classic transport day luxemburg

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

classic transport day luxemburg

Bericht door treinbruno »

zondag even naar luxemburg gegaan voor de classic transport day :D
er werd toen gewoon met speciale treinen in de NORMALE treindienst gereden, en er waren ook wat extra treintjes:
hier even een verslag:

s'morgens wou ik de vauban nemen naar luxemburg, s'morgens op tijd naar het station gegaan, waar ik de trein van 6u22 wou nemen...
maar het loket ging pas om 6u30 open :twisted:
gelukkig had ik nog een kans om de vauban te halen, maar dan had ik maar 2 min. overstaptijd in gent :)

uiteindelijk kwam gelukkig stipt op tijd het loket open, een nieuwe loketbediende...
ik wou als eerste een mobiliteitsbiljet naar arlon kopen...
maar eerst moest ze nog de codes zoeken, uiteindelijk was het al 6u33, en mijn trein vertrok normaal om 6u36
uiteindelijk was het in orde, maar bleek dat de biljettten opwaren :) , ze had in alle kasten gezocht achter biljetten en vond het niet,
maar omdat ik dringend mijn trein moest hebben had ze gelukkig ergens één leeg rondslingerend blanco biljetje gevonden...
daar werd uiteindelijk mijn ticket op gedrukt

> kom dus nooit in lokeren naar het loket net voor je je trein moet halen :mrgreen:

uiteindelijk stapte ik dan op de trein, het STONK daar echt naar de alcohol, de enige plaats waar het niet stonk was in de kleine coupe net na de 2e classe stuurpostduur.
maar dat plaatsje was al bezet.
uiteindelijk me maar in de stank gezet...
na 20 min kwam ik gelukkig optijd in gent aan, waardoor ik 2 minuten had om de ICe te halen...
daar zag ik nog 5 13'ers op een rijtje, even een (mislukte) foto van gemaakt :(
op de trap lag er trouwens een of ander lege fles alcohol, waar er nog wat drank naastlag :)
toen was ik hard naar spoor 11 gelopen, had hem nog net :D hij bestond uit 2 stammen M6.

maar ik had nog altijd geen grensbiljet van arlon naar sterpenich(FR) want in luxemburg mag ik gratis naar de grens dankzij mijn jumbokaart.
dat wou ik dus in Brussel zuid doen, maar daar had ik maar 6 min overstaptijd op de vauban :roll:

snel naar het travel centre gelopen, gelukkig was er geen wachtrij, en nog snel een kaartje kunnen kopen.
snel weer naar de vauban gelopen, had hem nog, maar er stond wat politie boven, heb nog al eens een politiecontrole gehad op de EC vauban en toen belden ze naar mijn ouders :mrgreen:

gelukkig controleerden ze me dit keer niet, en kon ik in een I6 coupee gaan zitten (lees: slapen)
daar had ik me maar goed dwars gelegt en de zetels uitgerokken, gelukkig vond de TBG het geen probleem :D
op mijn mobiliteitsbiljet stond er nog: niet geldig in combinatie met internationaal vervoerbewijs,
daarom heb ik in arlon 2 sec uit de trein gestapt en weer ingestapt, kunnen ze me niets doen :mrgreen:

na bijna 3 uur in de comfortabele vauban kwam ik in luxemburg aan, daar nog even geplant wat ik zou doen.
in volmerange wou ik s'middags frietjes eten, MAAR :twisted: zondag rijden de treinen maar tot duddelange usines :twisted:
Afbeelding
Afbeelding

de TGV uit parijs was ook net aangekomen :D
Afbeelding

als eerste wou ik de westwagonn naar petange nemen. (via esh sur alzette)

daar kwam uiteindelijk mijn westwagonn naar petange aan, dat was een extra trein.
Afbeelding
Afbeelding

de westwagonn is in 2005 gemoderniseerd, en mag nu weer op het CFL net en op het DB net rijden :D
ze rijdt zelfs soms gewoon in de normale dienst op het CFL net, ook buiten de classic transport day :mrgreen:
wel jammer dat er nu allemaal duitse beveiliginssystemen in de stuurpost zitten, en dat er onderaan een lelijke indusi magneet hangt :evil:

je mocht ook gewoon in de stuurpost meerijden :D
Afbeelding
hier de indusi en de lelijke GSM-R bak.

toen kwam de conducteur langs, ik toonde gewoon mijn jumbokaart, maar hij had gezegt dat je een speciaal transport day biljet nodig hebt voor de EXTRA treinen, maar hij zij dat het niet erg was en ik mocht gewoon blijven zitten :)

in petange aangekomen ben ik dan toch maar zo'n classic transport day biljetje van 5€ gaan kopen omdat ik nog 3 extra treinen zou nemen...

daarna weer met dezelfde westwagonn naar luxemburg terug gekeerd, maar dit keer langs dippach.
op het lijntje zijn ze trouwens erg aan het werken.

westwagonn in petange:
Afbeelding
westwagonn binnenin:
Afbeelding
Afbeelding
de westwagonn heeft ook een bar.

in luxemburg aangekomen had ik 50 min tijd voordat mijn stoomtrein naar kleinbettingen vertrok :D
dan maar wat te eten gezocht, k'vond alleen de delhaize, maar daar waren alle broodjes al op :(

transport day is niet alleen met treinen,,, maar ook met bussen :)
er reden speciale bussen tussen het station en het trammuseum, maar het trammuseum wil ik later wel nog eens heen
eerst WEGMANN :D
Afbeelding
hier een londense dubbeldeksbus, samen met een oude luxemburgse bus.

uiteindelijk weer richting luxemburg station gegaan.
daar was de 1604 met mijn wegmannen aangekomen, er moest nog gerangeert worden, de 1604 ging de bundel in, en de stoomloc kwam voor de wegmannen.
Afbeelding
Afbeelding

en hier kwam de stoomtrein al :D
Afbeelding
Afbeelding
echt prachtig dat zo'n klein land een stoomloc zelfs heeft :D
MAAR :twisted: in de stuurpost van die stoomloc zat zelfs een indusi :shock: :roll:

ik kon ook gewoon in eerste classe reizen omdat het een extra trein was, en er dus geen 1e en 2e classe was :P
zelfs de bar kwam rond :D 1e classe service 8)
Afbeelding

de bar van de wegmannen:
Afbeelding
Afbeelding
OMG: hierop zaten ze dus gewoon water te koken :mrgreen: , het vuur stond te branden, misschien wou iemand koffie :P

de trein schokte trouwens erg, maar dat komt waarschijnlijk door de stoomloc :)

na een klein half uurtje kwamen we in kleinbettingen aan, daar moest de stoomloc rangeren
Afbeelding
Afbeelding

de wegmannen zijn trouwens in een indrukwekkend aantal landen toegelaten :D
ze mogen tot noorwegen rijden... of zelfs tot griekenland :)
Afbeelding

nadat de stoomtrein naar de andere kant ging stond iedereen op een mooie positie om een foto te maken,
maar sommigen stonden gewoon op het hoofdspoor van de lijn tussen luxemburg en arlon :?
en dat waren er redelijk veel :mrgreen:

ik stond in de goederenuitwijksporen naast het station, het personeel kon het niet schelen waar je stond...
MAAR: plots kwam er in volle vaart (120 ofzo) de IC NAAR BRUSSEL aangestormt op het spoor waar er 10 spotters stonden ofzo :shock:
de trein toeterde erg, maar gaf geen noodrem, iedereen sprong snel opzij, maar gelukkig dat er niemand gevallen is :idea:

hier die trein:
Afbeelding

de stoomloc stond weer bijna op zijn plaats :D
Afbeelding
Afbeelding
en hier stond hij weer op de goede plaats :lol:

de trein ging weer naar luxemburg, waar hij aankwam met 10 min vertraging.
in luxemburg moest de 1604 er weer aangehangen worden waarmee een trein in normale dienst naar troisvierges zou verzekerd worden.
hiermee ben ik ook meegegaan tot mersch.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dit ritje was wat comfortabeler, maar echte nostalgie :D
er waren trouwens werken op het lijntje, waardoor we met wat vertraging aankwamen.
in mersch dan naar het ander spoor gegaan, om weer de normale trein naar luxemburg te nemen, deze werd weer met de westwagonn gereden.
Afbeelding

hier de werkwagon op de lijn, getrokken uit de stuurpost:
Afbeelding

in luxemburg nog effe naar het CFL standje gegaan, daar lagen mooie DVD's van bijvoorbeeld speciale treinen in luxemburg.
jammer genoeg waren ze erg duur :? 15 tot 20€ voor een DVD :twisted:
Afbeelding

in luxemburg wou ik nog even naar duddelange gaan in de hoop dat er daar ook een frituur te vinden is :)
eerst de RB naar bettembourg, en daarna het stoptreintje naar duddelange-usines
dat ritje duurt 10 minuten, en op die 10 minuten zijn er 4 haltes :lol:

duddelange-burgange, duddelange-ville, duddelange-centre, duddelange-usines

er hingen trouwens GEEN stationsnaambordjes in duddelange-burange en duddelange-centre :!:

ik was tot usines gegaan.
Afbeelding
Afbeelding

in duddelange usines was er dus echt niets te beleven, ben dan maar weer in de trein gaan zitten en een halfuurtje GTA san andreas gaan spelen :)

dan maar weer teruggekeert richting bettembourg en luxemburg.
daar wou ik de vauban terug naar brussel nemen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de vauban zat echt OVERVOL, nergens een vrije grote plaats te vinden.
ben dan maar in arlon uitgestapt, om daar een frituur te zoeken, omdat ik wist dat er een was...
maar die frituur ging pas open om 18u en ik was er om 17u30 :(
dan maar nog een rondje arlon gelopen, k'kwam ook nog een colruyt tegen, maar die was ook dicht.
dan maar weer teruggegaan, normaal wist ik dat de volgende trein met 10 M6'en gereden zou worden, maar in luxemburg stonden er 2 worsten klaar voor die trein.
maar uiteindelijk stonden er in arlon toch 10 M6'en klaar om de trein naar brussel te verzekeren, en de reizigers uit luxemburg moesten dus overstappen in arlon.
NOCHTANS IS PERRON 3 IN LUXEMBURG VOLLEDIG AFGEWERKT :!:

10 minuten voor vertrek van de trein sloot een of andere mongool met een driewegsleutel de deuren ofzo :cry:
iedereen als een gek die trein inrennen, maar uiteindelijk gingen ze weer open.

daar in het laatste rijtuig ingestapt, want ik wist dat de trein overvol met studenten zat.
nochtans is er wel wat capaciteit tussen arlon en brussel in de treinen: 3 treinen op een uur:
IC met 10 M6'en, EC VAUBAN, en dan nog eens een IC met 10 M6'en :)

gelukkig had ik in het laatste rijtuig een mooi plaatsje met stopcontact, waardoor ik weer 2,5 uurtjes GTA san andreas kon spelen :D
want dat spel verbruikt nogal veel batterij :?

zo kwam ik dan in brussel noord, daar moest ik nog even wachten op mijn trein naar lokeren, en daar kwam die dan ook.

t'was zeker een zeer tof dagje met toffe treintjes, toffer als de transport day vorig jaar :D
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door STF »

-
Laatst gewijzigd door STF op do 02 okt 2008, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Fles »

Ik zal zaterdag weleens even gaan kijken :)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door STF »

-
Laatst gewijzigd door STF op do 02 okt 2008, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Aking »

.
Laatst gewijzigd door Aking op do 02 okt 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Meltrain »

Wel mooi zo die oudere treinen in de normale dienst. :D
Ik zou in Nederland ook best weer de 766 in de IC Rotterdam-Leeuwarden willen hoor. :lol:
Maar verder ook een leuk verslag met dito foto's.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Fles »

edit: misverstandje :pos:
Laatst gewijzigd door Fles op do 02 okt 2008, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door STF »

-
Laatst gewijzigd door STF op do 02 okt 2008, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Daan »

Waarschijnlijk een reactie op je bericht hierboven ergens :lol:
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Fles »

lamaar :)
Laatst gewijzigd door Fles op do 02 okt 2008, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Wubbo »

Op verzoek bericht verwijderd en topic heropend.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Fles »

Die Wegmann heb ik vorig jaar op dat feest in Ettelbruck ook gezien, mooi ding. Maar hoe zit dat dan met die ketels in die Westwaggons? Die stonden daar alleen maar om koffie te zetten? En was er verder nog wat te eten aan boord? :lol:
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door treinbruno »

ja :D ze verkochten broodjes, cola, chips enz.
in het fietsenruim stond een hele hoop cola en nog wat lekkere dingen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: classic transport day luxemburg

Bericht door Fles »

Toch wel opmerkelijk dat die keuken zo ruim opgezet is dan. Als je tegenwoordig in de bistro van de Pimpel (s140) kijkt wordt iedere vierkante centimeter het liefst drie keer gebruikt :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten