratis wifi “ontzettend belangrijk” is voor de klanten en dat het daar in de afweging wel degelijk rekening mee zal houden.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door webguy »

Zal wel weer een kwestie zijn van de NS die het gratis wil en T-mobile die B wil. Het lijkt me als T-mobile zijnde een erg mooie sponsorlocatie voor goodwill, maar een betaalde oplossing is geen oplossing eigenlijk - geklooi met tegoed en aan/afmelden gaat niemand doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Suus »

Bij T-Mobile in Duitsland moet je ook betalen voor internet in de trein (sommige ICE's tussen Keulen en Frankfurt hebben een hotspot), daar gaat het met tegoed.

In Zweden is het internet in de treinen van SJ ook niet gratis, daar kan je toegang kopen tijdens het boeken van je kaartje, met keuze uit een uur of voor de gehele reis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door iljitsch »

Wat je vaak ziet is dat ze nogal hoge prijzen hanteren die een paar zakenreizigers wel willen betalen en de rest gebruikt het niet.

Wellicht kan de NS hier iets creatiefs doen, bijvoorbeeld op daluren gratis, of inbegrepen bij je voordeelurenabonnement.

Voordeel is wel dat het een stuk sneller zal zijn dan nu.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Geert »

Ze kunnen ook 15 of 30 minuten gratis doen en daarna betaald. Als ze geld gaan vragen ga ik overigens wel weer lekker tetheren :)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door WSM »

Beetje gek: eerst gaat er 15 - 1,1 = 13,9 miljoen Euro gemeenschapsgeld naar NS om wifi in te bouwen en als het er allemaal in zit gaan we cashen. Ik neem aan dat NS dan ook netjes de overheidsbijdrage terugbetaalt.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Geert »

Dat soort systemen blijft nou eenmaal geld kosten om te onderhouden. Overigens vind ik dat vooral niet handig afgesproken door Eurlings destijds, die had moeten afdwingen dat internet gratis zou blijven. NS heeft blijkbaar geen verplichting om het gratis aan te bieden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Wubbo »

Die 15 miljoen was voor internet in de trein, niet voor gratis internet in de trein. Zie bijvoorbeeld hier.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door STF »

Op een camping loop je naar de receptie om een toegangscode voor internet te kopen, maar hoe doe je dat in een trein? Bij de machinist op de deur kloppen, in de hoop dat de conducteur daar met zijn printertje zit? :lol:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Geert »

Dat strookt dan niet met wat de tweede kamer wilde (ik citeer even uit de kamerbrief van Eurlings, pagina 5):
• Begin december 2007 maakte NS bekend dat het project met de informatieschermen in de treinen niet doorging omdat de business case niet rond kwam.
• In reactie daarop heeft uw Kamer toen per begrotingsamendement € 15 mln beschikbaar gesteld voor gratis internet in de trein.
Maar goed, in 2009 was al aangekondigd dat tot en met 2012 internet gratis zou zijn en dat er daarna opnieuw een beslissing genomen zou worden. Ik denk dat NS er verstandig aan zou doen het gratis te houden, het maakt reizen per trein in ieder geval een stuk aantrekkelijker.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Karl »

Is er al iets bekend over de nieuwe concessie HRN 2015? Dan zet je het daar toch in? Met de trein ben ik langer onderweg dan met de auto, maar ik heb wel 80 minuten per dag extra werktijd, als dat weer reistijd gaat worden, dan ga ik toch weer heroverwegen wat aantrekkelijk(er) is.
Het is een spectrum.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door WSM »

Geert schreef:Dat strookt dan niet met wat de tweede kamer wilde (ik citeer even uit de kamerbrief van Eurlings, pagina 5):
Precies, uit de brief blijkt dat de Kamer het geld beschikbaar heeft gesteld voor _gratis_ internet.
De eerste kamervragen zijn al gesteld: http://www.nu.nl/internet/2865250/lande ... nodig.html . Jammer dat er geen verwijzing naar de afspraken zoals vastgelegd in de kamerbrief wordt gemaakt, ik zou er gelijk de minister de oren mee wassen *bus* .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Justin »

Afgezien van dat, ik vraag me af of het gaat werken als je er een heel laag bedrag voor vraagt. Bijvoorbeeld 50 cent voor een half uur, i.p.v. 5 euro voor een kwartier (ik noem maar wat hoor, heb al heel lang niet meer via een KPN hotspot verbinding gemaakt namelijk, ik weet de prijs zo effe niet). Zou men het dan alsnog willen? Of denk je dat dat gaat floppen, alleen puur omdat het niet kosteloos is?

Voorbeeld: in een winkelcentrum hier verderop in Zwijndrecht moet je voor de parkeergarage 20 cent voor 1 uur betalen. Het ding staat vrijwel leeg omdat men te gierig is om die 20 cent te betalen, omdat er buiten de parkeergarage - hetzij zeer beperkt en ten opzichte van de weg zeer irritant voor doorgaand verkeer omdat er zo oponthoud is met in/uitparkeren - gratis parkeren is.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Beetje gek: eerst gaat er 15 - 1,1 = 13,9 miljoen Euro gemeenschapsgeld naar NS om wifi in te bouwen en als het er allemaal in zit gaan we cashen. Ik neem aan dat NS dan ook netjes de overheidsbijdrage terugbetaalt.
Dat is dus 1 euro per Nederlander, of 15 euro per treinreiziger per jaar. Kortom een totaal flutsbedrag..., er moeten hier een paar kamerleden een spoedcursus "business cases voor beginners" gaan volgen... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Thom91 »

Waarom laten ze geen reclame's zien op die schermen in de trein? Dageljks een potentieel van minimaal 500k mensen?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Z2N »

Inderdaad! En bovendien: wegzappen is onmogelijk! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door VIRM »

Justin schreef:Afgezien van dat, ik vraag me af of het gaat werken als je er een heel laag bedrag voor vraagt. Bijvoorbeeld 50 cent voor een half uur, i.p.v. 5 euro voor een kwartier (ik noem maar wat hoor, heb al heel lang niet meer via een KPN hotspot verbinding gemaakt namelijk, ik weet de prijs zo effe niet). Zou men het dan alsnog willen? Of denk je dat dat gaat floppen, alleen puur omdat het niet kosteloos is?

Voorbeeld: in een winkelcentrum hier verderop in Zwijndrecht moet je voor de parkeergarage 20 cent voor 1 uur betalen. Het ding staat vrijwel leeg omdat men te gierig is om die 20 cent te betalen, omdat er buiten de parkeergarage - hetzij zeer beperkt en ten opzichte van de weg zeer irritant voor doorgaand verkeer omdat er zo oponthoud is met in/uitparkeren - gratis parkeren is.
Tsja, het hangt er vanaf hoe dit wordt gepromoot, wat het gemiddelde publiek is en wat de prijs is.
Als je een degelijk product hebt (lees: gewoon goede verbinding dat beter is dan je mobiele internet) met een redelijk laag tarief, dan kan het wellicht wel werken. Niet a la Fyra: beginnen met een hoge toeslag voor iets wat het niet goed deed. Trek desnoods de NS-wifi door naar de stations zodat men zich kan vermaken tijdens het wachten.

Maar ja, de Nederlander wil liever heel weinig betalen of helemaal niks. Dus er zit altijd een risico aan vast dat als je er geld voor vraagt, het helemaal gaat floppen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39119
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Daniel »

VIRM schreef:Trek desnoods de NS-wifi door naar de stations zodat men zich kan vermaken tijdens het wachten.
Wifi op de stations was er allang, maar wel betaald. Al kan je als je bij bepaalde providers zit voor je internet thuis hier wel gewoon op inloggen zonder extra te betalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Suus »

Op sommige stations kan je een half uur gratis gebruik maken van de KPN-hotspots.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internet in trein krijgt mogelijk prijskaartje

Bericht door Geert »

VIRM schreef:Als je een degelijk product hebt (lees: gewoon goede verbinding dat beter is dan je mobiele internet)
Wifi in de treinen maakt ook gebruik van mobiel internet. De antenne zal allicht van betere kwaliteit zijn dan de antenne van je telefoon, maar de verbinding zal over het algemeen kwalitatief niet veel beter zijn dan je eigen mobiele internetverbinding. Er zijn wel alternatieven voor, maar die zijn ook prijzig. Het systeem dat NS en T-mobile gekozen hebben is redelijk voordelig te realiseren met bestaande infrastructuur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten