Het grote computertopic! #8

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

TheKnitter schreef:Heb nu een WesternDigital MyBook Live 2TB (NAS-HDD) hier geconfigureerd. Maar de overdrachtsnelheid PC->NAS is amper 10 MB/s. NAS->PC is nog trager.
Iemand een idee hoe ik dit kan veranderen :?:
Heb de NAS al een vast IP gegeven, waardoor het van 5MB/s naar ca 10MB/s ging. Ik kan het zo ff niet meer vinden ...
Alles is met draad aangesloten.
Met kabel of draadloos?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door TheKnitter »

kabel. Ik ben er achter wat de oorzaak kan zijn: Mijn netwerkkaart kan 100 Mbit/s verwerken. Even nieuwe netwerkkaart induwen. Wat de KPN Experiabox kan, weet ik niet. Desnoods een routertje tussen mikken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

100Mbit betekent effectief inderdaad 10MB/sec. Met Gbit schaal je dat theoretisch op naar 100MB/sec.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Experiabox zal ook wel 100Mbps zijn tenzij het ergens specifiek staat dat het niet zo is.
TheKnitter
Berichten: 766
Lid geworden op: vr 02 jul 2010, 11:06
Locatie: Zwijndrecht

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door TheKnitter »

Denk dus dat ik een nieuwe netwerkkaart in de Pc duw, en een router er tussen leg die beide 1Gbit/s halen bedraad. Nog ff kijken naar WiFi.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Een N wifi-router zou ook kunnen, dan heb je op kortere afstanden waarschijnlijk rond de 200 Mbps...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

De Wifi-repeater die we een kleine twee maanden geleden op het achterste veld van de camping in gebruik hebben genomen, gaat retour naar de leverancier wegens de vele storingen; zo krijgt 1 op de 4 computers "de pagina kan niet worden weergegeven" te zien bij het openen van de webbrowser, terwijl je bij 3 op de 4 computers keurig de inlogpagina te zien krijgt. Verder loopt dat ding regelmatig vast, verdwijnt het internettegoed van kampeerders soms in een zwart gat (na 10 minuten internetten is er zogenaamd 4 uur verstreken), etc.
Nadat ik een lange klacht naar de leverancier had gestuurd, gaven ze daar direct aan dat deze repeater inderdaad niet goed overweg kan met ons inlogsysteem. Gelukkig bewaar ik de verpakking altijd van dat soort spullen, dus de repeater mag gewoon omgeruild worden voor een merk/type waarvan de leverancier zeker weet dat het goed werkt in combinatie met ons inlogsysteem.
Kan ik dus de constructie aan die mast weer veranderen; de repeater die we nu hebben, staat in een installatiekast onderin de mast en heeft dan een meterslange antenne-kabel naar boven. Bij de nieuwe moet je alles bovenin de mast hangen en loopt er alleen een kabeltje voor de elektrische voeding omlaag.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Meeste van die routers (heb er al heel wat open geschroefd) hebben gewoon een schroefverbinding binnen in. Maar ja, daar gaat dan weer je garantie als je zoiets doet... Hoewel ik weet dat die inlogsystemen gedoe geven snap ik niet helemaal waarom die repeater er niet mee zou werken. Maar het zou kunnen dat dat het inderdaad is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Geert »

Kun je niet beter gewoon een netwerkkabel die kant op trekken en een echt access point installeren? Is in ieder geval een betrouwbaardere verbinding.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Ik zie mij geen netwerkkabel van 250 meter lang onder o.a. twee asfaltweggetjes en een riviertje door aanleggen. Maar als jij je verveelt Geert, mag je gerust met je schep komen graven. :Y
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

250m kan opzich best hoor - UTP heeft max van 300meter, maar als je toch bezig bent kan je dan net zo goed even glasvezel leggen, dat is iets robuuster.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Geert »

STF schreef:Ik zie mij geen netwerkkabel van 250 meter lang onder o.a. twee asfaltweggetjes en een riviertje door aanleggen. Maar als jij je verveelt Geert, mag je gerust met je schep komen graven. :Y
Thanks but no thanks. :lol:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

De leverancier heeft me een 5 Ghz zender en ontvanger aanbevolen. De zender wordt dan aan de gevel van het gebouw gemonteerd en bedraad aan het betaalsysteem gekoppeld. De ontvanger wordt in de hoogste lantaarnpaal op het achterste veld gemonteerd, daarnaast komt een normale access point te hangen, die beide apparaten worden uiteraard met een kabeltje aan elkaar gekoppeld.
Volgens de leverancier zou dat perfect werken, in combinatie met ons betaalsysteem e.d.
Op veel campings schijnt deze 5 Ghz zender/ontvanger methode niet bruikbaar te zijn, wegens de vele obstakels als bomen en bebouwing. Bij ons is het veld volledig vrij van bomen of bebouwing, dus zou het prima moeten werken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Hmm, als het werkt werkt het maar niet de meest charmante oplossing. 5Ghz is ook in trek als 802.11n frequentie, maar dan juist korte afstanden juist ivm de dingen die je noemt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

Volgens mij draait er helemaal niets in dit dal op de 5 Ghz band, we hebben er hier namelijk al enige tijd een apparaat bij dat zowel op de 2.4 als de 5 Ghz band kan draaien, maar vind geen extra netwerken op het moment dat je ook de 5 Ghz functie inschakelt. Standaard heb ik hem uiteraard alleen op 2.4 Ghz draaien, want er is toch geen enkel ander apparaat bij ons dat daar op werkt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

5 Ghz is inderdaad nog in opkomst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Beide frequenties zijn even oud, 802.11a was 5 Ghz, 802.11b was 2,4 Ghz. Voor korte afstanden is 5 Ghz eigenlijk beter omdat die ruimte "leger" is en daardoor sneller kan zijn, maar heel veel apparaten ondersteunen het niet, jammer genoeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

802.11ac is ook 5Ghz en die spec is in progress, paar producten die dat hebben.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

webguy schreef:5 Ghz is inderdaad nog in opkomst.
Niet bepaald. Misschien dat er met 802.11ac nog een impuls komt maar de meeste fabrikanten van NIC's doen geen moeite om het erin te proppen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door deadlock »

STF schreef:Volgens mij draait er helemaal niets in dit dal op de 5 Ghz band, we hebben er hier namelijk al enige tijd een apparaat bij dat zowel op de 2.4 als de 5 Ghz band kan draaien, maar vind geen extra netwerken op het moment dat je ook de 5 Ghz functie inschakelt. Standaard heb ik hem uiteraard alleen op 2.4 Ghz draaien, want er is toch geen enkel ander apparaat bij ons dat daar op werkt.
Ik zou die 5GHz functie mooi inschakelen en gebruiken (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door webguy »

Als ik het goed lees is het een 5Ghz RF Bridge die je koppelt aan een accesspoint, dus niet Wifi maar een of ander ander protocol. Je legt ook een kabeltje, alleen doe je dat dus over the air.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

deadlock schreef:Ik zou die 5GHz functie mooi inschakelen en gebruiken (y)
Inschakelen en gebruiken? Met wat dan?
Je zult dan toch minstens twee apparaten moeten hebben die het ondersteunen; een router en een laptop bijvoorbeeld, wij hebben er slechts eentje bij die dat ondersteunt dus waar wil je met dat 5 Ghz signaal naar toe?

Het is als een auto zonder benzine, je hebt wel een auto maar rijden kun je er niet mee. :wink:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

webguy schreef:Als ik het goed lees is het een 5Ghz RF Bridge die je koppelt aan een accesspoint, dus niet Wifi maar een of ander ander protocol. Je legt ook een kabeltje, alleen doe je dat dus over the air.
Klopt, dat is de bedoeling.

De eerste Engenius EOC5611P komt aan de gevel van het gebouw te hangen, de tweede komt op het achterste veld in een hoge lantaarnpaal te hangen, die werken dan als client-bridge met een 5 Ghz verbinding. De derde komt in diezelfde lantaarnpaal te hangen maar staat dan als access point op 2.4 Ghz ingesteld.

Modem>>betaalsysteem + router>>switch>>Engenius EOC5611P(C.B.)>>Engenius EOC5611P(C.B.)>>Engenius EOC5611P (A.P.)

Aan die switch zitten uiteraard nog een paar reeds bestaande access points, die al een aantal jaar het voorste deel van de camping van signaal voorzien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door Suus »

Mountain Lion van Apple gekregen als dank voor het testen ervan :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Het grote computertopic! #8

Bericht door STF »

deadlock schreef:Weet je zeker dat het RS232 was?
Ik heb dat pasjessysteem van de containers bij de vuilstortplaats nog eens goed bekeken en er staat echt RS232 bij vermeld.

Het systeem heeft hopeloos veel storingen; vanmiddag heb ik vier keer een container moeten openen met het pasje, waarvan drie keer een container openen na eindeloze pogingen niet lukte en er een medewerker bij moest komen om het systeem te resetten of het vastgelopen pasje uit de kaartlezer te halen...
Ook andere mensen die voor of na mij bij die container zijn, hebben de grootste moeite om hem open te krijgen middels dat pasje...

Ik dacht dat onze grasmaaier vaak storingen had, maar dat containersysteem slaat werkelijk waar alles...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten