Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Daniel »

Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers
Geplaatst op: dinsdag 31 juli 2012 19:41
Laatst bijgewerkt: dinsdag 31 juli 2012 19:43


Connexxion hecht veel waarde aan de mening van reizigers, ook bij de ontwikkeling van apps. Na de lancering van de gratis reisinformatie-app voor iPhone, is op verzoek van veel reizigers ook een Android app ontwikkeld. Bijzonder daarbij is dat deze app via ‘crowd sourcing' door een grote groep gebruikers vooraf is getest, goedgekeurd en vanochtend is gelanceerd.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door wouter*** »

meteen dowloaden *bus*
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Bijzonder daarbij is dat deze app via ‘crowd sourcing' door een grote groep gebruikers vooraf is getest, goedgekeurd en vanochtend is gelanceerd.
Jeetje, iemand in zakelijk Nederland heeft het licht gezien... Dat doet de NS niet, dat doen startups niet constant, nee, dat gebeurt echt nooit.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Geert »

Testen met een grote groep gebruikers zou ik trouwens ook niet echt onder 'crowd sourcing' willen scharen. Een gebruikelijke term is een bètatest lijkt me...

(Tussen haakjes: wat is die app lelijk vormgegeven als ik de screenshots zo zie! Gemiste kans.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

Ik vraag mij sowieso af wat de toegevoegde waarde van deze app is in vergelijking met de 9292-app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door webguy »

De 9292 app is nogal bagger, maar het overlapt veel. Connexxion wil overigens geloof ik van 9292 af, dan is zo'n app niet raar idee.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ik vraag mij sowieso af wat de toegevoegde waarde van deze app is in vergelijking met de 9292-app.
Concurrentie voor de troep van 9292?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

Tja, de troep van 9292 zit hem vooral in de reisadviezen en de wat onduidelijk geschreven meldingen, maar daar heeft de Connexxion-app net zo'n handje van. Bovendien gebruikt de 9292-app niet dat afzichtelijke donkergroen (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door rovin1995 »

In tegenstelling tot 9292 app vind ik deze app heerlijk werken. En dat het dan niet zo mooi vormgegeven is maakt me dan echt niet uit. Ik heb trouwens de breng versie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Geert »

Bee schreef:Tja, de troep van 9292 zit hem vooral in de reisadviezen en de wat onduidelijk geschreven meldingen, maar daar heeft de Connexxion-app net zo'n handje van. Bovendien gebruikt de 9292-app niet dat afzichtelijke donkergroen (A)
De Androidversie houdt zich totaal niet aan de (UI-)richtlijnen voor Android maar is een vrij letterlijke kopie van de iPhone-versie. Leuk voor 9292 dat hun apps hetzelfde er uit zien op twee soorten telefoons, maar voor een gebruiker van een Androidtelefoon is de 9292-app dus anders dan alle andere apps. :neg:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Chauf21 »

Het enige dat ik tegenwoordig nog gebruik van de 9292-app zijn de actuele vertrektijden. Bij het opzoeken van reisadviezen erger ik me tegenwoordig zo veel dat ik er niet meer aan begin :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Daniel »

Ben je voor die actuele vertrektijden niet sneller als je gewoon de haltenaam invoert op m.9292.nl? Vooral als de haltes die de 9292app als dichtstbijzijnde geeft niet kloppen met de halte waar je staat kan het immers nogal lang duren voordat ´ie door heeft dat je ergens anders bent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

Die snelheid heeft deels te maken met hoe snel jouw telefoon een fix heeft op de GPS. Als jouw telefoon daar heel slecht in presteert zal de app ook navenant langzamer zijn met het weergeven van je locatie en de bijbehorende haltes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Chauf21 »

Ik heb een widget met mijn meest gebruikte haltes op een van mijn 'tabbladen', dat werkt snel en prima. Daarnaast heb ik een lijstje met relevante haltes (locaties) die getoond worden als je op de knop 'vertrektijden' drukt. De actuele vertrektijden van die geselecteerde haltes worden dan gelijk geladen, ongeacht waar je bent.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door marvinkok »

Zat in die app even naar Enschede Centraal te kijken, vond ik een lijn 73 naar Boekelo... Heeft ook een dienstregeling die maar 2 dagen geldig is, namelijk tijdens de Military. Blijkt dus om de pendelbussen te gaan... Zijn ze er wel erg vroeg bij :')
Die rijden onder nummer 73 om bij Usselo via de snelweg en de Zuiderval over de busbaan naar het station te kunnen rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Klaasje »

:lol:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door marvinkok »

Zie diezelfde lijn nu ook op de website in de dienstregeling staan... Vind het toch een beetje knullig
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Klaasje »

Dat krijg je als je alle systemen aan elkaar koppelt..
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Roelof88 »

Even offtopic: Heeft Connexxion nu twee logo's? In de app zie ik een ander "nieuw" logo die Connexxion ook op haar Twitter account gebruikt. Zeg maar deze: https://si0.twimg.com/profile_images/20 ... erkant.jpg
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Klaasje »

Dat logo wordt op steeds meer plekken gebruikt.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door huibf »

Dat nieuwe logo vindt in niet echt mooi, beetje fancy. Het logo sttat ook overal op hun realtime vertrekstaten. Die vindt ik tot nu toe het best. Qr code scannen en hoppa.
Alleen dat vieze cxx groen.... De hermes en breng huisstijl wordt aan gewerkt heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

De Breng-app is er al.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door huibf »

Daniel schreef:Ben je voor die actuele vertrektijden niet sneller als je gewoon de haltenaam invoert op m.9292.nl? Vooral als de haltes die de 9292app als dichtstbijzijnde geeft niet kloppen met de halte waar je staat kan het immers nogal lang duren voordat ´ie door heeft dat je ergens anders bent.
En toch vindt ik 9292 beter. de cxx app is het wéér net niet. Weer iets waar alleen maar de eigen bussen op staan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Klaasje »

De CXX-app is wel handiger dan dat 9292-geval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion ontwikkelt Android app met hulp van reizigers

Bericht door Suus »

De Connexxion-app heeft wel alle bussen, maar de 9292-app heeft dezelfde vertragingsinformatie over de Connexxion-bussen dus op dat punt presteren ze niet beter t.o.v. elkaar.

De weergave van de vertrektijden bij de halte vind ik in de Connexxion-app zeer rommelig t.o.v. de lijstweergave van de 9292-app.

De 9292-app heeft een extra tussenstap in de reisplanner (na het invoeren van je reis krijg je nog verschillende reissuggesties. De Connexxion-app gaat meteen naar een reisadvies toe).

De 9292-ov app weet alle omleidingen, de CXX app alleen van Connexxion, maar bij Connexxion zijn ze wel netjes op provincie gesorteerd.

De Connexxion-app kan reisadviezen offline opslaan, maar de 9292-ov app kan reisadviezen in de agenda opslaan en delen met vrienden via facebook en e-mail.

De 9292-ov app kan helpen met taxi's, ov-fiets en ov-chipkaartoplaadpunten. De Connexxion-app heeft een flitslamp voor donkere bushaltes.

De 9292-ov app gebruikt iig op de iPhone het standaard-kleurenschema, de Connexxion-app een wagelijk groen kleurenschema.

Ik neig toch naar de 9292-app, omdat die meer nuttige functionaliteit vertoont dan de CXX-app en omdat het geen groen kleurenschema gebruikt.

P.S.: Dit is een zeer slordige recensie, er kunnen geen rechten aan ontleend worden (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten