8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Geplaatst op: donderdag 26 juli 2012 10:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 juli 2012 10:58
GRONINGEN - De tramplannen in Groningen lijken goedkoper uit te vallen dan een paar maanden geleden nog werd gedacht. In plaats van een tekort van 7,8 miljoen euro is er nu een overschot van 8 miljoen.
(...)
De positieve verandering is volgens Olman onder meer ontstaan omdat het trambedrijf straks toch reclame op de tram mag plakken, het 'kopkeren' bij het Hoofdstation goedkoper is dan een 'lus' en er minder geld nodig is voor het verleggen van leidingen en het verminderen van de geluidsoverlast.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 26 juli 2012 10:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 26 juli 2012 10:58
GRONINGEN - De tramplannen in Groningen lijken goedkoper uit te vallen dan een paar maanden geleden nog werd gedacht. In plaats van een tekort van 7,8 miljoen euro is er nu een overschot van 8 miljoen.
(...)
De positieve verandering is volgens Olman onder meer ontstaan omdat het trambedrijf straks toch reclame op de tram mag plakken, het 'kopkeren' bij het Hoofdstation goedkoper is dan een 'lus' en er minder geld nodig is voor het verleggen van leidingen en het verminderen van de geluidsoverlast.
Lees verder
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Nou vind ik 444 miljoen voor 2 tramlijnen ook wel héél erg veel geld hoor. Maar goed dat zal ook wel zijn redenen hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
De aanlegkosten zijn minimaal 20 miljoen per kilometer, maar waarschijnlijk nog iets meer.
Bijkomende kosten zijn dan nog:
- Een remise met onderhoudsvoorzieningen, kost ook een paar miljoen (in Brest, Frankrijk kostte alleen de remise al 19 miljoen euro)
- Voertuigen, ook zo'n 3~4 miljoen euro per stuk
- Ruimtelijke inpassing, verkeersmaatregelen e.d.
Er is wellicht voor de vervoerder nog korting te bedingen op het trammateriaal door de bestelling samen met een andere (buitenlandse) stad te combineren :Y
Bijkomende kosten zijn dan nog:
- Een remise met onderhoudsvoorzieningen, kost ook een paar miljoen (in Brest, Frankrijk kostte alleen de remise al 19 miljoen euro)
- Voertuigen, ook zo'n 3~4 miljoen euro per stuk
- Ruimtelijke inpassing, verkeersmaatregelen e.d.
Er is wellicht voor de vervoerder nog korting te bedingen op het trammateriaal door de bestelling samen met een andere (buitenlandse) stad te combineren :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Bedankt voor het overzichtje Bee.
Maar het tramnet wordt toch ongeveer 20 km lang met latere uitbreidingen? 16x20=212 Miljoen euro voor het tracé. Tel daar 15 miljoen voor de remise bij op. Kom je 227 miljoen. 10 voertuigen a 4 miljoen is 40 miljoen. 227 + 40 miljoen is 267 miljoen. Als we daar 50 miljoen voor de leidingen enzo bij optrekken en komen we op 317. Plus inpasbaarheid a 80 miljoen kom ik op 397 miljoen + haltes is geloof ik 3,5 miljoen ongeveer? Kom je 400,5 miljoen uit + de operationele kosten. 10 Machinisten, 10 monteurs dat soort dingen. A 2-3 miljoen. Kom ik op 404 miljoen. Waar komen dan die 40 miljoen uit. Bouwers? Dan kom ik op 444 miljoen uit. Weet niet of het goed gerekend is.
Maar het tramnet wordt toch ongeveer 20 km lang met latere uitbreidingen? 16x20=212 Miljoen euro voor het tracé. Tel daar 15 miljoen voor de remise bij op. Kom je 227 miljoen. 10 voertuigen a 4 miljoen is 40 miljoen. 227 + 40 miljoen is 267 miljoen. Als we daar 50 miljoen voor de leidingen enzo bij optrekken en komen we op 317. Plus inpasbaarheid a 80 miljoen kom ik op 397 miljoen + haltes is geloof ik 3,5 miljoen ongeveer? Kom je 400,5 miljoen uit + de operationele kosten. 10 Machinisten, 10 monteurs dat soort dingen. A 2-3 miljoen. Kom ik op 404 miljoen. Waar komen dan die 40 miljoen uit. Bouwers? Dan kom ik op 444 miljoen uit. Weet niet of het goed gerekend is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
De aanleg is geraamd om 287 miljoen euro. Twintig miljoen per kilometer is overigens een minimumbedrag, vaak zijn de kosten hoger bijvoorbeeld door bruggen en fundering.
Van de resterende 170 miljoen euro van het totaalbedrag van 457 miljoen euro moeten dan nog de trams aangeschaft worden, dat zullen er wel iets meer dan tien worden, ik meen ergens een aantal gezien te hebben maar kan het niet terugvinden.
Van de resterende 170 miljoen euro van het totaalbedrag van 457 miljoen euro moeten dan nog de trams aangeschaft worden, dat zullen er wel iets meer dan tien worden, ik meen ergens een aantal gezien te hebben maar kan het niet terugvinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Wat zou men met die 8 miljoen doen?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Strijkstok, bonussen, wachtgeldregeling, en handdrukken?
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Tja. Voor een fractie van dat geld heb je het busnetwerk in Groningen geoptimaliseerd, en een paar fietsenstallingen bijgebouwd voor studenten die dan gewoon naar de uni kunnen fietsen...JeffreyMeijer schreef:Nou vind ik 444 miljoen voor 2 tramlijnen ook wel héél erg veel geld hoor. Maar goed dat zal ook wel zijn redenen hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: zo 05 apr 2009, 15:20
- Locatie: Roodeschool
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Maar een bus in de expoitatie wel duurder. Dus op de lange termijn biedt een tram een hoger rendament.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Overal in de wereld is een bus in exploitatiekosten goedkoper dan een tram. Maar in Groningen opeens niet. Dat wijst op een vergelijking van een extreem goed tramplan met een slecht geoptimaliseerd busplan.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Wel jammer dat 'de rest van de wereld' dat nog niet doorheeft. Of zou de waarheid toch ergens anders liggen?Mark Knoester schreef:Maar een bus in de expoitatie wel duurder. Dus op de lange termijn biedt een tram een hoger rendament.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Dat blijft ook maar lullen hè daarzo in Groningen? Leg dat ding gewoon eens aan of annuleer het project in plaats van dat constante geneuzel en getouwtrek.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Uitgebreidere en soms ook felle discussie over de Groninger tram vindt u op http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=809918
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
Is soms van eeuwige duur !
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
In Frankrijk schijnt men iets door te hebben.WillemGN schreef:Wel jammer dat 'de rest van de wereld' dat nog niet doorheeft. Of zou de waarheid toch ergens anders liggen?Mark Knoester schreef:Maar een bus in de expoitatie wel duurder. Dus op de lange termijn biedt een tram een hoger rendament.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Re: 8 miljoen 'over' op tramplan Groningen
Nee, in Frankrijk is de kostendekkingsgraad van die tramnetwerken van een dramatisch slecht niveau. Zij kunnen dat alleen in stand houden door een speciaal type belasting.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten