NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Geplaatst op: woensdag 25 juli 2012 20:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 juli 2012 20:21
De manier waarop de NS bepaalt hoe schoon en vol de treinen zijn, deugt niet. Hierdoor ontstaat een verkeerd beeld van de prestaties van de spoorwegen. Juist die prestaties bepalen of het ministerie van Infrastructuur en Milieu de NS boetes oplegt of niet.
De meest in het oog springende tekortkoming bij de metingen doet zich voor bij de manier waarop NS bepaalt of een trein schoon is. Uitgerekend de toiletten blijven hierbij buiten beschouwing.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 25 juli 2012 20:20
Laatst bijgewerkt: woensdag 25 juli 2012 20:21
De manier waarop de NS bepaalt hoe schoon en vol de treinen zijn, deugt niet. Hierdoor ontstaat een verkeerd beeld van de prestaties van de spoorwegen. Juist die prestaties bepalen of het ministerie van Infrastructuur en Milieu de NS boetes oplegt of niet.
De meest in het oog springende tekortkoming bij de metingen doet zich voor bij de manier waarop NS bepaalt of een trein schoon is. Uitgerekend de toiletten blijven hierbij buiten beschouwing.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Opvallend in de reactie van NS op het onderzoek is dat men een betrouwbaarder beeld van de bezetting per trein denkt te krijgen door de gegevens van de OV-chipkaart.
In deze tijd waarin stations steeds meer verworden tot winkelcentra is het echter verre van onwaarschijnlijk dat een reiziger op zich op tijd is om trein A te nemen, maar na het inchecken eerst een boodschap doet in het station om vervolgens trein B te nemen. Datzelfde kan ook nog op het bestemmingsstation gebeuren.
Ook heb je natuurlijk nog altijd de gevallen waar je twee verschillende routes kunt nemen waarvoor je geen via-kaartje nodig hebt die een mogelijke onbetrouwbaarheid opleveren.
Lijkt me dat de chipkaartgegevens daarmee veel meer een instrument zijn dat de omvang van de reizigersstromen tussen twee stations in kaart brengt dan dat het gedetailleerde info over de bezetting weergeeft. Om nog maar te zwijgen over hoe de reiziger de drukte ervaart.
In deze tijd waarin stations steeds meer verworden tot winkelcentra is het echter verre van onwaarschijnlijk dat een reiziger op zich op tijd is om trein A te nemen, maar na het inchecken eerst een boodschap doet in het station om vervolgens trein B te nemen. Datzelfde kan ook nog op het bestemmingsstation gebeuren.
Ook heb je natuurlijk nog altijd de gevallen waar je twee verschillende routes kunt nemen waarvoor je geen via-kaartje nodig hebt die een mogelijke onbetrouwbaarheid opleveren.
Lijkt me dat de chipkaartgegevens daarmee veel meer een instrument zijn dat de omvang van de reizigersstromen tussen twee stations in kaart brengt dan dat het gedetailleerde info over de bezetting weergeeft. Om nog maar te zwijgen over hoe de reiziger de drukte ervaart.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Met de chipkaart zullen die gegevens in ieder geval betrouwbaarder worden dan met papieren kaartjes. Dat het zeker niet 100% wordt is waar, maar het kan alleen maar beter worden.
Het blijft trouwens vreemd dat NS onderzoek doet, en het ministerie NS vervolgens afrekent op de prestaties van NS die NS zelf meet. Dan heb je op zijn minst de schijn tegen.
Het blijft trouwens vreemd dat NS onderzoek doet, en het ministerie NS vervolgens afrekent op de prestaties van NS die NS zelf meet. Dan heb je op zijn minst de schijn tegen.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Wat weerhoudt het ministerie ervan om zelf een onderzoek uit te voeren, eigenlijk?
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
"Wij van WC-eend adviseren WC-eend".
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Tsja, als een organisatie iets van zichzelf meet wat een boete kan opleveren, zou het theoretisch kunnen dat ze cijfers dus rooskleuriger maken om een mogelijke boete te voorkomen.
Maar hoe meet je reinheid? Is een trein schoon als de schoonmakers de krantjes van de tafels verwijderen, maar de prullenbakken vol zijn en de stank op het balkon duidelijk merkbaar is iedere keer dat de toiletdeur open en dicht gaat?
Maar hoe meet je reinheid? Is een trein schoon als de schoonmakers de krantjes van de tafels verwijderen, maar de prullenbakken vol zijn en de stank op het balkon duidelijk merkbaar is iedere keer dat de toiletdeur open en dicht gaat?
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Tja, een trein met volle prullenbakken is in ieder geval niet lang meer schoon. En de kans op volle prullenbakken is nog best groot als je ziet hoe de keerpuntreiniging tijdens een korte kering van een treinserie met lang traject gaat. Al vaak zat waargenomen als ik op Rotterdam C. direct na binnenkomst in de NoordOost stap dat de schoonmakers alleen de prullenbakjes legen bij plekken waar nog niemand zit. Volle prullenbakken (en dat zijn ze snel met het tegenwoordige formaat van die dingen) blijven op die manier dus vol tot aan de langere kering ergens in het noorden of oosten van het land.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Dat noemen we fraude, maar dat is hier niet het geval. Wat hier vooral het geval is is dat het ministerie blijkbaar geen zin heeft om zelf een onderzoek uit te voeren en zelf ook niet de definities wil bepalen en dat allemaal aan NS overlaat. Dan kan het dus gebeuren dat de wc en het treinexterieur niet meegenomen worden als factor in de indicator 'schone trein'. De cijfers zelf zijn voor zover bekend niet opgeleukt.VIRM schreef:Tsja, als een organisatie iets van zichzelf meet wat een boete kan opleveren, zou het theoretisch kunnen dat ze cijfers dus rooskleuriger maken om een mogelijke boete te voorkomen.
Als ik de bronnen van RTL (pdf 1, pdf 2) goed begrijp wordt het interieur beoordeeld door een medewerker van NedTrain. Exterieur (ramen etc.) worden dus niet meegenomen in de indicator, ook al wordt het wel gemeten. Reinheid van de toiletten wordt wel gemeten maar is een losse indicator (en heeft dus geen invloed op de resterende reinheid van de trein).Maar hoe meet je reinheid? Is een trein schoon als de schoonmakers de krantjes van de tafels verwijderen, maar de prullenbakken vol zijn en de stank op het balkon duidelijk merkbaar is iedere keer dat de toiletdeur open en dicht gaat?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
En de schoonmaak wordt gedaan door een derde partij (niet NS), en dus is de NS alleen de coördinerende partij - NedTrain checkt voor de NS de treinen die door schoonmakers zijn schoongemaakt.
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Geert schreef:Wat weerhoudt het ministerie ervan om zelf een onderzoek uit te voeren, eigenlijk?
Mijn reactie:Dat leidt tot administratieve lasten en bureaucratie.
Als je doormiddel van privatisering en marktwerking een beter product wilt neerzetten moet je ook oog hebben voor de negatieve prikkels van zo'n systeem. Bijvoorbeeld winstmaximalisatie door het voorkomen van kosten (schoonmaken, voldoende materieel inzetten enz..). Dat betekent echter dat je als overheid moet controleren of een vervoerder goed werk levert of er minimaal voor moet zorgen dat die vervoerder dat zelf op een adequate manier toetst. Anders kan je nooit een beter product neerzetten.
Voor degene die hier het aanbestedingenverhaal gaat houden quote ik mijzelf even:
Het resultaat van een aanbesteding is een belofte op papier. Na een aanbesteding moet gecontroleerd worden of die belofte nageleefd wordt en moet er gesanctioneerd worden wanneer dat niet gebeurd. Anders blijkt dat de belofte die bereikt is met een aanbestedingsprikkel niet nagekomen wordt. Daardoor zou je helemaal niets meer hebben aan die aanbestedingsprikkel.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Precies, dat is ook wat ik dacht (ook bij een onderhandse gunning zoals bij NS). Hetzelfde zie je trouwens ook bij regionale overheden: die huren een onderzoeksbureautje in dat bijhoudt of de bussen op tijd rijden en of reizigers tevreden zijn. Dat kan voor de NS-concessie toch ook?
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Als controlerende instantie hoef je alleen maar het "reizigerservaringen-topic" op dit forum te lezen om een beeld te krijgen van het wel en wee in het openbaar vervoer. Dan filter je wat pijnpunten uit en daar ga je dan eigen personeel heen sturen om te kijken hoe het werkelijk is en je bent al een heel stap verder.
Maar goed, er wordt natuurlijk weer de nodige ambtelijke verspillerij opgetuigd...
Maar goed, er wordt natuurlijk weer de nodige ambtelijke verspillerij opgetuigd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS noemt treinen schoon, ook al is de wc vies
Nouja, het reiservaringentopic is statistisch gezien niet heel erg representatief (al snap ik je punt wel). Je kunt niet een OVinNL-forumlid in een representatief aandeel van de treinen hebben zitten en de prullenbakjes opentrekken, naar de WC laten gaan enzo, toch? ;)Vinny schreef:Het is allemaal niet zo moeilijk hoor. Als controlerende instantie hoef je alleen maar het "reizigerservaringen-topic" op dit forum te lezen om een beeld te krijgen van het wel en wee in het openbaar vervoer. Dan filter je wat pijnpunten uit en daar ga je dan eigen personeel heen sturen om te kijken hoe het werkelijk is en je bent al een heel stap verder.
Maar goed, er wordt natuurlijk weer de nodige ambtelijke verspillerij opgetuigd...
En de minister wil juist geen ambtelijk bureaucratisch gedoe erbij hebben.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten