Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Stadler Pankow heeft na een aanbesteding de opdracht gekregen om twee metro's voor Berlijn te bouwen. Deze twee metro's van het type IK zullen vanaf 2015 ingezet worden op de lijnen U1 t/m U4. De metro's zijn vierdelig, volledig doorloopbaar, bieden 80 zitplaatsen en 250 staanplaatsen en zullen bovendien voorzien worden van grote multifunctionele ruimtes. Indien de metro's worden goedgekeurd door het BVG zal er nog een vervolgorder tot 34 wagens kunnen volgen, die dan vanaf 2017 uitgeleverd worden. Extra pluspunt is dat deze metro's in de fabrieken van Stadler in Berlijn zelf gebouwd zullen worden.
Bron: http://www.stadlerrail.com/en/news/2012 ... ur-berlin/
Eerder heeft het BVG deze manier van aanbesteden al gehanteerd voor de nieuwe trams. Bombardier kreeg na een aanbesteding de opdracht om een tram te leveren (de FLEXITY Berlin). Na een proefperiode is deze tram door het BVG goedgekeurd en de serieaflevering is daarvan inmiddels al begonnen.
Bron: http://www.stadlerrail.com/en/news/2012 ... ur-berlin/
Eerder heeft het BVG deze manier van aanbesteden al gehanteerd voor de nieuwe trams. Bombardier kreeg na een aanbesteding de opdracht om een tram te leveren (de FLEXITY Berlin). Na een proefperiode is deze tram door het BVG goedgekeurd en de serieaflevering is daarvan inmiddels al begonnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Hm, ben benieuwd wat voor lelijke voertuigen ze dit keer gaan maken. Ik vind de voertuigen van Stadler over het algemeen niet echt een mooi design hebben namelijk.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Het zal waarschijnlijk wel een variant van de hogevloersversie van de Tango worden zoals te vinden in Bochum en Stuttgart, alleen dan wat smaller aangezien de huidige versies 2,65 meter breed zijn en dat past niet :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Kleinprofielmetro's zijn inderdaad echt kleine rotdingen, vooral de A3. Maar het heeft trouwens nog lang geduurd voor de beslissing viel, want ik hoorde in 2005 al dat er een serie I zou komen..
Ik doe ook maar wat
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
De Tango van Bochum en de toekomstige Tango's van Stuttgart vind ik nog wel mooi, maar die van Basel vind ik wel erg 'modern'.Bee schreef:Het zal waarschijnlijk wel een variant van de hogevloersversie van de Tango worden zoals te vinden in Bochum en Stuttgart, alleen dan wat smaller aangezien de huidige versies 2,65 meter breed zijn en dat past niet :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
De Tango in Basel is in feite een heel ander model, dat is namelijk een lagevloersmodel. Dat heeft ook effecten op het ontwerp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Dat is juist mooi.
De variobahn in Potsdam vind ik echt zo'n saaie tram. (van buiten). Die van Basel vind ik overigens wel mooi. Als ik het niet wist zou ik zeggen dat dat een Citadis is. Die hebben altijd (behalve die van Rotterdam) van die aparte koppen.
De variobahn in Potsdam vind ik echt zo'n saaie tram. (van buiten). Die van Basel vind ik overigens wel mooi. Als ik het niet wist zou ik zeggen dat dat een Citadis is. Die hebben altijd (behalve die van Rotterdam) van die aparte koppen.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Die van Rotterdam heeft ook een uniek kopontwerp. Alleen de allereerste serie Citadissen voor Montpellier en Melbourne hebben geen eigen kopontwerp :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Dat zou best kunnen, maar het is niet echt een kop wat je zegt van: hey, wat een aparte kop. Dat hebben de combino's overigens ook niet, maar die zijn wat minder "standaard" vind ik.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
De kop van Rotterdam is juist apart doordat hij niet schuin loopt, maar verticaal. Ook de ronde onderkant van de voorruit is redelijk uniek te noemen. De Combino is overal waar hij rijdt bijna hetzelfde, op de onderkant van de zijraampjes van de bestuurderscabine na dan.
Ik denk dat je voor Berlijn een 35 centimeter smallere variant van dit mag verwachten:
Ik denk dat je voor Berlijn een 35 centimeter smallere variant van dit mag verwachten:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
dit weekend weer eens in de Berliner EC en vond wat Duitse kranten (is altijd leuk meegenomen).
Er is blijkbaar ook een enorme nieuwe TRAMorder-wat aangepaste Flexity, in 2 lengtes, om vrijwel al het resterende oude DDR-materiaal te vervangen. Die smalprofiek U-Bahn is geheel aangepast om net door de smalle buis te kunnen-zoiets als die buffels van NS als model, of wat je in VIRM ziet, denk ik.
Er is blijkbaar ook een enorme nieuwe TRAMorder-wat aangepaste Flexity, in 2 lengtes, om vrijwel al het resterende oude DDR-materiaal te vervangen. Die smalprofiek U-Bahn is geheel aangepast om net door de smalle buis te kunnen-zoiets als die buffels van NS als model, of wat je in VIRM ziet, denk ik.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
In 2010 waren er al 99 Flexity Berlin's besteld, vorige maand zijn er nog 39 extra voertuigen aan de bestelling toegevoegd. Het raamverdrag gaat uit van maximaal 210 trams, dus er is nog een mogelijkheid dat er meer besteld worden.
Het raamverdrag voorziet in
- Eenrichtingswagens, zevendelig (38 besteld)
- Eenrichtingswagens, vijfdelig (niet besteld)
- Tweerichtingswagens, zevendelig (47 besteld)
- Tweerichtingswagens, vijfdelig (53 besteld)
De zevendelige trams zijn 40 meter lang, de vijfdelige trams 30 meter.
Het raamverdrag voorziet in
- Eenrichtingswagens, zevendelig (38 besteld)
- Eenrichtingswagens, vijfdelig (niet besteld)
- Tweerichtingswagens, zevendelig (47 besteld)
- Tweerichtingswagens, vijfdelig (53 besteld)
De zevendelige trams zijn 40 meter lang, de vijfdelige trams 30 meter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Ik ben benieuwd hoe precies de verdeling tussen één- en tweerichtingswagens is geregeld, aangezien slechts de lijnen M2 en M10 momenteel met tweerichtingstrams rijdt.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de M13 meet tweerichtingstrams gaat rijden, zodat hij doorgetrokken kan worden naar U-Bahnhof Warschauer Strasse, waar nu al de M10 eindigt, al betwijfel ik ten zeerste of dat qua capaciteit gaat lukken, aangezien de M10 het grootste deel van de dag al een 5-minuten dienst rijdt en het eindpunt U-Bahnhof Warschauer Strasse slechts één aankomst- en één vertrekspoor heeft.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de M13 meet tweerichtingstrams gaat rijden, zodat hij doorgetrokken kan worden naar U-Bahnhof Warschauer Strasse, waar nu al de M10 eindigt, al betwijfel ik ten zeerste of dat qua capaciteit gaat lukken, aangezien de M10 het grootste deel van de dag al een 5-minuten dienst rijdt en het eindpunt U-Bahnhof Warschauer Strasse slechts één aankomst- en één vertrekspoor heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Ik heb thuis ergens een overzichtje liggen behorende bij de bestelde aantallen, ik zal vanavond wel even kijken of ik het kan vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
De eerste nieuwe tweerichtings-Flexity's gaan naar lijn M2. Andere lange Flexity's zijn voor M4, M5, M6 en M8. De korte tweerichtingsversies gaan naar M10, M13 en 50.
Een deel van de trams is als tweerichtingstram besteld om flexibeler te zijn bij werkzaamheden en incidenten.
Een deel van de trams is als tweerichtingstram besteld om flexibeler te zijn bij werkzaamheden en incidenten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Ik was benieuwd of er al impressies te vinden waren, dus heb even wat gegoogled. En ja hoor, afgelopen maandag (17-9) verschenen er op enkele sites wat artikelen met plaatjes:
(afbeeldingen van Stadler, afkomstig van http://www.spreeradio.de)
Ik vind hem wel wat hebben. Een herkenbaar treinstel met toch een eigen kop.
Meer (nog 10 stuks) kun je o.a. hier vinden.
Op de site van het Berlijnse vervoerbedrijf BVG zijn nog twee PDF's te downloaden waar de plaatjes ook in staan plus nog wat extra info.
(afbeeldingen van Stadler, afkomstig van http://www.spreeradio.de)
Ik vind hem wel wat hebben. Een herkenbaar treinstel met toch een eigen kop.
Meer (nog 10 stuks) kun je o.a. hier vinden.
Op de site van het Berlijnse vervoerbedrijf BVG zijn nog twee PDF's te downloaden waar de plaatjes ook in staan plus nog wat extra info.
足元にご注意下さい
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Lijkt ergens wel een beetje op de nieuwe Amsterdamse. Alleen dan kleiner. Blijf een platte kop het mooiste vinden bij metro's t.o.v. zo'n schuine kop die de nieuwe(re) in Madrid hebben.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Wel mooi, maar gewoon een Hk 2.0 dus.
Ik doe ook maar wat
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Afgezien van de kop lijkt hij inderdaad sterk op de Hk, maar hij wordt wel 10 cm breder.
足元にご注意下さい
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Ik vind de voorkant op de tekening niet echt mooi. Die lampen zitten zo laag en zijn (lijken) zo klein, hetgeen de gehele voorkant een nogal lomp uiterlijk geeft.
Dan vind ik de Hk toch mooier.
De zijkant is wel prima trouwens.
Dan vind ik de Hk toch mooier.
De zijkant is wel prima trouwens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Stadler bouwt twee metro's voor Berlijn
Lichte bierglasvorm :o
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten