Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Geplaatst op: zondag 22 juli 2012 17:32
Laatst bijgewerkt: zondag 22 juli 2012 17:33
In Brabant verdwijnen volgend jaar vier buurtbussen. Het gaat om twee buurtbussen in Tilburg en de lijnen 24 en 191. Die rijden tussen Bergen op Zoom en ziekenhuis Lievensberg. En van Wouw tussen Bergen op Zoom.
Volgens Veolia kost het teveel om deze buurtbussen te laten rijden en zullen in de toekomst meer slechte lijnen opgeheven worden.
Lees verder | Dossier Veolia Brabant | Meer nieuws over Veolia Brabant
Geplaatst op: zondag 22 juli 2012 17:32
Laatst bijgewerkt: zondag 22 juli 2012 17:33
In Brabant verdwijnen volgend jaar vier buurtbussen. Het gaat om twee buurtbussen in Tilburg en de lijnen 24 en 191. Die rijden tussen Bergen op Zoom en ziekenhuis Lievensberg. En van Wouw tussen Bergen op Zoom.
Volgens Veolia kost het teveel om deze buurtbussen te laten rijden en zullen in de toekomst meer slechte lijnen opgeheven worden.
Lees verder | Dossier Veolia Brabant | Meer nieuws over Veolia Brabant
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Slechte zaak. Zoveel kost zo'n buurtbus toch helemaal niet?
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Deze buurtbussen hebben minder gemiddeld 0.3 reizigers per rit... Tja.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Dat is in inderdaad wel erg weinig. Er zijn in het verleden lijntaxi's met meer reizigers opgeheven zonder enige vorm van buurtbusvervanging.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Buurtbussen die binnen een stad blijven? Het moet niet veel gekker worden zeg :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Ja een buurtbus in een stad als Tilburg vindt ik ook opmerkelijk.
Overigens in SRE heeft 2 jaar geleden een buurtbus gereden met een kwartierdienst op sommige tijden... Buurtbus rijdt nu halfuurlijks. Eigenlijk ook zijn doel voorbij geschoten.
Overigens in SRE heeft 2 jaar geleden een buurtbus gereden met een kwartierdienst op sommige tijden... Buurtbus rijdt nu halfuurlijks. Eigenlijk ook zijn doel voorbij geschoten.
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Het buurtbusconcept kan ook wel in een stad een kans van hebben door wijken onderling te verbinden. En een aanvulling wordt geboden door net wat meer de wijk in te gaan dan de stadsbus (mede omdat een klein busje kleine straatjes in kan).
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Als ik de lijnennetkaart bekijk wordt de buurtbus in Tilburg vooral gezien om elke wijk een directe verbinding naar een ziekenhuis te geven. Als je in plaats daarvan zorgt voor een centrale busknoop bij het centraal station waardoor je van elke stadsbus op de stadsbus naar het ziekenhuis vlot kan overstappen is het ook niet nodig om met onaantrekkelijke taxibusjes allerlei extra routes te gaan rijden in plaats van met commercieel beter verkoopbare stadsbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Dat zal van de afstand van het knooppunt naar het betreffende ziekenhuis en het afstand van de wijk naar het knooppunt afhangen. Als die te lang zijn, dan is die variant voor veel mensen niet aantrekkelijk, ook qua ritprijs. Met de OVC maak je wellicht een hele grote omweg terwijl je relatief dichtbij het ziekenhuis woont en met papieren kaartjes moet je er meestal twee kopen als je moet overstappen. Ik denk dat zo een wijkbus zich vooral richt op ouderen en daarvoor zou een dergelijke bus echt wel toegevoegde waarde kunnen hebben.Bee schreef:Als ik de lijnennetkaart bekijk wordt de buurtbus in Tilburg vooral gezien om elke wijk een directe verbinding naar een ziekenhuis te geven. Als je in plaats daarvan zorgt voor een centrale busknoop bij het centraal station waardoor je van elke stadsbus op de stadsbus naar het ziekenhuis vlot kan overstappen is het ook niet nodig om met onaantrekkelijke taxibusjes allerlei extra routes te gaan rijden in plaats van met commercieel beter verkoopbare stadsbussen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Ik denk dat in dit soort gevallen de regiotaxi een beter alternatief is dan een één keer per uur rijdend busje.
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Dan heb ik waarschijnlijk de verkeerde ritten gehad...
Regelmatig heb ik gebruik gemaakt van deze zogenoemde wijkbussen, deze ritten telden vaak 5 of meer passagiers
Regelmatig heb ik gebruik gemaakt van deze zogenoemde wijkbussen, deze ritten telden vaak 5 of meer passagiers
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Een regiotaxi moet je echter weer "bestellen", dat busje rijdt. Ervaring leert dat moeten reserveren of bestellen van vervoer hoogdrempeliger is dan een bestaande bus, los of dat een buurtbus of reguliere bus is.Ronald schreef:Ik denk dat in dit soort gevallen de regiotaxi een beter alternatief is dan een één keer per uur rijdend busje.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Buurtbussen in Brabant staan onder druk
Dat hebben we zelfs hier in Enschede: Lijn_508_Enschede_Stadsdeelkantoor_Zuid_-_Winkelcentrum_StroinkslandenBee schreef:Buurtbussen die binnen een stad blijven? Het moet niet veel gekker worden zeg :')
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten